هر آنچه برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین باید بدانید

هر آنچه برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین باید بدانید

همواره این پرسش در ذهن هزاران نفری که قصد دارند در فضای مجازی، کسب و کاری هر چند کوچک برای خود طراحی و راه اندازی کنند وجود دارد که یک استارت آپ خوب و موفق، چه خصوصیت هایی باید داشته باشد و الزامات آن چیست؟

گفتار امروز روزیاتو، تلاش دارد راهکارهایی برای این دسته از مخاطبان در عرصه کارآفرینی دیجیتالی ارائه کند. با ما همراه باشید.

(استارت آپ های موفق، با نیازسنجی مخاطبان و درک درستی از رقبا، وارد بازی می شوند)
(استارت آپ های موفق، با نیازسنجی مخاطبان و درک درستی از رقبا، وارد بازی می شوند)

اگر قصد حضور در عرصه راه اندازی استارت آپ ایرانی در فضای مجازی را دارید، توصیه میکنیم حداقل تاریخچه کسب و کار برترین و موفق ترین استارت آپ های دنیا و ایران را مطالعه و یادداشت برداری کنید.

شما نمی توانید در عرصه کارآفرینی دیجیتالی، به ایده ها و روش های موفقیت آمیزی دست یابید، بدون آن که نمونه های موفق را مطالعه و ارزیابی کرده باشید. روند شکل گیری، طراحی، هدایت، تجاری سازی و توسعه برند بزرگان کسب و کار آنلاین جهان، تجربه های مجانی و اثربخش را در اختیار شما قرار می دهد که زمینه را برای پختگی فکر و افزایش جسارت و دانش شما در این عرصه علمی کسب و کار، فراهم می کند.

اگر قصد راه اندازی کسب و کارهای آنلاین را در سر دارید، اول مشخص کنید که شروع کسب و کار شما از طریق چه ابزاری، بیشتر اثربخش خواهد بود. به طور مثال از طریق اپلیکیشن موبایل یا وب سایت؟

هرگز کارها را بر اساس نتایج آن ها قضاوت نکنید. شما از نتایج آگاهی ندارید و این را بدانید که ریسک و عدم قطعیت، برای همه وجود دارد. پس سعی کنید، با درک درستی از شرایط موجود و نیاز سنجی اثربخش از مخاطبان، محصولی ارائه کنید که حرف جدیدی داشته باشد و خلاقیت شما، در آن مشهود باشد.

اگر شما بخواهید از صندوق های سرمایه گذاری، نسبت به تامین سرمایه کسب و کار جدید خود مبادرت کنید، نخستین پرسشی که از شما می شود این است که چه اندازه این ایده شما، خلاق و نوآور خواهد بود و می تواند فرصت آفرین و جذاب باشد.

start-up

شما باید بتوانید با نیاز سنجی دقیق و تلفیق آن به ایده های خلاقانه، بر اساس برنامه بلند مدت، طرحی را آماده کنید که بتواند مخاطب و سرمایه گذاری حقیقی و حقوقی را برای مشارکت در این ایده استارت آپی، ترغیب و تشویق کند.

شما باید قبل از راه اندازی استارت آپ، قوانین کسب و کار سنتی و مجازی کشور و الزامات آن را به خوبی بشناسید و با آن در تعامل باشید. مثلا اگر شما قصد راه اندازی نرم افزاری برای اطلاع رسانی دارویی دارید، احتمالا اخذ مجوز از وزارت بهداشت، نیاز خواهد بود. یا اگر قصد راه اندازی فروشگاه الکترونیک دارید، کسب نماد اعتبار الکترونیکی کسب و کار (ENAMAD.IR) ضروری خواهد بود.

بنابراین، توجه داشته باشید که باید طرح تجاری شما همراستا با قوانین جاری کشور باشد تا پس از راه اندازی محصول، عرضه آن در جامعه مجازی کشورمان، با محدودیت و چالش های اطلاعاتی، امنیتی و کاربردی مواجه نشود.

تجربه های کارآفرینان دیجیتالی ایرانی را مطالعه کنید و از روش کسب و کار آن ها آگاه شوید. فرهنگ صبوری و نگاه بلند مدت و حرکت مانند مدیر یک پروژه را همیشه در گوشه ذهن خود داشته باشید.

تا حد امکان به دنبال دنبال ایده های موفق باشید. ایده های موفق و خلاقانه هم، یک شبه در ذهن کسی متبلور نمی شود. باید فکر و تحلیل کنید و با انرژی مثبت و امیدوارانه، به فکر راه حل هایی برای نیازهای روزانه مخاطبان باشید. هر اندازه حس مخاطب شناسی خوبی داشته باشید، ایده های خلاق و طلایی بهتری در نظر شما خواهد آمد.

دامنه خوب و میزبانی خوب، شرط لازم و شرط کافی برای یک استارت آپ موفق و موثر نیست. مهم، طرح و برنامه و ایده خلاقانه هست.

هر استارت آپی باید SEO یا بهینه سازی خوبی در موتورهای جست وجو داشته باشد. بیش از ۴۰ درصد مراجعات به سایت های اینترنتی از طریق موتورهای جست وجو مانند گوگل هدایت می شود و بخشی قابل ملاحظه ای از طریق شبکه های اجتماعی. پس هر سایتی با هر ایده ای که راه اندازی خواهید کرد، باید بخشی از توان شما متمرکز به معرفی بهینه صفحات سایت به موتورهای جستجو باشد.

استارت آپ موفق توسط تیمی از افراد خلاق و مشتاق و آینده نگر تشکیل و راه اندازی و هدایت می شود و الزاما، برنامه نویسی خوب و پول کافی، موفقیت کاری را در فضای مجازی تضمین نکرده است.

یکی از هنرهای استارت اپ های موفق، استفاده از افرادی خبره در عرصه های مختلف کسب و کار هست که هر یک در زمینه کاری خود، تجربه لازم و آمادگی کار مشارکتی را دارند. برای شروع استارت آپ، تلاش کنید تیمی فکر و تلاش کنید تا فرهنگ کار گروهی، زمینه موفقیت بیشتر و بهتری را با کاهش ریسک پذیرش در آینده به ارمغان آورد.

گفتنی است که استارت آپ در فضای وب، تاریخ انقضا ندارد. شاید در برهه ای از زمان، مخاطبان به سمت شیوه ها و خدمات جدیدی بروند، اما همواره زمینه برای توسعه محصولات و خدمات شما وجود دارد و نیاز به حذف استارت آپ نیست.

یک استارت اپ موفق، باید یک بستر خوب برای ارائه و به اشتراک گذاشتن نظرها و طرح های دیگران نیز باشد. مهم نیست سایت خبری راه اندازی می کنید یا سایت فروشگاهی یا سایت اطلاع رسانی درباره مقولاتی خاص. مهم آن است که کاربران بتوانند از استارت آپ شما، برای تبادل ایده و نظر و مسائلی از این دست استفاده کنند و همواره خود را نیازمند مراجعه به سرویس شما بدانند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود