با «جان دنیل» آشنا شوید؛ گوریلی که با بچه ها به مدرسه می رفت و با بزرگسالان چای می نوشید

با «جان دنیل» آشنا شوید؛ گوریلی که با بچه ها به مدرسه می رفت و با بزرگسالان چای می نوشید

آیا تاکنون در رابطه با گوریلی که تحت سرپرستی اهالی یک روستای انگلیسی قرار گرفته بود، چیزی شنیده اید؟ گوریلی که قصد داریم در رابطه با آن برایتان توضیح دهیم، به همراه کودکان روستا به مدرسه می رفته و با محلی ها به نوشیدن آب میوه و تنقلات می پرداخته و در زمان خود از محبوبیت بسیاری بالایی برخوردار بوده است. اما سرانجام دردناک وی باعث شده تا همچنان یادش در خاطره ها باقی بماند.

این گوریل، جان دنیل نام دارد و علاوه بر مدرسه رفتن، به خوردن گل های رز و نوشیدن چای هم علاقه بسیاری داشته. او همان طور که با کودکان بازی می کرده، به خوبی با بزرگسالان نیز ارتباط برقرار می نموده و با آن ها به نشستن تعمیر کفش هایش می نشسته است.

1

این گوریل همانند یک پسربچه، بزرگ شده به گونه ای که اتاق خواب مخصوص به خود را داشته، سفالگری می کرده و بلد بوده که چگونه رختخواب خود را مرتب کند.

اهالی روستای اولی در شهرستان گلاسترشایر در جنوب غربی انگلستان، پس از اینکه پدر و مادر این حیوان توسط یک افسر فرانسوی به ضرب گلوله کشته شدند، سرپرستی آن را تقبل کردند.

2

البته باید اشاره کنیم که داستان از این قرار است که در سال ۱۹۱۸، «جان» با قیمت ۳۰۰ پوند در فروشگاه Derry & Toms در لندن برای فروش گذاشته شد و مردی به نام روپرت پنی وی را خریداری کرد.

خواهر روپرت به نام آلیس، این گوریل را با خود به خانه ییلاقی در روستای اولی برد و لقب «سلطان» را برای او برگزید. آلیس کانینگهام همانند یک انسان با سلطان رفتار می کرد و به او اجازه می داد با بچه های روستا بازی کند.

د آن زمان، یک متصدی بایگانی به نام «مارگارت گروم» که در همان روستا ساکن و مشغول به کار بود، به صورت مخفیانه عکس های منحصر به فرد و جالب از جان را گردآوری می کرد. بعدها در کتابی که در باب تاریخچه روستای Uley نوشته بود، عکس های این گوریل را نیز چاپ کرد.

3

متاسفانه صاحبان این گوریل بعدها به دلیل افزایش وزن و بزرگ شدن زیاد، او را به یک سیرک در آمریکا فروختند و حیوان بیچاره از درد دوری خانم کانینگهام دق کرد و مرد.

مسوولین باغ وحشی که در اواخر عمر محل اقامت جان شده بود، پیش از مرگ او به خانم آلیس نامه ای نوشته و در آن یادآور می شوند که: «این گوریل در حسرت دوری شما روحیه خود را از دست داده و سوگواری می کند. آیا می توانید در اولین فرصت به اینجا آمده و او را ملاقات کنید؟ لازم به ذکر است که تمامی هزینه سفر شما از طرف ما پرداخت خواهد شد.»

4

خانم کانینگهام بلافاصله پس از دریافت این نامه راهی آمریکا می شود اما گوریل بیچاره پیش از ورود مادرخوانده اش در اثر سینه پهلو جان خود را از دست می دهد. جان در زمان مرگ ۴.۵ سال سن داشته.

بدن گوریل تاکسیدرمی شده و در موزه تاریخ طبیعت آمریکا به معرض نمایش عموم گذاشته شد. هنوز هم این تاکسیدرمی در این موزه وجود دارد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود