تصاویری شگفت انگیز از دنیای زیر آب که هر بیننده ای را متحیر خواهند کرد

تصاویری شگفت انگیز از دنیای زیر آب که هر بیننده ای را متحیر خواهند کرد

آنچه در زیر آب می گذرد گاهی به دلیل راز آمیز بودن آن بسیار شگفت آورتر است. بله گاهی به رمز و رازها نمی توان دست پیدا کرد چرا که در دسترس بشر نیستند.

به عنوان مثال به تصویر این اختاپوس دقت کنید. یک عکاس فرانسوی به نام «گابریل باراتو»  در زمان جزر و مد خفیف آب در تالابی در اطراف جزیره Mayotte در اقیانوس هند این تصویر را شکار کرد.

0

این عکس موفق به دریافت جایزه افتخاری عکس های زیرآب سال ۲۰۱۷ میلادی گردید. در این رقابت حدود ۴.۵۰۰ تصویر از ۶۷ کشور جهان شرکت داده شدند. نخستین بار در سال ۱۹۶۵ میلادی مسابقات تصویربرداری زیر آب آغاز شد.

یکی از داوران این مسابقه به نام «آلکس ماستارد» می گوید: “حالتی رقص گونه همچون باله از یک اختاپوس است که می تواند در اعماق یک تالاب شکار دوربین شده و تبدیل به یک تجارت نیز بشود.”

وی ادامه می دهد: “نوع تکان خوردن این جاندار بسیار متفاوت از آن چیزی است که روی سطح زمین اتفاق می افتد که می تواند همچون یک بیگانه در این جهان به شمار آید. این عکس در عمق زانو از آب گرفته شده و نشان دهنده آن است که امکان گرفته شدن چنین تصاویری با ورود به آب امکانپذیر است.”

با این مقدمه در ادامه برخی دیگر از تصاویر منتخب را با هم مرور خواهیم کرد:

آبی (Out of the Blue)

1
عکاس این تصویر «نیک بلیک» است که لقب عکاس زیر آب بریتانیا را به خود اختصاص داده است. بلیک این عکس را در آب های زیبای مکزیکو و در مکانی به نام Chac Mool Cenote گرفته. وی می گوید: “نور خورشید که در میان ابرها سوسو می زد توانست نور لازم برای این تصویر را فراهم آورد. سپس «آندرو کوستانزا» یعنی غواص عکس در محل مناسب نور قرار گرفت. از زمانی که از زیرآب عکسبرداری می کنم، شگفتی های فراوانی برایم آشکار شده”

اقیانوسی در آسمان (Oceanic in the Sky)

3
عکاس آرژانتینی به نام «هوراشیو مارتینز» با این تصویر برنده بخش بالا و پایین های امسال این رقابت شد و این عکس را در مصر و از یک کوسه ماهی گرفت. ماریتیز می گوید: “در آخرین لحظات غواصی های روزانه بودیم که با ترکیب نور و حضور یک کوسه ماهی در مکان مناسب مواجه شدم و چند برداشت رویاگونه را از این جاندار گرفتم. خوب است که از تنهایی، شگفتی و استقلال یک جاندار تصویری را ثبت کرد.”

نهنگ قاتل (Orca Pod)

4
«نیکولای جورجیو» در زمان گذراندن اوقات فراغت زمستانی خود در شمال نروژ این عکس را گرفت. وی می گوید: “این نهنگ ها زیباترین، باهوش ترین و با اعتماد به نفس ترین جاندارانی هستند که تا کنون دیده ام. در طول زمستان روزها کوتاه و هوا سرد بود بنابراین زمان زیادی برای برداشت عکس وجود نداشت. با این حال درست در زمانی که این موجودات در مسیر مناسب نور قرار گرفتند این عکس را گرفتم.”

یکی از میلیون ها (One in a Million)

5
«ران واتکینز» عکاس آمریکایی به سمت آلاسکا می رفت تا کوسه سالمون ها را ببیند اما زاویه پهن دوربین او این ستاره دریایی را شکار کرد. وی می گوید: “دیدن این همه ستاره دریایی که صحنه ای سوررئال را برایم رقم زد بسیار جالب بود.” عکاس با قرار دادن خود در بهترین وضعیت و در درون آب شگفتی داوران از جمله ماستارد را از چگونگی قرار گرفتن خود در زیر آب را نیز فراهم آورد.

شکار؟ (?Prey)

6
عکاس اهل هنگ کنگ به نام «سو یات وای» در فصل زمستان و در مقوله ماکروی این رقابت ها در هنگام غواصی در Anilao فیلیپین این موفقیت خود را به ثبت رساند. وی می گوید: “گیرنده های روی بدن این جاندار، طعمه را به سمت خود جلب می کند و آنها را آماده شکار شدن می کند.” این عکس نیز به دلیل پس زمینه زیبای آن که خود جاندار را بیشتر نمایان می کرد مورد ستایش داوران قرار گرفت.

خانه تو و خانه من (Your home and my home)

7
این دلقک ماهی هم عنوان منتخب مقوله رفتار را به خود اختصاص داد و توسط «کینگ لین» گرفته شد. وی در مورد این عکس می گوید: “این ماهی ها اغلب دهان خود را باز می کنند. این سه ماهی بسیار کنجکاو بودند که بدانند چه اتفاقی در حال وقوع است و در مقابل لنز دوربین من به رقص و پایکوبی پرداختند. شکار این عکس برای من ۶ بار غواصی را به همراه داشت.”

رو در رو (Face to face)

8
عکاس مجار «لورینتس فرنتس» با گرفتن این عکس از یک خفاش ماهی در پارک ملی Rash Mohamed در مصر موفق به دریافت جایزه پرتره کلوس آپ شد. وی می گوید: “در کنار یک صخره که به نظر می رسید مکانی باشد که ماهی ها در آنجا خودشان را تمیز می کنند، نظرم جلب شد و توانستم این عکس را بگیرم. رو در رویی کامل با این جاندار، نمایش چشم ها و لب هایش از روبرو می تواند شخصیت وی را در قالب تصویر آشکار سازد. پس زمینه و نور مناسب هم توانست کانتراست خوبی را پدید آورد.”

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود