با لذیذترین و خوشمزه ترین غذاهای یونانی آشنا شوید [قسمت اول]

با لذیذترین و خوشمزه ترین غذاهای یونانی آشنا شوید [قسمت اول]

آنچه مسلم است یونانی ها علاقه فراوانی به غذا خوردن دارند و با دیدن مجموعه My Big Fat Greek Wedding به خوبی می توان به این موضوع پی برد.

یکی از لذیذترین ظرف های غذایی که می توان امتحان کرد غذاهایی یونانی هستند که به خوبی پخته و طعم دار می شوند.

از آنجایی که در سال های اخیر، جنوب قبرس که بخش اروپایی آن محسوب می شود مقصد گردشگری بسیاری از ایرانیان گردیده در کنار خود کشور یونان می تواند راه دسترسی آسان تر به این خوراکی های لذیذ را هموار کند.

اگر در طول تعطیلات نوروز قصد سفر به این نقاط از جهان را دارید شاید خالی از لطف نباشد که ذهنیتی در مورد غذاهای یونانی داشته باشید تا در کنار موسیقی خاص و زیبای این سرزمین از غذاهای آن نیز لذت ببرید.

این فهرست از غذاها در دو بخش برای تان تهیه شده که در این نوشته به بررسی بخش اول آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

پاپوتاسکیا (Papoutsakia)

1
نام این غذا به معنای «کفش های کوچک» است. نوعی دلمه بادمجان است که از گوشت پخته شده، سُس گوجه فرنگی و بشامل تشکیل شده.

پاستیتسیو (Pastitsio)

2
این ظرف پاستا که به macaronia tou fournou نیز معروف است، بسیار شبیه «لاگازنا» است. با لایه های ماکارونی، گوشت خوک چرخ شده یا بیف که در سُس گوجه فرنگی، نعناع و دارچین مزه دار شده، تهیه می شود. روی آن با بشامل خامه و پنیر پوشانده می شود. در کنار سالاد می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

تاراموسالاتا (Taramosalata)

3
این ظرف غذای محتوی ماهی، با روغن زیتون، سیب زمینی یا نان تهیه و به صورت رنگی سرو می شود. عمدتا هم بر روی نان های پیتا پهن می شود. اگرچه چربی فراوانی دارد اما از نظر پروتئین و «اُمگا ۳» بسیار غنی است.

سوپ آوگولومونو (Avgolemono soup)

4
این سوپ مرغ از تخم مرغ، آب لیمو و برنج تهیه می شود و گزینه مناسبی برای فصل زمستان و رفع سرماخوردگی به شمار می آید. روی آن نیز مرغ و ادویه هایی چون فلفل ریخته می شود.

هالومی (Halloumi)

5
این غذا در قبرس تهیه می شود و با پنیری که از نوعی طعم دهنده نمکی و شیر گوسفند یا بز تهیه می شود، طبخ شده و هم می تواند به تنهایی و هم با سالاد یا داخل ساندویچ سرو شود. بر خلاف سایر پنیرها در هنگام گریل شده، پختن و یا سرخ کردن تغییر زیادی نمی کند.

کلفتیکو (Kleftiko)

6
این گوشت بره که به آرامی نیز پخته می شود، عمدتا با سیر، پیاز و پونه کوهی طعم دار می شود و با سیب زمینی و سبزیجات در کنار آن سرو می شود. اگر قبل از طبخ به خوبی خوابانده شده باشد در هنگام خوردن به راحتی و با چنگال تکه تکه و در دهان آب می شود.

کولوری (Koulouri)

7
تقریبا هیچ میز یونانی بدون سبدی از کولوری کامل نخواهد بود. این نان های زیره عمدتا به صورت مدور تهیه می شوند. در قسمت بیرونی ترد و درون خمیری شکلی دارند. زمانی که این نان که در داخل آن روغن زیتون و فتا وجود دارد، به صورت گرم و تازه خورده شود بسیار مطبوع است.

کلوراکیا (Koulourakia)

8
این نان ها یا کلوچه های شیرین، در قسمت داخلی شان بسیار ترد هستند. گاهی هم روی آن شکر اضافه ریخته می شود و به دلیل شکل خاصی که دارد در مراسم عید پاک سرو می شود.

کالاکتوبورکو (Galaktoboureko)

9
این دسر نوعی پای ترد دارای شهد است و روی آن مقداری گلاب و طعم دهنده های دیگر ریخته می شود و ظاهری شبیه به صدف دارد.

اسپاناکوپاتیا (Spanakopita)

10
تمام شیرینی های یونانی، پرشکر و شیرین نیستند. این نوع پای از اسفناج و فتا درست شده و همچون ساندویچ در لا به لای خمیر شیرینی گذاشته می شود.

کفتدس (Keftedes)

11
این گوشت های توپی شکلی ترد محتوی گوشت بیف یا خوک هستند و با پونه کوهی، پیاز، سیر و اندکی دارچین مزه دار می شوند.

زاتزیکی (Tzatziki)

12
این خوراکی از ماست، نعناع، روغن زیتون و سیر تهیه می شود. عمدتا هم روی گوشت خوک گریل شده یا جوجه کباب قرار داده می شود.

شفتالیا (Sheftalia)

13
این سوسیس گوشت بره یا خوک خصوصا در قبرس یافت می شود. هیچ باربکیوی خانوادگی بدون آن کامل نخواهد بود.

در بخش دوم این نوشته به بررسی سایر غذاهای لذیذ یونانی پرداخته خواهد شد.

منبع: thisisinsider
بدون نظر

ورود