۸ نشانه که ثابت می کنند شما در یک رابطه عاطفی جدی به سر می برید

۸ نشانه که ثابت می کنند شما در یک رابطه عاطفی جدی به سر می برید

روابط عاطفی و عاشقانه اغلب با فراز و فرودهای متعددی همراه هستند، اما اگر در مسیر درست قرار داشته باشند، در نهایت به آرامشی پایدار تبدیل می شوند. البته این عبارت مُصدق رابطه هایی است که طولانی مدت بوده یا در نهایت به ازدواج منتهی شده اند.

روانشناسان سال ها در این رابطه تحقیق و مطالعه کرده و زوج های بیشماری را مورد آزمایش قرار داده اند و در نهایت به این نتیجه رسیده اند که رابطه های طولانی مدت، عموما فاکتورهای مشابه به هم دارند. برخی از این فاکتورها را در زیر می توانید مطالعه کنید.

البته پیش از ورود به مطلب لازم است اشاره کنیم که اگر رابطه شما هیچ کدام از موارد زیر را در خود ندارد، لزوما به این مفهوم نیست که باید به آن دوستی یا ارتباط پایان بدهید. بلکه این مطلب را به عنوان یک راهنمای بهبود ارتباط در نظر گرفته و کارهایی که می توانند موجب ارتقای کیفیت دوستی یا ازدواجتان  شوند را تمرین کرده و اجرا کنید.

با ما همراه باشید تا با ۸ نشانه که ثابت می کنند شما در یک رابطه جدی به سر می برید، آشنا شوید.

وقتی با هم نیستید، به یکدیگر فکر می کنید

در سال ۲۰۰۷ میلادی، محققان از حدود ۳۰۰ زوج در مورد رابطه شان و اینکه عشق خود را چگونه تصور می کنند، سوال های جدی پرسیدند.

نتیجه این پرسش و پاسخ ها نشان داد کسانی که در رابطه های جدی به سر می برند، حس عاشقانه قوی تری دارند. از همه جالب تر اینکه، در بیشتر موارد نیز زوج ها گفته بودند که وقتی از هم دور هستند، به یکدیگر فکر کرده و عشق و علاقه شان به هم بیشتر می شود.

تحقیق مشابه دیگری هم روی ۴۰۰ زوج نیویورکی دیگر تقریبا نتیجه برابری داشت. به این صورت که زن و شوهرها اعلام کرده بودند وقتی به شریک عاطفی خود فکر می کنند، به ندرت می توانند روی مسایل دیگری تمرکز کنند که این هم نشانه دیگری از شدت عشق و علاقه آن ها به شمار می رفت. این حس در مردان قوی تر از زنان بوده.

به خبرهای خوب یکدیگر، واکنش مثبت نشان می دهید

لائورن فرایدمن در این رابطه بیان داشته که یکی از تست های آزمایشگاهی در مورد رابطه های شاد این است که چگونگی واکنش دو طرف نسبت به خبرهای خوب دیگری را مورد بررسی قرار می دهند.

در مقاله های روانشناسی نوشته شده مردها به ۴ روش می توانند به ارتقاء شغلی همسر خود واکنش نشان دهند:

  • یک واکنش مثبت، اکتیو، کارساز و سرشار از اشتیاق که حمایت مردانه را هم در خود نهان دارد به این صورت است: «این عالیه عزیزم! من مطمئن بودم که با اون همه سخت کوشی که داشتی، بالاخره به این مقام برسی.»
  • یک واکنش مثبت و منفعل که حمایت مردانه کم و کوچکی را در خود نهان دارد به این صورت است که: با یک لبخند گرم و ساده: «چه خبر خوبی.»
  • یک واکنش اکتیو و غیرمفید که ارزش خبر را زیر سوال می برد: «این به این مفهومه که باید بیشتر شرکت بمونی؟ فکر می کنی از عهده این مسئولیت بر میای؟»
  • واکنش منفعل و غیرسازنده که به طور کلی خبر خوب را نادیده می گیرد نیز اینگونه است: «واقعا؟ نمی دونی امروز تو مسیر خونه چه اتفاقی برای من افتاد!»

کاملا بدیهی است که واکنشی که به رابطه های سالم، پایدار و سرشار از عشق مربوط می شود، واکنش مثبت، اکتیو، کارساز و سرشار از اشتیاق است که حمایت مردانه هم در خود دارد.

زمانی را به سپری کردن با دوستان خود و دور از یکدیگر اختصاص می دهید

روانشناسی به نام «الی فینکل» در این رابطه اظهار داشته: «برای اینکه رابطه عاطفی شادی را تجربه کنید و پایداری ازدواج خود را تضمین نمایید، بهترین کار این است که سطح توقعات خود از شرکتان پایین آورده و این را بدانید که برای همه نیازهای زندگی خود نباید از او انتظار همکاری و همفکری داشته باشید. بهتر است برای خود سرگرمی های مفید پیدا کرده و با دوستانتان ارتباط بیشتری داشته باشید. حتی با کار هم می توانید خود را سرگرم و برخی از نیازهایتان را تامین کنید.»

هر دو حس شوخ طبعی مشابهی دارید

couple-hiking

«نیل کلارک وارن»، روانشناس و بنیانگذار وب سایت دوست یابی eHarmony در این رابطه بیان داشته که حس شوخ طبعی موجب صمیمیت بیشتر رابطه های عاطفی می شود. به طور مثال، داشتن واژه ها و اصطلاحاتی که فقط خودتان دو نفر از آن ها مطلع هستید، یا جک هایی که برای یکدیگر تعریف می کنید، یا کارهای بامزه و خنده دار دیگری که موجب خوشحالی طرفین می شود، از جمله مواردی هستند که به تحکیم هر چه بیشتر ارتباط ها کمک می کنند.

کارهای روزانه را با همدیگر تقسیم می کنید

در نتیجه نظرسنجی از زوج های آمریکا مشخص شد که بیشتر آن ها معتقد هستند تقسیم کار از جمله موارد مهم برای داشتن یک ازدواج موفق به شمار می رود.

اگر چه نسبت به گذشته ها، مردها این روزها بیشتر در کار خانه به همسران خود کمک می کنند اما هنوز تعداد زنانی که از بی مبالاتی همسران خود ناراضی هستند نیز زیاد است.

مسایل جدید را با یکدیگر امتحان می کنید

در سال ۱۹۹۳، به دنبال انجام مجموعه ای از مطالعات در مورد کیفیت رابطه عاطفیِ زوج های میان سال، محققان ۵۰ زوج را مورد آزمایش قرار داده، آن ها را به سه دسته مجزا دسته بندی کرده و به هر گروه برنامه ی اجرایی ویژه ای را محول نمودند.

در گروه اول، زوج ها موظف بودند ۹۰ دقیقه در هر هفته، با یکدیگر به تجربه فعالیت های هیجان انگیز و شاد بپردازند؛ رفتن به سالن های رقص یا بازی و ورزش.

در گروه اول، زوج ها باید ۹۰ دقیقه در هر هفته، فعالیت های معمولی اما خوشایند و شاد را با هم تجربه کنند؛ همانند تماشای فیلم.

از گروه سوم نیز درخواست شد که روند عادی و همیشگی زندگی خود را ادامه دهند.

پس از ۱۰ هفته، محققان دوباره کیفیت ارتباط زوجین را آزمایش کرده و متوجه شدند گروهی که زن و شوهرها با هم فعالیت های جدیدی را تجربه کرده بودند، رضایت بیشتری داشتند.

در همین رابطه در سال ۲۰۰۸ میلادی روانشناسی به نام دکتر آرون که یکی از محققان مطالعات یاد شده در بالا نیز هست، گفته بود: مسایل جدید و نو به تنهایی برای نجات ازدواج هایی که در مرحله بحران به سر می برند، کافی نیستند. اما اگر زوج ها با هم خوب هستند ولی زندگی شان سرد شده و هیجانی را تجربه نمی کنند، می توانند با انجام کارهای جدید یا کشف سرگرمی های نو، موجب رونق بخشیدن به زندگی خود باشند.

مشکلات عاطفی جدی در رابطه خود ندارید

محققان به تازگی ۴۰۰ زوجی که تازه با هم آشنا شده اند را مورد بررسی قرار داده و از بازخوردهای رفتاری آن ها، ۴ دسته بندی جدید تعریف کرده اند: احساسی، ستیزه جو، درگیر اجتماع و وابسته به شریک عاطفی.

یک روانشناس و کارشناس روابط عاطفی موسوم به «گری لواندوسکی» در مورد زوج های احساسی بیان داشته که در قول و قرارها و احساسات خود نسبت به شریک عاطفی خود در طول زمان نوسانات زیادی دارند و با فراز و فرودهای متعددی مواجه هستند.

زوج هایی که وابسته به شریک عاطفی خود هستند نگاه مثبتی به همسرشان دارند اما در مواقعی که به هر دلیلی نمی توانند در کنار هم باشند، نوسانات احساسی و ناراحتی های متغیری را تجربه می کنند.

زوج های درگیر اجتماع کسانی هستند که اغلب کشمکش های آن ها زمانی صورت می گیرد که دوستان یا اعضای خانواد دیدگاه آن ها را نسبت به آنچه خودشان در مورد رابطه شان فکر می کنند، تغییر می دهند. به این مفهوم که حرف دیگران روی آن ها تاثیر زیادی دارد.

در آخر هم زوج های ستیزه جو هستند که در اکثر مواقع با هم بحث و کشمکش دارند و رابطه شان مملو از فراز و فرودهای کوچک و بزرگ است.

زوج های وابسته به شریک عاطفی، ارتباط عمیق تر، پایدارتر و طولانی تری را تجربه می کنند و زوج های احساسی نیز بیشتر از بقیه گروه ها، در خطر جدا شدن و قطع ارتباط قرار دارند.

پس از بحث و مجادله می دانید که چگونه دوباره دل هم را به دست آورید

روانشناس و کارشناس روابط عاطفی، جان گاتمن یکی از نشانه های ازدواج موفق را در این می داند که دو طرف پس از هر جنگ و بحث و مجادله ای، دوباره توان ترمیم زخم مها و از بین بردن کدورت ها را داشته باشند.

وی همچنین بیان داشته که زوج های عاشق هرگز اجازه نمی دهند که شریک عاطفی شان در رنج و ناراحتی باقی بماند. آن ها با یکدیگر صحبت کرده و سوتفاهم ها را برطرف می کنند. یا در مورد راه های رفع ناراحتی ها با هم مشورت می کنند. آن ها اجازه نمی دهند که مشکلات در رابطه آن ها باقی مانده و کهنه شوند.

منبع: thisisinsider
بدون نظر

ورود