انواع مختلف سر درد و راه های درمان آنها را بشناسیم

انواع مختلف سر درد و راه های درمان آنها را بشناسیم

هیچ انسانی روی کره خاکی وجود ندارد که تاکنون دچار سردرد نشده باشد. برخی از دردها را می توان با دارو یا یک مسکن ساده برطرف کرد، اما در برخی موارد باید حتما به پزشک مراجعه کنیم تا راهکارهای اصولی پیش پای ما بگذارد.

اما در همین راستا بد نیست با چند نمونه از سردردهای مختلف آشنا شوید و تا حدی هم روش های درمانی آن ها را بیاموزید. برای این امر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سردرد کششی

این مدل، یکی از رایج ترین سردردها در سراسر جهان است که همه انسان ها دست کم یک بار آن را در زندگی خود تجربه کرده اند.

1

نشانه ها: این درد به صورت خفیف در بخش شقیقه ها بروز می کند. سردردهای کششی عموما به این صورت هستند که گویا یک نوار محکم دور سر خود بسته ایم و فشار ناشی از آن موجب ایجاد درد می شود. در بیشتر مواقع نیز درد آن ادامه دار است و به تدریج بیشتر می شود.

دلایل: فاکتورهای اصلی ایجاد کننده این نوع سردرد، استرس های شدید، خستگی، ضعف بدن و همچنین نگه داشتن سر در یک حالت ثابت برای ساعات طولانی. سردردهای مزمن کششی بسیار نادر هستند اما اغلب با آسیب سر یا گردن همراه می شوند.

درمان: از هر نوع مسکنی می توانید برای خلاصی از این درد استفاده کنید. اگر این درد به مدت طولانی ادامه داشته و به طور مدام تکرار می شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین، ورزش و فعالیت های جسمانی را در دستور کار خود قرار دهید. در ساده ترین حالت، حرکات کششی برای گردن و شانه ها داشته باشید تا از ظهور چنین دردهایی پیشگیری کنید.

سردرد سینوسی

این سردرد همان طور که از نامش پیداست در نتیجه سینوزیت به وجود می آید. این درد عموما با تب، ورم صورت و احساس کشیدگی در پیشانی و گونه ها همراه است.

2

نشانه ها: احساس فشار و درد عمیق در قسمت پیشانی در محدوده اطراف ابروها و زیر چشم ها. این درد وقتی سر خود را تند تکان دهید، بیشتر می شود. احتمال اینکه بینی تان کیپ شود یا آبریزش داشته باشد زیاد است. همچنین این سردرد با احساس خستگی همراه است.

دلایل: دلیل اصلی بروز سردرد سینویس، سینوزیت است. عموما هم پس از سرماخوردگی یا در نتیجه حساسیت های فصلی ایجاد می شود.

درمان: این دردها به ندرت خودشان از بین می روند. اگر آلرژی دارید، آنتی هیستامین می تواند به کاهش درد کمک کند. در دیگر موارد، بهترین درمان، مراجعه به پزشک است تا آنتی بیوتیک مناسب برایتان تجویز کند.

میگرن

نشانه های این سردرد شدید در نتیجه حمله میگرنی بروز می کند و ۴ مرحله دارد که در عکس زیر می توانید ببینید.

3

نشانه ها: میگرن اغلب با تغییر ناگهانی روند سوخت و ساز بدن و گشاد شدن رگ های خونی در مغز همراه است. این درد ارثی است و می تواند از والدین به فرزندان خود منتقل شود.

درمان: در حال حاضر هیچ درمانی برای میگرن کشف نشده. اما روش های درمانی متعددی برای کاهش نشانه ها و میزان درد ارائه شده است. برای رفع این درد باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا داروی مناسب تجویز کند. تمرینات ورزشی مداوم نیز می تواند در رفع این مشکل کارساز باشد.

سردرد خوشه‌ای

این درد بسیار نادر است و فقط یک درصد از جامعه دچار آن می شوند. بعلاوه، حدود ۵ برابر در مردان بیشتر از زنان است.

4

نشانه ها: این سردرد یا یک درد ضربانی در پشت و اطراف چشم ها همراه است و اغلب هم یک طرف سر را هدف قرار می دهد. این درد عموما در طول خواب سراغ فرد می رود و از نشانه های آن می توان به قرمزی چشم ها، حساسیت به نور و اشک ریزی اشاره کرد.  درد به طور متوسط بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه ادامه دارد.

دلایل: دانشمندان هنوز کشف نکرده اند که چه مساله ای موجب ایجاد این درد می شود. گمانه زنی می شود که چنین سردردهایی به ساعت بیولوژیکی بدن مربوط باشد.

درمان: درمان این درد کمی پیچیده است زیرا ممکن است چند دقیقه از بین رفته و دوباره ظاهر شود. فقط یک پزشک می تواند آن را درمان کند.

خماری

5

نشانه ها: این سردرد همان طور که از نامش پیداست در نتیجه سومصرف نوشیدنی های الکلی ایجاد می شود. دلیلش هم این است که الکل موجب گشاد شدن رگ های خونی شده و میزان ترشح سروتونین را در بدن افزایش می دهد. همچنین، باعث خشک شدن آب بدن شده و کم آبی به سردرد منجر می شود.

درمان: بهترین درمان برای رفع خماری نوشیدن مقدار زیادی آب، خوردن مُسَکن و خوابیدن است.

منبع: mayoclinic
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Pari مهر ۲۷, ۱۴۰۱

    واقعا مطلب کامل و جامعی بود
    خیلی ممنون که انقدر دقیق به کمک تصویر موضوع به این مهمی رو شرح دادین
    خدا قوت