با پرفروش ترین فیلم های سینمایی سال ۲۰۱۷ آشنا شوید

با پرفروش ترین فیلم های سینمایی سال ۲۰۱۷ آشنا شوید

شاید بتوان گفت که سال ۲۰۱۷ سال سختی برای باکس آفیس سینمایی بود زیرا امسال بدترین تابستان سینمایی یک دهه اخیر (بعد از سال ۲۰۰۶) را شاهد بودیم. البته این بدان معنا نیست که هیچ موفقیت تجاری نیز حاصل نشد. سال گذشته میلادی همه چیز در مورد موفقیت فیلم هایی بود که با بودجه ای بسیار اندک ساخته شده بودند؛ فیلم هایی مانند «برو بیرون» (Get Out ) و «آن» (IT) اما وقتی پای ۱۰ فیلم پر فروش به میان می آید بار دیگر نوبت فرانچایزهای پرهزینه می رسد. تک تک ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ دنباله ها یا راه اندازی های مجدد بودند و در این میان نیز ۴ فیلم از مرز یک میلیارد دلار عبور کردند.

با این وجود نمی توان گفت که همه این فیلم ها از لحاظ خلاقیت و ارزش سینمایی در سطح پایینی قرار داشتند زیرا بعضی از آن ها نیز روی هم رفته نظر مثبت منتقدین را جلب کردند. بدین ترتیب باید گفت که سال گذشته نیز هالیوود همچنان توانست مردم را از خانه هایشان بیرون بکشد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم پرفروش سال گذشته آشنا کنیم.

۱۰- دزدان دریایی کارائیب: مردگان قصه نمی گویند (۷۹۴.۹ میلیون دلار)

برخی از سینماروهای آمریکایی به احتمال فراوان فراموش کرده اند که سال گذشته قسمتی دیگر از فرانچایز «دزدان دریایی کارائیب» با عنوان «دزدان دریایی کارائیب: مردگان قصه نمی گویند» (Pirates of the Caribbean Sea: Dead Men Tell No Tales) اکران شد. این قسمت پنجمین دنباله از فرانچایزی بود که دیگر از روزهای اوجش خبری نیست و محبوبیت ستاره اصلی آن (جانی دپ) در کمترین حد ممکن خود قرار دارد. این فیلم در باکس آفیس ایالات متحده تنها ۱۷۲.۶ میلیون دلار فروش داشت که کمترین میزان در مقایسه با دیگر قسمت های این فرانچایز می باشد.

اما در بازارهای سینمایی بین المللی این فیلم توانست فروشی تقریبا چهار برابر فروش خود در ایالات متحده داشته باشد. «مردگان قصه نمی گویند» در خارج از ایالات متحده ۶۲۲ میلیون دلار فروش داشت. تمامی قسمت های دوم تا پنجم این فرانچایز دستکم ۶۰ درصد از فروش کلی جهانی خود را خارج از ایالات متحده بدست آورده اند. اما روی هم رفته این قسمت چهارمین قسمت پرفروش فرانچایز «دزدان دریایی کارائیب» در سراسر جهان بود.

۹- زن شگفت انگیز (۸۲۱.۸ میلیون دلار )

اولین فیلم غیر تقلیدی دنیای توسعه یافته دی سی یک موفقیت بزرگ تجاری بود که تماشاگران بسیاری را متوجه خود ساخت و در کمال ناباوری بیش از نیمی از فروش خیره کننده خود را در داخل ایالات متحده کسب کرد. فیلم کاملاً زن محور «زن شگفت انگیز» (Wonder Woman) با بازی گال گدوت و کارگردانی پتی جنکینز در باکس آفیس ایالات متحده ۴۱۲ میلیون و در سایر نقاط جهان نیز ۴۰۹ میلیون دلار فروش داشت. اگر چه این فیلم دومین فیلم پرفروش دنیای دی سی پس از «بتمن در مقابل سوپرمن:طلوع عدالت» ( Batman v Superman: Dawn of Justice) بود اما در باکس آفیس داخلی ایالات متحده پرفروش ترین فیلم دنیای دی سی تا به امروز شناخته می شود. همچنین «زن شگفت انگیز» پرفروش ترین فیلم ابرقهرمانی با محوریت زنان در تمام تاریخ سینما است.

۸- ثور: رگناروک (۸۴۸ میلیون دلار)

سومین فیلم از فرانچایز «ثور» با عنوان «ثور: رگناروک» (Thor:Ragnarok)  پرفروش ترین فیلم در این فرانچایز لقب گرفت. اولین قسمت این فرانچایز در سال ۲۰۱۱ در سطح بین المللی ۴۴۹ میلیون دلار و قسمت دوم آن نیز در سال ۲۰۱۳ بیش از ۶۴۴.۵ میلیون دلار فروش داشت.  به لطف انتخاب تایکا وایتیتی به عنوان کارگردان قسمت سوم و سناریو هوشمندانه و البته بازی های خیره کننده در نقش های مکمل مانند نقش جف گلدبلوم، قسمت سوم فرانچایز «ثور» فراتر از انتظارها ظاهر شد. با این وجود، ۶۳.۳ درصد از فروش کلی این فیلم در سینماهای خارج از ایالات متحده بدست آمد که از هر یک از سه فیلم دنیای مارول در سال گذشته بیشتر بوده است.

۷- نگهبانان کهکشان نسخه دوم (۸۶۳.۷ میلیون دلار)

اولین فیلم اکران شده از سه فیلم دنیای سینمایی مارول در سال ۲۰۱۷، فیلم «نگهبانان کهکشان نسخه دوم» (Guardians of the Galaxy Vol. 2) بود که بسیار بهتر از فیلم های قبلی این مجموعه ظاهر شد و توانست با فروش ۸۶۳.۷ میلیون دلاری خود فیلم اورجینال این فرانچایز در سال ۲۰۱۴ را با اختلاف ۹۰ میلیون دلار جای بگذارد. این فیلم توسط جیمز گان کارگردانی شده و بازیگرانی مانند کریس پرت، زوی سالدانا و دیوید بائوتیستا در آن بازی کرده و وین یدزل و بردلی کوپر نیز در ان صداپیشگی کردند. «نگهبانان کهکشان نسخه دوم» بیش از ۵۵ درصد فروش کلی خود را در خارج از ایالات متحده بدست آورد.

۶- گرگ جنگجو ۲ (۸۷۰.۳ میلیون دلار)

فیلم «گرگ جنگجو ۲» (Wolf Warrior 2) به کارگردانی وو جینگ یکی از فیلم های شگفت انگیز سال گذشته است که کمتر کسی در خارج از چین آن را دیده است. این فیلم در اکران مختصر خود در ماه جولای ایالات متحده ۲.۷ میلیون دلار فروش داشت اما فروش خیره کننده خود را در خارج از ایالات متحده بدست آورد. این فیلم با حضور خود وو جینگ، سلینا جید، فرانک گریلو، هانس ژانگ و وو گنگ دنباله ی فیلمی با همین عنوان در سال ۲۰۱۵ است که یکی از بهترین فیلم های ساخت سینمای چین شناخته می شود.

«گرگ جنگجو ۲» نه تنها پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای چین به شمار می آید بلکه بعد از فیلم «جنگ ستارگان: نیرو بر می خیزد» (Star Wars: The Force Awakens ) نیز دومین فیلمی است که به بالاترین فروش در یک کشور دست پیدا می کند. گفته می شود که موفقیت این فیلم بزودی وو جینگ را به هالیوود خواهد کشاند.

۵- مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۸۸۰ میلیون دلار)

اولین فیلم از سری لایو اکشن «مرد عنکبوتی» با عنوان «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (Spider-Man: Homecoming) و اولین فیلم مستقل مرد عنکبوتی به عنوان بخشی از دنیای سینمایی مارول، هم در داخل ایالات متحده و هم خارج از آن یک موفقیت بزرگ تجاری بود که بیش از ۶۲ درصد فروش کلی خود یعنی ۵۴۶ میلیون دلار را در خارج از ایالات متحده بدست آورد. این فیلم به کارگردانی جان واتس و با بازی تام هالند در نقش پیتر پارکر فاصله چندانی با کسب عنوان پرفروش ترین فیلم فرانچایز «مرد عنکبوتی» نداشت اما در نهایت نتوانست حریف آخرین فیلم اسپایدرمن با حضور توبی مگوایر و سام ریمی، به ترتیب در مقام بازیگر و کارگردان شود که در سال ۲۰۰۷ ساخته شده بود.

با این وجود «بازگشت به خانه» توانست رکورد فروش دیگر فیلم های این فرانچایز را شکسته و در رتبه ی دوم پرفروش ترین فیلم های مجموعه «مرد عنکبوتی» قرار بگیرد. نکته جالب این که هر دو فیلم «بازگشت به خانه» و «مرد عنکبوتی ۳» ۶۲ درصد فروش کلی خود را در خارج از ایالات متحده و ۳۸ درصد آن را نیز در داخل ایالات متحده بدست آوردند.

۴- من نفرت انگیز ۳ (۱.۰۳۳ میلیارد دلار)

فیلم «من نفرت انگیز ۳» (Despicable Me 3) پرفروش ترین انیمیشن سال چه در داخل و چه در خارج از ایالات متحده بود اگر چه ۷۵ درصد از فروش کلی فیلم در باکس آفیس خارج از ایالات متحده بدست آمد. چهارمین فیلم در فرانچایز «من نفرت انگیز» (با حساب «مینیون ها») در خارج از ایالات متحده ۷۶۸.۹ میلیون دلار و در داخل ایالات متحده نیز ۲۶۴.۶ میلیون دلار فروش داشت. بدین ترتیب فرانچایز «من نفرت انگیز» توانست مجموعه انیمیشن های «شرک» (Shrek) را جا گذاشته و به عنوان پرفروش ترین مجموعه انیمیشنی تاریخ سینما شناخته شود. «من نفرت انگیز ۳» توسط پیر کافین و کایل بالدا کارگردانی شده و استیو کارل نیز صداپیشگی آن را بر عهده داشت.

با این وجود قسمت سوم این مجموعه نتوانست رکورد فروش ۱.۱۵۹ میلیارد دلاری «مینیون ها» (Minions) در سطح بین المللی را بشکند. از زمان اکران اولین قسمت از این فرانچایز هر بار بر سهم بین المللی فروش فیلم از کل فروش آن افزوده شده و اکنون به ۷۴.۴ درصد رسیده است.

۳- جنگ ستارگان: آخرین جدای (۱.۰۵۶ میلیارد دلار)

آخرین فیلم در مجموعه فیلم های «جنگ ستارگان» که به تازگی اکران شده خیلی زود از مرز فروش بین المللی یک میلیارد دلار نیز گذشت و برای این کار تنها به ۱۵ روز زمان نیاز داشت. فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (Star Wars :The Last Jedi) به کارگردانی رایان جانسون در ۱۵ دسامبر سال گذشته (کمتر از ۱۷ روز گذشته) اکران شده با ۵۳۳.۱ میلیون دلار فروش داخلی و ۵۲۳.۳ میلیون دلار فروش خارج از ایالات متحده به فروش کلی خیره کننده ۱.۰۵۶ میلیارد دلاری رسیده است. فروش داخلی این فیلم باعث شده که «آخرین جدای» بالاتر از «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۱۷ در سینماهای داخلی ایالات متحده لقب بگیرد.

این فیلم همچنین تاکنون توانسته رتبه ی دومین فیلم پرفروش فرانچایز «جنگ ستارگان» را بدست آورد. اگر چه این فیلم هنوز فاصله زیادی از لحاظ میزان فروش با فیلم «جنگ ستارگان: نیرو بر می خیزد» ساخته سال ۲۰۱۵ دارد اما «آخرین جدای» هنوز در حال اکران بوده و همچنان به فروش خوب خود ادامه می دهد. پس می توان انتظار داشت که آخرین فیلم «جنگ ستارگان» می تواند این فاصله را کاهش داده و حتی خود را به عنوان پرفروش ترین فیلم این فرانچایز نیز معرفی کند.

۲- سرنوشت خشمگین (۱.۲۳۵ میلیارد دلار)

هشتمین قسمت از مجموعه فیلم های «سریع و خشن» (Fast and the Furious) تنها یازدهمین فیلم پرفروش در باکس آفیس ایالات متحده بود اما فروش قابل توجه این فیلم در خارج از ایالات متحده این ضعف را به طور کامل جبران کرد. این فیلم بیش از ۸۱.۷ درصد فروش کلی خود را در خارج از ایالات متحده بدست آورده و به تنها فیلم سال ۲۰۱۷ تبیدل شد که در خارج از این کشور به فروش یک میلیارد دلاری رسید. در سطح بین المللی نیز فیلم «سرنوشت خشمگین» (The Fate of the Furious) دومین فیلم پرفروش این فرانچایز لقب گرفت و فیلم «سریع و خشمگین ۷» که در سال ۲۰۱۵ اکران شد هنوز هم پرفروش ترین فیلم این فرانچایز است.

این فیلم توسط اف گَری گرَی کارگردانی شده  و بازیگران نام آشنایی مانند وین دیزل، دواین راک جانسون، میشله رودریگز، جیسون استاتهام، تایریس گیبسون، کورت راسل و کریس بریجز همراه با شارلیز ثرون و هلن میرن نیز در آن حضور داشتند. گفته می شود که دو دنباله و اسپین اف دیگر از این مجموعه نیز در حال توسعه بوده و به نظر نمی رسد که به این زودی ها به پایان دنیای «سریع و خشن» نزدیک شویم.

۱- دیو و دلبر (۱.۲۶۳ میلیارد دلار)

بازسازی لایو اکشن استودیو دیزنی از انیمیشن کلاسیک سال ۱۹۹۱ نشان داد که تصمیم این استودیو برای بازسازی انیمیشن های دوست داشتنی دوران طلایی انیمیشن های کلاسیک تصمیم مناسبی بوده است. فیلم «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) با بازی اما واتسون، دن استیونس، لوک ایوانز، کوین کلاین و جاش گاد بیش از ۶۰ درصد فروش کلی خود را در خارج از ایالات متحده بدست آورد اگر چه فروش ۵۰۰ میلیون دلاری اش در ایالات متحده او را برای مدت طولانی به پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۱۷ در باکس آفیس داخلی کشور تبدیل کرد تا این که در روزهای پایانی سال توسط «آخرین جدای» به زیر کشیده شد.

فروش کلی این فیلم از دو برابر فروش کلی نسخه انیمیشنی این فیلم در سال ۱۹۹۱ نیز که ۴۲۵ میلیون دلار فروخته بود نیز بیشتر است. لایو اکشن «دیو و دلبر» اکنون دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینماست و جالب این که چهار فیلم از میان این ده فیلم نیز توسط استودیو دیزنی یا کمپانی های زیرمجموعه آن ساخته شده اند.

منبع: screenrant
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود