توصیه های جامعه پزشکی درباره سرطان دهانه رحم که بهتر است آنها را بدانید

توصیه های جامعه پزشکی درباره سرطان دهانه رحم که بهتر است آنها را بدانید

سرطان دهانه رحم می تواند یکی از سرطان های کشنده و خطرناک تلقی شود اما اگر پیشگیری های لازم در مورد آن صورت پذیرد و توصیه های پزشکان مورد توجه بیشتر قرار گیرد می تواند قابل درمان هم باشد.

در ادامه این نوشته آنچه لازم است در مورد سرطان دهانه رحم بدانید در اختیارتان قرار خواهد گرفت. برای آگاهی بیشتر و در صورت علاقه می توانید به مقاله عواملی که خطر ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند نیز رجوع کنید.

میزات مرگ و میر حاصل از این نوع سرطان از حد تصور ما بالاتر است

1

بر اساس آمار بدست آمده از انجمن سرطان آمریکا، میزان مرگ و میر حاصل از این نوع سرطان در ۴۰ سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده.

یکی از دلایل این امر نیز می تواند نمونه برداری های پیشگیری از سرطان از جمله تست پاپ اسمیر باشد. آنچه گفته شد خبر خوبی در این ارتباط بود اما خبر نه چندان خوب آن است که مرگ و میر حاصل از این بیماری هنوز هم بالاست.

پروفسور «آن اف. روزیش» استادیار دانشگاه جان هاپکینز می گوید: “در گذشته در محاسبات مرتبط با هیسترکتومی، در مورد این بیماری در نظر گرفته نمی شد و بدنبال این مفهوم ابتدا این بیماری و خطر ابتلا به آن در میان زنانی تخمین زده می شد که در جداره رحم با مشکلاتی مواجه هستند.”

اگرچه تعداد زنانی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند کاهش پیدا کرده اما همچنان خطر مرگ فراوان است. در میان زنان سفیدپوست آمریکایی از هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر ۴.۷ زن و از همین تعداد ۱۰.۱ زن سیاهپوست جان خود را از این بیماری از دست می دهند.

اگر HPV داشتید لزوما به سرطان دهانه رحم مبتلا نخواهید شد

2

این بدان معنا نیست که هر فردی که به یکی از ۱۵۰ نوع HPV مبتلا باشد حتما سرطان دهانه رحم خواهد گرفت.

دکتر صفائیان در این باره می گوید از میان این انواع ۱۴ نوع آنها ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهند که HPV 16 و HPV 18 بالاترین احتمال را دارند و دلیل حدود ۷۰ درصد از سرطان های دهانه رحم هستند.

در جمعیت آمریکا، ۷۹ میلیون نفر که هم زنان و هم مردان را شامل می شوند، به HPV مبتلا هستند که از این میان ۱۱.۰۰۰ زن سالانه به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند که احتمال چندان بالایی نیست.

دکتر صفائیان می  گوید: “خوشبختانه این سرطان از طرقی چون اسکرینینگ، و واکسیناسیون قابل پیشگیری است.”

واکسن HPV بی خطر و در پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار مفید است

3

نگرانی ها و ترس هایی که از اثرات جانبی این واکسن وجود داشت اکنون بی مورد است. با تمام اینها هنوز هم تردید هایی در میان جامعه پزشکی بر سر آن وجود دارد.

دکتر لوینسون می گوید: “داروی معجزه آسایی که من پیشنهاد می کنم، همین واکسن است که می تواند بسیاری از زنان جوان را از خطر مرگ نجات بدهد.”

تحقیقات و پژوهش های اخیر نشان داده که دو دُز برای افراد بین ۱۱ تا ۱۲ سال و ۳ دُز برای ۱۵ تا ۲۵ سال توصیه می شود. به هر دو جنس مرد و زن نیز توصیه می شود چرا که مردان نیز می توانند نقش ناقل HPV را ایفا کنند.

علت این امر که در سنین پایین زدن این واکسن توصیه می شود این است که پیش از آغاز هر نوع رابطه جنسی، پیشگیری های لازم صورت پذیرد.

دکتر روزیش می گوید: “نمونه جدید این واکسن تا ۹۰ درصد خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد و این کار را با مقابله با ۹ نوع ویروس HPV انجام می دهد.”

نیازی به تست پاپ اسمیر سالانه وجود ندارد

99

از آنجایی که واکسن مقابله با HPV تنها برای سنین زیر ۲۶ سال است بنابراین برای سایر افراد تست های پاپ می تواند مناسب باشد. از آنجایی که این نمونه برداری با درد نیز همراه است لزومی به انجام هر سال آن وجود ندارد.

انجام این نوع تست با توجه به سن و شرایط افراد با هم متفاوت است و انجام این نمونه برداری برای سنین زیر ۲۱ سال توصیه نمی شود. افراد بین ۲۱ تا ۲۹ سال هر سه سال یک بار و زنان بین ۳۰ تا ۶۵ سال هر ۵ سال یک بار بهتر است این نمونه برداری را انجام دهند.

در واقع مطالعات اخیر نشان داده اند که چندین سال طول می کشد که سلول های غیر نرمال به وجود آیند و درمان به موقع آنها سبب خواهند شد که از مشکلات بعدی همچون سقط جنین جلوگیری به عمل آید.

دکتر لوینسون می گوید با مشاهده هر نوع وضعیت نامعمول، تست های بیشتری برای فرد در نظر گرفته می شود.

اسکرینیگ های جدید می توانند از پاپ هم بهتر باشند

4

پاپ اسمیر می تواند سلول های غیرمعمول را تشخیص دهد اما در اسکرینگ های جدید HPV هم می تواند تشخیص داده شود که می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار مفید باشد.

تست HPV هم به طور همزمان می تواند ۱۲ نوع از پرخطرترین انواع HPV را نیز تشخیص دهد. دکتر صفائیان می گوید: “با این روش جدید به راحتی می توان تشخیص داد که کدام یک از بیماران به مراحل بعدی اسکرینگ نیازمند هستند.”

زنان مسن تر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند

5

متاسفانه در قیاس با گذشته زنان مسن تر بیشتر به این نوع از سرطان مبتلا می شوند و علت آن می تواند داشتن «هیسترکتومی» باشد. دکتر روزیش می گوید به دلیل احتمال بالاتر ابتلای زنان مسن تر بهتر است که اسکرینیگ در مورد آنها انجام پذیرد.

البته این کار به تمام زنان بالای ۶۵ سال توصیه نمی شود اما بسته سوابق قبلی آنها می تواند توسط پزشک توصیه شود. اگر در طول ۱۰ سال گذشته نتیجه ۳ پاپ اسمیر و دو تست HPV منفی باشد می تواند از اسکرینیگ جلوگیری به عمل آورد.

حتی گاهی «هیسترکتومی» هم نمی تواند برای این کار دلیل کافی ای باشد.

مرگ و میر زنان سیاهپوست بر اثر سرطان دهانه رحم بیشتر است

6

مطالعات انجام شده در دانشگاه جان هاپکینز نشان داده که میزان مرگ و میر حاصل از این سرطان در میان زنان سیاهپوست بیشتر است. از دلایل این امر می تواند فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی باشد.

این بدان معناست که زنان سیاهپوست امکان کمتری برای انجام پیشگیری و درمان های اولیه دارند. دکتر روزیش بر این باور است که باید فعالیت های بیشتری در این زمینه انجام پذیرد.

وی می گوید لزومی ندارد که در این افراد ترس و واهمه ای به وجود آید تنها بهتر است که به طور دائم اسکرینینگ را انجام دهند.

ممکن است هیچ کدام از نشانه های این بیماری را تا ابتلا به آن نداشته باشید

7

بسیاری از توجهات پیشگیری از این بیماری معطوف به اسکرینینگ است چرا که می تواند در پیشگیری از این نوع سرطان موثر باشد. اما زمانی که نشانه ها ظاهر شوند، عمدتا درمان بسیار دشوار است.

برخی از نشانه های این بیماری همچون خونریزی، تنها در مواردی که بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد دیده می شوند و امکان دارد که هیچ نشانه قبلی ای نیز در تست ها دیده نشده باشد.

دکتر لوینسون می گوید: “علت اینکه واکسیناسیون و اسکرینگ مورد مناقشه هستند نیز همین بروز ناگهانی نشانه های سرطان دهانه رحم است.”

انجمن سرطان آمریکا می گوید پیشرفت هایی در درمان همچون ایمن درمانی، دارویی که ژن ها هدف قرار می دهند، هایپرترمیا و روش های پیشرفته بایوپسی هستند. با تمام آنچه گفته شد پیشگیری از سرطان رحم نیازمند فعالیت های بیشتری است.

منبع: rd
بدون نظر

ورود