با عمیق ترین ایستگاه های متروی جهان آشنا شوید؛ از کیف تا تهران

با عمیق ترین ایستگاه های متروی جهان آشنا شوید؛ از کیف تا تهران

ایستگاه های مترو اصولا نباید بیشتر از چند طبقه به زیر زمین بروند، اما در برخی موارد به دلیل مسایل زمین شناسی یا جغرافیایی منطقه، همانند وجود رودخانه ها یا باتلاق های زیرزمینی، مهندسان مجبور هستند عمیق بیشتری از زمینِ موردنظر را حفر کرده و به هسته زمین نزدیک تر شوند. در همین راستا، برخی از متروهای دنیا، در عمق زیادی ساخته شده اند که برخی از آنها را در زیر معرفی کرده ایم.

کیف

4

یکی از عمیق ترین ایستگاه های مترو در دنیا، «آرسنالنا» در شهر کیف در کشور اوکراین است.

1

ایستگاه «آرسنالنا» در عمق ۱۰۵.۵ متر زیر زمین ساخته شده و به همین خاطر لقب عمیق ترین ایستگاه قطار زیرزمینی دنیا به آن اطلاق می گردد. این میزان به قدری زیاد است که اگر مثلا یک شکاف عمودی در زمین ایجاد کرده و مجسمه آزادی را درون آن قرار دهید، همچنان بیش از ۱۲ متر دیگر از سر آن باقی می ماند که می توانید وسایل دیگری در آن جای دهید.

2

سفر از قطار تا بالای پلکان دست کم ۵ دقیقه به طول خواهد انجامید.

3

دلیل این عمق بیش از اندازه به جغرافیای شهر کیف مربوط است. ورودی این ایستگاه در بالای دره ای در کنار رودخانه دنپر قرار دارد. این ایستگاه هم سطح ساحل رودخانه واقع شده است. برای پیشگیری از ریزش، آرسنالنا باید هم سطح این ساحل ساخته می شد و به همین خاطر، ورودی ایستگاه در بالای رودخانه و در ارتفاع حدود یکصدمتری قرار دارد.

سن پترزبورگ

5

دومین ایستگاه متروی عمیق دنیا نیز در سن پطرزبورگ واقع شده است. سیستم قطارهای زیرزمینی این شهر بسیار عمیق است اما عمیق ترین ایستگاه آن، Admiralteyskaya نام دارد که در عمق ۸۶ متری از سطح زمین ساخته شده است.

6

شاید بد نباشد بدانید که این ایستگاه مترو، بلندترین پله برقی جهان، با ارتفاع ۱۳۰ متری را در خود جای داده است.

مسکو

7

کشورهای شوروی سابق، عمیق ترین ایستگاه های مترو را در جهان دارند. Park Pobedy که در شهر مسکو واقع شده، با عمق ۸۴ متر یکی از عمیق ترین ایستگاه های متروی جهان است که در مقام سوم «عمیق ترین ایستگاه متروی جهان» قرار دارد.

8

متروی مسکو نیز عمق زیادی داشته و حداکثر ۹۷ متر زیر زمین قرار دارد. این ایستگاه نیز همانند دیگر ایستگاه های متروی روسیه، معماری و تزئینات زیبایی دارد.

9

پیانگ یانگ

10

یکی دیگر از عمیق ترین ایستگاه های متروی جهان، در پیانگ یانگ، در کره شمالی واقع شده است. گفته می شود این ایستگاه در عمق ۱۱۰ متری از سطح زمین قرار دارد. جالب است بدانید این ایستگاه مترو با نام Puhŭng  یکی از دو ایستگاهی است که غریبه ها اجازه ورود به آن را دارند. از بالای ایستگاه تا ریل قطار،  ۴ دقیقه طول می کشد.

12

به دلیل عمق زیاد این ایستگاه، به عنوان پناهگاه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و درب های خروج در سالن های آن تعبیه شده است. سیستم تهویه این ایستگاه به گونه ای است که دمای هوا در تمام طول سال، ۱۸ درجه سانتی گراد ثابت است.

13

14

15

16

از دیگر ایستگاه های متروی عمیق در جهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واشنگتن پارک، در پورتلند، اورگان، ایالت متحده آمریکا – این ایستگاه در عمق ۷۹ متری واقع شده و عمیق ترین ایستگاه متروی آمریکای شمالی است.
  • ایستگاه همپستید، ایستگاه لندن، در عمق ۵۸.۵ متری زیر زمین که عمیق ترین ایستگاه مترو در شهر لندن به شمار می رود.
  •  ایستگاه Náměstí Míru در شهر پراگ که عمیق ترین ایستگاه جمهوری چک است و در عمق ۵۳ متری زیر سطح زمین واقع شده است.
  • در آخر هم بد نیست اشاره کنیم که بزرگ ترین ایستگاه مترو خاورمیانه، یعنی ایستگاه تجریش تهران نیز عمق متوسط ۵۱ متری دارد و در مساحت ۱۵ هزار متر مربع و با ۳۰ دستگاه پله برقی در سال ۱۳۹۰ خورشیدی افتتاح شده است.

منبع: amusingplanet
دیجیاتو
بدون نظر

ورود