ترفندهای عکاسی در برف؛ دانستنی‎‌های لازم برای مبتدیان

ترفندهای عکاسی در برف؛ دانستنی‎‌های لازم برای مبتدیان

سرانجام امروز در تهران هم برف بارید و همه سطح شهر را سفیدپوش کرد. این رحمت زمستانی، در کنار تمامی مزایایی که دارد، سوژه ای بسیار جذاب برای عکاسی نیز بشمار می رود.

در این روزها، از عکس های مینیمالیستی گرفته تا پرتره و عکس هنری، هر عکاسی می تواند خلاقیت و نگاه خود را در قاب تصویر به ثبت برساند.

اما اگر در عکاسی کردن چندان حرفه ای نیستید و نمی دانید چگونه از دوربین SLR خود در روزهای برفی بهترین استفاده را برده و از آن محافظت کنید و همچنین، اگر نمی دانید توجه به چه نکاتی برای عکاسی در برف مهم هستند، از شما دعوت می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

با روزیاتو همراه باشید.

ترفندهای عکاسی در برف

۱- فوکوس روی کنتراست

در روزهای برفی که همه جا سفیدپوش شده است، فوکوس خودکار نمی تواند به درستی وظیفه خود را به انجام برساند و در قفل شدن روی سوژه درست، با مشکل مواجه می شود. برای رفع این مشکل، روی یک نقطه تاریک فوکوس کنید (مثل تنه درخت). فوکوس خودکار دوربین برای فوکوس کردن به کنتراست نیاز دارد.

ترفندهای عکاسی در برف

سپس کلید شاتر را نصفه فشار دهید. در این حالت، فوکوس روی تاریکی قفل می شود. بعد از آن می توانید از مناطق روشن و خیلی سفید، عکس های واضح و بدون نور شدید (اُوِراکسپوزد) بگیرید.

۲- تنظیمات دوربین

در اولین قدم، دوربین را روی ذخیره عکس RAW تنظیم کنید تا بعد از عکاسی، دستتان برای ویرایش تصویر باز باشد. فایل‌های JEPG تقریبا فشرده هستند و از این رو، شما اختیارات لازم برای اعمال ویرایش های گوناگون را نخواهید داشت. اما فایل RAW یک فایل خام با کیفیت بسیار بالاست و همه جزئیات را بدون کم و کاست ثبت کرده و در اختیار عکاس قرار می دهد.

دوربین را روی «ارزیابی سنجش نور» (Evaluative metering) – در دوربین های نیکون ماتریکس گفته می شود – قرار دهید. در روزهای آفتابی شما به سنجش نور نقطه‌ای یا چندقسمتی نیاز دارید. اما در روزهای برفی و زمستانی، بهتر است آن را روی سیستم ارزیابی کننده بگذارید تا بهترین انتخاب را برای ثبت عکس داشته باشد.

جبران نوردهی: دوربین ممکن است برف را به رنگ توسی ثبت کند، به همین خاطر بسیار مهم است که Exposure  را روی +۱ یا +۲ بگذارید. این کار باعث می شود تا سفیدی برف به قوت خود باقی بماند. البته در مرحله ویرایش عکس هم می توانید کمبود نور را جبران کنید.

۳- با «تقدم دیافراگم» عکاسی کنید

مود Aperture Priority که در دوربین های کنون با حروف اختصاری AV  و در دوربین های نیکون با حرف A  مشخص می شود، به فرد اجازه می دهد تا با سرعت بسیار زیاد عمق میدان را تغییر دهد.

وقتی شما دوربین را روی این حالت قرار می دهید، دوربین خودش به صورت خودکار ایزو (اگر روی حالت اتوماتیک باشد) و سرعت شاتر مناسب را انتخاب کرده و تنها کاری که شما باید انجام دهید، انتخاب دیافراگم مناسب است.

این مود در روزهای سرد زمستانی گزینه بسیار خوبی است و شما می توانید خلاقیت زیادی به خرج دهید.

۴- از برف تمیز  و تازه عکاسی کنید

ترفندهای عکاسی در برف

در روزهای برفی سعی کنید زودتر از بقیه از خواب بیدار شده و عکاسی کنید. قبل از اینکه کسی روی برف راه برود. البته، اگر قصد عکاسی از ردپا در برف را دارید، توصیه می کنیم مکان هایی را برگزینید که سفیدی و طراوت برف هنوز حفظ شده است.

۵- باتری دوربین را گرم نگه دارید

باید بدانید که در هوای سرد باتری دوام چندانی ندارد و زود خالی می شود. بنابراین، برای عکاسی در بیرون از خانه در زمستان، حتما دو عدد باتری را کاملا شارژ کرده و همراه خود داشته باشید. وقتی یکی از آنها در حال تمام شدن بود، باتری جدید که در جای گرم نگهداری کرده اید را جایگزین کنید.

باتری نیمه خالی را در جیب خود بگذارید تا گرم بماند. شاید پس از گرم شدن دوباره قابل استفاده باشد.

۶- دوربین را در کیف بگذارید

وقتی در سرما دوربین را بیرون می برید، ممکن است چگالی هوا روی آن تاثیر منفی بگذارد. برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، توصیه می کنیم حتما دوربین را درون یک کیسه‌ای پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید. بعد از عکاسی و برگشت به خانه هم، حتما دوربین را در محلی بگذارید که به طور آهسته بدنه‌اش گرم شود. وقتی دوربین به دمای اتاق رسید، می توانید کیسه را باز کرده و آن را بیرون بیاورید.

برای پیشگیری از هرگونه آسیبی، دوربین را در خانه یا ماشین در کیسه بگذارید و سپس در کیف دوربین قرار دهید. تا پس از خارج کردن آن از کیف در دمای پایین، بدنه دستگاه دچار شوک نشود.

۷- از سرمای هوا نهراسید

ترفندهای عکاسی در برف

چشم‌اندازهای برفی بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند. در روزهای ابری، وقتی همه جا سفیدپوش شده است، می توانید با تجهیزات بیرون رفته و عکس های زیبایی خلق کنید. اجازه ندهید بارش برف یا باران شما را از ادامه کار بازدارند. برای رفع این مشکل کافیست چتر همراه خود داشته باشید.

۸- سرعت عمل داشته باشید

ترفندهای عکاسی در برف

برف بسیار سریع تغییر حالت می دهد. همان طور که سریع باریده و روی زمین می نشیند، از سطح زمین هم آب شده و از بین می رود. بنابراین اگر تصمیم به عکاسی از برف را دارید، حتما تا هنوز زیبایی اش را حفظ کرده این کار را بکنید.

۹- صبور باشید

ترفندهای عکاسی در برف

برای خلق چشم‌اندازهای زیبا خوب است برای بهره بردن از بهترین نور یا هوا صبر به خرج دهید. شاید لازم باشد منتظر بیرون آمدن آفتاب از پشت ابر باشید. اگرچه در هوای سرد انتظار کشیدن سخت است، اما برای خلق یک تصویر ماندگار، ارزشش را خواهد داشت.

۱۰- هیچ کدام از عکس ها را پاک نکنید

وقتی بیرون هستید و در سرما عکس می گیرید، هرگز هیچ کدام از آنها را پاک نکنید. زیرا ممکن است وقتی در خانه در یک جای گرم نشسته اید و تصاویر را می بینید، متوجه شوید عکسی که قصد پاک کردنش را داشته اید، کاملا واضح است و با کمی ویرایش می تواند عکس خوبی بشود.

۱۱- پرسپکتیوهای مختلف را امتحان کنید

ترفندهای عکاسی در برف

از چندین زاویه و دورنمای مختلف عکس بگیرید. اما مراقب بارش برف باشید تا روی لنز ننشیند یا دانه های برف در هوا موجب خراب شدن پرسپکتیوی که قصد ثبت آن را دارید، نشود.

۱۲- سرعت شاتر را تغییر دهید

با قرار دادن دوربین روی تقدم شاتر، می توانید از دانه های برف در هوا عکاسی کنید. با سرعت پایین شاتر هم می توانید بارش برف را به آبشار سفیدی از آسمان تشبیه کنید.

با سرعت های مختلف شاتر، عکس بگیرید تا یک گزینه جالب و خلاقانه بدست بیاید.

۱۳- بوکه ثبت کنید

ترفندهای عکاسی در برف

در روزهای زمستانی که برف روی زمین نشسته و آفتاب در آسمان می درخشد، بوکه های زیبا خلق کنید. با وجود یخ و نور این کار چندان دشوار نخواهد بود.

برای ایجاد بوکه در تصویر، بدنبال سوژه ای باشید که در پس‌زمینه روشن و درخشان است. این سوژه می تواند درخشش نور از یخ یا آب شدن برف باشد.

در این حالت، دیافراگم را در بازترین حالت خود قرار دهید (f/3 یا f/5). مطمئن شوید بین سوژه و فاکتور درخشان در پس‌زمینه فاصله وجود داشته باشد. در این وضعیت، به خاطر باز بودن دیافراگم، عمق میدان دید کم خواهد شد، سوژه واضح و پس‌زمینه تار می‌شود. به این ترتیب، بوکه‌های نوری جذابی شکل خواهند گرفت.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود