قدیمی ترین اتومبیل جهان با ۱۲۵ سال عمر هنوز هم در حال حرکت است

قدیمی ترین اتومبیل جهان با ۱۲۵ سال عمر هنوز هم در حال حرکت است

در سال ۲۰۱۱ قدیمی ترین اتومبیل مدل De Dion Bouton Et Trapardoux Dos-A-Dos که سال ۱۸۸۴ ساخته شده است به قیمت ۴.۶۲ میلیون دلار به فروش رسید. این اتومبیل کاملاً سالم بوده و سوخت آن غیر فسیلی و تنها آب است. علاوه بر این به خوبی از آن مراقبت شده و بیشتر عمر خود را تنها در تملیک یک خانواده بوده است.

امروزه ماشین های بخار بسیار کمی هنوز در حال حرکت هستند که بیشتر آن ها به قبل از پایان قرن نوزدهم مربوط می شوند. نکته جالب در مورد اتومبیل Dos-A-Dos این است که دوره رشد و افول سیستم های موتوری با احتراق خارجی را توآمان تجربه کرده است. با آغاز قرن نوزدهم دوران اتومبیل هایی که با موتور بخار حرکت می کردند به یکباره رو به افول گذاشت.

این قضیه تنها به سازندگان اتومبیل های Dos-A-Dos منحصر نبوده و بسیاری از سازندگان ماشین های بخار دیگر به سرنوشت مشابهی دچار شدند. قبل از این که این اتومبیل ها بتوانند به حرکت در بیایند، تکنولوژی و نوآوری آرزوهای آنان را نقش بر آب کرد.

بوتون (Bouton) و تراپاردوکس (Trapardoux)

hqdefault-w900-h600

بوتون و تراپاردوکس از سال ۱۸۸۳ تا ۱۸۹۴ و در دوران افول موتورهای بخار با هم در صنعت اتومبیل سازی حضور داشته و همکاری می کردند. در این دوره اختراع تکنولوژِی های جدید باعث شد که دوران موتورهای بخار به سر آمده و دوره موتورهای با سیستم احتراق داخلی آغاز شود. این دو بعد از اختلافات جزیی از هم جدا شدند اما قبل از سال ۱۹۸۴ تاریخ ساز شده بودند و تنها خود از موضوع خبر نداشتند. بوتون و تراپاردوکس هر دو مهندس بوده و قبل از راه اندازی کارخانه اتومبیل سازی De Dion Bouton Et Trapardoux در زمینه تولید اسباب بازی فعالیت داشتند. آن ها کارشان را با تولید موتور قایق آغاز کردند اما در ادامه به سمت طراحی موتور اتومبیل رفتند.

از شانس بد آن ها در آن زمان معلوم نبود که تکنولوژی به کدام سمت خواهد رفت. آن ها نیز مانند بسیاری دیگر از فعالان حوزه موتورهای بخار فکر می کردند که در ابتدای راه موتورهای بخار هستند. البته بوتون تغییرات را حس کرده بود اما تراپاردوکس همچنان عقیده داشت که باید روی موتورهای بخار متمرکز باشند. در سال ۱۸۹۴ این دو از هم جدا شدند. تراپاردوکس به تولید موتورهای بخار ادامه داد اما بوتون به طراحی و تولید موتورهای دارای سیستم احتراق داخلی روی آورد.

به هرحال آن ها موفق شدند که ۲۰ اتومبیل سه چرخه با نام Dos-A-Dos را از خود به یادگار بگذارند.

Dos-A-Dos

110927-oldest_car.grid-6x2-w900-h600

در سال ۱۸۸۷ بوتون و تراپاردوکس وارد اولین مسابقه اتومبیل رانی جایزه ای جهان شدند که مسافت بین لندن و برایتون را شامل می شد. این مسافت ۲۰ مایل بود و تنها یک اتومبیل توانست مسیر مسابقه را با موفقیت به پایان برساند. جالب این که اتومبیل Dos-A-Dos تنها ۲۰ مایل را می توانست با یک تانک آب طی کند.

اتومبیل Dos-A-Dos در آن روز رکورد سریع ترین اتومبیل دارای موتور بخار را با سرعت ۳۷ مایل بر ساعت به خود اختصاص داد. اما بوتون و تراپاردوکس نمی دانستند که این تنها باری نخواهد بود که اتومبیلشان تاریخ سازی خواهد کرد.

article-0-0E4BBB0700000578-50_634x438-w900-h600

باید اذعان کرد که اتومبیلی که در سال ۱۹۸۷ برنده اولین مسابقه اتومبیل رانی جهان شد همان اتومبیلی نیست که امروزه هنوز نیز فعال است. بوتون و تراپاردوکس ۲۰ دستگاه دیگر از این اتومبیل ها تولید کرده بودند. از این تعداد تنها ۶ دستگاه باقی مانده که فقط یک دستگاه از آن ها توانایی حرکت دارد. این اتومبیل در سال ۲۰۱۱ بعد از این که به مدت ۸۱ سال در دست یک خانواده خاص بود به مزایده گذاشته شد. خریدار دو برابر قیمتی که حراج کننده انتظار داشت را ارائه داد که رقمی نزدیک به ۵ میلیون دلار بود (دقیقاً ۴.۶۲ میلیون دلار).

قیمت این اتومبیل در سال های اول ساخت آن حدود ۱.۸۰۰ تا ۵.۰۰۰ دلار بوده است که به حساب امروز مبلغی بالغ بر ۵۰.۰۰۰ تا ۱۴۰.۰۰۰ دلار خواهد شد. اگر قیمت اولیه این اتومبیل را ۵.۰۰۰ دلار در نظر بگیریم با فروش ۴.۶ میلیون دلاری خود حدود ۹۲۴ درصد سود داشته است.

سوال جالب و بی جواب در مورد اتومبیل Dos-A-Dos این است که چند سال دیگر نیز کار خواهد کرد؟

منبع: historygarage
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • کیان بهمن ۶, ۱۳۹۷

    خیلی عالی بود سایت شما تشکر نوار نقالهhttps://parsconveyorbelt.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AA%D8%B3%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/

  • حامد دی ۲۷, ۱۳۹۸

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون