تئاترهای تهران تا پایان سال ۹۵؛ از «خدای کشتار» تا «مشنگ ها»

تئاترهای تهران تا پایان سال ۹۵؛ از «خدای کشتار» تا «مشنگ ها»

روزهای پایانی سال، گر چه فرصت زیادی برای هنرگردی هموطنان در شهرهای مختلف ایران فراهم نمی شود، اما هستند افرادی که به جای کافی شاپ گردی و پاساژنوردی های عصرگاهی، گردشگری شهری خود را با بازدید از نگارخانه ها و تماشای تئاترهای مختلف به خصوص در آخر هفته ها سپری می کنند.

اگر شما هم علاقمند هستید تا در جریان آخرین خبرها از دنیای تئاتر ایران در پایتخت قرار بگیرید و از فرصت های باقیمانده برای تماشای دنیای پرهیاهوی استیج های شهر بهره مند شوید، با تئاترگردی امروز سرویس هنری روزیاتو همراه باشید.

خانه ای در انتهای خیابان بهار

T1

این عنوان جدید ترین کار ندا هنگامی، هنرمند جوان پایتخت است که تا ۲۳ اسفند ماه، این نمایش را با طراحی از محمد چرم شیر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر بر روی استیج می برد. دراماتورژ اثر، مرضیه اوزگلی است.

لیندا کیانی، نازنین بیاتی، مهسا ایرج پور و شیرین اسماعیلی در این اثر ایفای نقش کرده اند. این تئاتر هر شب ساعت ۲۰ به مدت ۷۰ دقیقه به روی صحنه می رود و هزینه تماشای آن ۳۵ هزار تومان است.

نشانی: خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر
تلفن: ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶

نمایشنامه خوانی مشنگ ها

T2

عنوانی جالب برای تماشای یک تئاتر خاص که در سالن استاد جمشید مشایخی به روی صحنه می رود. این نمایش تا ۲۱ اسفند هر شب ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه با قیمت ۱۲ هزار تومان در دسترس علاقمندان به هنر نمایش است. “مشنگ ها”، با طرحی از نیل سایمون و کارگردانی علیرضا برخورداری، تلاش می کند تا یک داستان خیالی را در اوکراین به تصویر بکشد.

گویا معلمی برای تدریس به یک روستای دور افتاده اوکراینی رفته و متوجه نفرینی می شود که گریبان اهالی روستا را گرفته و آنها را به مردمانی مشنگ تبدیل کرده است.

حسین هومان، پدرام شهرآبادی، لیام مجیدی، ایمان ظاهر، عطیه دلاور و رسول ابراهیمی از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش کرده اند.

نشانی: خ انقلاب، ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸
تلفن: ۶۶۹۷۹۴۶۸، ۶۶۹۷۹۴۷۵

 تئاتر قوانین حمل سلاح

T3

نمایش “قوانین حمل سلاح” که اثری از الکس برون به کارگردانی عطیه کشوری است، تا ۲۱ اسفند در آموزشگاه سینمایی هفت هنر تهران روی صحنه می رود. اگر علاقمند به تماشای کاری دانشجویی هستید، این اثر توصیه می شود.

این نمایش را در کرج، گوهردشت خیابان دوم غربی می توان مشاهده کرد.

نمایش بازگشت به خانه

T4

سالن ارغنون تهران، تا ۲۸ اسفند ماه سال جاری، هر شب ساعت ۲۱، نمایش “بازگشت به خانه”، اثری از هارولد پیتر، با کارگردانی رامین معصومیان و قادر پناه را بر روی استیج می برد. در این نمایش، جعفر کیوان، امین جلالی، رامین جعفری، مینا زرنانی و کاوه مرحمتی ایفای نقش کرده  اند.

نشانی: حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱، سالن ارغنون
تلفن: ۶۶۴۸۳۷۴۲

 نمایش خدای کشتار

T5

تماشاخانه پالیز در سالن شماره ۲، تا ۲۴ اسفند سال جاری، هر شب ساعت ۲۰، نمایش “خدای کشتار” را که اثری از یاسمینا رضا و کارگردانی علی سرابی است، بر روی استیج می برد. مارال بنی آدم، ستاره پسیانی، علی سرابی و نوید محمد زاده در این اثر، ایفای نقش کرده اند.

داستان از این قرار است که پسر بچه ای یازده ساله خانواده ای به نام “ری”، با چوب دستی، دندان های هم کلاسی خود را خرد می کند. خانواده اش برای دل جویی و تفاهم، به خانه خانواده “اولیه” می روند. در آغاز روابط بسیار خوبی است اما کم کم، دست خوش خشونت می شود و وحشی گری نامتمدنانه، بروز می کند و وضعیتی بسیار کمیک و در عین حال تاسف آور شکل می گیرد…..

بلیط این نمایش، ۴۰ هزار تومان اعلام شده است.

نشانی: تهران، خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی (آبان)، خیابان سپند، پلاک ۶۹
تلفن: ۸۶۰۳۷۵۱۰

 نمایش مانوس

T6

نمایش “مانوس”، جدیدی ترین کار نازنین سهامی زاده، هر شب ساعت ۲۰، به مدت ۷۰ دقیقه در سالن قشقایی تئاتر شهر تهران بر روی استیج می رود. این نمایش، اثری از لیلا حکمت نیا و کیوان سررشته است که با بازی: احسان بیات فر، ابراهیم عزیزی، السا فیروز آذر، احسان کرمی، صبا گرگین پور، حمید رضا محمدی، نسرین نکیسا و نرگس نیک سیرت همراه شده است.

طبق اعلام روابط عمومی این اجرا، نمایش حاصل مصاحبه با افراد حقیقی داخل کمپ های “مانوس” و “نائورو” است و تئاتر “ورباتیم” بوده و به همین خاطر، نمایش آن برای افراد زیر ۱۴ سال و زنان باردار و کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند به دلیل صحنه های تند و خشونت آمیز، توصیه نمی شود.

«ورباتیم»، که احتمالا ترجمه مناسب کلمه‌اش همین «واژه به واژه» است، یکی از اشکال مهم تئاتر امروز جهان است. شیوه‌ای استوار بر تئاتر مستند، که ریشه‌های خود را بر اساس فرضیات و شیوه‌ ها و تئوری‌ های پیسکاتور می‌گیرد و راه خود را می‌سازد.

ورباتیم از دل مصاحبه‌ها با آدم‌های واقعی و درباره واقعه‌ای خاص بیرون می‌آید. دراماتورژ یا نویسنده، همچون یک مستندساز به جمع‌آوری اطلاعات دقیق و مستند می‌پردازد و با کنار هم گذاشتن اینها و با وفاداری به جملات درام خود را شکل می‌دهد که “مانوس”، نمونه ای از چنین تئاترهایی به شمار می رود.

نشانی: تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر
تلفن: ۶۶۴۶۰۵۹۲-۴

 نمایش جیم، جام، جسی

T7

نمایش “جیم، جام، جسی” هر شب ساعت ۲۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی استیج می رود. این نمایش که برای دیدن آن تا ۲۴ اسفند ماه فرصت دارید، جدید ترین اثر یسنا پورسینا است که با بازی امین زارع، آویشن بیکانی، جاودان زرین و آرش آزاد همراه شده است.

داستان، روایت مرد کند ذهنی به نام جیم است که در سن سی و هفت سالگی، تلاش دارد تا خواندن و نوشتن را یاد بگیرد و با جسی، همسرش زندگی می کند تا اینکه سر و کله جوزف که تازه از دانشکده پزشکی دانش آموخته شده است پیدا می شود و جیم را برای آزمایشاتش انتخاب می کند.

او جیم را تحت عمل ارتقاء هوش قرار می دهد و جیم باهوش می شود و نمایشنامه ای جذاب را شکل می دهد.

بلیط نمایش ۱۵ هزار تومان است.

نشانی: خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان
تلفن: ۸۸۳۱۰۴۵۷، ۸۸۳۱۰۴۵۸

 نمایش هام در سالن سایه تئاتر شهر

T8

نمایش “هام”، جدید ترین اثر عباس عبدالله زاده، تا ۲۴ اسفند ماه سال جاری هر شب ساعت ۲۰ در سالن سایه به روی صحنه می رود.

بازیگران اثر عبارتند از: بازیگران: سروش طاهری، آرزو نبوت، مانلی حسین پور، حسین شفیعی، میر نادر مظلومی، حسین پورکریمی، روزبه حصاری، شادی امیری، هدیه آزاده، احمد داودی، افشین غیاثی، زهره بختیاری، مژگان حسین زاه، عرفان حق روستا، عسل احمد نیا، یاسمن جعفری، آذین باقریان، لادن عسگری، آزاده چهره قانی، حسنا قنبری، پارسا قربانپور، علیرضا موسوی

در معرفی نمایش آمده است:

در روزگاری که صفات انسانی معنا باخته و دیگر کسی به مردانگی افتخار نمی کند، راستی را دوست نمی‌ دارد و مکر را نشان فرهیختگی می پندارد، زشتی را زیبا، جهل را دانش، ظلم را عدالت، تزویر را لیاقت و حماقت را عدالت… صحبت از انسان کاری بیهوده می نماید… اما چه می توان کرد وقتی پای عشق به میان می آید و جهان کهنه و پلاسیده را با عطرش نو و زنده می کند؟

جدید ترین برنامه اجراهای تئاتر شهر در اسفند ۹۵ و فروردین ۹۶ را در این نشانی دنبال کنید.

نمایش “برای کلاه آهنی ها”

T9

خبر بعدی اینکه، تئاتر باران، اثری جذاب از پژمان عبدی به نام کلاه آهنی ها را هر شب تا ۲۷ اسفند سال جاری ساعت ۱۹، بر روی استیج می رود. این نمایش به مدت ۸۰ دقیقه و با بهای ۲۵ هزار تومان عرضه می شود. محمد علی حسنعلی پور، میثاق زارع و مهتاب شیروانی در این اثر ایفای نقش کرده اند.

گفتنی است، این نمایش در هشتمین دوره جشنواره سراسری تئاتر  ماه، موفق به دریافت ۵ جایزه شد.

نشانی: خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان انقلاب، پلاک ۲۹۲
تلفن: ۶۶۱۷۶۸۲۵، ۶۶۱۷۶۸۱۲

 نمایش LEAVE A MESSAGE

T10

نمایش “یک پیام بگذار” جدید ترین اثر سید علی معتضدی است که توسط گروه هنری ده-یک، عرضه شده و افرادی چون: شقایق مسافر، نگار ملاکی، ساینا رضا نژاد، محمد رضا محمود پور در آن ایفای نقش می کنند. صدای استاد بهزاد فراهانی نیز در این نمایش شنیده خواهد شد.

این تئاتر تا ۲۰ اسفند در تماشاخانه سه نقطه، سالن خسرو شکیبایی به مدت ۵۰ دقیقه روی صحنه می رود و بلیط آن، ۱۵ هزار تومان اعلام شده است.

نشانی: میدان ولی عصر، بلوار کشاورز، بعد از خیابان فلسطین خ کبکانیان، نبش کوچه مرتضی زاده، پلاک ۱۰ و ۱۲
تلفن: ۸۸۹۵۲۴۴۰

 نمایش چوپان و چوب جادویی

T11

نمایش “چوپان و چوب جادویی”، جدید ترین اثر محمد حسین داداش نیا است که در ژانر کودک و نوجوان در کانون نمایش امام خمینی تهران تا ۲۹ اسفند، روی صحنه می رود. بهای نمایش هم ۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

برای تماشای این اثر که هر روز ساعت ۱۷ به مدت ۶۰ دقیقه نمایش داده می شود، به خیابان گیشا، انتهای خیابان سیزدهم، کانون نمایش امام خمینی مراجعه کنید.

 نمایش خانم ایکس

T12

نمایش “خانم ایکس” به نویسندگی و کارگردانی جواد عاطفه، هر شب ساعت ۲۰ در خانه نمایش دا، بر روی صحنه می رود.

نشانی: میدان فاطمی، ابتدای شهید گمنام، خیابان جهانمهر، پلاک ۲۶
تلفن: ۸۸۰۱۶۰۷۴

 نمایش ریش فیدل و غبغب مرکل

T13

عنوانی جالب برای تماشای اثری از امیر علی نبویان که هر شب ساعت ۱۹ در سالن شماره ۱ تماشاخانه پالیز تهران تا ۲۷ اسفند ماه سال جاری روی صحنه می رود. در این تئاتر، چهره های نام آشنایی هم چون: سپند امیر سلیمانی، بهرنگ بقایی، رامونا شاه، مسعود کرامتی، فرزین محدث، روزبه مهر، مهشید ناصری، بهار نوروز پور و هدایت هاشمی ایفای نقش می کنند.

در معرفی نمایش امده است: شبی از همین شب ها، یک لولو به دهی در ناکجا آباد می رود و دست به سرقت می زند. فردای آن شب، اهل دره در می یابند که هر چه از آنها دزدیده شده، عاریه بوده و آنها فقط ادعای مالکیت داشته اند. در این بین، پسر کدخدا هم مفقود می شود . . . .

نشانی: تهران، خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی (آبان)، خیابان سپند، پلاک ۶۹
تلفن: ۸۶۰۳۷۵۱۰

“باغ آلبالو” با کارگردانی استاد زنجانپور

T14

استاد اکبر زنجانپور از پیشکوست های صحنه ایران، تا ۲۷ اسفند سال جاری، تئاتر “باغ آلبالو”، اثری از آنتوان چخوف را روی صحنه تالار وحدت می برد. در این نمایش، بازیگرانی چون: کریم اکبری مبارکه، مهدی میامی، پرستو گلستانی، هوشنگ قوانلو، قربان نجفی، بهناز بستان دوست، محسن بهرامی، بهار نوحیان، گیلدا حمیدی، حامد زحمتکش، مهسا باقری، حمیدرضا حیات ایفای نقش کرده اند.

این نمایش هر شب ساعت ۱۸ و به مدت ۱۰۰ دقیقه با بلیط هایی با رنج ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان عرضه می شود.

نشانی: خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، تالار وحدت
تلفن: ۶۶۷۳۱۴۱۹، ۶۶۷۰۵۱۰۱

نمایش “مرسی به خاطر ساندویچ”

T15

نمایش “مرسی به خاطر ساندویچ”، نوشته محمد یعقوبی و کارگردانی امیر حسین ساروانی و محمد اسلامبک است که به همت آموزشگاه سینمایی هفت هنر تا ۲۱ اسفند روی صحنه می رود.

این نمایش را باید در خیابان گوهردشت، خیابان دوم غربی تماشا کرد.

نمایش مافیا

T16

اثری جدید از افروز فروزند که تا ۲۷ اسفند سال جاری در تئاتر باران تهران هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۸۵ دقیقه روی صحنه می رود. نگار عابدی، حمیدرضا فلاحی، علی تاجمیر، میثاق زارع، غزاله نظر، اِروین گالستیان، تنی آواکیان و با صدای گلچهر دامغانی در آن ایفای نقش کرده اند که به تهیه کنندگی بابک قهرمانی عرضه شده است.

نشانی: خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان انقلاب، پلاک ۲۹۲
تلفن: ۶۶۱۷۶۸۲۵، ۶۶۱۷۶۸۱۲

نمایش فریدون فرمانی فراهانی

T17

سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران که این روزها یکی از پاتوق های فعال هنرمندان تهرانی به شمار می رود، تا ۲۳ اسفند ماه سال جاری، میزبان نمایش “فریدون فرمانی فراهانی” است که هر شب ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه اجرا می شود. حمید پاک نیا، به عنوان نویسنده و کارگردان اثر معرفی شده است و سینا کرمی، مهدی سفاری و سجاد باقری و آرین لطفعلیان در آن ایفای نقش کرده اند.

نشانی: خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان
تلفن: ۸۸۳۱۰۴۵۷، ۸۸۳۱۰۴۵۸

نمایش گالیله

T18

نمایش “گالیله”، اثری از برتولت برشت است که هر روز ساعت ۱۶ به مدت ۷۵ دقیقه در تئاتر باران تهران روی صحنه می رود. نازنین زهرا رفیعی، کارگردان اثر است و مرتضی حسین زاده به عنوان دراماتورژ نمایش معرفی شده است. بازیگران: مینا رمضانی، کیوان محمدی، آوا متوقع، سپیده علیزاده، بی تا مهدی زاده، راشین دیدنده، سحرکشتکار در آن ایفای نقش کرده اند.

نشانی: خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان انقلاب، پلاک ۲۹۲
تلفن: ۶۶۱۷۶۸۲۵، ۶۶۱۷۶۸۱۲

نمایش آسگاردیا

T19

“آسگاردیا”، اثری از ریحانه یزدانی و محمد حسین اسلامی است که تا ۲۷ اسفند ماه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی هر شب ساعت ۱۷ به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه می رود. محسن خامه چیان، ساجده ملاکی، مشیا مهدی زاده، فاطمه خمسه، طاها اسفندیاری، نیکو سید آقایی، عرفان امین، امین سیمیار، الهام محمدی، فرنوش آزور، پوریا سمندری در ان ایفای نقش کرده اند.

در بیانیه نمایش آمده است:

خلاصه: در واقع آسگارد نام اقامتگاه خدایان اسکاندیناوی در آسمان هاست. و آسگاردیا مقصد خدایانِ فریفته ی زمین است. آنان که چون زمین را در مشت خود دیدند، به بند کشیدند، ویران کردند و فاتحانه مغلوب شدند… زمین را چنان سیب دندان زده ی اجدادشان، گوشه ای انداختند و دیوانه وار در سودای تکرار همه ی تجربه های از دست رفته اند…

نشانی: خ انقلاب، ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸
تلفن: ۶۶۹۷۹۴۶۸، ۶۶۹۷۹۴۷۵

نمایش حرفه ای

T20

همانطور که قبلا هم در تئاتر گردی هفتگی روزیاتو در بهمن ماه اشاره کردیم، نخستین تجربه کارگردانی رضا کیانیان، هنرپیشه سینمای ایران در سالن شماره ۱ تماشاخانه پالیز، روی صحنه رفته و حرفه ای ها نام دارد.

این نمایش که بر اساس طراحی از دوشان کواچویچ ارایه شده است، هر شب ساعت ۱۷ و ۲۱ به مدت ۶۰ دقیقه اجرا می شود. رضا کیانیان، هدایت هاشمی، بهاره رهنما، سعید ملک، آرش علینژاد، رعنا خطامی، ساغر تاجیک، حسین شریعتمداری و بهزاد حاجی حسنی در آن ایفای نقش کرده اند.

نشانی: تهران، خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی (آبان)، خیابان سپند، پلاک ۶۹
تلفن: ۸۶۰۳۷۵۱۰

نمایش آخرین نامه

T21

نمایش “آخرین نامه”، جدیدترین اثر از مهرداد کوروش نیا، هر شب ساعت ۱۸ به مدت ۹۰ دقیقه در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز تهران روی صحنه می رود. نوید محمد زاده، میثم نوروزی و پوریا رحیمی سام در این اثر ایفای نقش کرده اند.

این اثر تا کنون جوایز بسیاری دریافت کرده است که جایزه نخست بهترین طراحی صحنه از نگاه منتقدین بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ان جمله است. این نمایش را با ۴۰ هزار تومان می توان به نظاره نشست که سبک کمدی دارد.

نشانی: تهران، خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی (آبان)، خیابان سپند، پلاک ۶۹
تلفن: ۸۶۰۳۷۵۱۰

نمایش رورانس

T22

نمایش “رورانس”، جدید  ترین اثر اشکان جباری، بزرگ ترین اجرای محیطی سال ۹۵ است که هر روز در ساعت ۱۹، در فرهنگسرای بهمن تهران اجرا می شود. مدت نمایش ۹۰ دقیقه و بلیط آن ۲۰ هزار تومان اعلام شده است.

بازیگرانی چون:

بازیگران: (به ترتیب ورود) شایان فصیح زاده، ملیکا رادمند، علی عظیمی پور، مهدی محمدی، مونس جزی، احسان صادقی عدل، غزاله نصیرلو، سام عبادی، افق ایرجی، علی میرشجاعی، پرند عین بیگی، عرفان قوهستانی، شادی مهدی خانی، عسل دارابی، شایان معماری، نازنین دلشادیان، پروین حبیبی، مهدی اشرافی، آرمان کنگاوری، سجاد غفاری، اندیشه انارمشک در ان ایفای نقش کرده اند.

این اجرا برای افراد زیر ۱۵سال مناسب نیست.

در خلاصه داستان آمده است: شایان برای ادامه تحصیل قصد دارد به خارج از کشور برود ، اما قبل از رفتن تصمیم دارد تا دوستان قدیمی خودش را دور هم جمع کند و متن استادش را به اجرا ببرد. در طی مسیر تمریناتش اتفاقاتی برای خودش و گروهش می افتد.

نشانی: میدان راه آهن، میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن

شعله ۲ در سالن حافظ

نمایش “شعله ۲” در سالن حافظ، از جمله اجراهای زمستانی است که تا شنبه ۲۸ اسفند سال جاری اجرا می شود. کارگردانی اثر را ایمان افشاریان انجام داده است و مسعود میرطاهری، حمید رحیمی، سپهر گودرزی، محمد پویا، سیاوش میری و مهران شجاعی در آن ایفای نقش کرده اند.

این اثر سبک کمدی دارد و برای تماشای آن باید به خیابان استاد شهریار در خایان حافظ تهران مراجعه کنید.

بازار نمایشنامه نویسی

اگر علاقمند به نمایش نامه خوانی هستید، نمایشنامه  “از تولد تا درگذشت کوروش کبیر” به قلم پری صابری در ۱۲ پرده منتشر شده است. هم چنین کتابهای “عروس ایرانی” و “رسم زن داری” که نمایشنامه ای از آثار کمدی یک هنرمند ایتالیایی است، برای نخستین بار در کشور ترجمه و روانه بازار شده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • سیما اسفند ۱۷, ۱۳۹۵

    از این گزارش تشکر میکنم. واقعا حرفه ای ها فوق العاده است. رضا کیانیان هم گفته تا اخر این هفته فرصت دیدنش هست

  • فرهاد اسفند ۱۷, ۱۳۹۵

    کاش وقت میکردم چند تاشو برم. مخصوصا شعله ۲ که خیلی درباه اش شنیدم. مرسی. share‌میکنم

  • توکلی اسفند ۱۸, ۱۳۹۵

    ببخشید بلیط این برنامه ها را باید از کجا تهیه کرد؟ چون سینما تیکت که نداشت