هر آنچه لازم است در مورد دانشگاه اوپسالا سوئد بدانید

هر آنچه لازم است در مورد دانشگاه اوپسالا سوئد بدانید

دانشگاه اوپسالا، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های سوئد و اروپا به شمار می رود و قدمت چند صد ساله این دانشگاه سبب توسعه و پیشرفت سوئد به عنوان یکی از قطب های صنعتی جهان شده است.

در واقع همان نقشی که دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH.se) در توسعه ظرفیت های فنی و مهندسی در سوئد دارد، همین نقش را دانشگاه اوپسالا در زمینه های علوم پایه، علوم هنری و پزشکی دارد.

هزاران محققی که از سراسر جهان در رشته های مختلف علمی در این دانشگاه مشغول به تحصیل و تدریس هستند، خود بیانگر بخشی از ظرفیت های ممتاز این دانشگاه در توسعه علوم و فنون سوئد و اروپا است. این دانشگاه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، همواره در زمره صد دانشگاه قرار داشته است که افتخاری برای آموزش عالی سوئد قلمداد می شود.

از زمانی که تحصیل در سوئد برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا غیر رایگان شده است، شمار دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که خواهان تحصیل در این دانشگاه سوئدی هستند کاسته شده، اما همچنان شمار زیادی از مشتاقان علم، در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا به خصوص در رشته های علوم پایه مانند فیزیک و شیمی، با بورس تحصیلی و کمک هزینه های ماهانه ای که دولت و بخش خصوصی به این دانشگاه ارائه می دهند، تحصیل می کنند.

بنابراین اگر به هر دلیلی خواستار تحصیل در این دانشگاه هستید، به شما توصیه می کنیم که از فرصت های گسترده بورسیه و دریافت کمک هزینه تحصیلی که این دانشگاه ارائه می دهد، استفاده کنید.

3-w900-h600

دانشگاه اوپسالا، در چند کیلومتری استکهلم، پایتخت اسکاندیناوی (سوئد) قرار دارد و به همین خاطر، تردد به این دانشگاه جنوب شرقی سوئد، کار سختی نیست. اوپسالا، کلا شهر دانشگاهی و زیبایی هست که یکی از مقصدهای تحصیلی و فرهنگی ایرانیان در اروپا نیز قلمداد می شود.

افرادی که متقاضی تحصیل در دانشگاه اوپسالا هستند را طیف های مختلفی از دانشجویان و محققان در رشته های گوناگون تشکیل می دهند. در واقع، صدها رشته ایی که اوپسالا برای عاشقان علم و دانش ترتیب داده، رنج متنوعی را شامل می شود که می تواند در watching list‌ مشتاقان تحصیل در کشور سرزمین های سرد شمالی قرار بگیرد.

4-w900-h600
(تصویر محل برگزاری ارکستر در دانشگاه اوپسالا سوئد با معماری باشکوه قرن نوزدهمی)

قطعا تحصیل در دانشگاهی که قرن پانزدهم میلادی تاسیس شد و از معماری و بنا و ظرفیت های علمی و تحقیقاتی و قدمتی کهن برخوردار است (مانند دانشگاه سوربن پاریس)، خالی از لطف نیست. تحصیل علم مدرن در عصر جدید در دانشگاهی به قدمت تاریخ سوئد! دانشگاهی که خود بخشی از تاریخ علم در اروپا محسوب می شود، ۸ برنده جایزه نوبل از فارغ التحصیلان این دانشگاه بوده اند.

5-w900-h600
(تصویری از فضای داخلی دانشگاه اوپسالا سوئد)

شمار زیادی از اعضای خاندان سلطنتی سوئد و برخی از وزرای سوئدی در چند دهه اخیر نیز دانش آموخته اوپسالا به شمار می روند. هانس بلیکس، دیپلمات سوئدی که ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی را بر عهده داشت، از دانش آموخته های اوپسالا بود که موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد. پادشاه کنونی سوئد (کار گوستاو شانزدهم) و دخترش ویکتورها نیز، از دانش آموخته های این دانشگاه هستند.

6-w900-h600
(تصویر برخی از دانش اموخته های معروف دانشگاه اوپسالا در ۲ قرن اخیر)

شمار زیادی از نویسندگان، نقاشان و هنرمندان سوئدی مانند جورج استرینهلم، از تحصیل کرده های اوپسالا هستند. اریک آلکس کارفیلد از دانش آموخته های اوپسالا، در سال ۱۹۱۸ میلادی مفتخر به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. در دنیای فناوری نیز، بزرگانی چون موسس اسکایپ  و Kazaa از تحصیل کرده های این دانشگاه بودند.

7-w900-h600
(معماری زیبای فضای داخلی دانشگاه اوپسالا که نحوه اتصال راهروها و چیدمان پله و مجسمه های اطراف را نشان می دهد)

به هر حال، نقش موثر اوپسالا در توسعه علم سوئد غیر قابل انکار است و بخشی از این ظرفیت را می توان در دستاوردهای مختلف دانشگاه در عرصه های گوناگون  علمی مشاهده کرد. بودجه سال گذشته اوپسالا حدود ۶ میلیارد کرون سوئد برآورد شد و هم اکنون بیش از ۶۰ هزار استاد و دانشجو در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

8-w900-h600
(تصویری از کتابخانه مرکزی بزرگ دانشگاه اوپسالا سوئد که صدها هزار جلد کتاب در آن نگهداری می شود)

سایت دانشگاه اوپسالا در این نشانی اینترنتی قرار دارد که به دو زبان انگلیسی و سوئدی بارگذاری شده است.

رشته های کارشناسی ارشد متنوع این دانشگاه در این نشانی و رشته های دکترا و پسا دکترا نیز در بخش دکترا در دسترس هست. بیش از ۴۰ رشته در مقطع ارشد و ۳۰ رشته در مقطع دکترا در دانشگاه اوپسالا پذیرای مشتاقان تحصیل در این دانشگاه است.

کلیه متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می بایست مدارک مورد نیاز را همواره تا ۱ فوریه به نشانی دانشگاه ارسال کنند. هزینه application fee هم ۹۰۰ کرون سوئد است. همواره در آخر مارچ، نتایج پذیرش دانشجویان به اطلاع آن ها می رسد. بر اساس آمارهایی که دانشگاه اوپسالا منتشر کرده است، ۳۵ درصد کل دانش آموخته های مقطع ارشد این دانشگاه، موفق به اخذ دکترا در اوپسالا هم می شوند که رکورد جالبی به شمار می رود.

خدمات بورسیه متنوعی اوپسالا به مخاطبان ارائه می کند. از مراکز ذیل نیز می توانید برای دریافت بورسیه استفاده کنید:

Swedish InstituteErasmus Mundus Action 2 projects و Rotary World Peace Fellowship.

اگر مشتاق تحصیل در این دانشگاه هستید و نیاز به دریافت بورس و کمک هزینه برای کفاف هزینه های زندگی و تحصیل می باشید، توصیه میکنیم درخواست خود را با مدارک مستند، به پست الکترونیک tuitiongrants@uadm.uu.se ارسال کنید تا بررسی شود.

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، برای تحصیل در این دانشگاه می بایست هر ترم بین ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار کرون پرداخت کنند که این قضیه، اهمیت تلاش برای دریافت بورس تحصیلی را افزایش می دهد.

برای پیدا کردن محل اقامت در اوپسالا، خود دانشگاه امکاناتی را فراهم کرده است که می توانید از آن استفاده کنید. اطلاعات جامع درباره زندگی دانشجویی در اوپسالا نیز در این سایت در دسترس است.

دروس فارسی که در عرصه زبان های ایرانی در دانشگاه اوپسالا سوئد تدریس می شود هم سالانه ده ها مخاطب داخلی و خارجی را به سمت یادگیری زبان های ایرانی به دانشکده زبان های ایرانی می کشاند.

همان طور که همواره گفته ایم، یکی از بهترین راه ها برای آگاهی از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی و مسائل مربوط به زندگی و شیوه های تعامل با اساتید و دریافت بورس از دانشگاه های مختلف دنیا، ارتباط با شبکه فارغ التحصیلان دانشگاه هاست. دانشگاه اوپسالا نیز شبکه فارغ التحصیلان دارد که می توان فارغ التحصیلان رشته مورد نظر خود را از این بخش استعلام کنید.

اگر می خواهید بدانید که دانشگاه اوپسالا و دانشکده های متعدد آن، با چه مراکز علمی و تحقیقاتی در دنیا در تعامل است، به بخش روابط بین المللی دانشگاه مراجعه کنید. فرصت های استخدامی دانشگاه نیز در بخش join us ارائه شده است که برای متقاضیان تحصیل در مقاطع دکترا و پسا دکترای دانشگاه توصیه می شود.

هر گونه اطلاعات درباره امور دانشجویی در دانشگاه اوپسالا در بخش خاصی دانشجویان ارائه می شود که مشاهده این قسمت برای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه ضروریست.

9-w900-h600

10-w900-h600

دانشگاه اوپسالا با برخی از دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه های استان گلستان همکاری دارد. دانشگاه اوپسالادر چند دهه اخیر،‌ کتاب هایی درباره فرهنگ و ادب ایران زمین منتشر کرده است که کتاب متن های فلسفی و عرفانی از آن جمله هستند.

دکتر علی محدث و دکتر کارینا جهانی از جمله اساتید فعال دانشکده زبان های ایرانی دانشگاه اوپسالا به شمار می روند. دکتر محدث هم اکنون مسئول مدیریت کتب خطی فارسی دانشگاه اوپسالا به شمار می رود. وی کتابی هم در این زمینه منتشر کرده است.

11-w900-h600
(کتاب فهرست کتاب های خطی فارسی در کتابخانه دانشگاه اوپسالا سوئد – نوشته دکتر محدث)
12-w900-h600
(کتاب واژه های ایرانی در زبان سوئدی نوشته دکتر حسن آذران)

در صورتی که مشتاق تحصیل و تحقیق در این دانشگاه معتبر سوئدی هستید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • پذیرش تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اوپسالا با شهریه همراه هست و در بهترین حالت، به واجدان شرایط معافیت از پرداخت شهریه اهدا می شود و نه بورس تحصیلی.
  • دریافت بورس تحصیلی از دانشکده های دانشگاه اوپسالا در صورتی که با استادی در رشته مورد نظر خود مکاتبه کنید، امکان پذیر هست و این بورس کفاف هزینه های تحصیلی و زندگی را می دهد.
  • تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا و حتی پسا دکترا در این دانشگاه، به زبان انگلیسی هست و معمولا دانش کافی زبان انگلیسی از متقاضیان بر اساس ارائه مدارک بین المللی زبان مانند آیلتس و تافل درخواست می شود.
  • آشنایی با زبان سوئدی  جهت مکالمه، امتیازی برای پذیرش در مقطع دکترا هست. اگر چه نه شرط لازم و نه شرط کافی برای اخذ پذیرش محسوب می شود.
  • تعامل با دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه اوپسالا سوئد، از طریق دسترسی به صفحات اختصاصی دانشگاه در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و فیس بوک امکان پذیر خواهد بود.
  • صدها دانشجوی ایرانی فارغ التحصیل شده از این دانشگاه را در لینکدین جست و جو کرده و با آن ها تعامل کنید تا پیش از عزیمت به این دانشگاه ، از چند و چون آن با خبر شوید.
  • دانشگاه اوپسالا در زمینه های تاریخ و فلسفه و زبان، تعاملاتی با موسسات و دانشگاه های ایران مثل موزه صلح، مرکز مطالعات جهان دانشگاه تهران و امثالهم دارد. این اطلاعات را از طریق سایت دانشگاه اوپسالا بدست آورید و بخش خبری آن هم کمک خوبی به شما خواهد بود.
  • اساتید و دانشجویان دانشگاه اوپسالا، مقالات زیادی در نشریات peer reviewed منتشر کرده اند که از طریق الزیو و اسکوپوس می توانید به خلاصه و متن آن ها دسترسی داشته باشید. تعامل با اساتیدی که مقالات علمی منتشر کرده اند، فرصت خوبی برای اخذ بورس و کمک هزینه تحصیلی جهت سرپرستی پروپزال دکترای متقاضیان خواهد بود.
  • دانشگاه اوپسالا در نزدیکی استکهلم قرار دارد. بنابراین نگرانی زیادی بابت پیدا کردن محل اقامت مناسب در کشور سوئد که با بحران مسکن رو به رو هست، وجود ندارد.
  • سایت studera.se برای آشنایی با این دانشگاه و دانشگاه های دیگر سوئد توصیه می شود.

بدون نظر

ورود