خوراکی هایی که بر خلاف تصورات رایج، سالم و مغذی هستند

خوراکی هایی که بر خلاف تصورات رایج، سالم و مغذی هستند

برخی از انواع خوراکی ها هستند که برخی از افراد به خوردن آنها علاقه فراوانی دارند اما همواره بر سر آنکه این خوراکی ها در فهرست خوراکی های سالم قرار دارند یا خیر، مناقشاتی وجود دارد.

به عنوان مثال کره بادام زمینی یکی از جمله خوراکی هاست که افراد را دچار سردرگمی می کند. به منظور برطرف کردن چنین ابهاماتی فهرستی از این مواد تهیه شده که به نظر می رسد ناسالم اند اما در واقعیت گزینه های سلامتی به شمار می آیند.

این موارد را با هم مرور می کنیم:

۱- کره بادام زمینی

1

کره بادام زمینی نه تنها خشمزه است بلکه می تواند در ایجاد احساس سیری و کنترل وزن هم موثر باشد. چربی سالم موجود در این خوراکی، فیبر و انرژی زا بودن آن به همراه طعم خوشمزه اش می تواند گزینه بسیار خوبی به شمار آید.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد از مصرف چربی، چربی های تک و چندتایی اشباع نشده برای بدن مفید هستند و سطح کلسترول مضر خون را کاهش می دهند. همچنین از ابتلا به بیماری های قلبی نیز تا اندازه ای جلوگیری به عمل می آورد.

البته توجه داشته باشید که کره بادام زمینی را با شکر و چربی اضافه تر همراه نکنید.

۲- زرده تخم مرغ

2

بسیاری از افراد کلسترول بالا در هراس هستند اما محققان دریافته اند که این چربی های اشباع شده و نه کلسترول است که باعث آسیب به قلب می شود.

علاوه بر این بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات یکی از متخصصین تغذیه به نام «کلی پلو» زرده تخم مرغ دارای پروتئین «اُمگا ۳»، «ویتامین دی»، فسفر، ریبوفلاوین، کولین، سلنیوم، سایر ویتامین ها و مواد معدنی است.

می توانید در هر سه تخمی مرغی که مصرف می کنید، یکی را با زرده آن میل می کنید.

۳- سیب زمینی

3

سیب زمینی زمانی که بیش از اندازه سرخ نشده باشد می تواند بسیار هم سلامت باشد چرا که دارای پتاسیم و فیبر است و می تواند در تنظیم قند خون بسیار موثر باشد.

همچنین نشاسته موجود در سیب زمینی هم می تواند مفید باشد چرا که باعث سیر نگه داشتن شما می شود. البته سیب زمینی هم انواع گوناگونی دارد که یکی از بهترین نمونه های آن سیب زمینی شیرین است.

این نوع از سیب زمینی با دارا بودن «بتاکاروتونین» و فیبر فراوان بهترین گزینه به شمار می آید. همچنین می توانید نوع سرخ شده آن را نیز مصرف کنید.

۴- آواکادو

4

این میوه با دارا بودن ویتامین های پایه ای چون: آ، ب، ث، دی، ای و کا می تواند میوه مناسبی به شمار آید.

همچنین در آواکادو چربی غیراشباع شده که بسیار هم سلامت است وجود دارد. در پژوهش علمی جالبی که در دانشگاه اوهیو انجام پذیرفت نشان داده شد که اگر آواکادو در سالاد یا در سُس آن به کار برده شود می تواند در جذب ماده مغذی گیاهی phytonutrient اثر فراوانی داشته باشد.

۵- قهوه

7

قهوه منبعی از «فلونوئیدها» به شمار می آید که می تواند برای سلامت قلب و عروق موثر و در جوانسازی سلول ها هم تاثیر داشته باشد. این ماده در مصرف روزانه مردم آمریکا گنجانده شده.

برای ورزشکاران هم برخی از انواع کافئین ها وجود دارد که می تواند به شما در بهتر دویدن و یا بهتر عمل کردن در انجام فعالیت های ورزشی کمک کند.

تنها باید مراقب باشید که بیش از اندازه قهوه میل نکنید. توصیه می شود که روزانه بیش از ۳ تا ۴ فنجان از آن مصرف نشود.

۵- برنج سفید

5

بیشتر توصیه می شود که برنج قهوه ای جایگزین برنج سفید شود اما برنج سفید هم چندان بد نیست.

درست است که برنج سفید بیشتر فرآوری شده و در کشور آمریکا برنج سفید با از دست دادن بسیاری از منابع غذایی مفید در آن عرضه می شود.

پژوهش ها نشان داده که افرادی که برنج مصرف می کنند، کمتر در معرض مسایل و دشواری های مرتبط با وزن هستند. این موضوع تنها به مردم آمریکا ارتباط پیدا نمی کند چرا که در میان مردم ژاپن و سایر ملیت هایی که غذای اصلی آن ها را برنج تشکیل می دهد نیز صادق است.

۷- پاپ کورن

6

پاپ کورن صددرصد غلات  و مملو از آنتی اکسیدان است. اگر نوع سنتی آن میل شود در هر سه فنجان تنها ۱۰۰ کالری دارد. اگر بتوانید همین نوع را تهیه کنید می تواند در هنگام تماشای تلویزیون گزینه بسیار مناسبی برای شما به شمار آید.

اکنون زمان آن فرا رسیده که به انتخاب نوعی تغذیه سلامت بپردازید. اینکه غذایی که میل می کنید تا چه اندازه سرخ شده و به آن شکر اضافه شده نیز از اهمیت برخوردار است.

به عنوان مثال چون پیتزا به همراه سُس گوجه فرنگی میل می شود دلیلی برای مصرف سبزیجات و میوه هایی چون گوجه فرنگی به شمار نمی آید. یا اگر بیش از اندازه برنج را سرخ کنید یا ذرت را با طعم دهنده های پر از چربی و نمک همراه کنید نمی توانند گزینه های سلامتی برای شما به شمار آیند.

هر اندازه غذای خود را بهتر طبخ کنید، غذا هم با بدن شما برخورد بهتری خواهد داشت.

منبع: thisisinsider
بدون نظر

ورود