از گالری های تهران چه خبر ؟

بخش فراموش شده فرهنگ گردشگری شهری در پایتخت

از گالری های تهران چه خبر ؟

روزیاتو: گالری گردی، بخش فراموش شده فرهنگ گردشگری شهری در پایتخت و دیگر شهر های کشور است. اهمیت به گالری ها، اهمیت به فرهنگ و هنر و توسعه دهنده پتانسیل گردشگری و اقتصاد هنری ایران به شمار می رود. گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو، نگاهی داشته به جدید ترین رویداد هایی که در گالری های تهران در حال برگزاری هست. با ما همراه باشید.

موزه گردی و گالری گردی، بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ گردشگری شهری را تشکیل می دهد و تقویت کننده اقتصاد هنر و فرهنگ نیز به شمار می آید. کسانی که گالری های شهر خود را در طول ماه بازدید می کنند، این شانس را خواهند داشت تا با هنرمندان در طیف های مختلف هنری آشنا شده و آثار آن ها را در عرصه های گوناگون مورد بازدید قرار دهند. تماشای مکرر و متعدد آثار هنری در رشته های مختلف، رفتاری فرصت آفرین هست. چرا که طرز دید، دانش و اطلاعات تماشا کننده آثار هنری را افزایش می دهد و این ارتقای طرز دید، خلاقیت و نوآوری ذهن را در برخورد با مسائل گوناگون زندگی باور خواهد کرد.

بنابراین، گالری گردی تنها یک فعالیت گردشگری شهری صرف نخواهد بود و علاوه بر آن که کمکی به توسعه اقتصاد هنری و میدان دادن به هنرمندان جوان و پیشکسوت برای دیده شدن گسترده تر آثار آن هاست، بلکه زمینه ای برای بالندگی فکری و ذهنی مخاطبان نیز به دنبال دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

برخی از مردمان دنیا به خصوص در فرانسه و اتریش، علاقه زیادی به گالری گردی و موزه گردی در طول ماه دارند و این قضیه سبب معروفیت و ارتقای فرهنگ موزه گردی و گالری گردی در این کشور ها شده که فوایداقتصادی و فرهنگی زیادی را نیز به همراه دارد. امیدواریم در ایراان و در همه شهر ها، توجه به آثار هنری معاصر و به روز کشور که در این مجموعه  ها به نمایش در می آید، با استقبال بهتر و بیش تر عموم مردم به خصوص دانشگاهیان مواجه شده تا گالری های ایران، همانند سالن های سینما شلوغ شود. برای جامعه ای فرهنگ دوست، توجه به گالری  گردی یک امر به معروف خواهد بود.

گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو گشتی زده در گالری های تهران در تیر ماه. در تیر داغ ۹۵ شما می توانید از پوسترهای سینمای جهان در گالرس آس بازدید کنید یا نمایشگاه های نقاشی و عکس گروهی که شماری از هنرمندان جوان پایتخت از جمله سمیرا اسکندرفر و مارکو گریگوریان را تماشا کنید که فرصت خوبی برای گردشگری در روزهای بلند تابستان ۹۵ هست. این گزارش شما را به دیدن بخشی از این آثار می برد.

با ما همراه باشید.

 

نگارخانه سهراب

2-w600-h600

نگارخانه سهراب این روز ها میزبان نمایش آثار علی سلطانی، نقاش کشورمان است که تخیلات ذهنی خود را بر روی بوم نقاشی آورده و نمایشگاهی با عنوان ۳۰ سال سورئالیسم ناب را در این گالری عرضه کرده است. برای دیدن نقاشی هایی با موضوع سورئالیسم، از شما دعوت می کنیم که تا پانزدهم تیرماه سال جاری، از ۱۲ تا ۲۱ عصر به تماشای سبک خاصی از هنر نقاشی بروید که حتما جالب توجه خواهد بود. مشاهده سبک های مختلف نقاشی، ذهن و خلاقیت شما را باور خواهد کرد و نوع نگاه شما به پیرامون را حرفه ای تر می کند.

گالری سهراب در  خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، کوچه سوم،ضلع جنوب غربی میدان سوم نیلوفر، پلاک ۵، واحد ۱ واقع شده و برای کسب اطلاعات بیش تر می توانید به سایت آن در نشانی اینترنتی به آدرس : sohrab-artgallery.com مراجعه کنید.

 

نگارخانه آس

3-w600-h600

نگارخانه آس این روز ها، میزبان یک نمایشگاه جالب و نوستالژی هست. اگر خواهان مشاهده پوستر های اورجینال از فیلم های سینمایی مطرح چند دهه اخیر هستید، از شما دعوت می کنیم که به نگارخانه آس رفته و ده ها پوستر اورجینال سینمای جهان را از نزدیک مشاهده کنید. این نمایشگاه که از بیست و سوم خرداد ماه سال جاری آغاز شده، تا بیست و سوم تیر ماه ادامه خواهد یافت.

گفته شده که پوسترهای اورجینال سینمای جهان از سال‌های ١٩۴٠ تا ١٩٧٠ برای نخستین بار در ایران به نمایش در آمده است و این قابلیت فراهم شده است که علاقمندان صنعت سینما در کنار دیدن این آثار ارزشمند سینمایی، از طریق هدفون؛ آنونس، تیزر، سکانس برگزیده و یا دیالوگ‌های این فیلم‌ های خاطره ‌انگیز سینما را گوش دهند و از آن لذت ببرند. این نمایشگاه شامل ۳۱ پوستر اورجینال سینمای جهان چاپ کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس و آفریقای جنوبی است که از یک مجموعه ۹۸ تایی انتخاب شده‌اند ‌که در هر ده روز، پوسترها تغییر خواهند کرد و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت و هر شب در ساعت ۲۱:۳۰ نیز، یک فیلم سینمایی برای علاقمندان به نمایش درخواهد ‌آمد.

اگر دنبال دیدن فیلم های سینمایی مطرح جهان و پوستر های معروف و هم چنین سکانس های تاریخی فیلم های دهه چهل تا هفتاد هستید، نگارخانه آس را در تیر امسال از دست ندهید.

علاقمندان می‌توانند همه روزه و بصورت رایگان از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۳ شب از نمایشگاه پوسترهای اورجینال سینمای جهان در گالری «آس» تهران واقع در خیابان شریعتی، بالا‌تر از قیطریه، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ بازدید کنند و هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ به تماشای یکی از فیلم‌های خاطره انگیزه سینمای جهان بنشینند.

 

نگارخانه ماه

4-w600-h600

 

آذر احمدی، نقاش خوش ذوق و جوان تهرانی، جدید ترین آثار خود را با عنوان پشت پرده در نگارخانه ماه به نمایش گذاشته است. او درباره این نمایشگاه می گوید: ازدحام و فشردگی اطلاعات ، پیچیدگی زندگی ، قدرت ذهن و معانی دوگانه و رو در رو که هر یک دیگری را می نماید و می پوشاند.
آنچه باعث شد مجموعه “پشت پرده” شکل گیرد حجاب هایی است که ما هر روزه با آن زندگی می کنیم ، پرده هایی که بر آن نقش می زنیم و زیبایی حیات را در عین نمایاندن مخفی می کنیم.
با هر توضیحی ، پرده ای بر آنچه کشیده ام ، کشیده می شود و اگرچه به ذهن، شفافتر آید اما، دور تر است . ویژگی دوگانه ای که کل حیات را در بر گرفته است.  تصویر زیر، برخی از آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده است را نشان می دهد.

5-w900-h600

نگارخانه ماه در آدرس  خیابان افریقا، کوچه گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیش تر به نشانی اینترنتی وب سایت نگارخانه به آدرس:‌ mahartgallery.com مراجعه کنید.

این نمایشگاه تا هشتم تیر ماه بر پا هست.

نگارخانه امکان

 

6-w600-h600

نگارخانه امکان تا ۱۱ تیر ماه سال جاری میزبان نمایش عکس های محمد غزالی با نام لایروبی هست. در برنامه این رویداد هنری عکس پایتخت گفته شده است:

مجموعه‌ی «لایروبی» را می‌ توان فرایند رویت ‌پذیر کردن نشانه دانست. البته مراد از نشانه، دالی نیست که خونسردانه بر مدلولی عینی ارجاع دهد، بلکه نیرویی است که با تعرض خود آرامش ما را به هم می‌زند و میل را برمی‌انگیزد. گویی در هر عکس، بخشی از تصویر عکاس را فراخوانده است و او را برآن داشته تا با لایه‌گذاری و زدودن قسمت‌های خنثی و مزاحم، ذره‌ذره به آن امر وسوسه انگیز نزدیک‌تر شود.

این که عکاس چه تجاربی را پشت سر گذرانده که موجب شده این بخش خاص او را خطاب قرار‌دهد چندان مهم نیست، آنچه اهمیت دارد شیوه‌ی برخورد با این مساله است. لایه‌های محصورکننده، از یک سو همچون پلکانی نگاه ما را به آنجا که باید هدایت می‌کند و از سوی دیگر، مجرایی باریک برای جاری شدن نشانه فراهم می‌کند تا شاید فشارِ جریان، عادت‌های مالوف دیدن را برهم زند و تاثیر نشانه را مرئی کند. از همین روست که نه فقط چشم، بلکه لمس هم در این شیوه از دیدن فراخوانده می‌شود. باید خم شد و عکس را در دست گرفت، نگاه را بر شیار چسب‌ها لغزاند و اجازه داد تا تصویر به تمامی ما را تسخیر کند.

برای دیدن عکس های آقای غزالی می توانید تا ۱۱ تیر به نشانی نگارخانه امکان: میدان هفت‌تیر ، کوچه آقامحمدی، پلاک ۷۷ مراجعه کنید یا به سایت emkan.com سر بزنید.

کالری هور

7-w600-h600

نمایشگاه گروهی چاپ دستی، عنوان نمایشگاهی است که این روز ها در گالری هور به نمایش در آمده است. در این نمایشگاه آثار هنرمندانی هم چون: منصور قندریز، فرامرز پیلارام، رضا بانگیز، جعفر روح‌بخش، داوود امدادیان، حسن واحدی، همایون سلیمی، یعقوب امدادیان، احمد وکیلی، رضا هدایت، مهرداد خطایی، ابوالفضل بیتوتی از ۲۱ خرداد تا ۱۴ تیر ماه به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ برگزار می‎کند.

گالری ایروان

8-w600-h600

تجربه ی زمستان، عنوان نمایشگاه نقاشی گروهی از نقاشان جوان پایتخت هست که آثار خود را تا ۹ تیر ماه سال جاری در این نگارخانه در معرض دید عموم قرار داده اند. درباره این نمایشگاه آمده است:

چهار دهه پیش، ایران در گیر و دار انقلابی قرار می‌گیرد که در «آن زمان شورشی گسترده برای آزادی، استقلال، دمکراسی و عدالت اجتماعی و علیه سرکوب، فساد، نابرابری اجتماعی و سلطه خارجی تلقی می‌شد»*، و پس از آن شیوه‌ی زندگی، رخدادها و حرکت‌های پس از خود را به شکل عمیقی تحت تاثیر قرار داد. علوم انسانی، هنر و مسیر حرکت فرهنگ و نگرش کلی جامعه نیز از این قاعده مستثنی نیست.  انسان ایرانی بنا به همین اجبار هویتی برساخته از محدودیت‌ های وطن خود پیدا می‌کند که پس از انقلاب در حین روبرو شدن با شرایط به وجود آمده شکل تازه‌ای از تجربیات را میابد و آن را اساس رهیافت‌ های خود برای زندگی قرار می‌ دهد، سیاقی که منحصر به او و فصلی از روزگار اوست.

آثار گردآوری شده برای این نمایشگاه، بخش‌هایی از تلاش هنرمندان نقاشی است که در این دوران عجیب و پرتلاطم زندگی کرده‌اند، تاکید بر فیگور انسان، وجوه انضمامی در شکل‌گیری محتوا، فرم و نگرش هنرمند در زمان خلق اثر از نکاتی است که در این چینش مورد توجه بوده است.  کند و کاوی که فرصتی محدود برای بازنگری و مداقه در آثار هنرمندان مورد بحث نیز هست.

آثاری از سمیرا اسکندر فر، افشین پیرهاشیمی،محمد خلیلی، مهرداد محب علی، علی ذاکری، شهرام کریمی، نزار موسوی نیا، بهرینگ صمدزادگان، شنیتا ذاکر عاملی، حامد صحیحی، احمد مرشد لو، مکرمه قنبری، داریوش قره زاد، حسین خسرو جردی در این نمایشگاه ارائه شده است.

این گالری در نشانی  تهران، الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱  قرار دارد.

 

گالری دستان

9-w600-h600

اخرین گالری که در تیر ماه می توان در تهران از ان استفاده کرد، برنامه گالری دستان هست، در این نمایشگاه، آثار هنر مند برجسته مارکو گریگوریان فقید به نمایش در امده است که بازدید از آن را به هنردوستان تهرانی توصیه می کنیم. مارکو گریگوریان (متولد ۱۳۰۴ در کروپتکین، روسیه؛ درگذشته‌ی ۱۳۸۶ در ایروان، ارمنستان) از تأثیرگذارترین هنرمندان و حامیان هنر دوره‌ی مدرن ایران بود. او در دوران فعالیت خود، در کشورهای مختلف تجربه‌ی کار به‌عنوان هنرمند، مجموعه‌دار، معلم، گالری‌دار، و کیوریتور را داشت.

مارکو مجموعه‌ی «آثار خاکی» را، مستقل از جریان هنر زمینی غربی، با استناد به خاک، ریشه‌ها، و هویت آغاز کرد. فرشته دفتری در توصیف آثار مارکو می‌گوید که آن‌ها «جهانی هستند، بدون این‌که مشتق باشند، و محلی هستند بدون این‌که به‌شکلی تقلیلی قومی باشند..

آثار گریگوریان در چندین مجموعه‌ی عمومی از جمله موزه‌ی هنر مدرن در نیویورک، موزه‌ی متروپولیتن، تیت‌مدرن، موزه‌ی بریتانیا، مجموعه‌ی نلسون راکفلر، گالری گرِی در دانشگاه نیویورک، موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، موزه‌ی شرق نزدیک و گالری ملی ارمنستان نگهداری می‌شود.

نگارخانه دستان از  خیابان فرشته، پلاک ۸۲  قرار داد. این نمایشگاه تا ۱۲ تیر ماه پذیرای بازدید علاقمندان است.

 

دیدن از گالری های تهران را در دستور کار خود قرار دهید و به جای پاساژ گردی و خیابان گردی های متداول، بخشی از فرهنگ و هنر این مرز و بوم را در گالری های تهران که خوشبختانه در سراسر شهر پراکنده شده اند مشاهده کنید.

از هنرمندان و گالری داران ایرانی هم دعوت می کنیم تا گزارشی از فعالیت های خود را در عرصه های مختلف در اختیار سرویس هنری پرتال خبری روزیاتو قرار دهند تا در پرتال منعکس شود.

دنیای گالری های ایران و جهان را در سرویس هنری روزیاتو دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود