با برترین دوره های MBA در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

MBA، رشته محبوب دانشجویان در قرن بیست و یکم

با برترین دوره های MBA در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

بعضی از رشته های دانشگاهی، میان رشته ای و ساختاری عمومی دارد. یعنی هم به مدیریت ارتباط پیدا میکند، هم موضوعات اقتصادی در آن مطرح می شود، هم به مقولات مهندسی مرتبط است و هم به روانشناسی و جامعه شناسی و بازاریابی و تبلیغات و مدیریت زنجیره تامین (SCM) و امثالهم! در واقع این رشته ها، تلاش می کند تا مجموعه ای از دانش ها و مهارت های لازم را برای افرادی که علاقمند به حضور در عرصه های مدیریتی و برنامه ریزی کلان سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی هستند، فراهم کرده و ظرفیت های لازم را به صورت تئوریک و عملی در اختیار دانشجویان قرار دهد.

مخاطبان چنین رشته هایی جذاب و هیجان انگیز، دانش آموختگان رشته های مختلف علوم انسانی، علوم تجربی و علوم فنی و مهندسی هستند که دوست دارند علاوه بر دانشی که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد کسب کردند، در دوره هایی میان رشته ای با کورس های متنوع از علوم و فنون شرکت کنند. رشته MBA در چنین مختصاتی قابل تعریف است که در دو دهه اخیر با استقبال گسترده دانشجویان در سراسر جهان همراه شده است.

در گزارش امروز روزیاتو، شما را با شش مقصد برتر تحصیل در رشته پرطرفدار MBA آشنا میکنیم.

با ما همراه باشید.

داستان MBA

برای MBA که مخفف Master of Business Administration است، معادل های فارسی زیادی گفته شده است مثل:  درجهٔ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و اعلی درجه علمی (مدرک ) حرفه ای در رشته تجارت یا کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار. مهم نیست معادل فارسی این رشته چی هست، بلکه مهم ان است که چه کورس هایی برای تدریس در یک دوره MBA در اختیار شما به عنوان دانشجوی این رشته قرار می گیرد.

این رشته، بر خلاف رشته هایی مثل: مهندسی مکانیک سیالات یا روانشناسی عمومی یا حتی فیزیک هسته ای، که دهه ها، سیلابس درسی ثابت و مشخصی در سراسر جهان در اختیار دارد و به دانشجویان عرضه می شود، ساختار درسی ثابتی ندارد و هر دانشگاه که این رشته را ارائه میکند، بر اساس قابلیت های آکادمیک اساتید و ظرفیت هایی که دارد، نسبت به جمع بندی دروس در قالب رشته MBA یا EXECUTIVE MBA اقدام می کند که دومی، در کشورهای اروپایی بیش تر برای مهندسان و مدیران ارشد فراهم شده و با استقبال این طیف از متقاضیان همراه شده است.

دوره‌های مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند تا دانشجویان را با جنبه‌های مختلف مدیریت یک کسب و کار همچون حسابداری، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت تبلیغات و برنامه‌ریزی استراتژیک آشنا سازند.

بیشتر دانشجویان مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) یک زمینه تخصصی را برای مطالعه و تحصیل انتخاب می‌کنند و تقریباً یک سوم از واحدهای تحصیلی خود را در این زمینه برمی‌گزینند. برای مثال، دانشجویانی که گرایش بازاریابی را انتخاب می‌کنند دوره‌های ویژه‌ای را که بر روی بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی بین‌المللی تمرکز دارد برمی‌گزینند.

موسسات و آموزشگاه‌های بازرگانی در حال حاضر مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) را در دوره‌های آموزشی تمام وقت، پاره وقت، کاربردی و از راه دور ارایه می‌دهند. مدیریت راهبردی کسب و کار (Master of Business Administration ) یا به اختصار MBA گنجینه ای است حاوی دانش و مهارتهای جدید و کاربردی مدیریت برای حل مسائل و چالش های مدیریتی که به انسان دیدی برتر نسبت به مدیریت اعطا می نماید.

اگر قصد کار در خارج از کشور یا ورود به سازمان ها و موسسات بین المللی به عنوان مشاور یا فریلنسر دارید یا قصد مهاجرت به عنوان نیروی متخصص (SKILLED WORKER) یا کارآفرین (ENTREPRENEUR) دارید، اخذ مدرک MBA میتواند شما را در این مسیرها، توانمند کند. اگر چه نه شرط لازم است و نه شرط کافی!

خیلی مهم است که شما دوره MBA را در چه کشوری و چه دانشگاهی با چه سابقه ای و چه ظرفیتی و چه هیات علمی و چه منابعی و حتی به چه زبانی مطالعه می کنید. چون بسیاری از کتاب ها به زبان انگلیسی است و این رشته، بسیار رشته ای تجربی است، مطالعه کتاب های روز دنیا که مطالعات موردی (CASE STUDY) خوبی را جمع آوری کرده اند برای تحصیل موفق در این رشته توصیه می شود تا شما با روندها، تکنیک ها، اصطلاحات و آنچه برای حضور فعال در عرصه کسب و کار جهانی از نقطه نظر مدیریتی نیاز دارید، آشنا شوید.

گاها مشاهده می شود که بعضی از دانشجویان ایرانی، دانشگاه ها و موسسات تازه کار داخلی یا کمتر شناخته شده بین المللی (به خصوص در کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه و گرجستان و امثالهم) را برای تحصیل در این رشته انتخاب می کنند. اما باید توجه کنید که دانشگاه محل تحصیل برای فهم خوب و کامل اکو سیستم MBA اهمیت فراوان دارد. پس، در انتخاب دانشگاه دقت کنید و حتی الامکان دانشگاه های مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم را در نظر داشته باشید. شش مقصد خوب برای تحصیل در این رشته را مشاهده کنید.

مقصد اول: دانشگاه اینسید (INSEAD) شعبه‌های معتبر و معروفی هم در دوبی و سنگاپور دارد. اینسید برترین دانشگاهی است که دوره های MBA را ارائه می‌دهد و دانشگاهی‌ تخصصی در زمینه کسب و کار است. متد و شیوه تدریس در دانشگاه اینسید دقیقا مانند دانشگاه هاروارد است و از شبیه‌سازی بازی‌ها و فضاهای مشابه واقعیت برای تدریس بهره می‌برد. البته از این چهارچوب آموزشی در سراسر جهان الگوبرداری شده است. دانشجویان زیادی از ۹۳ کشور مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و دروسی که ارائه می‌شود بسیار متنوع و متناسب با نیاز و علایق دانشجوها است.
مقصد دوم: دانشکده کسب و کار استنفورد (Stanford GSB) از بهترین دانشکده هایی است که بهترین دوره های MBA را ارائه می‌دهد. در این دانشکده امکان برقراری ارتباط دانشجویان از رشته‌های مختلف و انجام پروژه‌های مشترک و هماهنگ وجود دارد. به همین دلیل ماهیت بین‌رشته‌ای دوره MBA به خوبی حفظ می‌شود و تجربه‌های ارزشمندی برای دانشجویان شکل می‌گیرد. نکته شاخص دیگری که در این دانشگاه به چشم می‌خورد، پروژه‌ها و سفرهای علمی در سطح بین‌المللی است. تحصیل MBA در STANFORD برای شما ۱۵۰ هزار دلار آب میخورد
مقصد سوم: دانشجویان دانشگاه وارتون (Wharton) از ۶۵ ملیت مختلف هستند. تنوع دروسی که در وارتون ارائه می‌شود بسیار زیاد است. کیفیت و اعتبار مدرک این مرکز آموزشی باعث شده که فارغ‌التحصیلان تنها به فاصله اندکی از به پایان رساندن دوره کارشناسی ارشد جذب بازار کار شوند.
مقصد چهارم: دومین دانشگاه مهم جهان یعنی دانشگاه کمبریج، یکی از هیجان انگیز ترین مقصدهای تحصیلی برای گذراندن دوره MBA است. همه رشته‌های تحصیلی دانشگاه کمبریج نیاز به تطابق با استانداردهای دقیق و سخت‌گیرانه این دانشگاه دارد. رشته کسب و کار هم به همین شیوه است. برای این که در یکی از بهترین دوره های MBA جهان تحصیل کنید باید شرایط و کفایت لازم را داشته باشید. به همین دلیل در سال تنها ۲۰۰ دانشجوی جدید به دانشگاه وارد می‌شوند. دوره تحصیلی که در کمبریج ارائه می‌شود شامل چند بخش است: پروژه‌های فردی، پروژه‌های تیمی، پروژه‌های برون دانشگاهی با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف. این دانشگاه هم دانشجویان را سریعا پس از فارغ‌التحصیلی روانه بازار کار می‌کنند و مشاهیر و افراد موفقی را آموزش داده است.
مقصد پنجم: دانشکده کسب و کار دانشگاه هاروارد، معروف ترین دانشکده بیزینس جهان است که اساتید آن، کارآفرینان نخبه، تئوریسین های وال استریت و نامزدهای نوبل و بزرگان کسب و کار جهان هستند. برای قبولی در رشته MBA، می بایست IELTS 8, GRE 165 و توصیه نامه های خیلی قوی از بزرگان کسب و کار و مدیریت داشته باشید.
مقصد ششم: یکی از برترین مقصدهای تحصیلی رشته MBA در اروپا را میتوان در دانشگاه مادرید اسپانیا جستجو کرد که اعتبار بین المللی ممتازی دارد و با کمتر از ۷۰ هزار یورو می توان در این دانشگاه به مدت ۲ سال تحصیل کرد. فارغ التحصیلان MBA این دانشگاه را اگر در LINKEDIN ببینید کجا کار میکنند، حتما شگفت زده می شوید!

توجه داشته باشید که برای ورود به این دوره، مدرک کارشناسی، مدرک زبان، توصیه نامه و رزومه خوب نیاز است. اگر قصد تحصیلی در دانشگاه های آمریکای شمالی هم داشته باشید، داشتن GRE-GMAT الزامی خواهد بود. حتی اگر مشمول MINIMUM BAND SCORE REQUIREMENT نشوید! البته بورس های خوبی هم برای تحصیل در این رشته وجود دارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • Raana تیر ۲, ۱۳۹۷

    سلام. برای ورود به بازار کار در این رشته حتما باید کنکور بدیم یا همین دوره هایی که شهید بهشتی یا تهران برگزار میکنند بریم کافیه؟؟ممنون میشم کمکم کنید

    • علی زمانی تیر ۳, ۱۳۹۷

      دوره های اموزشگاههای آزاد برای رشتهmba یکساله است. اعتبار دانشگاهی ندارد. یعنی با ان امکان ادامه تحصیل نیست. برای ورود به بازارکار، تنها مدرک MBAکفایت نمیکند. تجربه هم برای این حوزه میان رشته ای الزامی است. برای همین توصیه میشه که دانشگاه خوب این رشته را بیاموزید