گروه کیهان کلهر توانست جایزه گرمی را از آن خود کند

گروه کیهان کلهر توانست جایزه گرمی را از آن خود کند

احتمالا بسیاری از شما با «کیهان کلهر» نوازنده و آهنگساز کرد کشورمان آشنا هستید. باید به اطلاع برسانیم که آلبوم «Sing Me Home» به سرپرستی یویوما و آهنگسازی و نوازندگی کیهان کلهر توانست جایزه گرمی را در پنجاه و نهمین دوره این مراسم از آن خود کند. پیش از این تنها محمد رضا شجریان و حسین علی زاده برای آلبوم های «فریاد» و «بی تو به سر نمی شود» توانسته بودند برای دریافت جایزه نامزد شوند.

«یویوما» یکی از بزرگ ترین و سرشناس ترین ویولن سل نوازان عصر حاضر به شمار می رود و گروه جاده ابریشم متشکل از برجسته ترین نوازندگان جهان از جمله کیهان کلهر را در اختیار دارد. این گروه عنوان بهترین موسیقی جهانی در سال ۲۰۱۷ را از آن خود کردند و یکی از جوایز گرمی (Grammy Awards) را به خود اختصاص دادند.

جایزه گرمی توسط «آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط» (National Academy of Recording Arts and Sciences) اهدا می شود و از نظر اعتبار همانند اسکار برای فیلم ها محسوب می گردد. در این مراسم، برندگان یک تندیس طلا به شکل گرامافون دریافت می کنند.

گروه جاده ابریشم نخستین بار در سال ۱۹۹۸ توسط یویوما پیشنهاد شد و هدف از تشکیل آن، تبادل و تعامل فرهنگی کشورهای مسیر جاده ابریشم با کشورهای اروپایی اعلام گشت. آن ها قصد داشتند از طریق برگزاری کنسرت، جشنواره، مستر کلاس و دادن آلبوم، به هدف از پیش تعیین شده خود دست یابند.

یویوما درباره چگونگی شکل گیری گروه می گوید: “در طول سفرهایی که به نقاط مختلف دنیا داشتم، همواره عقاید، مذاهب و فرهنگ های قدرتمندی که توانسته بودند بر روی کشورهای با تمدن قدیمی تاثیر بگذارند، باعث شگفتی من می شد. همیشه به این فکر می کردم که چگونه می توان از ترکیب موسیقی فرهنگ ها و تمدن های مختلف، صداهای جدیدی ابداع نمود.”

از کشورمان علاوه بر کیهان کلهر (کمانچه)، سیامک آقایی (سنتور) و سیامک جهانگیری (نِی) نیز به عنوان نوازنده در این گروه حضور داشتند. به نظر می رسد که گروه جاده ابریشم تمایل دارد در ایران برنامه اجرا کند. آقای کلهر در این رابطه اظهار داشته: “آن ها علاقه زیادی برای اجرای برنامه در ایران نشان می دهند، اما در کشور ما حتی یک سالن مناسب هم برای اجرا وجود ندارد.”

وی در ادامه اضافه می کند: “از طرف دیگر، برنامه های گروه جاده ابریشم خیلی گران است. اگر ۲۰ نفر اعضای گروه همراه با منشی ها، صدا بردارها و دیگر عوامل قصد سفر داشته باشند، باید بودجه سرسام آوری در نظر گرفته شود.

“هزینه چنین کنسرت هایی، در بیشتر نقاط دنیا از سوی دولت تامین می گردد و بلیط فروشی معمولا پاسخگوی تمام مخارج نیست. به عنوان مثال، در کشور چین بلیط ها به قدری گران بود که مردم توانایی خرید آن ها را نداشتند و سازمان ها بلیط ها را به مردم داده بودند.”

به هر حال دریافت جایزه گرمی جای خوشحالی زیادی دارد و باید به خاطر آن، به کیهان کلهر و همکارانش تبریک گفت.

منبع: تابناک
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود