خداحافظی پتر کبیر از بازی‌های ملی

چک بدون چک

خداحافظی پتر کبیر از بازی‌های ملی

دروازه‌بان تیم ملی جمهوری چک که به همراه تیم ملی کشورش از صعود به مرحله بعد یورو ۲۰۱۶ باز مانده بود از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. پتر چک که سال‌ها پیراهن تیم ملی را در تورنمنت های مختلف به تن داشت در یک کنفرانس خبری به صورت رسمی از حضور در میادین با پیراهن جمهوری چک وداع کرد. دروازه‌بان حال حاضر آرسنال در سن ۳۴ سالگی تصمیم به این امر گرفت تا در بازی‌های باشگاهی به زندگی حرفه ای خود ادامه دهد.

یک دروازه بان دوست داشتنی؛ کسی که شاید خیلی ها او را جزو ۳ دروازه بان برتر قرن ۲۱ درکنار کاسیاس و بوفون بدانند. مرد بلند قامت و رعنای فوتبال چک پس از پایانی تلخ در فرانسه تصمیم گرفت تا در ۳۴ سالگی و پس از انجام ۱۲۴ بازی از رقابت های ملی خداحافظی کند.

یک گلر تمام عیار بود. علاوه بر دست با پا هم واکنش های خارق العاده ای داشت که از هر دروازه بانی بر نمی آید. کارنامه پتر کبیر حداقل در رده ملی خیلی درخشان نبود. شاید بخاطر اینکه تیمی که در آن بازی می کرد و کشوری که در آن زاده شده است همانند سال های دور قدرت چکسلواکی را ندارد و تیم ملی جمهوری چک هیچ گاه در زمره تیم های درجه یک اروپا نبوده است. البته زمانی که پتر جوان تر بود و در ابتدای راه یک اسطوره، نفر اتی مثل پاول ندود، میلان باروش، یان کولر و توماس روسیچکی در کنار او بودند اما تیمی که از آن به عنوان یک تیم پرقدرت و خطرناک نام برده می شد هیچگاه درجه یک نشد تا دست پتر چک و همبازیانش از حداقل یک جام یا افتخار در رده ملی خالی بماند.

وی در رده ملی بیشتر افتخار فردی کسب کرده و بجز حضور در نیمه نهایی یورو ۲۰۰۴ و قهرمانی در جام ملت های زیر ۲۱ سال اروپا در سال ۲۰۰۲ با تیم ملی کشورش افتخار دیگری کسب نکرده است. مردی که در رده باشگاهی به هر عنوان ارزشمندی که فکرش را بکنید رسید اما هیچ گاه در عرصه ملی چیزی را که می خواست کسب نکرد.

یک اتفاق تلخ در سال ۲۰۰۶ می توانست این گلر خوش اخلاق و دوست داشتنی را از فوتبال دوستان جدا کند. دیدار چلسی در برابر ردینگ و سری که بجای توپ شوت شد. بله؛ سر پتر چک توسط مهاجم ردینگ در مصاف تک به تک با گلر چلسی البته بطور ناخواسته برخورد کرد تا او بیهوش شود. مدتی بعد مشخص شد که جمجمه چک دچار یک شکستگی کوچک شده است و او شاید نتواند به رقابت های حرفه ای بازگردد اما او با کلاه مخصوص راگبی بازگشت و شاید به اعتقاد خیلی ها قوی تر از گذشته شد و با یک اراده مثال زدنی خود را مجددا در زمره برترین های قفس توری قرار داد.

او در چلسی و پیش از آن در رن فرانسه افتخارات فردی و تیمی بسیاری کسب کرد اما شاید رکوردی منفی که احتمالا تا چند سال آینده از او در رقابت های یورو باقی بماند تعداد گل هایی است که او در جام ملت های اروپا دریافت کرده است. شاید اگر از کسانی که کم فوتبال می بینند بپرسید که به نظر شما چه کسی بیشترین گل خورده را در یورو دارد؛ پتر چک در زمره پایین ترین اسم ها باشد اما متاسفانه این دروازه بان فوق العاده از یورو ۲۰۰۴ تا کنون، در تمامی بازی‌هایی که از دروازه تیم ملی کشورش در جام ملت‌های اروپا محافظت کرده ۲۱ گل خورده است که این آمار در کارنامه هیچ یکی از گلرهایی که در این تورنمنت حضور داشته‌اند، دیده نمی‌شود.

با خداحافظی او از تیم ملی کشورش، حالا تنها باید شاهد حضور این دروازه بان بلند بالا و درجه یک در لیگ برتر باشیم و از او در رده ملی دیگر اثری نیست. در پایان نگاهی بیاندازیم به افتخارات فردی این ابرمرد فوتبال چک در عرصه ملی:

مرد سال فوتبال چک: ۸ بار

توپ طلای فوتبال چک: ۸ بار

بهترین دروازه بان جام ملت های اروپا: ۱ بار (یورو ۲۰۰۴)

بهترین دروازه بان جهان: ۱ بار (۲۰۰۵)

بهترین بازیکن رقابت های جام ملت های اروپا (زیر ۲۱ سال): ۱ بار (۲۰۰۲)

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود