نکاتی که در هنگام گرفتن فشار خون و برای رسیدن به نتیجه صحیح باید رعایت شوند

نکاتی که در هنگام گرفتن فشار خون و برای رسیدن به نتیجه صحیح باید رعایت شوند

فشار خون بالا و پایین هر کدام می تواند دشواری هایی را در زندگی افراد به وجود آورد و برای هر کدام از موارد ذکر شده دلایلی وجود دارد.

از آنجایی که فشار خون بالا و پایین هر کدام می تواند در زندگی افراد تاثیراتی را که گاه هم خطرناک هستند را به دنبال داشته باشد، بهتر است به بررسی دلایل آن پرداخته و برای برطرف کردن آنها اقدام شود.

اما شاید تا کنون نشنیده باشید که در زمانی که پزشک یا پرستار فشار خون تان را اندازه می گیرد برای کاهش خطا باید مواردی را در نظر داشته باشید.

در ادامه این نوشته با برشمردن برخی از این موارد به شما آموزش داده خواهد شد که چه نکاتی را در زمان گرفتن فشار خون تان رعایت کنید.

این موارد را با هم مرور می کنیم:

نحوه نشستن شما درهنگام گرفتن فشار خون تان

1

دکتر «نیسا گلدبرگ» از مرکز سلامت زنان «لانگون» شهر نیویورک، می گوید: “زمانی که نشسته اید و پاهای تان آویزان و در حال تکان خوردن است، تقریبا در وضعیتی بین نسشتن و ایستادن قرار دارید به همین دلیل هم می تواند در فشار خون تاثیر داشته باشد.”

وی می گوید بهترین حالت در زمانی که پزشک فشار خون تان را اندازه گیری می کند آن است که روی یک صندلی نشسته و کمر را به پشت صندلی تکیه دهید و کف پاها را نیز به زمین بچسبانید.

تمام پزشکان خوب باید تقاضای شما را برای نشستن در چنین حالتی برای اندازه گیری فشار خون تان بپذیرند.

وضعیت قرار گرفتن بازوهای تان

2

در صورتی که بازوها در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشند، فشار خون تان به صورت صحیح تخمین زده نخواهد شد.

دکتر گلدبرگ در این باره می گوید: “بازو باید در هنگام گرفتن فشار و صاف روی میز قرار گیرد یا اینکه توسط فردی که در حال گرفتن فشار شماست نگه داشته شود. در واقع بازوها نباید به صورت معلق و بدون تکیه گاه باقی بماند.”

اگر بازو بالا یا پایین قرار گیرد، می تواند بر نحوه پمپ جریان خون در قلب تاثیر داشته باشد که مسلما فشار خون را نیز متاثر خواهد کرد.

چگونگی برنامه ریزی برای رفتن به سرویس بهداشتی

3

زمانی که ادرار در داخل مثانه فراوان است و نیاز رفتن به سرویس بهداشتی وجود دارد، فشار به تبع آن بالا می رود. به همین دلیل هم عمدتا قبل از ورود به جلسه امتحان به سرویس بهداشتی سر می زنید.

سیگار کشیدن

33

سیگار کشیدن هرگز برای فشار خون گزینه مناسبی به شمار نمی آید. خصوصا اگر پیش از مراجعه به پزشک این کار را انجام می دهید اصلا درست نیست.

دکتر گلدبرگ می گوید: “سیگار کشیدن، به دلیل اسپاسمی که در دورن رگ ها به وجود می آورد می تواند باعث بالا بردن فشار خون تان شود.” وی اشاره دارد که همین موضوع می تواند بهترین دلیل برای ترک کردن سیگار باشد.

غذایی که در شب قبل میل کرده اید

5

دکتر گلدبرگ می گوید: “اگر شب قبل از گرفتن فشار خون تان، غذای بسیار پرنمکی میل کرده باشید می تواند سبب بالاتر نشان دادن فشار خون تان شود. به همین دلیل هم توصیه می شود که شب قبل از گرفتن فشار خون تان، غذای سالمی که در آن تعادلی میان غلات، پروتئین، میوه و سبزیجات وجود دارد میل شود.”

نحوه بسته شدن بازوبند مخصوص سنجش فشار خون

6

اگر در زمانی که بازوبند هنوز توسط پزشک باد نشده، بسیار تنگ باشد یا اینکه آنقدر گشاد باشد که به راحتی حرکت کند می تواند باعث اندازه گیری نادرست فشار خون شود.

دکتر گلدبرگ می گوید: “فردی که قرار است فشار خونش گرفته شود به خوبی می تواند این موضوع را درک کند.”

وضعیت روحی رسیدن تان به مطب پزشک

7

اگر مسیری را که برای رسیدن به پزشک طی می کنید، بسیار پر استرس بوده، اگر در همان زمان فشار خون تان گرفته شود نمی تواند عدد دقیقی به شمار آید.

در زمان هایی که با ترافیک فراوان روبرو شده بودید و ضربان قلب تان افزایش پیدا کرده بود، بهتر است ۵ دقیقه بنشینید و استراحت کنید و سپس اجازه دهید که فشار خون تان گرفته شود.

دکتر گلدبرگ می گوید: “با این اندک زمان چند دقیقه ای که به خود می دهید می توانید سطح فشار خون خود را در وضعیت نرمال تری قرار دهید.”

میزان آب موجود در بدن تان

8

اگر بدن با کمبود آب مواجه باشد می تواند سبب کاهش میزان فشار خون تان شود بنابراین بهتر است به میزان کافی آب مصرف کنید.

دکتر گلدبرگ می گوید: “همچنین، وجود میزان کافی آب در بدن می تواند از پرخوری و برخوردهای عصبی نیز جلوگیری به عمل آورد.”

صحبت کردن در زمان گرفتن فشار خون

9

می توانید هم مودبانه برخورد کنید و هم در زمان گرفتن فشار خون تان با فردی که این کار را انجام می دهد کمتر صحبت کنید.

مودبانه از آن فرد بخواهید که بعد از گرفتن فشار تان، به دامه صحبت با او خواهید پرداخت. دکتر گلدبرگ هم بر این امر تاکید می کند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود