با ۵ الماس مشهور دنیا و داستان های آن ها آشنا شوید

با ۵ الماس مشهور دنیا و داستان های آن ها آشنا شوید

مشهورترین الماس دنیا نه تنها گران قیمت و زیباست، بلکه مملو از رمز و راز و داستان های تاریخی نیز هست. البته این مساله فقط به گران ترین الماس دنیا محدود نمی شود، چندین قطعه دیگر از این سنگ گرانبها نیز در دنیا هستند که داستان، اندازه و رنگ های خاص خود را دارند.

داستان هایی که بدون شک، آگاهی از آن ها برایتان جذابیت بسیاری دارد. به همین خاطر، از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با این الماس ها و داستان های آن ها بیشتر آشنا شوید.

الماس امید (Hope Diamond)

1

«امید» مشهورترین الماس دنیاست و بارزترین و ارزشمندترین ویژگی آن نیز رنگ آبی تیره ای است که دارد. در مورد پیشینه این الماس گمانه زنی های گوناگونی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این الماس از معدن های کشور هند استخراج و در اواسط دهه ۱۶۰۰ میلادی به اروپا منتقل شده است. گفته می شود که در آن زمان ۱۱۰ قیراط وزن و شکلی بی نظم داشته است.

در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی، یک قطعه الماس آبی رنگ با برش کوسنی و وزن ۴۵.۵۲ قیراطی در لندن به نمایش گذاشته شد. هنری فیلیپ هوپ آن را در سال ۱۸۳۰ خریداری کرده و نام خود را روی آن گذاشت. پس از آن بود که این الماس به شهرت جهانی رسید.

پس از فوت هوپ، الماس او به وارثان و دیگر صاحبان اصلی آن رسید. در حوالی سال ۱۹۱۰ میلادی، شعبه پاریس کارتیه آن را خریداری کرد و سپس آن را به «اوالین والش مکلین»، یک فرد مشهور آمریکایی فروخت.

پس از مرگ مک لین در سال ۱۹۷۴، هری وینستون که دلال الماس بود، آن را خریداری کرد. در سال ۱۹۵۸ آن را به بنیاد اسمیسونیان در واشنگتن دی سی بخشید. در حال حاضر، این الماس در همان جا به معرض نمایش گذاشته شده است.

یوبیل طلایی (The Golden Jubilee)

2

یوبیل طلایی بزرگ ترین الماس تراش خورده در جهان است که ۵۴۵.۶۷ قیراط وزن دارد. این الماس زرد-طلایی توسط «سر گابی تولکاسکی» تراش خورده است. در آن زمان، گابی توسط DeBeers برای تراشیدن مشهورترین الماس قرن استخدام شد. در آن زمان ابزار لازم برای برش دادن این سنگ موجود نبود و از هر وسیله ای که دیگران برای برش دادن این سنگ بزرگ و قهوه ای پیشنهاد می دادند، استفاده می کرد. تا اینکه دو سال بعد توانست الماس یوبیل طلایی را به همگان معرفی کند.

این الماس در حال حاظر در اختیار پادشاه تایلند قرار دارد و ارزش آن نیز حدود ۴-۱۲میلیون دلار است.

کولینان یک (The Cullinan I)

3

بزرگ ترین سنگ الماسی که در جهان پیدا شد، کولینان نامگذاری شد. این سنگ ۳۱۰۶.۷۵ قیراط (۶۲۱ گرم) وزن داشت. از این سنگ، ۹ قطعه الماس تراشیده شده و به دست آمد. بزرگ ترین آن ها کولینان ۱ نام داشت که ۵۳۰.۴ قیراط وزن داشت و اکنون نیز در تاج سلطنتی پادشاه انگلستان قرار دارد. گفته می شود که این الماس حدود ۴۰۰ میلیون دلار آمریکا قیمت دارد. در مورد این الماس داستان هایی هم وجود دارد؛ گفته می شود جوزف آشچر وظیفه شکافتن آن را به عهده داشته. در آن زمان یک پزشک و پرستار نیز در کنار وی حضور داشته اند و وقتی که موفق به شکستن این سنگ بزرگ می شود، خودش هم غش کرده و از حال می رود.

الماس صدساله (The Centenary Diamond)

4

در پشت الماس سده، یک داستان باورنکردنی وجود دارد. این الماس به این خاطر که در جشن صدساله DeBeers در آفریقای جنوبی نمایش داده شد، به این نام شهرت یافت. مراسم معرفی این الماس بسیار تعجب برانگیز بوده و از همه مهم تر اینکه این سنگ، از طرف بنیاد گوهرشناسی آمریکا، گواهی نامه کیفیت به عنوان یک الماس ۵۹۹ قیراطی با رنگ D خالص را دریافت کرده بود.

درج رنگ D در جواهرشناسی به معنی عالی است. همچنین، خلوص بالای این سنگ نیز آن را به یکی از بهترین و ارزشمندترین کشف های آن زمان تبدیل کرد.

DeBeers در آن زمان، وظیفه تراشیدن این الماس را به گروه آنتوِرپ و «سر گابی تولکاسکی» مشهور محول نمود. وی فقط یک سال را به مطالعه در مورد این سنگ سپری کرده و سپس نخستین گام ها برای تراش دادن این الماس گرانبها را آغاز کرد. او از روش های تراش دستی برای اینکه کمترین دورریز را از سنگ داشته باشد، استفاده کرد. بخش رویی سنگ را نیز به صورت دست نخورده باقی گذاشت.

تولکاسکی که یکی از پیشگامان تراش الماس در آن زمان به شمار می رفت، شکل قلب را برای الماس سنچری (صدساله) در نظر گرفت. او با ۲۴۷ تراش، شکل موردنظر را روی الماس یاد شده پیاده سازی کرد.

الماس براق و تراش خورده سنچری حدود ۲۷۴ قیراط وزن دارد. شکل نهایی این الماس نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی به نمایش عموم گذاشته شد و سپس به طور موقتی در برج لندن در کنار دیگر جواهرات سلطنتی به نمایش در آمد. در اینکه این الماس اکنون کجاست اطلاعاتی در دست نیست اما گفته می شود دست کم ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

فلورنتین (The Florentine)

5

الماس فلورانس، یکی از افسانه ای ترین و مرموزترین الماس های زردرنگ دنیاست. این سنگ از دهه ۱۴۰۰ میلادی وجود داشته اما هیچ گونه مدرک رسمی از آن تا زمان جنگ جهانی اول وجود نداشت. تصور می شد این الماس زردرنگ با تنالیته سبز بوده و ۹ ضلع و دو برش به شکل گل رز داشته است. وزنش هم گویا ۱۳۷.۲۷ قیراط بوده است.

در مورد پیشینه این الماس داستان های متفاوتی وجود دارد. مشهورترین نظریه این است که این الماس برای چارلز مارتین، دوک نورماندی در دهه ۱۴۰۰ میلادی تراش داده شده است. او زمانی که در جنگ کشته می شود، این الماس را به دست داشته است. سپس یک دهقان یا سرباز پیاده آن را پیدا کرده و آن را به قیمت یک سکه طلا که فلورین نام داشته، می فروشد. در طول ۲۰۰ سال بعدی، این الماس صدها بار به فروش می رسد. تا اینکه سرانجام به دست خانواده مدیچی می افتد که در آن زمان، یکی از بزرگ ترین، ثروتمندترین و مشهورترین خانواده های اروپا بوده است. وقتی در دهه ۱۷۳۰ میلادی آخرین عضو از این خانواده نیز دارفانی را وداع می کند، الماس فلورنتین به دست پادشاه هسبورگ می افتد که او نیز آن را روی تاج سلطنتی خود در شهر وین در اتریش می گذارد. این الماس تا ۱۵۰ سال روی آن تاج باقی مانده بود.

اما در دوران جنگ جهانی اول، چارلز اول این الماس را با خود به سوئیس می برد. بعدها این الماس به سرقت رفته و در حوالی سال ۱۹۸۱ میلادی از آمریکای جنوبی سر در می آورد. متاسفانه داستان این الماس همین جا به پایان می رسد و هنوز کسی نمی داند که آیا این الماس تراش خورده و به شکلی دیگر درآمده یا اینکه اکنون در دست چه کسی است!

آن چه مشخص است این است که این الماس ۹ وجهی در تاریخ گم شده و سرنوشت نامعلومی دارد.

منبع: mag501
مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • سعید 23 بهمن ۳, ۱۳۹۶

    سلام اگر کسی الماس برای فروش داشت با من تماس بگیره ۰۹۲۲۷۱۶۴۶۸۵

  • سید محسن تیر ۱۸, ۱۳۹۷

    من الماس سراغ دارم این شماه منه ۰۹۳۶۸۰۷۰۲۲۷