سندروم خیره شدن به کامپیوتر چیست؟

راهکارهای پیشگیری از سندروم خیره شدن به کامپیوتر

سندروم خیره شدن به کامپیوتر چیست؟

آیا  شما از آن دسته افرادی هستید که ساعت‌ها مقابل صفحه‌نمایش کامپیوتر قرار داشته و پس از برخاستن از برابر آن دچار سردرد یا بدن‌درد شده و چشمانتان تار می‌بیند؟ آیا پس‌ازآنکه از جلوی کامپیوتر بلند می‌شوید احساس گردن درد دارید، در این صورت باید گفت که احتمالا شما دچار سندروم خیره شدن به کامپیوتر شده‌اید.

این سندروم زمانی پدیدار می‌گردد که فردی بیش از ۳ ساعت در روز جلوی کامپیوتر قرار می‌گیرد.

این عارضه افراد زیادی را در دنیا تهدید می‌کند؛ در حال حاضر، نزدیک به ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این سندروم دچار هستند. برخی از محققان بر این باورند این سندروم «خطر شماره یک برای مشاغل» در قرن بیست و یکم محسوب می‌شود.

اما این نکته را باید گوشزد کرد که تأثیرات منفی نشستن طولانی‌مدت در برابر کامپیوتر تنها کمردرد، سردردهای عصبی و دیگر ناراحتی‌های ناشی از این نشستن نیست و باید بیشتر از این‌ها به آن توجه داشت. حداقل کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد، جلوگیری از انتقال این عادت بد به کودکان است.

بر اساس تحقیقی که روی ۶۴۲ دانش‌آموز بین سنین ۱۱ تا ۱۸ سال انجام شد، مشخص گردید ۷۰ درصد از این دانش‌آموزان دست‌کم  ۲ ساعت در روز از کامپیوتر استفاده می‌کنند و نزدیک به نیمی از این افراد به خشکی چشم، تاری دید، خستگی چشم و سردرد دچار شده‌اند. این عوارض در افرادی از این گروه که مشکل بینایی دارند به‌مراتب شدیدتر بوده است.

در گروهی از این دانش‌آموزان پس از فاصله مناسب از صفحه کامپیوتر رعایت می‌شود مشکلات بینایی و تاری چشم نیز برطرف خواهد شد. البته ذکر این نکته  نیز ضروری است، رفع این اختلالات بینایی ممکن است تا یک روز طول بکشد. همچنین در این تحقیق مشخص گردید یک‌سوم این دانش‌آموزان در فاصله بسیار نزدیک جلوی صفحه قرار می‌گیرند.

راه مقابله با این پدیده چیست؟

درزمانی که به صفحه کامپیوتر نگاه می‌کنید چشم‌ها کار سختی را در پیش دارند. هنگامی‌که آن‌ها خطوطی را از روی صفحه کامپیوتر می‌خوانند، به دلیل اینکه تصاویر روی صفحه کامپیوتر از پیکسل‌ها تشکیل‌شده است کار چشم‌ها بسیار سخت است. پیکسل‌ها نقطه‌های ریزی هستند که مرکزی روشن و حاشیه‌ای تاریک دارند.

چشم‌ها هنگامی‌که پیکسل‌ها را می‌خوانند مجبورند تمرکز زیادی داشته و پس از مدتی استراحت کرده و مجددا تمرکز کنند. این حرکت عضله‌های چشم را بشدت خسته می‌کند. یک‌راه مناسب برای جلوگیری از این مشکل معرفی‌شده است که قانون ۲۰-۲۰-۲۰  نام دارد. بر اساس این قانون یک فرد می‌تواند ۲۰ دقیقه با کامپیوتر کار کند و سپس ۲۰ ثانیه به شئی در فاصله ۲۰ فوتی (۷ متری) خیره شود.

هنگامی‌که به صفحه کامپیوتر خیره می‌شوید، برخلاف روال عادی پلک نمی‌زنید. پلک زدن باعث می‌شود تا چشم شما مرطوب شده و از قرمز شدن آن جلوگیری کند. صفحه‌های مانیتور تخت با داشتن فیلترهای ضد اشعه و داشتن نور مناسب تاثیر منفی کمتری بر چشم‌ها دارند، بنابراین با توجه به این توصیه همواره از مانیتورهای تخت که اشعه کمتری تولید می‌کنند، استفاده کنید.

موضوع دیگری که باید درباره آن صحبت کرد فاصله از صفحه مانیتور و اینکه چگونه پشت کامپیوتر قرار بگیریم و زمان مناسب برای مطالعه چقدر است.

بهتر است از بالا به صفحه کامپیوتر نگاه کنید. زاویه چشم شما با صفحه مانیتور و نسبت به مرکز آن ۱۵ تا ۲۰ درجه باشد. مانیتور باید بین ۴۶ تا ۶۶ سانتیمتر از چشمان شما فاصله داشته باشد. هر چه فاصله مانیتور از چشم‌ها کم باشد تمرکز چشم‌ها نیز کمتر خواهد شد. بروی صندلی مناسب قرار بگیرید و مراقب کمر خود باشید و پاهای خود را مستقیم بروی زمین قرار دهید.

منبع: theguardian
یک نظر

ورود

  • Nima Khodayi تیر ۲۶, ۱۳۹۵

    ممنون بابت مقاله . متاسفانه من دقیقا اینجوریم و همیشه سردرد و تاری دید هم دارم