با ثروتمندترین زنان و مردان حال حاضر کره زمین آشنا شوید [قسمت دوم-پایانی]

با ثروتمندترین زنان و مردان حال حاضر کره زمین آشنا شوید [قسمت دوم-پایانی]

در قسمت اول این مطلب با افرادی که رتبه های ۱۶ تا ۳۰ ام ثروتمندترین افراد روی کره زمین را در اختیار داشتند آشنا شدیم که از ملیت های مختلف ولی عمدتاً آمریکایی بودند. بیشتر این افراد با استفاده از هوش بالا و قدرت کارآفرینی فوق العاده خود توانسته بودند در مدت زمان نسبتا کوتاهی ثروت های هنگفتی را بدست آورده و صاحب شرکت های بزرگ چند ملیتی شوند. این شرکت ها در حوزه های مختلفی از خرده فروشی گرفته تا صنعت و تکنولوژی و پتروشیمی و نفت و گاز فعالیت دارند.

در قسمت دوم این مطلب با ۱۵ نفر اول این فهرست که مگامیلیاردهای جهان به شمار می آیند و اقتصاد و تکنولوژی جهانی را در قبضه ی خود دارند آشنا شوید. لینک قسمت اول این مطلب را می توانید از طریق این لینک مطالعه کنید.

۱۵- جک ما (Jack Ma)

15-jack-ma-w700

ثروت خالص: ۳۵.۷ میلیارد دلار

سن: ۵۲ سال

کشور: چین

حوزه فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت علی بابا (Alibaba)

جک ما موسس و مدیر اجرایی شرکت علی بابا ثروتمندترین مرد در چین به شمار می آید. بر اساس گزارش ها وی اولین شرکت اینترنتی چین با نام «چاینا یلوپَیجِز» (China Yellowpages) را در سال ۱۹۸۸ تاسیس کرد. در سال ۱۹۹۶ مالکیت شرکتش توسط یک شرکت مخابراتی دولتی از وی سلب شد. وی سه سال بعد و تنها با سرمایه ای ۶۰.۰۰۰ دلاری شرکت علی بابا را تاسیس کرد. ۱۵ سال بعد از تاسیس، شرکت تجارت الکترونیکی علی بابا با سهامی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار رکورد جهان در این کسب و کار را به خود اختصاص داد.

با این وجود بعد از ارائه ی سهام شرکت در بورس به صورت عمومی ارزش شرکت علی بابا کاهش یافت. در سال ۲۰۱۵ ارزش سهام شرکت علی بابا ۲۲ درصد کاهش یافت که دلیل عمده آن را می توان در کند شدن رشد اقتصادی کشور چین و نگرانی از استفاده غیرمجاز از پلتفرم شرکت جستجو کرد. با این وجود جک ما نگران این موضوع نبود. او تایید کرده است که سال ۲۰۱۶ سال سختی برای اقتصاد چین بوده اما همچنان به موفقیت روز افزون شرکت علی بابا امیدوار است.

در سال گذشته ثروت خالص جک ما ۸.۴ میلیارد دلار کاهش یافته است.

۱۴- لیلیان بِتِنکورت (Liliane Bettencourt)

14-liliane-bettencourt-w700

ثروت خالص: ۳۶.۸ میلیارد دلار

سن: ۹۴ سال

کشور: فرانسه

حوزه فعالیت: لوازم آرایشی و بهداشتی

منبع ثروت: ارث/ خود ساخته؛ گروه لورآل (L’Oreal Group)

لیلیان بتنکورت به عنوان وارث شرکت آرایشی و بهداشتی لورآل و سهامدار عمده این شرکت ثروتمندترین زن جهان به شمار می آید و ثروت خالص وی ۳۶.۸ میلیارد دلا ر برآورد می شود که تنها در سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار به آن افزوده شده است. لیلیان خود دخالتی در مدیریت شرکت لورآل ندارد اما این شرکت و بنیاد بتنکورت شولر (Bettencourt Schueller Foundation) که توسط او و شوهرش تاسیس شده بود همچنان در مسیر موفقیت گام بر می دارد. وی به حوزه هنر علاقه فراوان داشته و مجموعه ی هنری باارزشی از آثار پیکاسو، ماتیس و مانش را در اختیار دارد.

در سال های اخیر دادگاهی برای رسیدگی به سواستفاده اطرافیان لیلیان از وی برگزار شد. این پرونده در ماه می سال ۲۰۱۵ و با محکومیت ۸ نفر از جمله دوستان نزدیک و مورد اعتماد و همچنین مشاوران اقتصادی وی به دلیل سو استفاده از وی مختومه اعلام شد.

خانواده بتنکورت بار دیگر در اواخر سال ۲۰۱۵ نیز خبرساز شدند. در این تاریخ سر پیشخدمت لیلیان و ۵ روزنامه نگار دیگر متهم شدند که هنگام ملاقات با وی گفته هایش را بدون اطلاع وی ضبط کرده و بدین ترتیب حریم خصوصی وی را نقض نموده اند. پاسکال بونه فوی (Pascal Bonnefoy)، سر پیشخدمت لیلیان ادعا کرد که برای نشان دادن شرایط ناگوار و شکننده روحی و جسمی لیلیان بتنکورت سخنان وی را ضبط کرده است. تمامی این ۶ نفر در ژانویه سال ۲۰۱۶ از اتهامات وارده تبرعه شدند.

 ۱۳- برنارد آرناولت (Bernard Arnault)

13-bernard-arnault-w700

ثروت خالص: ۴۰ میلیارد دلار

سن: ۶۷ سال

کشور: فرانسه

حوزه فعالیت: کالاهای لوکس

منبع ثروت: ارث/ خود ساخته؛ شرکت LVMH

شرکت LVMH که متعلق به برنارد آرناولت است ۷۰ برند تجاری لوکس از لویس وویتون (Louis Vuitton) تا هِنِسی (Hennessy) و دُم پریگنون (Dom Perignon) را در اختیار دارد که همه این مجموعه توسط شرکت گروپه آرناولت (Groupe Arnault) اداره می شوند. آرناولت فعالیت خود را به عنوان یک مهندس ساختمانی آغاز کرد و در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کنترل تجارت خانوادگی را در اختیار گرفته و خانه ی مد کریستین دیور را که در آستانه ی ورشکستگی قرار داشت خریداری کرد. برند کریستین دیور نیز بعد ا زان مانند دیگر برندهای LVMH رونق سابق خود را به دست آورد و به شرکت مادر خود کمک کرد که در سال ۲۰۱۶ درآمد خود را به ۳۹.۵ میلیارد دلار برساند.

ثروت آرناولت در سال گذشته بیش از ۶.۸ میلیارد دلار افزایش داشته است.

۱۲- سرگئی برین (Sergey Brin)

12-sergey-brin-w700

ثروت خالص: ۴۱.۶ میلیارد دلار

سن: ۴۳ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ گوگل

سرگئی برین همراه با لَری پَیج (Larry Page) شرکت گوگل را راه اندازی کرده و در سال ۲۰۱۵ ساختار عظیم آن را دچار تغییرات بنیادی کردند. این کار باعث شد که شرکت گوگل تحت نظارت شرکتی بزرگتر به نام «آلفابت» (Alphabet) برود که ریاست آن بر عهده سرگئی برین و مدیر عامل آن نیز لری پیج است. دیگر زیر مجموعه های شرکت گوگل مانند «نِست» (Nest) و «گوگل ایکس» (Google X) شرکت های جدایی هستند که در کل تحت نظارت شرکت آلفابت قرار دارند.

بازسازی ساختار شرکت گوگل به برین این امکان را داد که بر روی پروژه ها و ایده های خلاقانه ی جدید «مون شات» (moonshot) (پرتاب فضاپیما به ماه) متمرکز شود. هولدینگ آلفابت با در اختیار داشتن نیروهای باهوش و سرمایه هنگفت  تاکنون توانسته رویای خانه های اتوماتیک و ماشین های خودران (بدون راننده) را به حقیقت مبدل کند.

برین در دوران کودکی از روسیه به ایالات متحده مهاجرت کرد و در سال ۱۹۹۵ در دانشگاه استنفورد با لری پیج آشنا شد. در آن زمان این دو در دانشگاه استنفورد در مقطع دکتری تحصیل می کردند. ۳ سال بعد آن ها شرکت گوگل را تاسیس کردند که یکی از قدرتمند ترین شرکت ها در جهان به شمار می آید.

در سال گذشته ثروت سرگئی برین ۴.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

 ۱۱- لَری پیج (Larry Page)

11-larry-page-w700

ثروت خالص: ۴۲.۵ میلیارد دلار

سن: ۴۳ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ گوگل

لری پیج همراه با همکلاسیش سرگئی برین در سابپل ۱۹۹۸ و در حالی که در دانشگاه استفورد در مقطع دکتری در حال تحصیل بودند یک موتور جستجو به نام «بَک راب» (BackRub) را راه اندازی کردند. این پروژه بعدها به تاسیس شرکت گوگل انجامید که امروزه با نام آلفابت شناخته می شود. شرکت آلفابت یکی از بزرگ ترین و ثروتمندترین شرکت های جهان به شمار می آید که ارزش آن بیش از ۵۸۱ میلیارد دلار برآورده می شود. در سال گذشته ثروت شخصی پیج ۴.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

پیج معمولا خریدهای پر سر و صدایی انجام نمی دهد اما یک عمارت سازگار با محیط زیست که انرژی مورد نیاز آن از گرمای زمین و آب باران تهیه می شود در پالو آلتو (Palo Alto) خریداری کرده است. وی به ورزش کایت سواری روی آب نیز علاقه ی فراوانی دارد.

۱۰- اینگوار کامپراد (Ingvar Kamprad)

10-ingvar-kamprad-w700

ثروت خالص: ۴۳ میلیارد دلار

سن: ۹۰ سال

کشور: سوئد

حوزه فعالیت: خرده فروشی

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت IKEA

اینگوار کامپراد در حالی که تنها ۱۷ سال سن داشت شرکت IKEA که اکنون بزرگ ترین خرده فروش مبلمان دنیا با درآمد سالانه ۳۶ میلیارد دلار به شمار می آید. از همان ابتدا سیاست اینگوار این بود که آینده ای ابدی را برای شرکت خود بسازد بدنی ترتیب وی شرکتش را از بورس دور نگه داشته و با یک ساختار شرکتی یکپارچه و هماهنگ از آن پشتیبانی می کند که شامل بازوهایی در حوزه امور خیریه، خرده فروشی و امتیاز انحصاری می باشد و همگی تحت نظارت یک شرکت واحد به نام بنیاد استیچینگ اینگکا (Stichting INGKA Foundation) اداره می شوند. این میلیاردر سوئدی در حال حاضر در تصمیمات روزانه شرکت خود دخالت ندارد اما در همه جلسات به عنوان مشاور ارشد هیئت اداره کننده آن حضور دارد.

کامپراد در میان همتایانش علی رغم داشتن ثروتی هنگفت به صرفه جویی شهرت دارد. بر اساس گزارش ها وی با خطوط پروازی عمومی به سفر رفته و در هتل های ارزان قیمت اقامت می کند و هنوز هم همان خودروی ولوو را سوار می شود که ۲۰ سال پیش خریده است. همچنین کامپراد در دهه ۱۹۷۰ خانواده و شرکتش را به دلیل سنگین بودن مالیات ها از کشور سوئد خارج کرد. وی بعد از سال ها اقامت در سویس در سال ۲۰۱۳ به کشور خود بازگشت.

کامپراد در امور خیریه نیز فعالیت گسترده ای داشته و مقدار قابل توجهی از ثروت خود را در راه حمایت از حقوق کودکان، ایمن سازی و حمایت از محیط زیست و حیات وحش، آموزش و تحقیقات پزشکی خرج کرده است.

ثروت شخصی کامپراد در سال گذشته ۲.۶ میلیارد دلار افزایش داشته است.

۹- لَری الیسون (Larry Ellison)

 9-larry-ellison-w700

ثروت خالص: ۴۵.۳ میلیارد دلار

سن: ۷۲ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ اوراکل (Oracle)

لری الیسون در سال ۱۹۷۷ همراه با دو نفر از همکارانش که در یک شرکت تولید کننده وسایل الکترونیکی فعالیت داشتند تصمیم گرفتند یک شرکت برنامه نویسی راه اندازی کنند و به زودی اولین قرارداد خود را برای ساخت یک سیستم مدیریت پایگاه داده ارتباطی با نام پروژه اوراکل با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) امضا کردند. این پروژه باعث شد که شرکت بزرگی که امروزه اوراکل نامیده می شود به وجود بیاید که سال گذشته بیش از ۳۷ میلیارد دلار درآمد داشته است. الیسون در سال ۲۰۱۰ دستمزد سالانه خود را از ۱ میلیون دلار به ۱ دلار کاهش داد اما به لطف سهام با ارزش شرکتش همچنان سالی ۶۰ میلیون دلار پاداش می گیرد.

الیسون در سال ۲۰۱۴ و بعد از ۳۸ سال مدیریت در شرکت اوراکل از سمت خود کناره گیری کرد و اکنون به عنوان رییس بخش تکنولوژی شرکت فعالیت می کند.

این مرد موفق حوزه ی تکنولوژی در امور خیریه نیز بسیار فعال است و با کروه های مدافع حیات وحش و محیط زیست همکاری می کند. علاوه بر این وی بنیاد لارنس الیسون (Lawrence Ellison Foundation) را راه اندازی کرده است که سازمان هایی که در حوزه پیری و بیماری های مسری جهانی فعالیت می کنند را پشتیبانی مالی می کند. او نیز مانند بیل گیتس و وارن بافِت قصد دارد دستکم نیمی از ثروت خود را صرف فعالیت های بشردوستانه کند.

سال گذشته ثروت شخصی لری الیسون ۵.۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

۸- دیوید کوچ (David Koch)

7-tie-david-koch-w700

ثروت خالص: ۴۷.۹ میلیارد دلار

سن: ۷۶ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: سرمایه گذاری های مختلف

منبع ثروت: ارث/ خود ساخته؛ صنایع کوچ (Koch Industries)

دیوید کوچ همراه با برادرش جارلز کوچ مدیریت اجرایی صنایع کوچ را بر عهده دارند. این شرکت که با فروش سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار دومین شرکت بزرگ خصوصی جهان به شمار می آید در زمینه های مختلفی از تولید کود شیمیایی گرفته تا فنجان های دیکسی (Dixie Cups) تا آسفالت و سوخت طبیعی فعالیت دارد. ثروت شخصی دیوید کوچ در سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

او و برادرش از محافظه کاران مشهور به شمار آمده و در عرصه ی سیاسی نیز فعالیت چشمگیری دارند به طوری که سالانه صدها میلیون دلار از ثروت خود را برای کمپین های سیاسی و انتخاباتی هزینه می کنند. دیوید تاکنون دو بار از مرگ حتمی گریخته است: یک بار در سال ۱۹۹۱ از یک حادثه سقوط هواپیما جان سالم به در برد در حالی که تمامی مسافرانی که در قسمت درجه یک پرواز نشسته بودند کشته شدند. یک بار دیگر نیز وی توانست بیماری سرطان پروستات خود را شکست دهد.

از آن زمان تاکنون وی به یکی از دست و دلباز ترین میلیاردرهای جهان تبدیل شده و بیش از ۱.۲ میلیارد دلار از ثروت خود را در زمینه مطالعات مربوط به بیماری سرطان، ساخت بیمارستان، آموزش و کمک به موسسات فرهنگی هزینه کرده است.

۷- چارلز کوچ (Charles Koch)

7-tie-charles-koch-w700

ثروت خالص: ۴۷.۹ میلیارد دلار

سن: ۸۱ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: سرمایه گذاری های مختلف

منبع ثروت: ارث/ خود ساخته؛ صنایع کوچ (Koch Industries)

چارلز کوچ رییس و مدیر عامل مجموعه شرکت های کوچ است که دومین شرکت بزرگ خصوصی در ایالات متحده آمریکا به شمار می آید. برادر کوچکتر وی دیوید نیز معاونتوی را بر عهده دارد. این شرکت بزرگ بیش از ۱۰۰.۰۰۰ کارمند داشته و از سرمایه گذاری های گسترده ی خود سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب می کند.

چارلز و برادرش جمعاً ۹۵.۸ میلیارد دلار ثروت دارند و در فعالیت های سیاسی نیز با قدرت شرکت دارند هر چند در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال گذشته فعالیتی نداشتند. بنابر برخی گزارش ها وی جنبشی آزادی خواهانه را ۴۰ سال پیش راه اندازی کرد که در صورت ادامه می توانست ساختار قدرت در آمریکا را تغییر دهد.

۶- کارلوس سلیم هِلوو (Carlos Slim Helú)

6-carlos-slim-hel-w700

ثروت خالص: ۵۰.۷ میلیارد دلار

سن: ۷۷ سال

کشور: مکزیک

حوزه فعالیت: مخابرات

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت گروپو کارسو (Grupo Carso)

سلیم هلوو به عنوان ثروتمندترین فرد مکزیکی اداره بیش از ۲۰۰ شرکت را در کشورش بر عهده دارد که همگی تحت نظارت یک گروه بزرگ به نام گروپو کارسو مدیریت می شوند. این غول صنعتی را «سلیملندیا» (Slimlandia) نیز می نامند. کالوس سلیم هلوو فرزند یک کارآفرین مکزیکی لبنانی است که بعد از مرگ پدرش کنترل تجارت خرده فروشی و املاک وی را بر عهده گرفت. سلیم بعد از اخذ مدرک مهندسی ساختمان در دهه های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ شرکت های متعددی را در کشورش به ثبت رسانده و در کسب و کارهای مختلفی سرمایه گذاری نمود به طوری که در حال حاضر اقتصاد کشورش مکزیک را در قبضه ی خود دارد.

این سرمایه گذار زیرک که در سرمایه گذاری های به موقع مهارت دارد در سال ۱۹۹۰ سهام شرکت گروپو کارسو را وارد بورس کرده و بعد از مدت کوتاهی در صنعت مخابرات کشورش سرمایه گذاری کرد. بعد از آن گروپو کارسو شرکت مخابرات دولتی «تِلمِکس» (Telmex) را خرید که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد خطوط تلفن کشور مکزیک را در اختیار دارد.

در سال ۲۰۰۸ سلیم ۶.۴ درصد از سهام روزنامه نیویوک تایمز را به مبلغ ۱۲۷ میلیون دلار خریداری نمود که وی را بعد از مدتی به بزرگ ترین سهامدار این غول بزرگ عرصه رسانه تبدیل کرد. از آن زمان تاکنون و یسهام خود را به ۱۷درصد افزایش داده که ارزش آن ها بالغ بر ۳۹۱ میلیون دلار برآورد شده است.

سلیم هنوز هم قصد دارد امپراطوری خود را گسترش دهد به ویژه در کشورش مکزیک که تنها در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴ میلیارد دلار در پروژه های تجاری، صنعتی، مخابراتی و رسانه ای آن سرمایه گذرای کرده است.

با این وجود ثروت خالص وی در سال گذشته ۱ میلیارد دلار کاهش داشته است.

۵- مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)

5-mark-zuckerberg-w700

ثروت: ۵۸.۵ میلیارد دلار

سن: ۳۲ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ فیسبوک

در سال ۲۰۰۴ مارک زاکربرگ در سن ۱۹ سالگی و در حالی که دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروارد بود نسخه ی اولیه شبکه ی اجتماعی فیسبوک را راه اندازی کرد. وی برای تمرکز بیشتر روی کارش از دانشگاه هاروارد انصراف داد و به صورت تمام وقت به عنوان مدیر عامل شرکت فیسبوک مشغول به کار شد. شبکه ی اجتماعی فسبوک به سرعت به شهرت رسید به طوری که در حال حاضر روزانه بیش از یک میلیارد نفر از آن استفاده می کنند و ارزش آن بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

زاکربرگ در سن ۳۲ سالگی با اختلاف زیادی به عنوان جوان ترین میلیاردر در بین ۵۰ شخصیت ثروتمند جهان قرار گرفته و ثروت وی تنها در سال گذشته ۱۱.۱ میلیارد دلار افزایش داشته است. در دسامبر سال ۲۰۱۵ زاکربرگ و همسرش پریسیلیا چان (Priscilla Chan) بیش از ۹۹ درصد از ثروتشان را به بنیاد خیریه چان زاکربرگ (Chan Zuckerberg Initiative) اهدا کردند. با این وجود برخی از منتقدان بر این باورند که این موسسه غیرانتفاعی نبوده و این حرکت زاکربرگ و همسرش را نمایش تبلیغاتی دانسته اند.

همچنین این دو در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵ میلیون دلار به موسسات فعال در حوزه مبارزه با بیماری ایبولا (Ebola) کمک کردند. علاوه بر این آن ها تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از سهام فیسبوک را نیز به بهبود سیستم مدارس عمومی ایالت نیوجرسی اختصاص داده اند.

۴- آمانسیو اورتگا (Amancio Ortega)

4-amancio-ortega-w700

ثروت خالص: ۶۸.۵ میلیارد دلار

سن: ۸۰ سال

کشور: اسپانیا

حوزه فعالیت: خرده فروشی

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت ایندیتکس (Inditex)

آمانسیو اورتگا به لطف در اختیار داشتن کنترل شرکت عظیم ایندیتکس که در کشور اسپانیا و در حوزه مُد فعالیت دارد به چهارمین مرد ثروتمند جهان تبدیل شده است. اورتگا فعالیت خود را در این حوزه در نوجوانی و به عنوان پیک در یک مغازه کوچک لباس فروشی محلی آغاز کرد. اکنون شرکت او به یکی از بزرگ ترین امپراطوری های حوزه ی مُد و لباس تبدیل شده هرچند سال گذشته ثروت وی ۸۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

بخش عمده ای از موفقیت شرکت ایندیتکس را می توان به محبوبیت برند «زارا» (Zara) که بزرگ ترین برند شرکت به شمار می آید نسبت داد. این شرکت همچنان با طراحی های زیبا و جدید و البته ارزان مشتریان زیادی را به سمت خود جذب می کند.

علی رغم ثروت بیکرانش، اورتگا بسیار ساده زندگی می کند. وی هنوز هم ناهارش را با کارمندانش در رستوران شرکت میل می کند و اگر چه صاحب بزرگ ترین امپراطوری مد و لباس در دنیا به شمار می آید اما اغلب اوقات یک پیراهن ساده سفید و کت آبی رنگ می پوشد.

۳- جف بِزوس (Jeff Bezos)

3-jeff-bezos-w700

ثروت خالص: ۷۳.۱ میلیارد دلار

سن: ۵۳ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت آمازون

جف بزوس با معرفی تجارت الکترونیک به دنیا توانست ثروت هنگفتی را بدست آورد. وی پس از مدتی فعالیت در وال استریت شرکت آمازون دات کام (Amazon.com) را در سال ۱۹۹۴ در گاراژ خانه اش در سیاتل و به عنوان یک خرده فروش کتاب آنلاین راه اندازی کرد. این شرکت بعد از ۳ سال به شهرت جهانی دست یافته و اکنون در حوزه های مختلفی مانند فروش مبلمان، مواد غذایی و محصولات الکترونیکی ساخت خود شرکت امازون فعالیت دارد. این شرکت تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۶ میلیارد دلار درآمد داشته است.

بزوس در خارج از شرکت آمازون نیز فعالیت تجاری دارد برای مثال سرمایه گذاری در شرکت خصوصی تجهیزات فضایی به نام بلو اوریجین (Blue Origin) که اولین فضاپیمای خود را با موفقیت در سال ۲۰۱۵ به فضا فرستاد. علاوه بر این بزوس در سال ۲۰۱۳ سهام روزنامه واشنگتن پست را نیز خریداری کرد.

ثروت بزوس در سال گذشته بیش از ۲۱.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

۲- وارن بافِت (Warren Buffett)

2-warren-buffett-w700

ثروت خالص: ۷۷.۲ میلیارد دلار

سن: ۸۶ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: سرمایه گذاری های مختلف

منبع ثروت: خود ساخته؛ برکشایر هاثاوَی (Berkshire Hathaway)

وارن بافِت مدیر اجرایی شرکت برکشایر هاثاوی سرمایه گذاری های موفق خود را از دوران نوجوانی آغاز کرد. در آن دوران وی با استفاده از دوچرخه اش روزنامه برای مشتریانش می برد. در سن ۱۱ سالگی این کودک فوق العاده ی اهل نبراسکا اولین سهام خود را از بورس به قیمت هر سهم ۳۸ دلار خریداری کرده و هر کدام را به ۵ دلار سود فروخت. وی نتوانست اجازه تحصیل در دانشکده تجارت دانشگاه هاروارد را بدست آورد بنابراین به کالج تجارت دانشگاه کلمبیا رفت و در آن جا با بنجامین گراهام، سرمایه گذار برجسته، آشنا شد. وران جوان وی را به عنوان استاد و سرمشق خود انتخاب کرد. وی قبل از تاسیس شرکت خود به عنوان تحلیگر امنیت در شرکت های دیگر فعالیت می کرد.

بافِت در سال ۱۹۶۹ کمپانی منسوجات برکشایر هاثاوی را خریداری کرده و آن را به یک هلدینگ سرمایه گذاری بزرگ تبدیل نمود. این سرمایه گذاری هوشمندانه باعث موفقیت روز افزون شرکت شده و ثروت هنگفتی را نصیب بافِت نمود به طوری که به وی لقب «مرد دانای اوماها» (The Oracle of Omaha) دادند.

بافِت در شرکت های بزرگ و چند ملیتی زیادی سرمایه گذاری کرده است که برخی از آن ها عبارتند از کوکاکولا، آمریکن اکسپرس، گِیکو (Geico)، فرووت آف دِ لووم (Fruit of the Loom)، دَیری کویین (Dairy Queen) و جنرال موتورز. در سال گذشته ثروت خالص وی بیش از ۱۳.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

این پیرمرد صرفه جو به غذاهای فست فودی علاقه ی فراوانی دارد و نکته جالب دیگر در مورد او این است که علاوه بر ثروت ۷۷ میلیارد دلاری که اکنون در اختیار دارد تاکنون ۲۵ میلیارد دلار نیز ضرر کرده است. او از دوستان نزدیک بیل گیتس بوده و همراه وی عهد بسته اند که بیش از نیمی از ثروت خود را در زمینه فعالیت های خیریه و بشردوستانه هزینه کنند.

۱- بیل گیتس (Bill Gates)

1-bill-gates-w700

ثروت خالص: ۸۵.۲ میلیارد دلار

سن: ۶۱ سال

کشور: ایالات متحده آمریکا

حوزه فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت مایکروسافت

بیل گیتس زمانی که تنا ۲۰ سال سن داشت همراه با دوست دوران کودکی اش پل آلن (Paul Allen) شرکت مایکروسافت را بنیان نهاد. چند ماه قبل از تولد ۳۱ سالگی بیل گیتس، سهام شرکت او در بورس عرضه شد و وی یک شبه به یک میلیاردر معروف تبدیل شد. بیل گیتس تا سال ۲۰۰۰ به عنوان مدیریت اجرایی این غول حوزه تکنولوژی فعالیت می کرد و تا سال ۲۰۱۴ سمت ریاست و بزرگ ترین سهامدار آن را در دست داشت. اگر چه وی هنوز در هیئت مدیره شرکت مایکروسافت حضور دارد اما در اداره شرکت دخالت نمی کند.

بیل گیتس ثروتمندترین مرد جهان است و سال گذشته بیش از ۱۰.۶ میلیارد دلار به ثروت وی افزوده شده اما لقب سخاوتمندترین مرد جهان نیز شایسته او خواهد بود. از سال ۱۹۹۹ تاکنون، بیل گیتس و همسرش بنیاد بیل اند ملیندا گیتس (Bill & Melinda Gates Foundation) را تاسیس کرده که یکی از قدرتمندترین موسسات خیریه در جهان به شمار می آید. این موسسه با بودجه ی ۴۰ میلیارد دلاری خود قصد دارد میلیون ها نفر را از فقر نجات دهد و سرمایه گذاری زیادی در حوزه مبارزه با بیماری ایدز، مالاریا و دیگر بیماری های عفونی و مسری انجام داده است.

همچنین این دو در حال طراحی سازوکاری هستند که با استفاده از آن بتوانند برای ۲ میلیارد نفر فرد بالغی که فاقد حساب بانکی هستند سیستم بانکداری سیار به وجود بیاورند.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود