مترو سواری سفیر اروپایی، ضرورت فرهنگ شهر نشینی

متروی تهران محبوب سفیر اروپایی

مترو سواری سفیر اروپایی، ضرورت فرهنگ شهر نشینی

عکس زیر چند روزی است که در فضای مجازی دست به دست می شود.  این آقا، هری کامراینن، سفیر کشور فنلاند در ایران است که دست برقضا  بسیار به کشورما علاقمند است و به نوعی عاشق ایران و فرهنگ ایرانی است. وی برخلاف عرف دیپلماتیک و برخلاف رفتار بسیاری از مقامات خارجی در ایران و البته مقامات خودمان با اتوبوس و مترو در شهر تردد می کند.

0,,17511009_303,00

سفیرفنلاند در تهران  می گوید از دیدن مسافران مترو که جایشان را به زنان و سالمندان می‌دهند لذت می‌برد و آرزو دارد تا در کشورش هم شاهد چنین صحنه‌هایی باشد. تهران از نگاه او شهری بسیار زیبا و جذاب است؛ شهری با پارک‌های بسیار و سیستم حمل‌ونقل گسترده و در عین حال بسیار فرهنگی. شهروندانش به طبیعت و محیط‌ زیست توجه ویژه‌ای دارند و معماری سنتی‌اش با طبیعت و کوه در هم آمیخته. آرزو دارد تا روزی در ایستگاه متروی تجریش که از نظر او «یک گالری تمام عیار» است بتواند نمایشگاه عکسی از کشورش برپا کند.

آقای کامراینن که بسیار  دوست‌دار طبیعت هم هست، معتقد است تهران شهری بسیار زیبا و تمیز است به گونه ای که وی این شهر را از بسیاری از شهرهای اروپایی تمیزتر  و زیبا تر می داند.

سفیر فنلاند در تهران بر این باور است که تهران یک پیشنهاد بسیار مناسب برای گردشگران خارجی است تا از موزه ها و مکان های دیدنی این شهر بازدید کنند. اما اینکه نظر آقای کامراینن راجع به تهران مثبت است ربطی به تردد وی با وسایل حمل و نقل عمومی ندارد. این یک فرهنگ است که او از کشورخودش به یادگار دارد فرهنگی که گسترش روزافزون آن در کشورما به ویژه کلان شهرها  بیش از پیش نیاز است.

در سالهای اخیر یکی از معضلات شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک سنگین بوده و هست به‌طوری‌که ساعت‌ها وقت و زمان شهروندان در ترافیک‌های سنگین تلف می‌شود. لذا ضروری است همه ما به این باور برسیم که تنها راه برون‌رفت از این دو مشکل‌، استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است. موضوعی که  عکس های منتشر شده از سفیر فنلاند در تهران آن را باردیگر به ما گوشزد کرد. استفاده شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر به‌جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی نیازمند تغییر نگرش آنهاست متأسفانه استفاده از خودروی شخصی در جامعه ما از منظر فرهنگی موجب تفاخر به‌حساب می‌آید و به همین سبب بسیاری از شهروندان از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

در شهرهای توسعه‌یافته دنیا نیز می‌بینیم بسیاری از شهروندان و حتی مقامات از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند چراکه بر این باورند ، تنها راه‌حل رفع مشکل آلودگی و ترافیک استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی است. اگرچه اقدامات فرهنگی نیز برای تغییر نگرش شهروندان برای استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی نیاز است اما کارآمدی این سیستم، قطعاً شهروندان را به استفاده از آن ترغیب خواهد کرد.

به‌منظور فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش شهروندان باید اولویت در شهرها بر تردد عابران و پیاده‌ها قرار گیرد، لذا ساخت پیاده راه‌ها در شهر تهران مسئله‌ای مهم است که شهرداری تهران باید بر آن همت ویژه بگمارد، پیاده راه‌ها باید فرهنگی‌، عمومی و متناسب با نیاز شهروندان اعم از سالمندان و کودکان و جوانان ساخته شود که می‌تواند از منظر فرهنگی مؤثر باشد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود