تصورات رایج اشتباهی که در مورد سرطان وجود دارد

تصورات رایج اشتباهی که در مورد سرطان وجود دارد

از هر سه نفر از ما که بر روی این کره خاکی زندگی می کنیم، یکی در طول زندگی اش با سرطان دست و پنجه نرم می کند. در هر دو دقیقه یک نفر در جهان به این بیماری مبتلا می شود.

اخیرا بیش از ۳۵۰.۰۰۰ نوع از آن تشخیص داده شده و ادعا می شود که در بریتانیا هر سال ۱۶۳.۰۰۰ بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

اگر به صفحات مرتبط با این بیماری رجوع کنید و آمار و ارقام مرگ و میر حاصل از این بیماری را جویا شوید به حقیقت دست خواهید یافت.

اطلاعات فراوانی در مورد این بیماری از گوشه و اطراف به گوش ما می رسند که برخی از آنها افسانه ای بیش نیستند و صحت علمی ای در پس آنها وجود ندارد.

در مرکز مطالعات سرطان در بریتانیا، به بررسی این تصورات و اندیشه نادرست در مورد این بیماری پرداخته شده که ۱۰ مورد آنها در ادامه این نوشته برشمرده خواهند شد که پایه و اساس علمی ندارند. این موارد را با هم مرور می کنیم:

افسانه نخست: سرطان یک بیماری مدرن است که به دست انسان ساخته شده

بی شک همه ما بیش از گذشته از سرطان آگاهی پیدا کرده ایم اما این بدان معنا نیست که این یک بیماری مدرن است بلکه تاریخچه آن به مصر باستان باز می گردد و در استخوان دایناسورهای ۳۰۰۰ ساله نیز آثاری از این بیماری دیده شده.

البته که سبک زندگی کنونی، رژیم غذایی و سیگار کشیدن توانسته ابتلا به آن را افزایش بدهد اما سن یکی از عواملی است که هیچ کدام از ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم.

با گذشت زمان دانشمندان هم اطلاعات بیشتری را در مورد این بیماری بدست می آورند و پژوهش های گسترده تری را در این زمینه انجام می دهند.

با تمام آنچه گفته شد این تصور کاملا اشتباه است که سرطان یک بیماری مدرن است.

3

افسانه دوم: غذاهای خارق العاده یا همان «سوپرفودها» از سرطان جلوگیری می کنند

در درون موادی چون بلوبری ها، لبو، بروکلی، سیر و چای سبز چه چیزهای مشترکی وجود دارد؟

همه آنها به «سوپرفود» هایی برای جلوگیری از سرطان شهرت دارند. اما بر اساس اطلاعات بدست آمده از محققان سرطان در بریتانیا چیزی به عنوان سوپرفود وجود ندارد.

خوردن میوه و سبزیجات برای برقراری تعادل در رژیم غذایی توصیه می شود اما اینکه کدام یک از آنها بیشتر مصرف شود واقعا محل بحث نیست.

بدن مکانیزم پیچیده ای است و سرطان نیز همانند بدن است. بنابراین اینکه خوراکی یا خوراکی هایی وجود دارند که می توانند از این بیماری جلوگیری به عمل آورند اندیشه بیهوده ای است.

افسانه سوم: رژیم های اسیدی منجر به سرطان می شوند

اگرچه سلول های سرطانی در فضاهای قلیایی نمی تواند به حیات خود ادامه دهد اما این بدان نیست که رژیم های اسیدی می توانند سبب این بیماری شوند. فضای اسیدی و قلیایی بدن می تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد.

در مواقعی پیش می آید که فضای اسیدی در PH کلیه و شش ها تعادل را بر هم می زند و سبب بیماری یا مسمومیت می شود. این وضعیت می تواند تهدیدی برای زندگی افراد به شمار آید اما این اتفاق تنها با خوردن غذاهای اسیدی اتفاق نمی افتد.

در واقع این جریان به راه هایی وابسته است که سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های سالم تولید انرژی می کنند و اکسیژن را مورد استفاده قرار می دهند و ربطی به رژیم های غذایی اسیدی ندارند.

افسانه چهارم: سرطان به سراغ علاقمندان به شیرینی جات می آید

بسیاری بر این باور هستند که مصرف مواد قندی می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد اما از دیدگاه متخصصان CRUK این تنها نوعی ساده انگاری تلقی می شود.

انواع و اقسام قندها چه به صورت مصنوعی و چه طبیعی یافت می شوند که همه آنها به انرژی تبدیل می شوند. همه سلول ها و نه فقط انواع سرطانی از گلوکز برای تولید انرژی استفاده می کنند اما سلول های سرطانی در مقایسه با سایر سلول ها سریع تر رشد می کنند و از این انرژی استفاده بیشتری می کنند.

اینکه مصرف کم مواد قندی برای سلامت بهتر است و باعث کنترل وزن می شود، دلیلی برای جلوگیری آن از ابتلا به سرطان نیست.

افسانه پنجم: سرطان نوعی قارچ است

شاید علت اصلی این تصور اشتباه رنگ سفید آن است. اما در واقع این طور نیست. بسیاری از تومورها سفیدرنگ هستند اما انواع رنگی آن نیز وجود دارد.

برای اطمینان می توانید از پزشکانی که هر روز و در حین انجام عمل جراحی نمونه ها را از نزدیک می بینند بپرسید.

1

افسانه ششم: راه درمانی معجزه آسایی وجود دارد 

از شاهدانه تا قهوه و انواع و اقسام پیشنهادات دیگر برای درمان سرطان توصیه می شوند. اما آنچه مسلم است هیچ کدام پایه های علمی ندارند و آنچه مورد بررسی محققان و پژوهشگران است با این جریانات کاملا تفاوت دارد و آزمون و خطاهای بالینی را نیاز دارد.

افسانه هفتم: برخی از کمپانی های بزرگ دارویی در حال پنهان کاری هستند

این تصور نیز وجود دارد که برخی از کمپانی های بزرگ جهان داروی مربوط به درمان سرطان را به مخفی کرده اند.

حقیقت آن است که آزمون ها و خطاهای فراوانی در مراکز درمانی و توسط دانشمندان و پژوهشگران در حال انجام است و آنها همواره برای کشف داروهای این بیماری که هم موثر و هم مقرون به صرفه باشد تحت فشار هستند.

اما نکته مهم این است که چنین مراکزی نیز برای پیشبرد آزمایش های خود به کمک های مالی بسیاری احتیاج دارند.

افسانه هشتم: درمان های مرتبط با سرطان بیش از خود این بیماری، بیماران را به دام مرگ می کشاند

حقیقت آن است که درمان سرطان دشوار، چالش برانگیز و به همراه عوارض جانبی است.

شیمی درمانی اگرچه برای از بین بردن سلول های سرطانی به کار برده می شود اما در این روند سلول های سالم را نیز از بین می برد. متاسفانه در بسیاری از موارد خصوصا در فازهای پیشرفته این بیماری دیگر درمان هم فایده ای ندارد.

جراحی یکی از راهکارهای موثر خارج کردن تومور از بدن است اما همیشه هم نمی تواند به عنوان یک گزینه محسوب شود.

در نهایت می توان گفت که شیمی درمان و سایر درمان های دارویی برای از بین بردن سلول های سرطانی ایفای نقش می  کنند و برای طولانی تر کردن عمر بیمار به مبارزه با این سلول ها می پردازند.

افسانه نهم: تا کنون در روند مبارزه با این بیماری کار مفیدی انجام نپذیرفته 

برخلاف تصور بسیاری که می پندارند تا کنون کار مفیدی در این زمینه انجام نشده اما در طول ۴ دهه اخیر مطالعات و پژوهش های فراوانی بر روی بیماران انجام شده و در بسیاری از موارد بیماران مبتلا به سرطان حداقل تا ۱۰ سال  به حیات خود با این بیماری ادامه داده اند.

در مورد برخی از انواع سرطان ها روند درمان دشوارتر است که از این جمله سرطان ها می توان به سرطان های مغز، شش، پانکراس و  مری اشاره کرد. خیریه هایی چون CRUK بر این باورند که در این زمینه راه های طولانی و پژوهش های فراوان بیشتری باید انجام پذیرد.

افسانه دهم: کوسه ها سرطان نمی گیرند

بر خلاف این تصور کوسه ها هم سرطان می گیرند. با این تصور اشتباه این نگرانی وجود دارد که برای تهیه دارو این موجودات دریایی کشته شوند تا از سلول های بدن آنها برای تهیه داروهای ضدسرطان استفاده شود.

منبع: thesun
دیجیاتو
بدون نظر

ورود