از «الازهر» تا «کمبریج»؛ گشتی در قدیمی ترین دانشگاه های جهان

از «الازهر» تا «کمبریج»؛ گشتی در قدیمی ترین دانشگاه های جهان

شاید هیچ کشوری در دنیا به اندازه روسیه، بیش از ۸۰۰ دانشگاه نداشته باشد. وسیع ترین کشور دنیا، از پیشگامان علم و فناوری در هزاره دوم میلادی به شمار می رود که اوج آن را می توان در اعزام یوری گاگارین نخستین فضانورد روس از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان در سال ۱۹۶۱ میلادی مشاهده کرد.

روسیه، همچنان یکی از مقصدهای تحصیلی عالی برای عاشقان رشته های پزشکی، هوا فضا و بسیاری از رشته های فنی و مهندسی و حتی ادبیات و حقوق و فلسفه و هنر به شمار می رود. اما در دو قرن اخیر، انقلاب علم و فناوری در آمریکا و اروپا (به خصوص کشورهای حوزه اسکاندیناوی) سبب شد تا غرب، از ابرقدرت قرن بیستم در حوزه های علمی پیشی بگیرد.

در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، نامی از دانشگاه های روسیه به چشم نمی خورد. اما ده ها دانشگاه از پیشگامان علم در نیمه دوم قرن بیستم مانند آمریکا، سوئد، نروژ، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و استرالیا دیده می شود که در لیست علاقه مندان به تحصیل در آن سوی مرزها قرار دارند.

گزارش امروز روزیاتو، شما را با شماری از قدیمی ترین دانشگاه های جهان آشنا می کند. مناطقی که دیگر تنها یک مقصد تحصیلی نیستند؛ بلکه موزه ای از تاریخ، معماری و هنر در نقاط مختلف جهان به شمار می روند. بازدید از آن ها نه تنها برای دانشجویان، بلکه به عموم گردشگران توصیه می شود.

1-w900-h600-18

داستان یونیورسیتی

بیش از ۹۰۰ سال از تاسیس دانشگاه بولونیا در کشور ایتالیا می گذرد. این مرکز علمی که پایتخت دانشگاه های جهان به شمار می رود، تحت عنوان «University» واژه جدیدی را به دنیای علم و فرهنگ اروپا و جهان وارد کرد. اگر چه ایتالیایی ها پایه گذار دانشگاه محسوب می شوند،‌ اما این انگلیسی ها،‌ فرانسوی ها و بعد ها آمریکایی ها بودند که گوی سبقت را از ده ها کشور جهان ربودند. هم اکنون در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، دانشگاه های انگلیسی، فرانسوی و آمریکای شمالی، حضور چشمگیری دارند.

دانشگاه ها در تاریخ علم جهان، نقش مهمی ایفا کرده اند و تقریبا می توان ادعا کرد که حال و روز علم و فناوری و فرهنگ و هنر امروز بشر،‌ تا حد زیادی مدیون محصولات آکادمیک محققان در اقصی نقاط گیتی به شمار است.

cam2-1024x575
تصویری از آلبرت انیشتن، استاد فیزیک دانشگاه پرینستون آمریکا- ۱۹۳۸ میلادی.

دانشگاه ها در قرن بیستم میلادی، تاریخ ساز بودند. دانشگاه پرینستون آمریکا،‌ جایی بود که نابغه قرن بیستم میلادی (آلبرت انیشتن)، مدت ها به تدریس و تحقیق روی فیزیک می پرداخت. او در همین مرکز نامه تاریخی به روزولت رییس جمهور این کشور را به همراه همکارش نوشت و از وی توجه بیشتر روی عنصر اورانیوم که بعد ها زمینه ساخت بمب هسته ای و جنایت آمریکایی ها در ژاپن شد را درخواست کرد.

برخی از دانشگاه های قرن بیستم،‌ بیش از یک دانشگاه در عرصه فناوری و زندگی بشر نقش ایفا کردند.

ده ها سال است که رتبه نخست برترین دانشگاه جهان در اختیار دانشگاه هاروارد (Harvard) است؛ جایی که از آن به عنوان کارخانه آدم سازی یاد می کنند. نقشی که هاروراد در توسعه زندگی امروز بشر در عرصه های مختلف بهداشتی، ‌فرهنگی، فناورانه و حتی ورزشی داشته،‌ غیر قابل انکار است. این مرکز دانش آموخته های مطرحی را در نیم قرن اخیر به جامعه جهانی معرفی کرده که بعضا برنده جایزه نوبل شده اند. زاکربرگ موسس فیس بوک ۱.۵ میلیارد کاربری،‌ تنها نمونه ای از فترغ التحصیلان آن را نشان می دهد.

cam3
مارک زاکربرگ، موسس فیسبوک و از دانش آموختگان دانشگاه هاروارد (در حال سخنرانی برای دانشجویان کارشناسی دانشگاه- روبروی کتابخانه Lamont.)

دانشگاه MIT آمریکا و استنفورد، تاثیر زیادی در توسعه علوم فضایی داشته ند و بسیاری از فناوری های امروز به خصوص در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات، برگرفته از یافته های تحقیقاتی و تجاری سازی پروژه های محققان این دانشگاه ها به شمار می رود.

2-w900-h600
نگاهی به منطقه جغرافیایی شماری از قدیمی ترین دانشگاه های جهان.

استنفورد، دانشگاهی است که پاتوق ایرانیان در علوم فنی و مهندسی به خصوص برق و الکترونیک در آمریکای شمالی به شمار می آید. این مرکز دانش آموخته های مهمی مانند لری پیج داشته که توانسته گوگل را به دنیا معرفی کند و سبک زندگی میلیارد ها نفر در سراسر جهان را دست خوش تغییر نماید.

نقش موثر دانشگاه های آمریکایی را تا حدودی آکسفورد و کمبریج انگلستان و اوپسالا سوئد و سوربن پاریس هم بر عهده داشتند. آرزوی بسیاری از دانشجویان و محققان در سراسر دنیا، تحصیل در این ۴ دانشگاه معتبر و قدیمی جهان است که بزرگان علم و فرهنگ و فناوری و هنر،‌ در آنجا مشغول به تحصیل و تدریس هستند. این ۴ دانشگاه، بیش از سه دهه است که در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان قرار دارند و همچنان شخصیت دانشگاه های دنیا را نشان می دهند.

3-w900-h600
رتبه بندی QS، ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان را هر سال معرفی می کند که هاروارد و کمبریج همچنان در رتبه های نخست قرار دارند.

استفان هاوکینگ، اسحاق نیوتن و چارلز داروین، سرشناس ترین نام ها در دنیای علم و فناوری چند قرن اخیر،‌ همگی دانش آموخته کمبریج انگلستان بودند. این مرکز بیش از ۸۱۴ سال است که در توسعه علم در قاره سبز و حتی جهان،‌ نقش الهام بخش خود را ایفا می کند و از قدیمی ترین محافل آکادمیک تاریخ بشریت قلمداد می شود.

cam1
نمایی از دانشگاه کمبریج انگلستان.

با توضیحاتی که ارائه نمودیم، بد نیست گشتی در قدیمی ترین دانشگاه های جهان بزینم و وضعیت قبل و کنونی آن ها را به اختصار بررسی کنیم. این دانشگاه ها همچنان پس از صد ها سال، یکی از پاتوق های تحصیلی عاشقان علم و هنر در آسیا، اروپا و آمریکا هستند. اگر خواهان تحصیل در خارج از کشور هستید، ورود به یکی از این دانشگاه ها می تواند بخشی از افتخارات شما در زندگی تحصیلی و تحقیقی به شمار آید.

شاید شما فکر کنید که ایرانیان و تمدن بزرگ پارسی که ۲۵۰۰ سال پیش، قدرت و ظرافت طراحی مهندسی باغ ایرانی را در باغ پاسارگاد (در سال ۲۰۱۳ ثبت جهانی شد) به رخ جهانیان رساندند و آن عظمت و شکوه را در تخت جمشید خلق کردند و بعد ها در دوره ساسانیان، جندی شاپور را معرفی کردند، باید در فهرست قدیمی ترین محفل های آکادمیک تاریخ باشند.

اما به هر حال، مراکز علمی ایران در طول سده ها تغییر کاربری داده و ماهیت خود را از دست داده اند. دانشگاه هایی که در ادامه ذکر می شود،‌ مراکزی هستند که همچنان در فراز و نشیب های تاریخی،‌ هویت شان را حفظ کرده اند.

دانشگاه الازهر: افتخار آفریقا

الازهر مظهر آکادمیک قاره آفریقا به شمار می رود. این دانشگاه در قرن دهم میلادی تاسیس شد و ابتدا به عنوان یک مدرسه فعالیت می کرد. الازهر قاهره مرکز پیدایش ادبیات عرب و علوم اسلامی به خصوص در جهان اهل سنت است. البته جهان تشیع نیز در گسترش فعالیت ها و تعاملات آن با دانشمندان غیر مسلمان تاثیر داشته است.. مسجد جامع الازهر مصر نیز به عنوان مرکز سیاسی و فرهنگی مهم، در تحولات سیاسی معاصر جهان نقش مهمی ایفا کرده است.

در قرن هجدهم  میلادی، فرانسویان توانستند مصر را به تصرف خود درآورند. حضور و سلطه آن ها، الازهر را با شیوه نوین آموزش و علوم پیشرفته غربی آشنا کرد. در همین زمان ناپلئون که توانسته بود با جلب نظر علمای الازهر، قاهره را به تصرف خود درآورد “انیستیتوی مصر” را تسیس و تعداد زیادی از متخصصان فرانسوی را جهت ارائه نظریات فنی به این موسسه اعزام کرد.

5-w900-h600-45

دوران فرانسوی ها در سال ۱۸۸۲ میلادی با اشغال مصر توسط انگلستان به پایان رسید و عصر استعمار آغاز شد. استعمار مصر توسط انگلیس، الازهر نشینان را به فکر وا داشت و موجب شد این مرکز دستخوش تحولات جدی سازمانی و علمی- مذهبی شود. در این دوره محمد عبده، امام الازهر که رابطه عمیقی با سید جمال‌الدین اسدآبادی داشت، خواهان تنظیم برنامه درسی ثابت شد تا جایگزین روش پراکنده گذشته گردد و برگزاری امتحانات و آزمون‌ها را نیز مهم قلمداد کرد.

دانشگاه الازهر با حدود نیم میلیون دانشجو از سراسر جهان، بزرگترین دانشگاه جهان اسلام محسوب می‌شود. این دانشگاه پیش از بازسازی مانند بسیاری از حوزه‌های دینی، آموزش را تحت دو عنوان کلی علوم نقلی مانند کلام، اصول فقه، قرائت، تفسیر قرآن، لغت و صرف و نحو، و علوم عقلی همچون ریاضیات، علوم فرائض و منطق خلاصه می‌ کرد.

هم اکنون تخصص هایی چون پزشکی، نجوم و هندسه نیز در این دانشگاه تدریس می شود. درحال حاضر الازهر به دو بخش جامعه الازهر (بخش دختران) و جامع الازهر (بخش مردان) با ۴۳ دانشکده ویژه آقایان و ۱۷ دانشکده مختص دختران مشغول فعالیت است.

از مهم ترین دانش آموخته های آن می توان به احمد الطیب، محمد عبده، علی گوما و شیخ محمد سعید طنطاوی اشاره کرد. شیخ طناوی، سال ها مفتی اعظم مصر و اهل سنت بود.

ایندکس پرتال دانشگاه الازهر مصر، از قدیمی ترین دانشگاه های جهان.

پایگاه الازهر مصر در این نشانی اینترنتی قرار دارد. این مرکز پذیرش دانشجو در رشته های مختلف از سراسر جهان را در دستور کار خود قرار داده است. بخش انگلیسی زبان این دانشگاه ضعیف است و بخش عربی هم، اطلاعات زیادی در اختیار مخاطب قرار نمی دهد. به نظر می رسد دانشگاه الازهر مصر،‌ تلاش زیادی برای اطلاع رسانی در دنیای مجازی ندارد.

دانشگاه بولونیا؛ قدیمی ترین دانشگاه جهان- افتخار ایتالیایی ها

از الازهر قاهر، چند هزار کیلومتر دور می شویم و به منطقه ای به نام بولونیا در کشور چگمه اروپا یعنی ایتالیا می رویم. ایتالیایی ها نقش زیادی در توسعه علوم و فنون و هنر و فرهنگ در اروپای قرن وسطی و اروپای عصر مدرن داشته و دارند و بنیان بسیاری از علوم دز قاره سبز را می توان در ایتالیا جست و جو کرد.

دانشگاه بولونیا قدیمی ترین دانشگاه جهان غرب است و عنوان «University» را می توان از پایه گذاری آن در دنیا متداول دانست. این دانشگاه امروزه خود را مادر ترویج علم و تحصیل در جهان می داند و از جمله دانشگاه های بین المللی و معتبر ایتالیا و جهان محسوب می شود. دانشگاه بولونیا در سال ۱۱۵۸ میلادی به دستور و با حمایت فردریک بارباروسای اول تاسیس شده است.

در سال ۲۰۰۰ تعدادی از مورخان مدارکی کشف و سپس تفسیر کردند که طبق آن‌ ها تاریخ احداث این دانشگاه به سال ۱۰۸۸ میلادی، یعنی حدود ۹۳۰ سال پیش باز می‌گردد. شاید از همین روست که با شروع هزاره سوم، شعار دانشگاه به «مادر تمام مطالعات» تغییر کرده است.

این دانشگاه اگر چه نتوانسته هیچگاه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان خود نمایی کند، اما نگاه اشتغال محور در ۲۱۰ رشته که بیش از ۴۰ رشته در مقطع دکترا و به زبان انگلیسی تدریس می شود، سبب گشته که مخاطبان از سراسر جهان به این دانشگاه بیایند. سالانه هزاران نفر از کشورهای مختلف دنیا برای پذیرش در این دانشگاه و ۱۰۰ رشته ای که در آن ارائه می شود، به زبان ایتالیایی و انگلیسی اپلای می کنند. در سال های اخیر، شاهد حضور دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در ایتالیا در این مرکز هستیم.

ایندکس پرتال دانشگاه بولونیا، قدیمی ترین دانشگاه جهان غرب در کشور ایتالیا.

شما می توانید دانشگاه بولونیا (University of Bolognia) را در نشانی اینترنتی به این آدرس دنبال کنید. پیش تر در گزارش های دانشگاه گردی روزیاتو، به معرفی مفصل این دانشگاه و سیستم آموزشی و شیوه های اخذ پذیرش در آن اشاره کردیم. آخرین اطلاعات درباره رشته ها و شیوه پذیرش و بورس در این دانشگاه معتبر قاره سبز را در این نشانی دنبال کنید.

دانشگاه سوربن پاریس

دانشگاه سوربن فرانسه یکی دیگر از دانشگاه های قدیمی و معتبر جهان به شمار می رود. این مرکز که از قرن دوازدهم میلادی به عنوان کالج سوربن شهرت داشته، در واقع همان دانشگاه پاریس است که به اختصار سوربن نامیده می‌ شود. این دانشگاه نام خود را از دانشمند قرن ۱۳ رابرت دسوربن مؤسس کالج گرفته است.

همه دانشکده ها قبلا به صورت یک مجموعه در مرکز پاریس بوده اما امروزه به چندین بخش مختلف تقسیم شده‌ اند. بخش مهمی از آموزش عالی فرانسه در زمینه‌ های ادبیات، زبان‌ شناسی، علوم اجتماعی و فلسفه، در دانشگاه‌های سوربن قدیم و سوربن جدید قرار دارد. ایرانیان سرشناس زیادی در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

بسیاری از دانشگاه‌ های پاریس در حال حاضر «سوربن» نامیده می‌ شوند و خود را شعبه‌ ای از آن می‌ نامند. پاریس I (پانتئون سوربن)، پاریس III (سوربن جدید)، پاریس IV (پاریس سوربن)، پاریس V (پاریس دکارت) و پاریس VI (پیر و ماری کوری) از جمله آن ها هستند. دانشگاه سوربن نقش زیادی در تحولات مختلف علمی، فرهنگی، هنری و حتی سیاسی در فرانسه و قاره سبز داشته و می توان از آن به عنوان یکی از پایتخت های علم و فرهنگ در اروپا نام برد.

ایندکس پرتال دانشگاه سوربن، از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا و جهان.

اگر به این دانشگاه مراجعه کنید، موزه ای از اروپای قرن دوازدهم تا قرن بیستم را مشاهده خواهید کرد. در کمتر دانشگاهی در دنیا چنین ظرفیت هایی وجود دارد و قابل مشاهده است. ساختمان سوربن و کلیسای تاریخی که در آن جای گرفته،‌ یکی از مقصد های گردشگری در فرانسه امروز به شمار می رود. شما باید برای بازدید از آن، ۹ یورو پرداخت کنید.

سایت دانشگاه سوربن در این نشانی  قرار دارد. در لوگوی دانشگاه، تاریخ تاسیس را به سال ۱۲۵۸ میلادی منسوب می دانند. یکی از شعبه های دانشگاه، سوربن پاریس است که آدرس اینترنتی آن در این لینک قرار دارد.

این دانشگاه در ده ها رشته علوم انسانی و فنی و مهندسی پذیرش دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

رشته کارشناسی ارشد مدیریت و مهندسی سیستم های اطلاعات و دانش (System Engineering & Management) که از سال ۱۹۹۸ میلادی در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه شده است،‌ مخاطبان زیادی دارد. سوربن شماره ۳ نیز در این نشانی در دسترس است.

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه قدیمی و معتبر آکسفورد که یکی از مقصد های گردشگری انگلیس است.

دانشگاه آکسفورد، یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین مراکز علمی جهان به شمار می رود که تحصیل در آن، علاقه مندان زیادی از سراسر جهان دارد. این مرکز که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ ترین دانشگاه انگلیسی‌ زبان جهان به شمار می رود. با این که تاریخ دقیق تسیس آن معلوم نیست. اما قدیمی‌ ترین اسناد باقی‌ مانده از گذشته نشان می‌دهد که از سال ۱۰۹۶ فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته است.

دکوراسیون داخلی Great Hall دانشگاه اکسفورد انگلیس.

به همین دلیل، آکسفورد قدیمی‌ ترین دانشگاه در منطقه انگلیسی زبان و دومین دانشگاه قدیمی در جهان (بعد از دانشگاه بولونیا) شناخته می‌شود. بیش از ۴۱۰ میلیون صفحه در اینترنت درباره این دانشگاه ایندکس شده است.

سالن آمفی تئاتر دانشگاه آکسفورد مدرن.

رشد آکسفورد زمانی شروع شد که هنری دوم تحصیل دانشجویان انگلیسی را در دانشگاه پاریس ممنوع کرد. همچنین بعد از اختلافی که بین دانشجویان و مسئولین آکسفورد در سال ۱۲۰۹ پدیدار گشت، عده‌ای از کادر آکادمیک این دانشگاه به شهر کمبریج رفته و مرکزی که امروزه به نام دانشگاه کمبریج می‌ شناسیم را تسیس کردند.

سایت دانشگاه آکسفورد از جمله پرتال های دانشگاهی پر مخاطب و پر بیننده به شمار می رود. هزاران دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی از ۱۴۴ کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل و تحقیق هستند.

برای اطلاعات درباره سیستم پذیرش و رشته های این دانشگاه به این نشانی مراجعه کنید. دانشگاه آکسفورد همواره در فهرست ۱۰ دانشگاه معتبر جهان قرار داشته است.

نکته قابل توجه این که برای سال تحصیل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۱۰۰۰ فرصت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه به متقاضیان تحصیل در این مرکز پرداخت می شود. فهرست بیش از ۱۲۰ رشته غیر فنی و مهندسی دانشگاه آکسفورد و اطلاعات مربوط به آن ها را در این نشانی دنبال کنید.

توجه داشته باشید که طول دوره کارشناسی ارشد در آکسفورد، ۱۲ ماه است  و کلیه مقاطع تحصیلی این دانشگاه مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران هستند.

دانشگاه مون پلیه

دانشگاه مون پلیه فرانسه (Université de Montpellier)، از جمله قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه های فرانسه و جهان به شمار می رود. این مکان نیز از نظر بنا بسیار قدیمی‌ تر از سال ۱۱۵۰ یعنی زمانی که کار خود را به عنوان دانشگاه آغاز کرده، به شمار می رود.

19-w900-h600-7
دستور تاریخی پاپ نیکلاس جهت تاسیس دانشگاه مون پلیه فرانسه.

این دانشگاه توسط پاپ نیکلاس در سال ۱۲۸۹ از طریق یکی کردن و ادغام تمام مدارس و کالج‌ های موجود دریک دانشگاه واحد شکل گرفت و درسال ۱۷۹۳ در جریان انقلاب فرانسه تعطیل شد، اما دوباره در سال ۱۸۱۰ تاسیس گشت و سپس در سال ۱۹۶۹ به عنوان مرکز آموزش تمام علوم و تکنولوژی‌ های نوین روز شکل گرفت.

دانشکده پزشکی دانشگاه مون پلیه فرانسه که قدیمی ترین دانشکده پزشکی جهان است.

هم اکنون بیش از ۴۱ هزار دانشجو در این دانشگاه قدیمی و زیبا مشغول به تحصیل هستند. این مرکز به ۳ دانشگاه مختلف دیگر تقسیم شده است.

دانشگاه مونت پلیه در این نشانی در دسترس است.

ایندکس پرتال دانشگاه مونت پلیه فرانسه

این دانشگاه همواره در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته و سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون یورو بودجه دریافت می کند. برای پذیرش در این دانشگاه به قسمت اپلای مراجعه کنید.

زبان تحصیل در این مرکز فرانسوی است و رشته های کمی به زبان غیر فرانسه تدریس می شود. شهریه به دلیل کمک های دولتی بسیار پایین است و سالانه بین ۱۷۰ تا ۸۰۰ یورو برآورد می شود. فرصت های تحقیقاتی این دانشگاه نیز مشتاقان تحصیل در فرانسه را به این دانشگاه می کشاند. با ۶ ماه تحصیل در کشور، می توان مدرک زبان فرانسه را دریافت کرد.

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج، همانند دانشگاه آکسفورد، از معتبر ترین دانشگاه های انگلیسی زبان و از قدیمی های جهان به شمار می رود. تحصیل در این دانشگاه نیر آرزوی خیلی ها در محافل آکادمیک است.

دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) در شهر کمبریج (بریتانیا) در کناره رودخانه کَم واقع شده‌ است. این مرکز در سال ۱۲۰۹ تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در منطقه انگلیسی زبان و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به شمار می‌ آید. از آنجا که دانشگاه آکسفورد نیز قدیمی است، از این رو به آن ها «دانشگاه‌های باستان» می‌ گویند و نام آنها را آکسبریج نهاده‌ اند.

نکته جالب این که تاسیس دانشکده‌ های دانشگاه کمبریج کاملاً اتفاقی بود. عمر هیچ‌ کدام از دانشکده‌ های موجود در کمبریج به اندازه عمر خود دانشگاه نیست. با این حال، اولین دانشکده با نام پترهوس (Peterhouse) در سال ۱۲۸۴ تأسیس شد. بعد از آن و خصوصاً در قرون چهاردهم و پانزدهم نیز دانشکده‌ های دیگری نیز تأسیس شدند. در ابتدا فقط مردها اجازه ورود و تحصیل در کمبریج را داشتند.

اولین دانشکده خانم‌ها با نام کالج گیرتن، توسط امیلی دیویس در سال ۱۸۶۹ تأسیس شد. بعد از آن و در سال ۱۸۷۲ دانشکده نون‌ هام شکل گرفت. کالج‌ های دیگری نیز برای خانم‌ ها در سال‌های ۱۸۸۵، ۱۹۵۴ و ۱۹۶۵ تشکیل یافت. اولین امتحانی که از دانشجویان خانم گرفته شد در سال ۱۸۸۲ بود اما تا سال ۱۹۴۸ خانم‌ ها به عنوان عضو کامل دانشگاه محسوب نمی‌ شدند.

کمبریج تاثیر زیادی در علم و فرهنگ اروپا و جهان داشته و اکنون در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

ایندکس پرتال دانشگاه کمبریج انگلستان.

کمبریج از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا و ثروتمند ترین آن ها به شمار می رود. کتابخانه مرکزی میزبان بیش از ۸ میلیون نسخه کتاب است که شماری از آن ها نسخ خطی و نفیس هستند. تنها ۲۰ درصد از دانشجویانی که برای تحصیل در این دانشگاه اقدام می کنند، پذیرفته می شوند.

سایت کمبریج در این نشانی قرار دارد.

۲۹ رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه کمبریج ارائه شده که ۶۰ موضوع علمی را پشتیبانی می کنند. هزینه های تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی بین ۱۶ تا ۴۰ هزار پوند متغیر است. نیاز مندی های پذیرش در این دانشگاه کمی سخت تر از دیگر مراکز علمی اروپا است. به عنوان مثال نمره آیلتس ۷.۵ آکادمیک با هر «skill» بالای ۷ برای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه در نظر گرفته شده است.

  • IELTS– normally a minimum overall grade of 7.5, usually with 7.0 or above in each element.
  • EU students– a high grade in English taken as part of a leaving examination (eg the European/French Baccalaureate, Abitur etc) may be acceptable.
  • Cambridge English: Advanced– grade A or B.
  • Cambridge English: Proficiency– grade A, B or C.
  • Singapore Integrated Programme (SIP) – may be considered an acceptable English language qualification.

A reasonable standard in spoken English is also required at the time of interview. For example, an overall IELTS score of 6.0 for sciences or 6.5 for arts and social sciences would be regarded as a reasonable score at the point of application.

اگر خیلی علاقه مند به پذیرش در این دانشگاه هستید و می خواهید درباره فرآیند ارزشیابی پذیرش اطلاعاتی کسب کنید، به این نشانی مراجعه نمایید.

دانشگاه سالامانکا

دانشگاه سالامانکا اسپانیا یکی دیگر از دانشگاه های قدیمی جهان به شمار می رود. قدمت این دانشگاه به قرن دوازدهم میلادی باز می گردد و در زمینه آموزش علوم انسانی و مطالعات زبان فعالیت زیادی دارد. این مکان خودش را در تمامی علوم اول می داند.

این مکان در سال ۱۲۱۸ میلادی توسط شاه آلفونسوی نهم از لئون تأسیس گردید. دانشگاه سالامانکا اولین مرکز تحصیلات عالیه در اروپا است که به حکم شاه آلفونسو دهم در سال ۱۲۵۴ رسماً عنوان «دانشگاه» به آن اعطا شد و قوانین سازمانی و نیز نحوۀ تخصیص منابع مالی برای آن ایجاد گردید.

پاپ الکساندر چهارم نیز در سال ۱۲۵۵ به واسطۀ نامه‌ هایی رسمی، این مرکز دانشگاهی و نیز مدارک تحصیلی عطا شده توسط آن را به رسمیت شناخت و به این دانشگاه امتیاز داشتن یک نشان رسمی مخصوص به خود را اعطا کرد. این دانشگاه همچنین در میان قدیمی‌ ترین مراکز علمی اروپا که از بدو تأسیس بدون وقفه مشغول به فعالیت هستند، رتبۀ سوم را دارا است.

سایت این دانشگاه در این نشانی قرار دارد.

ایندکس پرتال دانشگاه سالامانکا

بزودی گزارشی درباره فرصت های تحصیلی این دانشگاه ارائه می کنیم. فرصت های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی را در این نشانی دنبال کنید.

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا نیز همچون دانشگاه بولونیای ایتالیا در فهرست قدیمی ترین دانشگاه های جهان قرار دارد، اما نتوانسته در فهرست ۱۰۰ دانشگاه معتبر قرن بیستم قرار بگیرد. دانشگاه پادوا در ایتالیا در سال ۱۲۲۲ یعنی ۲۷۰ سال قبل از سفر کریستف کلمب در اقیانوس اطلس در این کشور احداث شد.

این دانشگاه نیز پس از این که برخی از استادان دانشگاه بولونیا با هدف کسب آزادی‌ های بیشتر آکادمیک آن را ترک کردند، شکل گرفت. این مکان به ویژه در زمینه تئاتر مورد توجه و علاقه هنرمندان و نیز مطالعه در زمینه علوم مربوط به آناتومی بدن انسان است. باغ و موزه‌ ها در سال ۱۵۴۵ شکل گرفته اند که به ویژه از نظر گیاه‌ شناسی و تاریخی ارزش بسیاری دارند.

ایندکس دانشگاه پادوا ایتالیا

سایت دانشگاه در این نشانی قرار دارد. برای پذیرش در رشته های انگلیسی زبان مقطع دکترای این دانشگاه معتبر و قدیمی ایتالیا و جهان، به این نشانی مراجعه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • m fsh اردیبهشت ۸, ۱۳۹۶

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان.
    خواستم بگم تا حالا تو عمرم با یک سایت اینقدر مانوس نشده بودم.
    یعنی هر روز حداقل یک و نیم ساعت صرف مطالعه مطالب زیبای سایتتون میکنم.
    خیلی جالب و خیلی آموزنده .
    مطالبتون و نحوه ارایه شون بی نظیرند. علی الخصوص که شیوه روایتتون به صورت تیتربندی و عکس نوشته هستش باعث شده حتی مطالبی که چیگیرشون نیستم رو به طور خلاصه وار و سریع میخونم.
    خلاصه که خیلی کاربلدید و من بابت تمام لحظات خوبی که با سایت شما داشتم بهتون مدیونم و بینهایت ازتون ممنونم.
    بنده مهدی هستم. ۲۹ ساله از تبریز