دعوای همسران چه تاثیری روی اعضای بدنشان دارد؟

دعوای همسران چه تاثیری روی اعضای بدنشان دارد؟

همگان می‌دانند که احساسات می‌تواند سلامت را تحت نفوذ قرار دهد، به‌ویژه زمانی که این احساسات منفی بوده و میزان آن زیاد باشد. ناراحتی‌های مداوم، غم، حالات خشمگین یا ترسناک افراد به‌تدریج به یک ناراحتی مزمن تبدیل خواهد شد. اینکه چه احساسی در چه شرایطی باعث بروز این حالات می‌شود هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است.

بر اساس مقاله‌ای که در نشریه “Emotion ” که در ماه می به چاپ رسید، نگاه جدیدی به یک تحقیق قدیمی نشان می‌دهد، که یک زوج قدیمی همبستگی قابل‌توجهی به یکدیگر دارند.

در دهه ۸۰ میلادی قرن گذشته محققان دانشگاه برکلی – کالیفرنیا از زوجی که ۱۵ سال با یکدیگر زندگی کرده بودند، برای انجام یک تحقیق در محیطی آزمایشگاهی برای یافتن میزان صمیمیت بین آن‌ها، دعوت به همکاری کردند.

ابتدا این زوج به مدت ۱۵ دقیقه درباره فعالیت روزانه با یکدیگر صحبت کردند. در ۱۵ دقیقه بعدی آن‌ها به یک بحث تکراری و جاری درباره نوع رابطه خود به بحث  پرداختند.

روبرت لونسون استاد روانشناسی دانشگاه برکلی و یکی از محققان ارشد این تحقیق جدید می‌گوید، ما فقط کلید درست را برای انجام این تحقیق فشار دادیم.

۱۵ دقیقه بحث بی‌هدف و کلی به یک جروبحث تبدیل شد. تمامی فعالیت‌های این زوج به روی نوار ویدئویی ضبط‌شده است. همچنین مشخصات و وضعیت سلامت آن‌ها در قالب یک پرسشنامه گردآوری شد.

پس‌ازآن هر ۵ سال یک‌بار و برای دست‌کم دو دهه این زوج به این آزمایشگاه آورده شده و آزمایش‌های تکراری روی آن‌ها انجام شد. درنتیجه این آزمایش‌ها یک بانک اطلاعاتی غنی از رابطه بین آن‌ها به دست آمد.

اما مطالعه اخیر راجع به احساس، که برای اولین بار روی این موضوع انجام می‌شود، موضوع‌هایی نظیر حالات چهره و صدا در هنگامی‌که با یکدیگر بحث‌وجدل می‌کردند را ثبت کرد. حالات و علائم احساسی طی گفتگو و بحث مانند عصبانیت بررسی شد. آن‌ها حالات صورت همچون اخم ابروها، چشم‌های درشت، لب‌های جمع شده و صدای لرزان را با پرسشنامه سلامت که پیش از آزمایش پرکرده بودند، مقایسه کردند.

همسران به‌ویژه مردان در هنگام بحث بیشتر عصبانی می‌شوند و به همین دلیل نشانه‌های بیماری قلبی مانند درد در سینه، فشارخون بالا در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. اما گروه دیگری که کمتر عصبانی می‌شوند و به‌نوعی طفره رفتن را در دستور کاردارند، بیشتر دچار دردهای عضلانی می‌شوند که می‌توان به کمردرد و گردن درد اشاره کرد.

این تحقیق نتایج خاصی را به همراه داشت: مردان عصبانی خیلی کمتر دچار کمردرد می‌شوند، همسران طفره رو بندرت دچار مشکلات قلبی می‌شوند و دسته سوم که پاسخ آن‌ها در درگیری‌ها و جروبحث‌ها فقط احساس غم یا ترس است به هیچ‌کدام از مشکلات قلبی یا استخوانی – عضلانی دچار نمی‌شوند.

دکتر لونسون دراین‌باره می‌گوید، این نتایج به روانشناسی حس می‌بخشد. برای مثال افزایش ضربان قلب باعث می‌شود  تا سایر عکس‌العمل‌های بیولوژیکی نیز افزایش یابد. البته این مطالعات نمی‌تواند این موضوع را ثابت کند که احساسات یا سایر عوامل مانند عوامل ژنتیک بر روی سلامت انسان تاثیر منفی دارند.

کارشناسان بر این باورند که ازدواج بد می‌تواند بر سلامت انسان تاثیر منفی بگذارد، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نتیجه یک ازدواج بر سلامت یک زوج چه خواهد بود.

منبع: nytimes
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود