۷ عادت بد حرف زدن که شخصیت شما را زیر سوال می‌برند

چگونه به یک انسان خوش صحبت تبدیل شوید

۷ عادت بد حرف زدن که شخصیت شما را زیر سوال می‌برند

حتی اگر یک ایده ناب در سر داشته باشید اما آن را بد مطرح کنید، هیچ‌کدام از مخاطبان به سخنان شما توجهی نخواهند کرد. خوب و درست صحبت کردن، امری است که انسان‌ها باید به آن واقف بوده و در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود از آن بهره بگیرند.

اگر تمایل دارید هنگام صحبت کردن دیگران به‌خوبی به شما توجه نمایند باید از عادت‌های بد پرهیز نمایید. ۷ عادت کشنده و مخرب سخنوری را در ادامه برایتان مطرح کرده‌ایم که با ترک آن‌ها می‌توانید به یک انسان خوش‌صحبت تبدیل شوید.

شایعه‌پراکنی و غیبت

هنگامی‌که شما در مورد فرد دیگری نظر می‌دهید و اصطلاحا پشت سرش غیبت می‌کنید، در اصل به حُسن شهرت خود لطمه می‌زنید و دیگران را ترغیب می‌کنید تا به خودشان اجازه دهند تا در موردتان به شایعه‌پراکنی بپردازند. نتیجه غیبت فقط بدنامی و آسیب رساندن به وجهه‌ی خویش است زیرا با این کار اعتماد اطرافیان را نیز از خود سلب می‌نمایید.

قضاوت کردن

اگر صحبت‌های شما حاوی قضاوت‌هایی باشد که در مورد دیگران دارید، شک نداشته باشید که شنونده و مخاطب نیز از شما دچار هراس خواهد شد زیرا این نگرانی را پیدا می‌کند که شاید از منظر خود، او را نیز قضاوت کرده و در مورد او نظرات خود را (فارغ از درست یا غلط بودن) بیان کنید. از همین رو از شما دوری نموده و به‌مرور دیگر پای صحبت‌هایتان نخواهد نشست.

منفی نگر بودن

اگر گفتار شما فاز منفی داشته باشد و در بیشتر مواقع در حال اعتراض باشید، بدون شک شنونده‌ها و مخاطبان به‌مرور خسته می‌شوند و دیگر به گوش کردن به حرف‌های شما تمایلی نخواهند داشت. برای این منظور بهتر است خوش‌بین باشید و با دیده‌ی مثبت به مسائل و رویدادها بنگرید و در رابطه با آن‌ها صحبت کنید.

شکایت نمودن

اعتراض و شکایت کردن بسیار زودتر ازآنچه تصور کنید به عادت تبدیل خواهد شد و شما بدون اینکه متوجه باشید به یک انسان همیشه معترض تبدیل خواهید شد که از همه رویدادها و انسان‌ها شاکی است. فرد همیشه معترض، از وضعیت آب‌وهوا گرفته تا اخبار، کار، انسان‌ها و .. شکایت دارد و همیشه وجهه منفی مسائل زندگی را می‌بیند. تحمل نمودن این‌گونه افراد بسیار دشوار است، بنابراین اگر دوست دارید حرف‌هایتان شنیده شوند باید از این عادت دوری‌کنید.

بهانه‌گیری کردن

افراد بهانه‌گیر عادت دارند همه تقصیرها را گردن دیگران بیندازند و خود را از هرگونه اشتباهی مبرا فرض نمایند. تکرار این امر موجب می‌گردد که این افراد از منظر دیگران انسانی به نظر برسد که مسئولیت کارهای خود را به عهده نمی‌گیرد.

اغراق نمودن

غلو کردن در لحن و گفتار فردی که آن را بیان می‌نماید، کاملا محسوس است. اغراق درواقع نوعی دروغ گفتن و بزرگ‌نمائی چیزی است که وجود ندارد. بنابراین باید این را به یاد داشته باشید که مردم‌دوست ندارند دروغ بشنوند و درنتیجه به حرف‌های فردی که مبالغه می‌کند، گوش فرا نخواهند داد.

متعصب و خشک‌اندیش بودن

هیچ انسانی تمایل ندارد که نظر یا تحلیلی به او تحمیل گردد. بنابراین اگر روی عقیده خاصی، تعصب‌دارید از پافشاری برای قبولاندن آن به اطرافیان پرهیز نمایید.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود