خوراکی هایی که با خوردن آنها احساس خواب آلودگی خواهید کرد

خوراکی هایی که با خوردن آنها احساس خواب آلودگی خواهید کرد

حتما به خوبی به خاطر می آورید که عمدتا به شما گفته می شد که در وعده ناهار دوغ میل نکنید تا سر کلاس خواب تان نگیرد. یا اینکه کمتر برنج بخورید و تنها علت آن اضافه وزن تان نبود.

همگی ما خوب می دانیم که خمیازه های بعد از میل کردن ناهار در برخی موارد افزایش پیدا می کند که علاوه بر بی خوابی های شب های گذشته می تواند به دلایلی چون نوع غذایی که در وعده ناهار میل کرده اید باشد.

در ادامه شما را با برخی از خوراکی هایی آشنا خواهیم کرد که احتمال خواب آلودگی را افزایش می دهند. این موارد را با هم مرور می کنیم:

محصولات لبنی

1

در میان تمام محصولات لبنی، پنیرهای سخت تر و فشرده تر به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی کلسیم می توانند آرامش بیشتری را در افراد به وجود آورند. افزودن چوب شور به پنیر به دلیل دارا بودن کربوهیدرات، عملکرد «تریپتوفان» را افزایش داده و خاصیت خواب آور بودن پنیر را بیشتر هم می کند.

بادام

2

بادام هم منبع غنی ای از «تریپتوفان» یعنی نوعی آمینو اسید است که تولید ملاتونین می کند و اغلب به عنوان هورمون خواب شناخته می شود. همچنین آجیل هایی چون بادام حاوی مقادیری منیزیم هستند که باعث از بین بردن فشار روی ماهیچه ها می شود و ایجاد خواب آلودگی نیز می کند.

موز

3

وجود قند، پتاسیم و منیزیم موجود در موز، در ساخت «تریپتوفان» موثر است. این ماده به سرعت به مغز وارد می شود و ایجاد خواب آلودگی می کند.

گردو

4

میزان «تریپتوفان» موجود در گردو کمتر از بادام است اما ملاتونین خاص خودش را داراست. تحقیقات و پژوهش های علمی نشان داده که گردو سطح ملاتونین خون را افزایش می دهد و اندکی هم سبب خواب آلودگی می شود.

گیلاس

5

گیلاس ها خصوصا انواعی از آنها که در تهیه تارت ها مورد استفاده قرار می گیرند، دارای مقادیر قابل توجهی ملاتونین هستند. هر اندازه گیلاس تازه میل کنید، تاثیری بر خواب آلودگی تان ندارد اما با نوشیدن یک لیوان از آب آن احساس خواب آلودگی خواهید کرد.

چای بابونه

6

بابونه مقادیری «گلیسین» دارد که نوعی آمینو اسید آرامبخش دارد که بر روی سیستم عصبی و ماهیچه ها تاثیر گذاشته و باعث آرامش آنها می شود. بعد از نوشیدن یک فنجان چای بابونه به سختی می توانید چشمان خود باز نگه داشته به انجام یک کار مهم بپردازید.

تخم کدو

7

علاوه بر «تریپتوفان»، تخم کدو، دارای مقادیر فراوانی زینک و منیزیم است. این ترکیب شما را آرام و ریلکس نگه می دارد. با خوردن آن شاید هوس کنید چند دقیقه ای، چرتی هم بزنید.

برنج سفید

8

برنج سفید به دلیل بالا بردن شاخص قند خون سبب می شود که حدود ۳ تا ۴ ساعت بعد از میل کردن وعده غذایی، احساس خواب آلودگی کنید. مطالعات انجام شده بر انواع گوناگون برنج نشان داده که برنج یاسمن در مقایسه با سایر برنج ها، خواب آلودگی بیشتری را سبب می شود.

ماهی های چرب

9

اسیدهای موجود در ماهی های چون سالمون، تن ماهی و سایر ماهی های چرب می توانند در افزایش تولید ملاتونین نقش داشته باشند. این اسیدها میزان هورمون استرس در خون را کاهش می دهند و تنها چیزی که بعد از خوردن این نوع ماهی ها آرزو می کنید این است که در گوشه ای دراز کشیده و چرتی بزنید.

منبع: pixabay ، rd
بدون نظر

ورود