۲۰ ماده غذایی که خوردن آن‌ها ضروری است

آشنایی با ویژگی های درمانی خوراکی ها

۲۰ ماده غذایی که خوردن آن‌ها ضروری است

برخی از مواد غذایی خواص بیشتری برای بدن دارند و از این رو بیشتر از بقیه توصیه می‌گردند. برای آشنایی با آنها و آگاهی از ویژگی‌های درمانی‌شان در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

۱-ماهی تن

ماهی تن منبع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین ۶B  محسوب می‌گردد. این ماده غذایی می‌تواند ۶۹ درصد ویتامین ۶B موردنیاز بدن فرد را به‌طور روزانه تأمین نمایند.

بر اساس تحقیق صورت پذیرفته توسط دانشمندان ژاپنی، معلوم گشته که کمبود ویتامین ۶B در بدن انسان باعث افسردگی می‌شود. افراد افسرده نیز عموما توان شرکت در فعالیت‌های گروهی را ندارند.

در همین راستا، محققان دانشکده پزشکی مریلند آمریکا نیز پس از انجام مجموعه ای از  آزمایش‌های متنوع، متوجه شدند که می توان از ویتامین ۶B برای درمان اختلال کمک توجهی-بیش فعالی استفاده نمود. همچنین بر اساس این تحقیق اعلام شده که مصرف منظم ویتامین ۶B می‌تواند تا میزان  قابل‌توجهی از ابتلا به افسردگی جلوگیری کند.

از علائم بارز این اختلال که بیشتر در کودکان مشاهده می شود، می‌توان به فعالیت زیاد، تکانش گری و کم‌توجهی اشاره نمود.

۲-اسفناج

تحقیقات انجام‌شده در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد مشخص نموده که مصرف سبزیجاتی که برگ سبز دارند، همانند اسفناج  از احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل پیشگیری می‌نماید.

سبزیجاتی همچون اسفناج مغر را در برابر فشار ناشی از ناتوانی بدن در سم‌زدایی محافظت کرده و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر، سندروم نارسایی قلبی و زوال عقل جلوگیری می‌کند.

۳-غلات سبوس‌دار

غلات سبوس‌دار صرف‌نظر از اینکه سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند، منبع خوبی هم برای تأمین اسیدفولیک بدن محسوب می‌گردند. ویتامین B می‌تواند انتقال خون به مغز را تسریع ببخشد و در برخی مواقع اختلال دوقطبی را درمان نماید.

۴-بلوبری

بلوبری از جمله میوه‌هایی است که به کاهش وزن و افزایش قدرت تمرکز کمک شایانی می‌نماید.

تحقیقات نشان می‌دهند خوردن  یک پیاله بلوبری طی دو هفته می‌تواند به رشد سلول‌های مغز در بخش هیپوکامپوس کمک نماید که بخش حافظه در آن فعال است.

۵-گردو آمریکائی

وقتی صحبت از حافظه، توسعه فعالیت‌های مغز، افسردگی و خستگی بعد از فعالیت کاری به میان می‌آید، گردو پی‌کان به دلیل داشتن «کولین» ماده خوراکی مناسبی به شمار می‌رود. مصرف ۳ گرم کولین یک ساعت قبل از فعالیت بدنی، سرعت شمارا بیش از هر زمان دیگری افزایش می‌دهد.

۶- تخمه آفتاب‌گردان

افسردگی و بی‌خوابی دو عارضه قوی هستند که فرد مبتلا نمی‌تواند به آسانی از آن‌ها خلاص شود. خوشبختانه شما با استفاده از تخمه گل آفتاب‌گردان به‌طور طبیعی می‌توانید با آن‌ها مبارزه کنید. تخمه آفتابگردان حاوی نوعی آمینواسید به نام تریپتوفان است که در مغز انسان به سروتونین تبدیل می‌شود.

۷-ماست

ماست سرشار از پروتئین و کلسیم است که به تقویت ساختار اعصاب انسان کمک شایانی می‌کند. همچنین دارای نوعی آمینواسید بنام تیروزین نیز هست که می‌تواند دو هورمون دوپامین و آدرنالین تولید نماید. این هورمون‌ها موجب خوشحالی و آرامش انسان‌ها می‌شوند.

جا دارد اشاره نماییم که تیروزین نوعی پیام‌رسان عصبی است که بدن و سر انسان را به فعالیت وادار می‌کند.

۸-دانه کتان

دانه کتان سرشار از اسید آلفا- لایونلیک که یک چربی مفید محسوب می‌گردد و در بهبود عملکرد قشر مخ و یا منطقه‌ای از مغز که اطلاعات حسی را بررسی می‌نماید، تاثیر گذار است.

۹-چای سبز

چای سبز سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان بنام کاتچین است که می‌تواند ذهن شمارا کاملا آرام نماید. این نوشیدنی با توجه به ماده مذکور، مغز انسان را تقویت کرده و خستگی را از ذهن بیرون می برد. همچنین موجب افزایش قدرت تمرکز نیز می‌شود.

۱۰-گوشت طبیعی گاو

صرف‌نظر از کم‌کالری بودن گوشت گوساله و استفاده نکردن از هورمون طی دوران پرواربندی آن، گوشت گوساله‌ای که به‌طور طبیعی بزرگ‌شده، سرشار از آهن و نقش موثری در بدن انسان ایفا می‌نماید.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشرشده، زنانی که میزان آهن در بدن آن‌ها در حد استاندارد است، عملکرد ذهنی بهتر و سریع‌تری نسبت به زنانی دارند که از فقر آهن رنج می‌برند.

۱۱-کلم کالی (kale)

منگنز موجود در کلم کالی موجب افزایش قدرت تمرکز و بهبود عملکرد مغز می‌شود. همچنین کلم کالی آمینواسیدهایی دارد که میزان هوشیاری را تا حدی زیادی افرایش می‌دهند. بررسی‌های نشان می‌دهد، این گیاه منبع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین K موردنیاز بدن است و خوردن روزانه آن می‌تواند از تحلیل رفتن فعالیت‌های مغز جلوگیری نماید.

۱۲-توت‌فرنگی

توت‌فرنگی حاوی ترکیب شیمیایی فیستین و رنگ‌دانه‌های زرد (زردینه) هستند. تحقیقات نشان می‌دهد این دو عامل موجود در این میوه، بر عملکرد حافظه و انتقال پالس‌های عصبی بسیار مؤثرند.

۱۳-گردو

گردو به دلیل داشتن امگا -۳ که نوعی اسید چرب است، منبع انرژی خوبی برای مغز محسوب می‌شود و صرف‌نظر از این موضوع، گردو به حفظ سطح سروتونین در مغز نیز کمک زیادی می‌کند. خلق‌وخو و اشتهای انسان هر دو با این ماده شیمیایی (سروتونین) کنترل می‌شوند. از گردو می‌توانید برای مقابله با بی‌خوابی، پرخوری، افسردگی و سایر رفتارهای اجباری استفاده ‌کنید.

۱۴-بادمجان

آیا می‌دانید بسیاری از خواص بادمجان در پوست آن است؟ ناسوئین نوعی آنتی‌اکسیدان است که در پوست بادمجان قرار دارد و موجب حفظ ارتباط بین سلول‌های مغز و هوشیاری می‌شود.

۱۵-تخم کدو

تخم کدو یکی از دانه‌های گیاهی است که در سراسر سال قابل‌دسترسی است. این دانه گیاهی منبع بسیار خوبی برای تأمین روی موردنیاز بدن محسوب می‌گردد. روی به حافظه و بهتر فکر کردن کمک می‌کند.

۱۶-قهوه

هیچ دلیل یا سندی علمی برای کنار گذاشتن نوشیدنی مفیدی مانند قهوه وجود ندارد. قهوه به افزایش دوپامین در مغز انسان کمک بسیاری می‌کند. دوپامین ماده شیمیایی است که به مغز انسان در حدس زدن و فکر کردن درباره آینده کمک زیادی می‌کند.

۱۷-آووکادو

بر اساس تحقیقی که دانشگاه ایالت کانزاس انجام داده است، میوه آووکادو کمک می‌کند تا سلول‌های غشایی مغز انعطاف‌پذیر باشند.

۱۸-گوجه‌فرنگی

محققان دریافته‌اند گوجه‌فرنگی دارای نوعی آنتی‌اکسیدان بنام لیکوپن است و از آزاد شدن رادیکال‌های آزاد که ممکن است باعث التهاب مغز بشود، پیشگیری می‌کند.

التهاب مغز باعث «اِدِم مغزی» می‌شود. ادم مغزی به معنی تجمع آب در فضای داخل سلولی یا خارج سلولی در مغز است.

با رخ دادن این حالت، مغز ممکن است به بیماری‌هایی مانند اختلال کم‌توجهی- بیش فعالی، اضطراب، افسردگی و نوعی فراموشی دچار شود.

۱۹-شکلات تلخ

آیا می‌دانستید شکلات تلخ می‌تواند شمارا در برابر سرطان حفظ کرده و به کاهش وزن شما کمک زیادی بکند. شکلات تلخ ۷۰ درصد واقعی‌ترین شکل شکلات تلخ است. اما چرا پس از مصرف شکلات تلخ احساس خوبی دارید؟ شکلات تلخ میزان اندورفین و سروتنین را در مغز افزایش می‌دهد که درنتیجه باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شود. همچنین شکلات تلخ باعث می‌شود که فلاوانول ال -۳ که نوعی ترکیب شیمیایی است، آزادشده و روند گردش خون را در مغز تسریع کند که این موضوع باعث افزایش تمرکز نیز می‌شود.

۲۰-آب

۷۳ درصد بدن انسان را آب فراگرفته است. بنابراین وقتی میزان آن در بدن کاهش می‌یابد، بدن عملکرد مناسبی نخواهد داشت. کم‌آبی بدن حتی باعث اختلال در رفتار مغز خواهد شد. اگر آب به‌اندازه کافی استفاده نکنید چه اتفاقی برای بدن شما خواهد افتاد؟ کم‌آبی بدن باعث می‌شود تا فرد بی‌حال، عصبی و پریشان بشود. توصیه می‌شود طی ۲۴ ساعت حداقل ۲ لیتر آب بنوشید.

منبع: yahoo
بدون نظر

ورود