تصورات اشتباه در روند کاهش وزن که افراد را با دشواری های فراوانی مواجه می کند

تصورات اشتباه در روند کاهش وزن که افراد را با دشواری های فراوانی مواجه می کند

داشتن اندام متناسب هدف بسیاری از افراد است. اما این را نیز باید در نظر داشت که در هر دوره ای رژیم های غذایی و توصیه های متفاوتی به افراد در کنترل وزن شان می شود.

به عنوان مثال آنچه مردم در دهه ۷۰ میلادی در مورد رژیم غذایی می خواندند با آنچه در دهه ۹۰ می خواندند تفاوت هایی داشت. اکنون نیز مطالعات و پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام پذیرفته و اطلاعات تغییراتی پیدا کرده اند.

جالب است که برخی از این اطلاعات نادرست که تنها یک یا چند مطالعه علمی محدود بر روی آنها انجام پذیرفته، در میان رسانه ها و به کرار مورد حمایت قرار می گیرند که برخی از آنها کاملا نادرست هستند.

در ادامه این نوشته تصورات نادرستی را که در این مورد وجود دارند را با هم مرور می کنیم. پس با آخرین اطلاعات علمی مرتبط با این موارد نادرست که اشتباها هم جا افتاده اند با ما همراه باشید:

چربی شما را چاق می کند

1

احتمالا تصور می کنید که در کنار آرسنیک و جیوه، چربی هم می تواند همچون سمی برای بدن شما به شمار آید اما این طور نیست.

همچون هر ماده غذایی دیگری این امکان وجود دارد که در خوردن چربی هم افراط شود. اما چربی ها خصوصا انواع سلامت آنها، مانند روغن زیتون، آواکادو و چربی موجود در آجیل ها، بخش اصلی رژیم غذایی شما را تشکیل می دهند.

زمانی که چنین چربی هایی را مصرف نمی کنید، نه تنها به سلامت بدن تان ضرر می رسانید بلکه خودتان را از داشتن احساس سیری هم محروم می کنید. با این کار این امکان وجود دارد که پرخوری هم بکنید.

مواد غذایی فاقد چربی، غذاهای سلامتی هستند

2

در برنامه ای که برای کاهش مصرف چربی در میان مردم آمریکا شکل گرفت، صنعت جدیدی برای به وجود آمدن مواد بدون چربی خصوصا در محصولات لبنی شکل گرفت. اما این بدان معنی نیست که هر خوردنی بدون چربی مانند نوشابه، آبنبات و دلستر مفید می تواند مفید باشد.

متاسفانه خوراکی های بدون چربی از مواد مضرتر دیگری همچون شکر پر شده اند. در واقع در مورد محصولات لبنی خصوصا ماست باید گفت که مشکل بیشتر هم است. واقعیت آن است که افرادی که لبنبات کم چرب مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که از انواع پرچرب آن استفاده می کنند چاق تر هستند.

نابرده رنج، گنج میسر نمی شود

3

شاید تصور بسیاری از افراد این باشد که برای داشتن اندام متناسب تر بیشتر و بیشتر باید ورزش های سخت و سنگین انجام داد اما در بسیاری از این موارد این ورزش های بسیار سخت به بدن آسیب های جدی می رسانند.

برخی از پژوهش های علمی انجام شده نشان داده روند قوی سازی طبیعی ماهیچه های بدن، ربطی به اسید لاکتیک ندارد. اگرچه تاثیرات ورزش های سنگین می تواند بسیار زیاد باشد اما انواع معتدل و بدون درد آن نیز می تواند بسیار مفید باشد.

باید روزانه ۸ لیوان آب بنوشید

4

اینکه بدن بدون آب باقی نماند بسیار اهمیت دارد. در بسیاری از مواقع به علت کم آبی بدن یا «دیهایدریت» شدن آن، احساس خستگی یا بی خوابی در شما به وجود خواهد آمد.

همانطور که «رندال مونور» در شکل بالا نشان داده، افراد بر سر نوشیدن میزان آب اطلاعات متفاوتی را با هم رد و بدل می کنند که هیچ گواه علمی در پس نوشیدن مثلا ۸ لیوان آب در طول شبانه روز وجود ندارد.

در واقع با توجه به نیاز بدن و وضعیت آب و هوایی، می توان این میزان را تنظیم کرد. بنابراین بهتر است همان اندازه نیاز بدن تان آب بنوشید.

تمرین و فعالیت های ورزشی برای کم کردن وزن است

4

فعالیت های بدنی و ورزشی در نگه داشتن تناسب اندام شما نقش دارند، باعث قوی تر شدن ماهیچه ها می شود و انتظارات شما از زندگی را نیز برطرف می سازد. اما باعث کم شدن وزن شما نمی شود.

البته ورزش کردن می تواند باعث سوزاندن کالری شود و یکی دو کیلو وزن تان را کاهش دهد اما آنچه در کم کردن وزن بسیار موثر است کاهش میزان کالری دریافتی است. یک متخصص خبره تغذیه می تواند شما را در رساندن به این هدف به خوبی یاری کند.

آغاز فعالیت های بدنی در سنین بالا فایده ای ندارد

7

تصور رایج اشتباهی در میان افراد وجود دارد که گمان می کنند اگر فردی در جوانی خود از تناسب اندام برخوردار نباشد هرگز نمی تواند به این هدف دست پیدا کند. اما به نظر می رسد که این اندیشه کاملا نادرستی باشد.

مطالعات نشان داده که افرادی که حتی پس از تولد ۷۰ سالگی شان شروع به انجام فعالیت های ورزشی کرده اند، در مقایسه با دوستان همسن سال خود که زندگی های نشسته ای دارند، پیشرفت هایی در وضعیت تناسب اندام و طولانی تر شدن عمرشان داشته اند.

منبع: thisisinsider
بدون نظر

ورود