راهکارهای ساده ای که با به کارگیری آنها دیگر خروپف نخواهید کرد

راهکارهای ساده ای که با به کارگیری آنها دیگر خروپف نخواهید کرد

بله حق با شماست، خروپف کردن گاهی می تواند باعث شرمساری افراد شود. خصوصا در مواقعی چون تعطیلات نوروز که اعضای خانواده یا دوستان با هم به سفر می روند و این امکان وجود دارد که در فضاهایی محدودتر از منازل شان اقامت کنند، می تواند نگرانی هایی را  به وجود آورد.

حدود ۴۵ درصد از بزرگسالان در زندگی خود، خروپف کردن را تجربه می کنند. خروپف می تواند به دلایل عدیده ای همچون سبک زندگی افراد و در مواقعی نیز دلایل جدی تری همچون «آپنه خواب» یا «وقفه تنفسی در خواب» به وجود آید.

اگر مشکل خروپف شما چندان جدی نیست و به بیماری خاصی نیز ارتباط پیدا نمی کند می توانید با به کارگیری برخی از روش ها از میزان آن کاسته و به تدریج آن را به طور کامل برطرف کنید.

اگر در میان اعضای خانواده شما نیز فردی وجود دارد که با خروپف کردن برای تان دشواری هایی را به وجود آورده می توانید از او بخواهید که مواردی را که در ادامه خواهد آمد را مطالعه و انجام دهد. با هم این موارد را مرور می کنیم:

تغییر وضعیت خوابیدن

00

خوابیدن به پشت می تواند سبب شود که زبان تان به سمت پشت متمایل شده و راه هوا را مسدود کند. بنابراین تلاش کنید به پهلو بخوابید. با این کار راه عبور هوا از مسیر بینی را باز نگه داشته و به کاهش خروپف کمک خواهید کرد.

کاهش وزن

2

اضافه وزن می تواند باعث باریک تر شدن راه هوا در اطراف گلو شده و میزان خروپف را افزایش دهد. اندکی وزن کم کردن می تواند درمان خوبی برای خروپف باشد.

خواب کافی

3

زمانی که بسیار خسته هستید و با ورود به رختخواب به خواب عمیقی می روید، ماهیچه ها گرفته و سخت می شوند و همین امر نیز سبب افزایش میزان خروپف می شود. تلاش کنید که سبک زندگی خود را با استراحت بیشتری تنطیم کنید.

استفاده از نوارهای مخصوص بینی

77

این نوارهایی که مانند چسب هستند بر روی بینی قرار می گیرند و در تنفس بهتر به شما کمک می کنند.

مقابله با گرفتگی بینی

4

گرفتگی بینی به دلایلی چون سرماخوردگی، آلرژی و یا انحراف بینی می تواند به مسدود شدن راه بینی بیانجامد و شما را وادار به نفس کشیدن از طریق دهان کند و در نتیجه احتمال خروپف را افزایش می دهد.

قبل از اینکه به رختخواب بروید دوش آب گرم بگیرید تا راه های بینی تان باز شود. استفاده از اسپری های مخصوص هم می تواند در این روند موثر باشد اما حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید چرا که استفاده مداوم آن می تواند سبب افزایش گرفتگی شود.

اگر هم انحراف بینی دارید بهتر است جراحی کنید چرا که بر تنفس شما تاثیر می گذاشته و می تواند سبب افزایش میزان خروپف شود.

از بین بردن تمام عوامل آلرژی زا در اتاق خواب تان

5

وجود گرد و خاک بر روی بالش می تواند منجر به خروپف شود. بنابراین بهتر است به صورت هفتگی روبالشی و ملحفه ها را عوض کرده و بشویید. هر شش ماه یک بار هم یک روبالشی نو خریداری کنید.

اگر روی سقف اتاق تان پنکه گردان وجود دارد حتما گرد و خاک روی آن را بگیرید و حیوان خانگی خود را نیز به داخل اتاق تان راه ندهید.

مصرف آب کافی

6

زمانی که بدن تان کم آب باشد، احتمال گرفتگی بینی و در نتیجه خروپف در شما افزایش پیدا می کند. بنابراین به اندازه کافی آب بنوشید.

درمان وضعیت های جدی تر

7

اگر با تمام راهکارهای توصیه شده، مشکل خروپف تان رفع نشد، بهتر است حتما به یک پزشک مراجعه کنید چرا که این امکان وجود دارد که به آپنه یا وقفه تنفسی در خواب که در مقدمه نیز بدان اشاره شد، مبتلا شده باشید.

در این وضعیت، سلول های گلو، راه هوا را سد می کنند و تنفس را با دشواری همراه می سازند. این بیماری در صورت مراجعه به پزشکان مجرب قابل درمان است.

خوراکی هایی که قبل از خواب خورده می شوند

8

آنچه قبل از رفتن به رختخواب میل می کنید در میزان خروپف شما موثر هستند. از خوردن حجم سنگین مواد غذایی درست قبل از رفتن به رختخواب پرهیز کنید و این زمان را طوری تنظیم کنید که چند ساعت قبل از خواب شام خورده باشید.

خوردن برخی از خوراکی ها چون لبنیات و سویا شیر نیز قبل از خوابیدن توصیه نمی شود.

مرطوب نگه داشتن هوا

9

اگر هوایی را که در اتاق تنفس می کنید خشک باشد، می تواند باعث تحریک بینی و گلو شود. برای پرهیز از این کار، از دستگاه بخور استفاده کنید.

تمام موارد فوق الذکر می توانند در درمان خروپف موثر باشند. همچنین کلینک های خوابی نیز وجود دارند که با مراجعه به آنها علت اصلی خروپف شما تشخیص داده شده و درمان برای پزشک معالج تان تسریع می شود.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود