فرصت های تحصیلی در ۲۰ دانشگاه ممتاز روسیه [بخش دوم]

بهترین دانشگاه های روسیه برای ادامه تحصیل ایرانیان

فرصت های تحصیلی در ۲۰ دانشگاه ممتاز روسیه [بخش دوم]

همانطور که در بخش اول آشنایی با ۲۰ دانشگاه ممتاز روسیه گفته شد، وزارت علوم ایران از بین ۸۹۷ دانشگاه این کشور، ‌قریب به ۱۵۰ دانشگاه را برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های روسیه انتخاب و ارزشیابی کرده است که در سه سطح عالی، خوب و متوسط قرار دارند.

از بین این ۱۵۰ دانشگاه، تنها ۲۰ دانشگاه در فهرست ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم قرار دارد و به این معناست که تحصیل ایرانیان در این مجموعه های آکادمیک، مشکلی بابت کیفیت و اعتبار علمی ندارد و مدارک دانش آموختگان، در اسرع وقت طی مراحل قانونی در کشور،‌ ارزشیابی و معادلسازی می شود.

در قسمت نخست، به معرفی ۱۰ دانشگاه ممتاز روسیه پرداختیم. در این گفتار نیز، در ادامه سلسله گفتارهای معرفی فرصت های تحصیلی و بورسیه در خارج از کشور روزیاتو، به معرفی ۱۰ دانشگاه ممتاز دیگر روسیه خواهیم پرداخت که طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی را شامل میشود.

با ما همراه باشید.

چرا تحصیل در دانشگاه های ارزشیابی شده؟

r8
روسیه یکی از مقصدهای تحصیلی ارزان و آسان برای علاقمندان ایرانی است

این سوال مهمی است و شاید برای خیلی از علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور پیش آمده باشد که بدانند فایده تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران در سراسر جهان چیست. نکته اول که باید به آن اشاره کرد آن است که برخی از دانشگاه ها در دنیا، سیستم مشخص و روال آموزشی و آکادمیک حرفه ای و مستندی ندارند و بعضا به عنوان دانشگاه خصوصی یا نیمه دولتی، صرفا با اخذ شهریه، نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کنند.

وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران برای ارائه راهکاری موثر برای آشنایی دانشجویان ایرانی با دانشگاه های معتبر خارج از کشور، هر ساله کتابچه ارزشیابی دانشگاه ها در کشورهای مختلف دنیا را ارائه می کند و بر اساس معیارهایی که در اختیار دارد، به بررسی دانشگاه های ارزشیابی شده قبلی و ارزشیابی شده جدید می پردازد.

نکته بعدی اینکه، اگر شما بخواهید از فواید مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های خارج از کشور در داخل استفاده کنید، مدرک شما ارزشیابی و سپس معادلسازی می شود. با مدرک معادلسازی شده توسط وزارت علوم ایران، می توانید از خدمات مدرک کسب شده استفاده کرد.

r9
تحصیل در دانشگاه های ارزشیابی شده روسیه، فواید مالی و علمی دارد

نکته سوم درباره اهمیت تحصیل در دانشگاه های ارزشیابی شده وزارت علوم این است که اگر در زمان تحصیل بخواهید از ارز دانشجویی استفاده کنید، حواله ارزی فقط به دانشجویانی تعلق می گیرد که در سامانه نشاط ثبت نام کرده و در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در خارج از کشور مشغول به تحصیل باشند.

بنابراین، به ۳ دلیل مهم فوق الذکر، توصیه می شود پیش از اقدام برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود در هر کشور دنیا، نسبت به بررسی نام دانشگاه در فهرست ارزشیابی دانشگاه های وزارت علوم ایران، اطلاع حاصل کنید.

چرا روسیه؟

ما قبلا درباره اهمیت تحصیل در روسیه گفتیم. در این گفتار به خلاصه اشاره میک نیم که تحصیل در روسیه چه به زبان روسی و چه به زبان انگلیسی، فواید زیادی دارد. یکی آنکه شما، امکان دسترسی به مجهز ترین آزمایشگاه های مهندسی و پزشکی دنیا را خواهید داشت. امکان تعامل با شرکت های بزرگ روس و شرکت های چند ملیتی فعال این کشور برایتان فراهم می شود. با آشنایی با استانداردها و رویه کاری صنعتی و خدماتی روسیه، می توانید در پروژه های مختلفی که با حضور طرف روس در ایران، طراحی و اجرا می شود شرکت کنید.

r10
تصویر برخی از کلاس ها در دانشگاه های معتبر روسیه

دانشگاه های روسیه با مراکز علمی متعددی در دنیا تعامل دارند که فرصت تبادل دانشجو (exchange student) برایتان فراهم می شود. ضمنا هزینه تحصیل و زندگی در روسیه، از بسیاری از کشورهای دنیا پایین تر است.

با این توضیحات مختصر، نگاهی داریم به ۱۰ دانشگاه ممتاز روسیه.

دانشگاه دولتی مهندسی عمران مسکو

r1
تصویر ایندکس پرتال دانشگاه دولتی مهندسی عمران

این دانشگاه که Moscow State University of Civil engineering(MGSU),  نام دارد، یکی از بهترین مقصدهای تحصیل در رشته های مهندسی عمران و گرایش های مربوطه بوده که به عنوان یازدهمین دانشگاه ممتاز روسیه در فهرست اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم قرار گرفته است.

پرتال دانشگاه در این نشانی قرار دارد که به سه زبان آلمانی، انگلیسی و روسی بارگذاری شده است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، پرتال دانشگاه از ۶ قسمت اصلی به نام: معرفی دانشگاه، بخش اموزشی، فرصت های تحقیقاتی، دانشجویان بین المللی، اخبار و ارتباط با ما تشکیل شده است.

سایت این دانشگاه، یکی از بهترین پرتال های اطلاع رسانی دانشگاه های روسیه بوده و همه نوع اطلاعات مورد نیاز برای پذیرش و دریافت بورسیه و تعامل با هیات علمی دانشگاه و فرصت های تحقیقاتی را به زبان انگلیسی و شفاف در اختیار مخاطبان قرار داده است.

برای آگاهی از نیازمندی های پذیرش دانشگاه، مستقیم به این لینک مراجعه کنید.

به طور کل، دانشگاه های روسیه بر خلاف دانشگاه های اروپا، مدرک زبانی از دانشجو درخواست نمی کنند. اگر رشته تحصیلی مورد نظر شما به زبان روسی باشد و تسلطی به این زبان ندارید،‌ دوره های ۹ تا ۱۲ ماهه برای شما برگزار می شود.

اگر دوره به زبان انگلیسی باشد، آشنایی به این کفایت می کند و الزامی به ارائه آیلتس و تافل و GRE نیست.

اگر برای اپلای در این دانشگاه با پرسشی مواجه شدید، از این نشانی پست الکترونیک info@mgsu.ru سوال کنید.

دانشگاه منابع معدنی سنت پترزبورگ

r2

دانشگاه National Mineral Resources University از جمله دیگر دانشگاه های ممتاز روسیه به شمار می رود که در زمینه منابع معدنی، فعالیت دارد. کشور پهناور روسیه، بهشت مواد معدنی بوده و روس ها، یکی از بنیانگذاران رتبه بندی و درجه بندی مواد در جهان هستند که جدول مندلیف، خود مشتی نمونه خروار است.

دانشگاهی با بیش از ۲۰ هزار دانشجو، اکنون یکی از قطب های عالی تحصیل در این رشته های راهبردی به شمار می رود. سایت آن در این نشانی ارائه شده است که به زبان انگلیسی نیز بارگذاری شده و در دسترس خواهد بود.

درگاه این دانشگاه همچون پرتال دانشگاه مهندسی عمران مسکو، از ظرفیت های اطلاع رسانی خوبی برخوردار بوده و اطلاعات مورد نیاز پذیرش و بورسه و تحقیق در دانشگاه ها را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داده است. بخشی آکادمیک دانشگاه در این لینک قابل مشاهده خواهد بود.

r3

فرصت های تحقیقاتی دانشگاه نیز در این قسمت قابل بررسی است. برای آگاهی از ظرفیت های ارتباط بین الملل دانشگاه منابع معدنی سنت پترزبروگ، به این آدرس مراجعه کنید. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه، از این نشانی استفاده کنید.

همه اطلاعات مورد نیاز برای پذیرش در این دانشگاه را در قسمت admission دنبال نمایید.

دانشجویان و دانش آموختگان و اساتید دانشگاه، در نیم قرن اخیر نقش زیادی در توسعه صنایع معدنی و فلزی روسیه داشته و به همین خاطر، دانشگاه معدنی سنت پترزبورگ را باید یکی از برترین های روسیه در این حوزه قلمداد کرد که روابط علمی گسترده بین المللی نیز دارد.

امیدواریم این دانشگاه برای علاقمندان به رشته های معدنی، فواید علمی بسیاری داشته باشد.

دانشگاه ملی مهندسی انرژی مسکو

این دانشگاه یکی دیگر از دانشگاه های ممتاز روسیه است که در فهرست وزارت علوم ایران قرار گرفته است. برای علاقمندان به تحصیل در رشته های مرتبط با مهندسی انرژی، از انرژی سبز (green energy) یا انرژی های تجدید پذیر (Sustainable energies) یا شیوه های تولید برق و مدیریت انرژی، این دانشگاه گرایش های مختلفی را در اختیار علاقمندان به مباحث انرژی قرار می دهد.

دانشگاه یاد شده در سال ۱۹۳۰ میلادی در روزگار شکل گیری صنعت انرژی روسیه شکل گرفت و عمر آن، با تاریخ رونق صنعت انرژی در روسیه همخوانی دارد. موسسه MPEI، اکنون بزرگ ترین مرکز آموزشی و تحقیقاتی و یکی از برترین مراکز فنی روسیه در حوزه مهندسی قدرت،‌مهندسی برق و مهندسی فرکانس  و فناوری اطلاعات به شمار می رود.

از سال ۱۹۸۷ میلادی، این دانشگاه به عضویت انجمن بین المللی دانشگاه ها (IAU) نائل آمد. این دانشگاه عظیم، ۷۰ دپارتمان دارد و بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تخصصی در آن مشغول به کار است. از مجموعه ۱۵ هزار دانشجوی آن، بیش از ۶۰۰ نفر، دانشجوی دکترا هستند.

r4

اهمیت این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی علاقمند به تحصیل در رشته های مرتبط با انرژی در روسیه به قدری بالاست که پرتال دانشگاه، به بیش از ۲۰ زبان  بارگذاری شده است.

هر پرسشی برای تحصیل و بورسیه و پذیرش در این دانشگاه دارید از پست الکترونیک : study@mpei.ru  جویا شوید. برای آگاهی از شرایط APPLY‌ دانشگاه، به این لینک مراجعه نمایید.

آکادمی علوم روسیه

r5

دانشگاه Russian Academy of Science از جمله محافل علمی معتبر و ممتاز روسیه است که برای فرصت های تحقیقاتی دانشجویان ایرانی علاقمند به تحصیل در روسیه پیشنهاد می شود. سایت دو زبانه آن را در این نشانی دنبال کنید.

موسسه هوا فضا مسکو

r6

علاقمندان به رشته های هوا فضا، دانشگاه هوا فضا مسکو (Moscow Aviation Institute) را می توانند به عنوان یکی از منابع خوب برای تحصیل در این رشته های راهبردی، در دستور کار قرار دهند.

دانشگاه هوایی مسکو را در این لینک دنبال کنید. بیش از ۲ هزار دانشجوی بین المللی از ۵۰ کشور دنیا در این دانشگاه مشغول به تحصیل در رشته های مختلف مربوط به علوم هوا فضا هستند.

تحصیل در این دانشگاه به ۲ زبان انگلیسی و روسی امکان پذیر است و شهریه سالانه، به طور میانگین بین ۵ تا ۱۲ هزار دلار متغیر خواهد بود.

رشته های کارشناسی دانشگاه که به زبان انگلیسی ارائه می شود عبارتند از:

  1. Aircraft Engineering
    ۲. Aircraft Engines
    ۳. Electronic Engineering and Avionics
    ۴. Computer Aided Engineering (CAE) in Aircraft Manufacturing

فهرست دانشکده های این دانشگاه را در لینک های زیر مشاهده کنید.

  • Aeronautical Engineering
  • Flying Vehicles Engines
  • Control Systems, Informatics & Electrical Engineering
  • Flying Vehicles Radio Electronics
  • Engineering Economics
  • Astronautical Engineering
  • Robotics & Intellegent Systems
  • Applied Mathematics and Physics
  • Applied Mechanics
  • Social Engineering
  • Foreign Languages

در صورتی که خواهان تحصیل در این دانشگاه هستید، مدارک دانشگاه را با سازمان هواپیمایی کشوری، چک نمایید.

دانشگاه هیدرومترولوجیکال سنت پترزبورگ

دانشگاه Russian state Hydro meteorological University یکی دیگر از دانشگاه های ممتاز روسیه به شمار می رود که در فهرست الف اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم کشورمان قرار گرفته است. پرتال دانشگاه در این نشانی در دسترس قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۳۰ میلادی تاسیس شد و یکی از قطب های علمی روسیه در عرصه هواشناسی محسوب می شود.

اگر علاقمند به موضوعات محیط زیست، هواشناسی و آشنایی با تجهیزات و فناوری های مربوطه هستید، این دانشگاه می تواند یکی از بهترین گزینه ها جهت تحصیل در این حوزه در روسیه باشد. دپارتمان های متعددی در این دانشگاه تخصصی فعال در عرصه هواشناسی مشغول به کار هستند که جزییات بیشتر را در این لینک دنبال کنید.

توجه داشته باشید که در فرآیند اپلای و پذیرش، اگر با پرسشی مواجه شدید،‌ درخواست خود را به نشانی پست الکترونیک: rshu@rshu.ru ارسال کنید. اگر قصد نوشتن بیانیه هدف (SOP) در فیلدهای کاری این دانشگاه دارید و می خواهید با اساتید دانشگاه درباره پروژه های تحقیقاتی مشترک تعامل کنید، از بخش STAFF استفاده کنید.

البته، فرصت های تحقیقاتی متنوع بین المللی دانشگاه را نیز می توان در بخش Research بررسی کرد. برای بررسی ظرفیت های علمی و فناورانه دانشگاه، توصیه می کنیم این ویدوئو شش دقیقه ای را تماشا کنید.

دانشگاه گردشگری، ورزش و جوانان مسکو

r7

دانشگاه Russian state University of physical Education Sport, youth and Tourism، معروف ترین دانشگاه روسیه در زمینه علوم ورزش و گردشگری است و در فهرست ممتاز اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم قرار دارد. پرتال آن در این نشانی در دسترس بوده و اطلاعات سایت، به خوبی به زبان انگلیسی بارگذاری و در دسترس است.

پایتخت روسیه، اکنون فرصتی را در اختیار علاقمندان به تحصیل در رشته های تربیت بدنی، گردشگری و مدیریت حرفه ای امور ورزش قرار داده تا با تحصیل در این عرصه ها، فرصت کسب و کار خوبی را در رشته های مرتبط با صنعت گردشگری و ورزش بدست آورند.

شهریه دانشگاه برای رشته های کارشناسی، به طور متوسط بین ۱۰۲ هزار تا ۱۱۴ هزار روبل روسیه متغیر است. این قیمت برای طی کردن دوره کارشناسی در مدت ۴ سال است. برای رشته های کارشناسی ارشد، شهریه دانشگاه برای ۲ سال،، بین ۱۰۸ هزار تا ۱۲۷ هزار روبل است.

قابل ذکر است که تحصیل در کلیه رشته های این دانشگاه به زبان روسی ارائه می شود و نیازمندهای پذیرش (admission’s requirement) را می بایست در این لینک دنبال کنید.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

دانشگاه Saint Petrsburg State Polytechnic University، از جمله دانشگاه های معتبر و معروف روسیه است که در فهرست ۲۰ دانشگاه برتر این کشور قرار گرفته است. پیش تر در گزارشی، به معرفی اجمالی این دانشگاه پرداختیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • ریحانه فروردین ۹, ۱۳۹۶

    با عرض سلام
    من متوجه این موضوع نشدم که چرا بین ۸۰۰ دانشگاه روسیه این ۲۰ دانشگاه ممتاز است؟ یعنی بقیه ارزش چندانی ندارد؟
    موید باشید

    • علی زمانی فروردین ۱۰, ۱۳۹۶

      بخاطر اینکه این ۲۰ دانشگاه در بررسی وزارت علوم ایران، شرایط علمی، تجربی، فنی و آموزشی قوی و با استانداردهای آموزشی بین المللی معتبر داشته و ما بقیه دانشگاه ها نیز در فهرست خوب و متوسط قرار دارند. بقیه هم ارزش خوبی دارند اما در حد این ۲۰ دانشگااه معرفی شده ارزشیابی شده، نیستند.

  • شروین فروردین ۹, ۱۳۹۶

    یعنی اگر دانشگاه های ارزشیابی شده انتخاب نشه با مدرک نمیشه در ایران کار کرد؟ 🙁 این رو من الان دیدم.

    • علی زمانی فروردین ۱۰, ۱۳۹۶

      طبق قواعد وزارت علوم، معمولا تحصیل در دانشگاه های ارزشیابی شده خارج از کشور به صدور مدرک معادل برای شما در ایران منجر میشود. برای دریافت اطلاعات تکمیلی با وزارت علوم مکاتبه بفرمایید

  • ali فروردین ۱۱, ۱۳۹۶

    با سلام لطفا دانشگاه های پزشکی مثل rudn را نیز بررسی کنید