سفر به بوشهر: از دهکده گردشگری دریایی تا گنبد های نمکی [قسمت اول]

نوروز ۹۶ با ۸۰ بازی هیجان انگیز در دهکده گردشگری عسلویه بوشهر

سفر به بوشهر: از دهکده گردشگری دریایی تا گنبد های نمکی [قسمت اول]

بوشهر، سرزمین نفت و گاز و گنبدهای نمکی، یکی از مقصدهای جذاب گردشگری خطه جنوب ایران است که در بهار، میزبان گردشگران نوروزی و بهار گردهای عاشق دریانوردی می شود. هفدهمین استان پهناور کشور را با منطقه پارس جنوبی در عسلویه می شناسیم که یکی از بزرگ ترین میادین گازی جهان به شمار می رود و یکی از قطب های اقتصادی و فنی خاورمیانه است.

بوشهر بر خلاف کیش و قشم و چابهار، کمتر از آنچه که شایسته آن بوده است، با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی مواجه شده. اما ظرفیت های گردشگری طبیعی، دریایی و تاریخی این استان توانمند، به قدری زیاد است که ارزش سفر در همه ایام سال به خصوص بهار را دارد.

bu7
آماده شدن نخستین دهکده دریایی گردشگری بوشهر برای پذیرایی از مهمانان نوروزی

اکنون، سوییت های شناور (در فاز نخست دهکده گردشگری امید) در کنار بزرگ ترین دهکده گردشگری ایران در عسلویه بوشهر افتتاح شده و فرصت های تفریحی و سرگرمی بسیاری  در استان، آماده خدمت رسانی به هموطنان ایرانگرد است تا در حاشیه خلیج همیشه فارس، یک تفریح هیجان انگیز را در کارنامه ایرانگردی خود ثبت کنند.

در بوشهر، می توانید خاطره کوه های مریخی عجیب چابهار را در گنبد های نمکی باورنکردنی جاشک، زنده کنید؛ در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

روایت بوشهر و دلیران تنگستان

اگر شما هم از آن دسته هموطنانی هستید که گمان می کردید بوشهر، یکی از شهرهای استان هرمزگان یا خوزستان است، باید به اطلاع برسانیم که استان بوشهر، هفدهمین استان پهناور کشور، یکی از قطب های مهم اقتصادی و صنعتی محسوب می شود. هزاران پروژه در عرصه نفت و گاز و پتروشیمی در عسلویه استان بوشهر، سرزمین داغ نفتی کشور، ظرف ۳ دهه اخیر انجام شده و تاثیر زیادی در افزایش ثروت ملی ایرانیان داشته است.

این استان، به دلیل واقع شدن در ساحل راهبردی خلیج فارس و ظرفیت های بی شمار صیادی و نفت و گاز، اهمیت بسیاری در اقتصاد انرژی و کشاورزی ایران دارد. بوشهر را باید یکی از استراتژیک ترین شهرهای خاورمیانه دانست. چرا که نیروگاه اتمی بوشهر، افتخار صنعت هسته ای کشور در آنجا قرار دارد و تحت پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیا، ارتش حفاظت می شود.

برای خیلی ها، بوشهر، یادآور دلاورمردی های دلیران تنگستان است. یادآور جنبش جنوب است که برای مبارزه با طاغوت زمان در دوره های مختلف تا عصر مشروطه، قیام کردند و همواره یکی از فعال ترین استان های آزادی خواه کشور در برابر ظلم و ستم بودند.

بوشهر در ذهن مردم ایران، یادآور دلاوری های سید عبدالله بلادی، شیخ محمد جعفر محلاتی، شیخ محمد حسین برازجانی و مبارز و مشروطه خواه معروف قیام مردم جنوب، رییس علی دلواری است که علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول قیام کرد. رییس علی، افتخار بوشهر و ایران است. وی با همراهی مشروطه خواهان بوشهری، بوشهر را از حاکمیت استبداد محمد علی شاه قاجار خارج کرد.

ربرت چیک – ویس کنسول و گرداننده و میدان دار اصلی عمل سیاسی (و در واقع نظامی) دولت بریتانیا در بوشهر ، خود از این شهر ، برای روسای بالاترش در یکصد سال قبل چنین نوشته است:

پنج شنبه ۵ ژوئن ۱۹۱۵

رییسعلی شخصییت شگفت‌انگیزی است. می‌گویند دشمن قسم خورده ماست. برخی هم او را آدم آرامی می‌دانند که کمتر از کوره در می‌رود ولی می‌گویند اگر خشمگین شود قدرت کنترل خود را ندارد.

پیشتر سرش به کار خودش بود و کدخدایی می‌کرد و گاهی تجارت، ولی یک سالی است که روش زندگی‌اش را تغییر داده و در جستجوی راهی برای مطرح کردن خود است.

قبلا فکر می‌کردم به دنبال نان و نوایی است و برای خموش ساختن او در این زمینه کارهایی کردم و پیغام‌هایی دادم، ولی گویا کارساز نبوده و او روز به روز بر تندروی خود می‌افزاید. دو سه نفری را در اطرافش برای کنترلش کاشته‌ام ولی آن‌ها جرات زیادی برای برخورد جدی با او ندارند.

بوشهر کجاست؟

BU20

استان بوشهر، شمال استان خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد است. دو استان دیدنی با جذابیت های طبیعی و گردشگری فراوان که می توانند مقصد نوروز گردی شما در بهار ۹۶ باشند. در شرق این استان، استان تاریخی فارس قرار دارد که خود، مقصد شماره یک گردشگری ایران به خصوص در ایام نوروز است.

جنوب و غرب این استان، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، به خلیج فارس و استان دیدنی هرمزگان محدود است. استانی که با خلیج فارس، بیش از هفتصد کیلومتر مرز دریایی دارد و این بدان معناست که یکی از مقصدهای گردشگری دریایی کشور، همین استان است.

توجه داشته باشید که استان بوشهر متشکل از دو بخش جلگه‌ای حاشیه ساحلی غربی و کوهستانی نوار شرقی منتهی‌الیه زاگرس جنوبی است. ارتفاعات استان بوشهر که ادامه زاگرس فارس است گچ‌ترش (رشته کوه) نام دارد. در نواحی جنوبی ارتفاعات به دریا نزدیک می‌شوند و به ارتفاعات نوکند مشهورند.

BU21

اگر علاقمند به کوهنوردی و گردشگری ورزشی هستید، استان بوشهر، ظرفیت های خوبی دارد. البته کوه های مریخی که در اطراف بندر چابهار هرمزگان شاهد هستیم، در این نقطه از کشور دیده نمی شوند.

BU22
۷۰۰ کیلومتر نوار ساحلی بوشهر با خلیج همیشه فارس ایران

قلل “درانگ – کلات”، “بوریال مند” و “کجور” در رشته کوه کار یا کارتنگ سواحل تنگستان قرار دارند. مهم ترین کوه‌های استان را می توان موراد زیر دانست:

  • کوه خورموج  که با ارتفاع ۱۸۶۰ مرتفع‌ترین قله استان بوشهر بوده و در شهرستان دشتی واقع شده است.
  • کوه‌های گیسکان با ارتفاع ۱۶۰۰متر و بزپر یا پشت پر  با ارتفاع ۱۴۲۰ متر، در شرق برازجان قرار دارد.
  • کوه سیاه با ارتفاع ۱۵۰۰ متر، در دشت پلنگ بوشهر جای دارد.
  • کوه درنگ با ارتفاع ۱۲۲۳ متر در شهرستان دیر قرار دارد.
  • گچور با ارتفاع ۱۶۰۳ متر و بوریال با ارتفاع ۷۳۰ متر در تنگستان و ارتفاعات بوشکان و پازنان قرار دارد.

به هر حال اگر عاشق کوهنوردی هستید، مقصدهای کوهنوردی بوشهری ها را در نظر داشته باشید.

خصوصیات بوشهری ها

نخستین خصوصیت بارز بوشهری ها، مهمان نوازی است. گر چه مهمان نوازی، شهرت ایرانیان است و نخستین خصیصه شگفت انگیزی که گردشگران خارجی در سفر با ایران با آن روبرو می شوند، اما، این ظرفیت در خطه گرم جنوب با مردم خونگرمش، قابل توجه است.

bu1

در سفر به بوشهر، ظرفیت های گسترده مهمان نوازی بوشهری ها را به خوبی حس خواهید کرد. ساکنان بوشهر را ترکیبی از اقوام آرایی، سامی، آفریقایی و بوشهری ها تشکیل می دهند که در میان آنها، مردم خونگرم بوشهر،  بومیان اصیل منطقه به شمار می روند و زبان شیرین پارسی را با گویش بوشهری تکلم می کنند.

bu2
علاقه خاص زنان بوشهری به پوشش سنتی این منطقه، از جمله مواردیست که در سفر به بوشهر، نظر شما را با خود جلب خواهد کرد

سخت کوشی و توجه به شعائر ملی و مذهبی، از جمله فاکتورهای بارز هموطنان خونگرم بوشهری است.

آب و هوا و مناطق حفاظت شده

در بوشهر، ۴ ناحیه طبیعی این استان دیدنی تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد که عبارتند از:  منطقه حفاظت‌شده مند، منطقه حفاظت‌شده نای‌بند، منطقه حفاظت‌شده حله و پناهگاه حیات وحش کوه‌ سیاه؛ بازدید از این مناطق نیازمند مجوزهای لازم از سازمان حفاظت از محیط زیست است.

بوشهر، از جمله استان های گرم و خشک کشور است. بالاترین دمای ثبت شده در استان، قریب به ۵۳ درجه سانتیگراد بوده و حداقل دمای ثبت شده، منفی ۱ درجه است. دمای متوسط سالانه در استان بوشهر، قریب به ۲۶ درجه سانتیگراد است. میانگین بارش ۲۲۰ میلیمتری آن سبب شده تا بوشهر، ۷ ماه سال، هوای گرم، ۲ ماه آب و هوای معتدل تا سرد و ۳ ماه نیز آب هوای معتدل گرم را تجربه کند. در بوشهر، ۱۴ نوع باد محلی نیز ثبت شده است.

استان بوشهر، جنگل های حرا فراوانی دارد و به همین خاطر، در طول سال، میزبان پرندگان آبزی بومی و مهاجر است که این منطقه را به عنوان زیستگاه موقتی خود انتخاب می کنند. در نوار ساحلی خلیج همیشه فارس و در جزایر بزرگ و کوچک آن، شاهد تخم گذاری و پرورش پرندگان دریایی هستیم. پرندگانی نظیر: پرستوی دریایی کاکلی بزرگ، پرستوی دریایی کاکلی کوچک، و سلیم خرچنگ‌خوار، پرندگانی هستند که در این منطقه به وفور یافت می شوند.

اگر به مناطق کوهستانی استان بوشهر بروید، پوشش گیاهی خاصی از بنه و بادام کوهی را شاهد خواهید بود که گونه های فراوانی دارند و از آن جمله می‌توان به سهره طلایی، سهره صورتی، گنجشک کوهی، سسک‌ها، و طرقه آبی و کوهی اشاره کرد.

بندرگردی در بوشهر

استان بوشهر، مملو از بندرهای گوناگون است که هر یک، ظرفیت های گردشگری و اقتصادی و طبیعی خاص خود را دارند. اگر به بوشهر سفر کردید، بندر گناوه، مقصد خوبی برای خریدهای ارزان قیمت و کالاهای متنوع از پوشاک تا لوازم خانه است که شاید بتوانید با یک سوم قیمت مراکز استان ها، در آنجا تهیه کنید.

البته در این میان باید ریسک عدم اصالت کالا و نبود گارانتی را هم قبول کنید.

به هر حال، گناوه، یکی از جاهایی است که مسافران به خصوص گردشگران نوروزی، سفر به آن را معمولا در دستور کار قرار می دهند. بنادر دیگری هم در بوشهر وجود دارد که برای گردشگری دریایی و بندر گردی، توصیه می شود.

از آن جمله می توان به بندر دیلم، بندر ریگ، بندر دیر، بندر کنگان، بندر نخل تقی، بندر عسلویه و بندر عامری اشاره کرد. این بنادر در نیمه نخست سال، آب و هوای بسیار گرم و شرجی دارند و البته عسلویه، تقریبا هوای آلوده ای را هم به واسطه فعالیت گسترده پالایشگاه ها و پتروشیمی های منطقه، تجربه می کند.

بندر بوشهر با دارا بودن ۷ پست اسکله به طول بیش از ۱۱۷۰ متر، ظرفیت پذیرش کشتی‌های پانزده هزار تنی و تخلیه و بارگیری بیش از ۳ میلیون تن کالا در سال را دارد و شما را با دنیایی از کشتی های باری غول پیکر آشنا می کند.

این بندر دارای فضایی بالغ بر ۳۷ هزار مترمربع انبار سرپوشیده است و در اسکله مسافرتی والفجر، جابه‌جایی بار و مسافر میان این استان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد. اگر خواستید از بوشهر به صورت دریایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس مسافرت کنید، دریافت روادید گردشگری از طریق کنسول کشورهای مربوط در تهران را فراموش نکنید.

کشورهای حاشیه خلیج فارس به جز در تهران، در هیچ نقطه ای از مناطق مرزی و جنوبی کشور، روادید گردشگری حتی برای ۱ روز نیز در اختیار گردشگران قرار نمی دهند.

یکی از ظرفیت های گردشگری بی نظیر بوشهری ها را باید، دهکده گردشگری جدید التاسیس پازارگاد دانست. بله! پازارگاد و نه پاسارگاد.

گشتی در دهکده گردشگری دریایی پازارگاد

bu3

دهکده گردشگری دریایی پازارگاد که توسط شرکتی به همین نام طراحی و ساخته شده است، نخستین دهکده گردشگری دریایی ایران است که تلاش می کند تا فرهنگ گردشگری دریایی را در صنعت توریسم ایران توسعه دهد. دهکده گردشگری دریایی پازارگاد را باید جلوه خوش فکری ایرانیان دانست که می تواند چنین تجربه ای را در سایر استان های کشور نیز گسترش دهد.

این دهکده در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار از زمین های ساحلی منطقه شیرینو با عرض ۳۰۰ متر در شهرستان کنگان و عسلویه احداث شده و گردشگران می توانند ۸۰ نوع بازی دریایی را در آن تجربه کنند.

bu4

اسفند ۹۴ بود که دهکده گردشگری دریایی پازارگاد با حضور سلطانی فر (وزیر ورزش و جوانان دولت روحانی)، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و و مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت های پتروشیمی افتتاح شد.

در این دهکده دیگر خبر از فلرها و فاز های مختلف گازی نبود. بلکه در آنجا متخصصان و جوانان خوشفکر ایرانی با دغدغه فرهنگی برای پویایی، نشاط و شادابی کارکنان، خانواده هایشان و مردم بومی منطقه مشغول ساخت مجموعه ای فرهنگی تفریحی شامل ویلا و پلاژ از ضایعات صنعتی بودند.

bu5
قایق هایی که در دهکده گردشگری دریایی عسلویه می توان استفاده کرد

جوانان و مهندسان خوش ذوق ایرانی با استفاده از نمادها و المانهای صنعتی این شهر و ایده های ابتکاری جالب با کمترین هزینه، فضایی متفاوت را برای تفریح مردم فراهم کرده اند. با این تاسیسات، دیگر عسلویه تنها مکانی برای کارهای سخت و طاقت فرسا نیست، بلکه به مکانی فوق العاده برای تفریح خانواده ها تبدیل شده است و به نظر می رسد، می توان قطب گردشگری دریایی هیجانی جنوب کشور باشد.

bu6
تصویر هوایی از نخستین دهکده گردشگری دریایی کشور در عسلویه استان بوشهر

دوچرخه سواری، یکی از تفریحات ارزان و لذت بخش در سراسر جهان است. این لذت را اکنون می توان در دهکده دریایی گردشگری پازارگاد، در اختیار داشت. چرا که دوچرخه های حرفه ای در اختیار گردشگران قرار می گیرد تا با رکاب زدن در داخل محیطی زیبا و جذاب در نوار ساحلی و در مسیر آسفالته مخصوص دوچرخه سواری، گردشگری دریایی خود را تکمیل کنند.

ویدیو زیر در ۱۲ دقیقه، لذت دوچرخه سواری در نخستین دهکده گردشگری دریایی کشور در استان دیدنی بوشهر را به تصویر می کشد.

دهکده گردشگری پازارگاد، امکانات متنوع و حرفه ای برای انجام همه نوع ورزش های دریایی دارد. اگر در کیش و قشم، تجربه ورزش های دریایی خاص و هیجان انگیز را داشتید، اکنون در این دهکده جذاب دریایی، این فرصت برای شما فراهم می شود تا لذت جت اسکی سواری، غواصی تفریحی و آموزشی، قایق سواری، تراکتور آبی، انواع شاتل را در سواحل زیبای خلیج همیشه فارس و داخل این دهکده جذاب، در اختیار داشته باشید.

لذت ورزش های آبی در محیطی دیدنی که مملو از نشاط و شادی برای شما و خانواده و دوستان خواهد بود. ویدیو زیر در ۱ دقیقه، شما را با گوشه هایی از این ورزش های هیجانی و شاد آشنا می کند.

برای کودکان، در دهکده گردشگری دریایی پازارگاد، امکانات خاصی در نظر گرفته شده است که سبب می شود تا این قشر سنی، بتوانند از ظرفیت های مجموعه استفاده کنند. ویدیو زیر در ۲ دقیقه، شما را با امکانات خاص مجموعه گردشگری پازارگاد برای کودکان آشنا می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ظرفیت های فرهنگی، هنری، گردشگری و ورزشی مجموعه گردشگری دریایی پازارگاد، توصیه می کنیم به درگاه آن در این نشانی مراجعه کنید. همچنین آخرین اطلاعات از برنامه های این مجموعه را می توانید از طریق اینستاگرام آن نیز بررسی نمایید.

در دهکده گردشگری دریایی پازارگاد، بازی هایی در دسترس شما قرار دارد که شاید چنین جشنواره ای از بازی ها در فضایی دریایی و جذاب را در جای دیگر نتوانید تجربه کنید. بازی های رایانه ای، دوچرخه سواری، بیلیارد، پرش توپ، ایر هاکی، جامپینگ، کشتی صبا، قلعه بادی، چهار چرخه، فوتبال دستی، موتور سواری، تیر و کمان، اهداف پروازی، قطار، تیر اندازی با تفنگ بادی در کنار ورزش های هیجانی آبی، بخشی از دنیای شاد و جذاب پازارگاد است.

سفر به گنبد نمکی بوشهر

یکی دیگر از مقصدهای گردشگری جذاب استان بوشهر، گنبد نمکی جاشک است که شما را به سرزمین مرموز و افسانه ای می برد. جایی که همچون کوه های مریخی “چابهار همیشه بهار” و بهشت باستان شناسی “زابل سیستان و بلوچستان” و “ریگ جن سمنانی ها“، اقلیمی دیدنی و شگفت انگیز است.

bu8

در اینجا، تا چشم کار می کند، نمک می بینیم و زمین لباس سپیدی از کریستال های نمک در زیر قدم های شما پهن کرده است و به قول حضرت استاد دکتر حسین الهی قمشه ای، کدام پادشاه است که چنین ثروتی زیبا را زیر قدوم شما به رایگان بگستراند و طلب نیاز نکند؟

گنبد نمکی جاشک، در بخش کاکی و بخش بردخون در استان بوشهر قرار دارد. اگر به ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر سفر کنید، گنبدهای نمکی، چشمان شما را محسور خود می کند.

bu9

گنبد نمکی جاشک استان بوشهر را باید یکی از شگفتی های استان بوشهر و از ظرفیت های جذاب طبیعت گردی خطه جنوب قلمداد کرد. جایی که با بزرگ ترین گنبد نمکی خاورمیانه روبرو می شویم و در زمره میراث ارزشمند طبیعی کشور است. در این منطقه، مناظری را شاهد خواهید بود که شاید نمونه اش را در هیچ جای این سرزمین چهار فصل ده هزار ساله، شاهد نباشید.

bu10

برای عزیمت به این جشنواره نمکی شگفت انگیز در استان بوشهر، کافی است از جاده دیر به خورموج، به سمت روستای زیبای جاشک حرکت کنید. پدیده کم نظیر گنبد های نمکی، در زمینی به مساحت ۳۶۰۰ هکتار واقع شده و از جمله فعال ترین و زیباترین گنبدهای نمکی جهان به شمار می رود.

قدمت این منطقه را بیش از ۶۰۰ میلیون سال برآورد کردند و همچون غار چال نخجیر هفتاد میلیون ساله در نراق-دلیجان، در فهرست شگفت انگیز ترین مناطق طبیعی قلمداد می گردد.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۶، به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی، در فهرست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت و هشتاد و هشتمین اثر طبیعی ایران است که در فهرست میراث ملی طبیعی کشور ثبت شده.

bu11
نحوه شکل گیری گنبدهای نمکی جاشک استان بوشهر

گنبد نمکی، از جمله پدیده های زمین شناختی است که در علم زمین شناسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و به هر حال، از جمله جاذبه های گردشگری مهم در سراسر جهان به شمار می آید. یک هسته مرکزی از نمک داشته و از لایه های بزرگ نمک زیر زمینی و به صورت گنبدی شکل می گیرند که همچون قندیل هایی که در غارها شاهد هستیم، منظره جذابی را خلق می کنند.

وقتی نمک با لرزش های ناگهانی، همچون زلزله مواجه می شوند، مثل یک ماده ارتجاعی عمل می کند. حرکات بالا و پایین لایه های نمک سبب ایجاد برجستگی هایی در زمین شده و گنبد نمکی را تشکیل می دهد. البته باید توجه داشت که شکل گنبدهای نمکی عین هم نیست و بسته به سنگ های پوششی، فشار درونی و میزان آن، متغیر هستند.

bu12
تصویری شگفت انگیز از آبشارهای نمکی جاشک

به جز بوشهر، گنبدهای نمکی در سطح وسیعی از ارتفاعات رشته کوه زاگرس و ایران مرکزی دیده می شود و بررسی ها نشان می دهد که بیش از یکصد گنبد نمکی در نواحی جنوب کشور شناسایی شده است که در آینده در گزارشی به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

یخچال های نمکی نیز از جمله جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می روند. این جاذبه ها که حاصل حرکت های ثقلی در جهت شیب زمین است، در بخش شمال غربی گنبد مشاهده می شوند. شباهت آنها با یخچال های یخی سبب نامگذاری شان بدین سان شده است. یخچال های نمکی را نمک چال هم می گویند.

bu13
غار نوردی در جشنواره گنبدهای نمکی جاشک استان بوشهر

البته بر خلاف یخچال ها که سرما را حفظ می کنند، نمک چال ها، می توانند گرما را در خود ذخیره کنند. به هر حال، نمک چال ها از جمله دیدنی های منطقه است که همچون چاله های بزرگ و کوچک دیده می شوند. در اثر تبخیر آب در مسیر آب های روان و چشمه های نمکی، معمولا اشکالی خاص در چاله ها شکل می گیرد که درخششی شبیه الماس داشته و خیره کننده هستند و به همین خاطر، ظرفیت طبیعی جذابی برای عکس های خاص شما خواهند بود.

bu14

یکی دیگر از جذابیت های طبیعی استان بوشهر در منطقه جاشک را می توان آبشارهای نمکی دانست. این آبشارها در مسیر طبیعی جریان آب گنبد قرار داشته و در فصول کم آبی، به دلیل تبخیر کامل آب، بلورهای ضخیم و زیبای نمکین در جهت جریان آبها و در مسیر آبشارها تشکیل می شوند تا یکی از دیدنی ترین مناظر هستی را روبروی دیدگان شما خلق کنند.

علاوه بر گنبدهای نمکی در محیط باز جاشک و همچنین آبشارهای نمکی، غارهای نمکی نیز در این اقلیم، از جمله ظرفیت های گردشگری هیجانی به شمار می روند که شکار خوبی برای عکاسان طبیعت هستند. این غارها، بر اثر انحلال رسوبات نمکی شکل گرفته و در گوشه گوشه گنبد، خودنمایی می کند. در صورتی که وارد آنها شوید، با جشنواره ای رنگارنگ از استالاگمیت و استالاکتیت (جنسی از سنگ) برخورد می کنید که شما را به دل تاریخ می برند.

bu15
تصویری دیدنی از دریاچه های نمکی منطقه جاشک استان بوشهر

طول غارهای منطقه بین ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متر است. هر کدام از این غارها، به دلیل شکل های قندیل ها، نامی خاص دارند که یکی از آنها، غار انگوری گفته می شود و درون آن، قندیل هایی به شکل خوشه های انگور از سقف و دیواره غار آویزان شده است و آن را از دیگر موارد مشابه متمایز می کند.

غار “شاخه نبات” و غار “سند نمکی” یا “پنجه عقاب”، از جمله دیگر غارهای معروف منطقه هستند.

bu16
دره گل کلم در منطقه جاشک استان بوشهر

نکته جالب درباره غار نوردی در جشنواره گنبدهای نمکی بوشهری ها این است که این غارها، برای درمان بیماری های تنفسی توصیه می شود. برای کسانی که دچار بیماری های تنفسی مثل سینوزیت، آسم و برونشیب هستند، رفتن به درون غارهای نمکی مطلوب است که البته گویا علم نیز این موضوع را تایید می کند که هوا داخل غارهای نمکی، باز شدن مجاری تنفسی را به دنبال دارد.

قابل ذکر است که پوشش نمکی منطقه با اثرات ناشی از فرسایش آبی و بادی مزین شده و نقش و نگاری خاص را پدید آورده است. باد و جریان آب خاک های نرم و سست را فرسوده کرده و پدیده هایی قارچ مانند را رقم زده اند.

bu17

ستون ها و قله ها در جای جای منطقه رو به آسمان رفته اند. ستون هایی که گاه قسمت بالاییشان از بدنه ی آنها پهن تر است و از ۱۰ سانتی متر تا چند ده متر ارتفاع دارند. شاید بتوان تخت دیو یا دودکش جن را زیبا ترین پدیده ی فرسایشی گنبد جاشک دانست.

این پدیده جذاب و جالب، همچون ستون هایی سر به فلک کشیده در میان نمک های گنبد دیده می شود که به واسطه اختلاف در میزان فرسایش پذیری سنگ ها، مناظری شگفت انگیز را خلق می کند و نام خاص خود را دارد. گفتنی است برخی معتقدند این ستون ها همچون نگهبانانی استوار و همیشگی از گنبد محافظت می کنند.

در سفر به جاشک شگفت انگیز بوشهری ها، با چشمه های نمکی هم آشنا می شوید که آب شور را از اعماق زمین به روی سطح می آورد تا حیات در منطقه جاری شود. این چشمه را می توان درون غارها و در سطح دره ها شاهد بود.

گاهی چشمه ها نمک را به صورت خمیری فشرده و به همراه آب به بیرون پرتاب می کنند تا در سطح گنبد به جریان بیافتند. این نمک فشان ها حدود ۳۵۰ برابر بیشتر از آب دریا، نمک دارند و جریان یافتن این خمیر نمکین، گاه موجب تشکیل نمک شارها می شود. تبخیر زیاد در کنار چشمه های نمکی باعث می گردد که نمک شارها به اشکال متفاوتی دیده شوند.

bu18

درباره این منطقه جذاب، افسانه های زیادی وجود دارد. برخی معتقدند که گنبد نمکی، در اثر یک نفرین بزرگ شکل گرفته و به صورت امروزی در آمده. افسانه دیگری هم می گوید که در گذشته های دور، بزهایی در منطقه بودند که شیر لذیذ داشته و زنان را وسوسه می کردند تا از شیر آنها مصرف کنند. اما هر کسی که شیر بزها را می دوشید، تبدیل به سنگ نمکی می شد.

این سنگ ها نیز در کنار هم آنقدر زیاد شدند تا گنبد نمکی جاشک شکل گرفت. جاشک را برخی از اهالی، نماد نفرین بزرگ می دانند.

bu19

خواص دارویی سنگ های گنبد نمکی

گنبدهای نمکی منطقه، خواص دارویی فراوان دارند و به همین خاطر، این منطقه می تواند برندی برای توسعه گردشگری سلامت بوشهر باشد.

در جای جای این منطقه شگفت انگیز طبیعی نادر ایران، منبعی ارزشمند از سنگ های دارویی وجود دارد. از میان آنها می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

سیلیکا: سیلیکا دومین عنصر فراوان در طبیعت است و از آن برای درمان خشکی پوست و جلوگیری از سست شدن و افتادن ناخن ها استفاده می شود. جلوگیری از آلزایمر نیز یکی دیگر از خواص مهم آن محسوب می گردد.

فلورین: فلورین عنصری است که به رنگ های بنفش، بی رنگ، سیاه و صورتی در طبیعت دیده می شود. این سنگ ارزشمند باعث افزایش قدرت تشخیص مغز و پیشگیری و درمان آرتروز می گردد و ارزش درمانی بسیاری دارد.

در این منطقه، آب نقش حیاتی دارد. با وجود جشنواره نمک منطقه، شاهد پوشش گیاهی جالب در جاشک بوشهر هستیم، گون، گیشدار و قیج، از جمله گونه های گیاهی در آنجا محسوب می گردند. دره هایی که تهی از نمک هستند نیز، از درختچه های کنار، اشک و بادام کوهی میزبانی به عمل می آورند.

مشاهده خار شتر، گون، افدرا و گیاهان شور پسند، در این منطقه دیدنی است که هر یک خواص بسیاری برای معده و روده و کلیه دارند.

توصیه هایی در سفر به بوشهر

۱- اگر قصد دیدار از این منطقه دیدنی را دارید، نیمه دوم سال تا اوایل فروردین توصیه می شود و نیمه اول سال، فضایی سوزان، کل منطقه را در بر می گیرد. در سفر به جاشک، اقامت در خانه های محلی یا مهمانسراهای مناطق اطراف روستا توصیه می شود.

۲-در صورتی که قصد سفر به دیار موسیقی و بندر و آفتاب سوزان دارید، بلیط هواپیما و رزرو محل های اقامتی را از طریق پین تا پین و زورق انجام داده و جدید ترین خبرهای گردشگری ایران را از درگاه اطلاع رسانی دنیای سفر، پیگیری کنید.

۳-همواره آرمان سفر، آماده ارائه خدمات گردشگری متنوع به هموطنان ایرانگرد است.

آخرین خبرهای از دنیای گردشگری ایران و جهان را هر روز در سایت دنیای سفر دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • راحله اسفند ۱۴, ۱۳۹۵

    به به 🙂 عجب جایی . خیلی ممنون