۱۳ باور نادرست درباره رژیم های لاغری که می توانند به بدن شما صدمه وارد کنند

۱۳ باور نادرست درباره رژیم های لاغری که می توانند به بدن شما صدمه وارد کنند

سبک زندگی سلامت که مصرف غذاهای سالم بی تردید بخش مهمی از آن را تشکیل می دهد، چندان هم آسان نیست چرا که برای تهیه و طبخ مواد غذایی سالم باید زمان بیشتری را اختصاص داد. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد بعد از آنکه چنین رژیم هایی را به کار می گیرند خسته شده و به عادات ناسالم غذایی، غذاهای آماده و فست فودها باز می گردند.

علاوه بر آنچه گفته شد، برخی از باورهای نادرست در ارتباط با رژیم های لاغری وجود دارند که سبب می شوند افراد راهکارهای نادرستی را به کار گرفته و در نتیجه، رضایت چندانی نیز از رژیم های خود نداشته باشند. با هم برخی از این تصورات رایج نادرست را مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

هرگز نمی توانید در گرفتن رژیم لاغری تقلب کنید

1

یکی از متخصصین تغذیه به نام «نیکولا وایتهِد» بر این باور است که اگر همیشه بخواهید پرخوری کنید، مسلم است که اضافه وزن پیدا خواهید کرد اما اگر گاهی این اتفاق بیفتد، مشکل چندانی را به وجود نمی آورد. وی بر این باور است همین که فردی از یک رژیم غذایی پر از گوشت قرمز یا مملو از کربوهیدرات های فرآوری شده به رژیمی که مملو از سبزیجات و میوه است روی بیاورد خود قدم بزرگی برداشته است.

شمردن کالری بهترین راهکار برای لاغر شدن است

2

اگرچه شمردن کالری می تواند قدم بزرگی برای لاغر شدن باشد اما اگر تنها راهکار برای رسیدن به این منظور باشد، روش سلامتی به شمار نمی آید.

تنها شمردن کالری اهمیت ندارد بلکه باید به خوبی بدانید که چه میزان پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی دریافت می کنید. «وایتهِد» نیز بر این باور است اگر می خواهید رژیم لاغری سلامتی را در پیش بگیرید، شمردن کالری به تنهایی نمی تواند سلامتی شما را تضمین کند.

مواد غذایی کم چرب، چربی های بدن تان را آب می کند

3

مواد غذایی کم چرب لزوما سبب کاهش وزن نمی شوند. پژوهشی در همین ارتباط به مدت ۸ سال انجام پذیرفت و در آن ۵۰.۰۰۰ زن مورد مطالعه قرار گرفتند. در این میان نیمی از آنها رژیم هایی با چربی کمتر می گرفتند. اما تحقیقات نشان داد که در این گروه، خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و بیماری های قلبی با کاهش همراه نبود.

به علاوه در میان این افراد کاهش وزن نیز دیده نشد. تحقیقات اخیر نشان می دهند، چربی های سلامت، همانند آجیل، ماهی و آواکادو اگر با رعایت تعادل در مصرف همراه باشند، برای سلامتی بسیار مفید هستند. بنابراین اگر هم اکنون در رژیم غذایی تان چنین چربی هایی وجود ندارد بهتر است آنها را نیز در میان خوراکی های روزانه خود بگنجانید.

 خوراکی های سم زدا، برای لاغری بسیار مفید هستند

4

بهتر است بدانید که خود بدن با دو عضو کلیه و کبد به طور خودکار این کار را برای تان انجام می دهد و نیازی به خوراکی های سم زدا وجود ندارد. کلیه مسئولیت گرفتن مواد سمی موجود در خون را برعهده دارد و کبد نیز از ترکیبات شیمیای وارد شده به بدن سم زدایی می کند.

افزودن مکمل های غذایی به کاهش وزن می انجامد

5

بر خلاف اینکه مدت ها تصور می شد که مکمل های دارویی برای سلامتی مفید هستند اما امروزه عکس آن ثابت شده.

پروفسور «اس. برایان آستین»، از محققان دانشگاه هاروارد، در تحقیقات اخیر خود، قرص های لاغری و افزایش قوای جنسی را در این میان، به عنوان پرآسیب ترین مکمل ها می داند.

رژیم لاغری کارآمد برای یک نفر، برای همه مفید است

18

از آنجایی که بدن هیچ دو انسانی کاملا شبیه به هم نیست به همین دلیل نیز، نمی توان به یک نسخه واحد برای تمام افراد دست یافت. بهترین راهکار این است که با انجام آزمون و خطا، بهترین و سالم ترین رژیم را برای بدن خود برگزیده و آن را پیگیری کنید.

سفیده تخم مرغ از زرده آن سالم تر است

7

تصور اشتباهی در گذشته در مورد کلسترول موجود در زرده تخم مرغ وجود داشت و تصور می شد که برای انسان بسیار مضر باشد. اما از آنجایی که این مطالعات بر روی خرگوش ها که عادت به مصرف مواد جانوری ندارند، انجام شده بود، نتایج مشابهی را برای انسان ندارد.

پرهیز از مصرف گلوتن، برای سیستم گوارش مفید است

8

حدود یک درصد از مردم آمریکا قادر به تحمل گلوتن نیستند. چنین افرادی در سراسر جهان باید در مصرف این ماده ملاحظاتی داشته باشند اما سایر افرا تنها باید مراعات هایی را در مورد میزان و چگونگی مصرف گلوتن به عمل آورند.

شیر نارگیل از شیر خالص سالم تر است

9

یک لیوان شیر خالص حاوی ۸ گرم پروتئین است. این در حالی است که شیرنارگیل، میزان پروتئین کمتری دارد، سخت تر است و در نتیجه جذب آن در بدن به زمان بیشتری نیاز دارد. اما شیر سویا به همان اندازه شیر ساده پروتئین دارد و سایر عناصر نیز که از دانه سویا گرفته شده نیز در آن وجود دارد.

آب میوه ها جایگزین های خوبی برای وعده های غذایی هستند

10

با وجود آنکه آبمیوه ها، دارای مقادیر ناچیزی پروتئین هستند با این حال پژوهش های فراوان نشان می دهد، که بهترین نوع رژیم غذایی ایجاد تعادل در مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات است.

نکته مهم دیگر این است که پس از گرفتن آب میوه، مقادیر فراوانی از فیبر موجود در آن از بین می رود. همین امر نیز سبب خواهد احساس سیری کمتری را به وجود آورده و تا وعده بعدی فرد دائم احساس گرسنگی کند. شاید به همین دلیل نیز آبمیوه ها تنها نوشیدنی شیرین تلقی می شوند که دارای کالری هستند و مواد مغذی چندانی در آنها وجود ندارد.

احساس گرسنگی، خلق و خوی نه چندان خوب و عدم انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه از جمله نشانه های جایگزین کردن وعده های غذایی با آبمیوه ها هستند.

باید از مصرف «مونوسدیم گلوتامات» به طور کامل پرهیز شود

11

«مونوسدیم گلوتامات» یکی از افزودنی هایی است که برای بهبود طعم خوراکی ها به آنها اضافه می شود و هیچ ضرری نیز برای بدن ندارد. در برخی از مواقع منجر به بروز نشانه هایی چون احساس بی حسی در ناحیه گردن و خستگی یا هر دوی آنها می شود. اگر بیش از اندازه از این ماده استفاده شود می تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد.

قرار دادن غذا در داخل ماکروویو، مواد مغذی موجود در آن را از بین می برد

12

بر خلاف این باور غلط به دلیل زمان کوتاه تری که غذا برای گرم شدن، حرارت می بیند، ماکروویو در مقایسه با گاز، به مواد مغذی موجود در غذا آسیب های کمتری را نیز وارد می سازد و به حفظ بسیاری از ویتامین های موجود در غذا کمک نیز می کند.

تخم کتان، سرکه سیب و قارچ، اَبَر غذاهایی بی مانند هستند

13

متخصصان تغذیه عمدتا نام ابر غذا را بسیار کم به کار می برند چرا که در برخی از مواد غذایی که تصور می شود بسیار مفید هستند، خصوصیات مفید چندانی وجود ندارد. بنابراین می تواند برخی از این باورهای نادرست را ادعاهای بی اساس تلقی کرد.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود