در شبکه های اجتماعی، “درست” و “مثبت” بنویسیم!

عایا، اصن، یه وضی!، به مولا، آخو، لول، نایس، گورجس، مخلصات پتاسیم!

در شبکه های اجتماعی، “درست” و “مثبت” بنویسیم!

درست نویسی با مثبت نویسی فرق دارد! اما باید به هر دو توجه کرد. خیلی ها در شبکه های اجتماعی معروف این روز ها، مدام انرژی منفی هستند و خبر ها و اطلاعات ناگوار  و انرژی منفی را به اشتراک می گذارند یا ادبیات فارسی را غلط می نویسند! گزارش امروز باشگاه انرژی مثبت های روزیاتو نگاهی دارد به اصول مثبت نویسی و شادی آور در شبکه های اجتماعی. با ما همراه باشید.

داستان خیلی روشن است! برخی از کاربران ایرانی مدام در حال منفی بازی در شبکه های اجتماعی هستند. حتی این دسته از کاربران، مخالفت خود را با یک بازیگن یا هنرپیشه سینما یا داور در ایران و کشور های دیگر، با هتاکی روی صفحات اجتماعی آن ها دنبال می کنند. ابتذال نویسی با ادبیات پارسی روی صفحه لیونل مسی  مشتی از خروار است! در کنار ابتدال نویسی و منفی گرایی، غلط نویسی ما ایرانی ها در شبکه های اجتماعی هم خود داستان جالبی شده است!

حداقل ۳۰ درصد ساکنان کره زمین عضو یکی از شبکه های اجتماعی معروف اینترنت از لینکداین تا پینترسن و اینستاگرام هستند. شمار قابل توجهی از کاربران اینترنت، عضو فیس بوک و شبکه تازه محبوب شده اینستاگرام بوده و مدام به تعداد کاربران این شبکه ها افزوده می شود. فرصت های ارتباطی، اطلاعاتی، آموزشی و کسب و کاری که این شبکه ها در اختیار صدها میلیون عضو پهنه جهانی وب قرار می دهد،‌ سبب شده معتادان شبکه های اجتماعی، طیف عظیمی از کاربران سرزمین صفر و یک ها را شامل شوند.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در طول روز، پست هایی از دوستان و آشنایان و یا حتی دوستان دوستانتان می بینید که مملو از کلمات و جملات منفی و انرژی منفی و غمناک و دلهره آور است و نکته مثبتی در آن ندارد. حتما تا کنون بار ها با پست هایی مواجه شدید که نویسنده خود را بر خلاف آن چه که هست،‌منفی و بدبخت نشان داده تا به این وسیله لایک و کامنتی جمع کرده و مدتی سرگرم باشد!

حتما مشاهده کردید که برخی ها، تصاویر هولناک و ناراحت کننده روی پروفایل خود منتشر می کنند، به خیال آن که توجه کاربران را جلب کنند. بعضی ها تصاویر اعدام و قطع اعضای بدن و مسائلی از این دست را روی پروفایل خود منتشر می کنند و بعضا برای ان که اوج ناراحتی خود را نشان بدهند می نویسند: NO COMMENT! یا OMG! یا . . . دیگه حرفی ندارم!!!

2-w900-h600

(کاربرد کلماتی مانند OMG-OH-LOL-THX-SLM در شبکه های اجتماعی میان کاربران ایرانی نیز افزایش یافته است)

این افراد انتشار دهنده محتوای منفی و انرژی غیر مثبت در فضای شبکه های اجتماعی، به این مساله توجه ندارند که طیف سنی و ملیتی که مخاطب ان ها در شبکه های اجتماعی هست چه افرادی بوده و در واقع این محتوای بعضا مبتذل و نادرست، چه آثار منفی در روحیه خواننده های آن خواهد گذاشت. وقتی طیف مشاهده کننده گان از دختر عموی ۱۴ ساله تا خاله ۷۴ ساله هست یا دوستانی با ملیت های گوناگون که تصور و بک گراند قشنگی نسبت به مطالبی که بعضا به فارسی نگاشته شده ندارند، انتشار مطالب انرژی منفی ترسناک و غمناک، اعتبار شما را  کاهش داده و سبب می شود در فهرست واچینگ لیست دوستان قرار نگیرید.

منفی گرایی در شبکه های اجتماعی

3-w900-h600

نگاه منفی به نوشته های کاربرانی که  مدام پست های انرژی منفی در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند،‌ مقوله ای هست که پس از مدتی اتفاق می افتاد و این مساله محبوبیت شما را در شبکه های اجتماعی میان دوستان و آشنایان کاهش می دهد. حتی اگر این رویکرد منفی ابراز هم نشود،‌ باز تاثیر نامطلوب خود را بر روی طرز دید و برداشت دوستان شما در شبکه های اجتماعی روی مطالب منفی گرایانه شما خواهد گذاشت.

علاوه بر رواج انرژی منفی گرایی در پروفایل و پست های برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی، شاهد غلط نویسی های مکرر کاربران در این شبکه ها هستیم. چه به واسطه مزاح و چه از روی قصد و چه از رفتار غیر عمدی، اما غلط نویسی در شبکه های اجتماعی هیچ توجیهی ندارد. شما امکان ندارد یک فرانسوی را در شبکه های اجتماعی ببینید که کلمات فرانسوی را با سوئدی و یا چینی مخلوط کرده و معجونی درست کند و به عنوان زبان پست خود انتخاب نماید! یا کلمات فرانسوی را با رسم الخط عربی بنویسد!

اما برخی از کاربران ایرانی چنین کار های عجیبی را انجام می دهند و شمارشان کم نیست! غلط نویسی و منفی نویسی ایرانیان در شبکه های اجتماعی، داد خبرگزاری ها و تحلیل گران زبان و ادب فارسی و کارشناسان جامعه اطلاعاتی را هم در آورده است.

از طرفی، بسیاری از نوشته های کاربران در شبکه های اجتماعی، سخن خودشان نیست و تنها راوی هستند و نه اول شخص مفرد معلوم هست و نه سوم شخص مفرد و حتی دوم شخص جمع! مجهول نویسی، نا مفهوم نویسی، در کنار غلط نویسی های رایج و موج انرژی منفی که در پست های بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مشاهده می شود، بخشی از جامعه شناسی خودمانی فرهنگ عامه را نشان می دهد که در سبک زندگی دیجیتالی ما ایرانیان نمود پیدا کرده است.

4-w900-h600

(تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یک هنر است. این هنر را فرا بگیرید)

نوشتن: عایا، اصن، یه وضی!، به مولا، آخو، لول، نایس، گورجس، مخلصات پتاسیم! و کلمات و ترکیباتی از این نوع که یک دهه هست بخشی از فرهنگ زبان فارسی در شبکه های اجتماعی ایرانیان شده است، تهدیدی برای گسترش زبان و ادب فارسی در رسانه اینترنت است. تبدیل شدن ادبیات نوشتاری کاربران ایرانی در فضای مجازی به روش مرسوم در ادبیات گفتاری عامیانه سبب می شود تا فرهنگ ابتذال به جای فرهنگ ادبیات فاخر، جای زیبا سخن گفتن را در زبان شیرین پارسی بگیرد. حال وقتی این ابتذال با موجی از منفی بافی هم همراه می شود، اوضاع بد تر می شود.

دلایل منفی گرایی و غلط نویسی

برخی از روان شناسان، یکی از دلایل منفی عضویت در شبکه های اجتماعی را تغییر فرهنگ و ادبیات فاخر افراد می دانند که در محیط های دیجیتالی که معمولا هویت افراد مجهول و نامشخص هست، افراد با خرده فرهنگ های زننده آشنا شده و بر روی روحیه و سبک زندگی آنان تاثیر ناشاسیت می گذارد.

 

شاید آن زمان که سریال های طنز «پاورچین» و «شب های برره» از تلویزیون ایران پخش می‌شد و تا مدت‌ها اثر زیادی روی حرف زدن ایرانی‌ها گذاشت که در واقعیت، به هیچ شهر ایران تعلق نداشت، کسی فکرش را نمی‌کرد که چند سال بعد آن قدر کار شبکه های ارتباطی و اجتماعی در تلفن همراه بگیرد که ایرانی‌ها را از صبح تا شب پای آن‌ها به رد و بدل کردن متن‌ها و به ویژه جوک هایی بنشاند که آخرین موضوعی که در آن‌ها رعایت می‌شود، درست نویسی فارسی است.

حال اما به نظر می‌رسد  آش «شلخته نویسی» یا همان استفاده از واژه هایی که به عنوان روشی برای طنزپردازی، حروف آن عوض می‌شود و بی توجهی به اصول نوشتاری فارسی در شبکه های ارتباطی موبایلی آن قدر شور شده که صدای تعدادی از مسئولان، زبان شناسان و حتی معلمان مدارسی که هر روز با روش جدید املا و نوشتار دانش آموزان شان روبه رو می‌شوند، در آمده است.

خط فارسی به دلایل فنی با محیط فضای مجازی سازگار نیست، به عنوان مثال خط فارسی، خطی است که حروفش و  نشانه‌های نوشتاری‌اش از۲ طرف قابلیت اتصال ندارد و مثل انگلیسی و خطوط لاتین نیست. هر کدام از ۲ طرف قابلیت اتصال دارند ولی در خط فارسی همه حروف این‌طور نیست، الف به بعد خودش نمی‌چسبد ولی به قبل خودش می‌چسبد.

این ‌ها سبب می‌شود وقتی یک متن رایانه ‌ای را به فارسی می ‌فرستند، مشاهده میکنیم که قابل خواندن نیست و ۴ تا حرف را به هم چسبانده‌اند. نوشتن به زبان محاوره‌ای، موضوع دیگری است که  زبان‌شناسان درباره آن حرف‌ها دارند: زبان فارسی یکی از زبان‌های نادری است که فاصله‌ای که بین صورت گفتاری و نوشتاری آن وجود دارد، خیلی زیاد است. یعنی عملا مجبوریم به گونه‌ای حرف بزنیم و به گونه‌ای دیگر بنویسیم. این فاصله اگر مدیریت نشود و فاصله کم شود، همین اتفاق می‌افتد. آدم‌ها همان‌طور می‌نویسند که حرف می‌زنند. این فاصله را باید توجیه می‌کردند ولی نکردند.

5-w900-h600

(درست نویسی و مثبت نویسی در شبکه های اجتماعی، هنر شما را در بیان صحیح مطالب نشان می دهد)

 چند نکته مهم

اگر شما هم هم چون مطالبی که در بالا اشاره شد، کاربری هستید که مدام به غلط نویسی می پردازید و پست های انرژی منفی منتشر  می کنید یا پست های غمناک و غیر شاد را لایک و فالو کرده یا زیر آن ها کامنت بد می نویسید، توصیه می کنیم نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱-همواره مثبت اندیش باشید. مثبت اندیشی سبب می شود که حتی در شبکه های اجتماعی که هیچ کس شمارا کنترل نمی کند و به هیچ چای خاصی نباید پاسخ گو باشید (تا زمانی که حقوق کاربران را نقض نکرده اید)، از دایره و مختصات مثبت اندیشی و شاد زیستن حتی در محیط دیجیتال نیز غافل نشوید. مثبت اندیشی را در سبک زندگی دیجیتالی خود نیز وارد کنید. این قضیه تاثیر زیادی بر روی فرهنگ نگارش شما در دنیای دیجیتال خواهد گذاشت.

۲-به طیف دوستان خود در شبکه های اجتماعی توجه کنید. پدر خانواده یا مادر خانواده یا مسئولان جامعه، همه حرفی یا تصاویری را در عموم و رسانه های عمومی مطرح و منتشر نمی کنند. شما نیز در شبکه های اجتماعی، باید به این مقوله توجه داشته باشید که طیف دوستان شما، همه در سن و سال شما و ملیت و فرهنگ شما نیستند. اگر مقوله ای از نظر شما و فرهنگ شما کار کاملا پسندیده ای است، در فرهنگ دیگران شاید این گونه نباشد. حال، لایک و کامنت شما می تواند تاثیر منفی در ذهن دیگر دوستان شما در شبکه های اجتماعی داشته باشد.

۳-لایک کردن اخبار بد و ناگوار و انرژی منفی  دوری کنید. این کار در شبکه های اجتماعی سبب می شود تا دیگر دوستان شما هم به طور ناخودآگاه در کوران این مطالب قرار بگیرند.

۴-غلط نویسی، بخشی از منفی نویسی در فضای شبکه های اجتماعی است که متاسفانه برخی از کاربران ایرانی ان را دامن می زنند. همواره سعی کنید که درست بنویسید. برای درست نویسی، از کتاب ها و سایت هایی که اصول درست نویشی در زبان فارسی را آموزش می دهند استفاده کنید. عدم استفاده از کلمات مبتذل، دوری از فارگلیس و فینگلیش نوشتن (تلفیق فارسی و انگلیسی مانند نایس (Nice) به جای زیبا ) و هم چنین کاهش میزان مزاح های سبک که تاثیر منفی در فرهنگ مثبت اندیشی و مثبت نویسی در شبکه های اجتماعی دارد، از جمله مقولاتی هست که باید به آن توجه داشت.

۵-به دوستان خود که درست نمی نویسند و منفی گرا هستند و پست های منفی مدام منتشر می کنند تذکر دهید.

۶-برخی از فایل های ویدئویی که در اینترنت منتشر می شود، حاوی نکات آموزشی، جالب و مثبتی هست که بعضا با زبان طنز و انیمیشن، مطالب جالبی را به اشتراک گذاشته است. این محتوا ها، نیاز به زبان و دانش خاصی ندارد و برای خیلی ها قابل فهم است. مثل لزوم حفاظت از محیط زیست، دوستی با کودکان، حمایت از حیوانات، حس نوع دوستی، هدیه دادن، غذا درست کردن گروهی، ورزش و تفریح و گردش و طبیعت و مقولاتی از این دست. تلاش کنید چنین محتوا های جالبی را انتخاب و به عنوان پست خود منتشر کنید تا در افکار دوستان خود، فردی انرژی مثبت و شادی باشید .

۷-فارگلیسی نه! وقتی شما به عنوان یک ایرانی، جمله ای فارسی را با رسم الخط انگلیسی می نویسید مثل : salam, man emrooz narahat hastam، این جمله فقط برای ایرانی ها معنی دارد و با تعجب و گیچ شدن دوستان غیر فارسی زبان شما مواجه خواهد شد. این جمله نه فارسی هست و نه انگلیسی. از چنین طرز نوشته هایی در شبکه های اجتماعی که ایرانیان حضور دارند به کرات مشاهده خواهید کرد. این روش ناپسند نوشتن را از خود دور کنید و به جای، به درستی رسم الخط فارسی را در پست های خود بگار بگیرید تا دوستان غیر فارسی زبان شما نیز با این رسم الخط آشنا شوند.

۸- تصاویر ناراحت کننده در پروفایل خود منتشر نکنید. قرار نیست وقتی شما می خواهید از یک اتفاق ناگوار ملی یا بین المللی شکایت کنید، حتما تصاویر دلخراش را در کنار پست خود به اشتراک بگذارید. می توانید با کلمات مطلوب، ادبیات فاخر و نگارش سنجیده نظر و ایده خود را با تصاویر محترمانه در اختیار دیگران قرار دهید تا هم تاثیر گذاری خوبی روی مخاطبان داشته باشید و هم از مختصات انرژی مثبتی در زندگی سنتی و دیجیتالی خود خارج نشوید.

۹-مبتذل نویسی هرگز! حتی اگر می بینید که دیگران زیر یک پست که مطالب نامطلوبی را مطرح کرده است، کامنت های مبتذل قرار داده اند و این کامنت ها با تصاویر ناشایستی همراه شده است، از نوشتن کامنت خودداری کنید. چرا که باید همیشه به بند شماره ۲ این گفتار توجه داشت!

۱۰-درست نویسی و مثبت نویسی در شبکه های اجتماعی یک شبه اتفاق نمی افتد. باید مطالعه کنید و شیوه نگارش کاربران فعال و معروف و شخصیت های فرهنگی و ادبی و هنری در فضای شبکه های اجتماعی را با دقت نگاه کنید. همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که اگر ۱۰ سال دیگر هم خواستید به محتوایی که به اشتراک گذاشته اید نگاه کنید، تاسف نخورید!

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود