روش های رایج و نادرست شستشوی دست ها که باعث بیماری تان خواهند شد

روش های رایج و نادرست شستشوی دست ها که باعث بیماری تان خواهند شد

برخی از کارها هستند که روزانه و سال هاست که آنها را انجام می دهیم اما این لزوما بدان معنا نیست که در حال درست انجام دادن آنها هستیم.

به عنوان مثال هر روز دستانمان را بارها می شوییم ولی شاید تا به حال به این موضوع حتی دقت هم نکرده باشیم که آیا این کار را به درستی انجام می دهیم یا خیر.

از آنجایی که عدم شستشویی مناسب دست ها باعث باقی ماندن جرم هایی روی آنها می شود، بهتر است با اشتباهات رایجی که بیشتر افراد در شستن دست های شان انجام می دهند آشنا شویم و از انجام آنها پرهیز کنیم. این موارد را با هم مرور می کنیم:

مدت زمان کافی به شستشوی دست ها اختصاص نمی دهید

101

در مطالعه ای که اخیرا در دانشگاه میشیگان انجام پذیرفته نشان داده که ۹۵ درصد افراد مدتی را که برای شستشوی دست های شان اختصاص می دهند تا میکروب ها را از بین ببرند کافی نیست.

بر اساس پژوهش های انجام شده در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، ۲۰ ثانیه مالیدن دست ها با آب و صابون لازم است. دکتر «روشینی راج» از مرکز پزشکی نیویورک در این باره می گوید:

“وی پیشنهاد می دهد که چه کودکان و چه بزرگسالان زمان شستشوی دست های شان دو بار آهنگ تولد تولد، تولدت مبارک را به طور کامل بخوانند و در این مدت دست های را با آب و صابون بشویند.”

بر اساس این پژوهش ها، متوسط زمان شتسشوی دست ها می تواند تنها ۶ ثانیه باشد. همچنین آمار نشان می دهد ۱۵ درصد مردان و ۷ درصد زنان نیز بعد از رفتن به سرویس بهداشتی دست های خود را نمی شویند.

ترک ها، لابلای انگشتان و گوشه های دست را به حال خود رها می کنید

102

اگر تنها کف دست را می شویید و آبکشی می کنید برای از بردن جرم ها و باکتری ها کافی نیست چرا که این جرم ها علاقه دارند در جاهایی چون ناخن ها و فواصل بین انگشتان تان نیز پنهان شوند. بنابراین لازم است در هر بار شستشو این مناطق را هم خوب بشویید.

دکتر راج بر این موضع تاکید دارد. این کار را با خوب سابیدن دست ها انجام دهید تا تمام کثیفی ها ،چربی ها و میکروب ها از روی پوست زدوده شوند.

دست ها را خوب خشک نمی کنید

103

اگر دست ها را پس از شستشو خشک نکنید تمام زحمت شستن آنها را از بین خواهید برد. دکتر راج می گوید که جرم ها علاقه فراوانی به رطوبت دارند و زمانی که سرویس بهداشتی را بدون خشک کردن دست تان ترک می کنید، در معرض دریافت جرم ها و باکتری های بیشتری قرار خواهید گرفت.

در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ که نتیجه آن در مجله کلینیک مایو منتشر شد نشان داده شد که خشک کردن دست ها با دستمال بسیار بهتر از حرارت دهنده های خشک کننده است. این نتیجه از مطالعاتی گرفته شد که از سال ۱۹۷۰ میلادی مورد بررسی قرار گرفته بودند.

اگر هم این خشک کننده های حرارتی تنها وسیله در دسترس برای خشک کردن دست های شما هستند سعی کنید برای این کار زمان کافی را اختصاص دهید تا دست ها کاملا خشک شوند.

دستان تان را تنها بعد از رفتن به سرویس بهداشتی می شویید

104

در تمام زمان هایی که دست تان را به مکانی عمومی همچون دکمه آسانسور، دستگیره در، دستگاه خودپرداز و یا دسته مترو برخورد می دهید در خطر دریافت انواع و اقسام جرم ها هستید.

دکتر راج بر این باور است که بیشتر افراد تنها بعد از رفتن به سرویس بهداشتی دست های شان را می شویند اما خصوصا در فصول سرد سال باید بارها و بارها دست های تان را در طول روز بشویید.

تنها کافی نیست که به سراغ سینک دستشویی بروید بلکه باید همیشه تمیز کننده های دست را داخل کیف یا کشوی میزتان داشته باشید.

انجمن پیشگیری و درمان می گوید این محلول های تمیزکننده دست که حاوی الکل نیز هستند تا ۶۰ درصد از جرم ها را از بین می برند.

گمان می کنید که باید حتما از آب گرم برای این کار استفاده کنید

105

از دوران کودکی و از طریق توصیه های مادرانه این ذهنیت در میان بیشتر ما وجود دارد که باید دست های مان را با آب داغ بشوییم.

اما دکتر راج در این باره می گوید که آب ولرم و حتی سرد هم می تواند برای از بردن بردن باکتری ها مفید باشد. همچنین برای افرادی که پوست خشک تری دارند بهتر است که با آب بسیار گرم این کار را انجام ندهند.

در مطالعه اخیری که در دانشگاه «واندربیلت» تنسی انجام پذیرفته نشان داده شده آب سرد هم همانند آب گرم می تواند در از بین بردن جرم ها نقش داشته باشد اما این در صورتی است که دست ها خوب به هم مالیده شده، آبکشی و خشک شوند.

از آنجایی که دمای ۲۱۲ درجه فارنهایت برای از بین بردن پاتوژن ها مفید است می تواند بهترین دما برای از بین بردن تمامی پاتوژن ها باشد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود