آشنایی با ۱۰ روش کاربردی برای یادگیری زبان دوم

آشنایی با ۱۰ روش کاربردی برای یادگیری زبان دوم

اگر در وب به دنبال راهکارهای مناسب برای یادگیری زبان دوم باشید، بدون شک مقاله‌ها و مطالب زیادی در این رابطه پیدا خواهید کرد. اما ما در این مطلب، سعی کرده‌ایم از توصیه‌های فردی استفاده نماییم که به ۹ زبان زنده دنیا مسلط است و می‌تواند بسیار راحت از زبانی به زبان دیگر سوئیچ کند.

با ما همراه باشید.

برای یادگیری هدف داشته باشید

شاید این توصیه کاملا واضح و بدیهی به نظر برسد. اما اگر شما انگیزه و یا دلیل خوبی برای یادگیری یک زبان نداشته باشید، بدون شک آن را برای درازمدت ادامه نخواهید داد. بنابراین باید به خودتان بگویید:« من می‌خواهم این زبان را یاد بگیرم و برای یادگیری آن هرچه قدر لازم باشد، تلاش خواهم کرد.»

برای خود همراه پیدا کنید

فردی که در بالا به او اشاره کردیم و گفتیم که به چندین زبان زنده دنیا مسلط است، در این راستا بیان داشته که وی با کمک برادر دوقلوی خود از زمانی که ۸ ساله بوده‌اند، یادگیری نخستین زبان خارجی‌شان را آغاز نموده‌اند.

او همچنین ادامه داده که: «ما خیلی باانگیزه بودیم و همچنان با اشتیاق به کار خود ادامه می‌دهیم. اگر هرکدام از ما احساس کنیم دیگری از او پیشی گرفته، تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا به او برسد.» بنابراین داشتن یک شریک، کمک خوب و موثری برای یادگیری یک زبان محسوب می‌گردد.

با خودتان حرف بزنید

حرف زدن با خودتان زمانی که شریکی برای تمرین ندارید، می‌تواند روش خوبی برای یادگیری یک زبان به شمار برود. شاید به نظرتان کمی عجیب باشد اما در راستای یادگیری زبان جدید، با خود حرف زدن روش بسیار خوبی است، به‌ویژه وقتی‌که موقعیت استفاده از آن زبان را ندارید.

این روش می‌تواند لغات و عبارات جدید را در ذهن شما همیشه تازه نگه دارد و اعتمادبه‌نفستان را برای زمانی که می‌خواهید با فردی صحبت کنید، بالا ببرد.

با دیگران تعامل داشته باشید

بیشتر از خواندن و نوشتن، صحبت کردن و تعامل داشتن با بقیه می‌تواند به یادگیری زبان شما کمک نماید. صحبت کردن با افراد می‌تواند در مراحل یادگیری به شما کمک شایانی نموده و موجب بهبود آموزه‌ها بشود. به همین خاطر، سعی کنید زبانی را که درحال یادگیری آن هستید به شکل عمومی و روزانه استفاده نمایید. این یادگیری، به‌ویژه زمانی که به یک سفر خارجی می‌روید بسیار مفید خواهد بود.

از زبان جدید لذت ببرید

از زبان جدیدی که درحال یادگیری آن هستید به هر شکل ممکن استفاده کنید و از آن لذت ببرید. راه‌های جدید برای استفاده از زبانی که در حال یادگیری آن هستید پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید با آن زبان لطیفه تعریف کنید، شعر بنویسید یا با دوستان صحبت نمایید.

مانند کودکان رفتار کنید

این توصیه به معنای آن نیست همانند کوکان اوقات‌تلخی کنید یا غذا را به موهای سرتان بمالید، بلکه همانند آن‌ها زبان را یاد بگیرید. این فرضیه که کودکان به‌طور غریزی قوه یادگیری بهتری نسبت به بزرگ‌سالان دارند، کاملا به تاریخ پیوسته است.

بررسی‌ها جدید نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین سن و قدرت یادگیری در افراد وجود ندارد. یکی از راه‌هایی که می‌توانیم همانند کودکان یک زبان را یاد بگیریم، این است که همانند یک  کودک فکر کنیم. اصلی‌ترین موضوع در این زمینه این است که هوشیاری برای یادگیری به خرج ندهیم و به‌طور مشتاقانه دنبال یادگیری آن زبان باشیم و در آن راستا حتی اشتباه هم بکنیم.

خود را در موقعیت سخت قرار دهید

از اشتباه کردن نترسید. این امر جزئی از مراحل یادگیری به شمار می‌رود و بدانید که بدون ارتکاب اشتباه نمی‌توانید یک زبان جدید را بیاموزید. در این راستا، لازم است با دیگران وارد مکالمه بشوید و سعی کنید با افراد غربیه صحبت کنید، از آن‌ها آدرس بپرسید، غذا سفارش دهید. آن‌وقت از این طریق می‌توانید در موقعیت‌های متفاوت به‌راحتی ارتباط برقرار کنید. در این مسیر باید صبور باشید زیرا ممکن است کلمات موردنیاز یادتان نیاید یا اشکال گرامری داشته باشید، اما به‌مرور قادر به برطرف نمودن آن‌ها خواهید بود.

مهارت شنیداری خود را تقویت کنید

در یادگیری یک زبان، پیش از یادگیری مهارت صحبت کردن باید توان شنیداری خود را بهبود ببخشید. بدون شک هر زبانی را که برای اولین بار می‌شنوید، برایتان عجیب خواهد بود. اما با چندین بار گوش کردن به آن زبان، این امر به‌تدریج برایتان عادی خواهد شد و درنتیجه صحبت کردن به آن زبان نیز آسان‌تر می‌شود.

برای اینکه بتوانید تلفظ صحیح لغات را بیاموزید، لازم است از سی‌دی‌های و برنامه‌های کمک‌آموزشی بهره بگیرید.

به صحبت کردن افراد دقت کنید

صحبت کردن به زبان‌های مختلف نیاز به انجام حرکت‌های مختلف با زبان، لب‌ها و گلو است. بنابراین تلفظ لغات بیش از هر چیز حرکت فیزیکی است نه حرکت فکری.

در این راستا، برای یادگیری تلفظ‌ها باید به لب و دهان افرادی که لغات را تلفظ می‌کنند با دقت نگاه کنیم و آن‌ها را با دقت تقلید نماییم. شاید به نظر در ابتدا سخت باشد اما بعد از مدتی و با تمرین فراوان این کار نیز آسان خواهد شد. تماشای فیلم‌های خارجی با زیرنویس نیز یکی از راه‌های دیگر برای یادگیری تلفظ صحیح واژه‌ها به شمار می‌رود.

جدی باشید

آخرین و اصلی‌ترین مطلبی که باید همواره به آن توجه داشته باشید، جدی بودن در دنبال کردن هدف است. یادگیری یک زبان مستلزم تمرین است و در این راستا باید با جدیت آن را دنبال کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود