باشگاه انرژی مثبت ها : چگونه مثبت فکر کنیم؟

تکنیک های مثبت اندیشی و تفکر مثبت چیست؟

باشگاه انرژی مثبت ها : چگونه مثبت فکر کنیم؟

چگونه با انرژی مثبت، به خود و دیگران در طول روز کمک کنیم، این ها پرسش هایی هست که این گفتار تلاش دارد در باشگاه انرژی مثبت های امروز روزیاتو، به آن اشاره کند. با ما همراه باشید و مثبت فکر کنید.

1-w600-h600

مثبت بودن و مثبت اندیشی و تفکر مثبت و انرژی مثبت و تلاش برای شاد زیستن و هنر شاد بودن و شادی آفرینی، مقولاتی هست که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده و کتاب ها و مستندها و فیلم های بسیاری در این عرصه ها طراحی و ساخته شده است. توصیه های روان شناسان، جامعه شناسان، طبیبان و بزرگان علم و ادب و هنر و معرفت همواره در همه ادیان بر این روش استوار بوده که ذهن سالم و خلاق، در جسم سالم است و اگر می خواهیم مثبت اندیش و موثر باشیم، باید تندرستی جسم را در اولویت قرار دهیم. نمی توان جسمی ضعیف و مریض داشت، اما انتظار تفکر مثبت و خلاق و موثر را در جامعه داشت. در واقع رابطه مستقیمی بین ذهن سالم و بدن سالم وجود دارد. موضوعی که یافته های علمی جدید نیز آن را تصدیق می کند. به هر حال، موضوعاتی که در این زمینه در چند دهه اخیر به مدد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا منتشر شده و توجه رسانه ها و مخاطبان را به خود جلب کرده است، مقولاتی در عرصه روان شناسی و جامعه شناسی خودمانی هست که البته محتوا و مطالب بسیاری درباره آن در دسترس می باشد. سرویس سبک زندگی روزیاتو همان طور که در هفته های پیش مشاهده کردید، در روزهای یکشنبه، به مقولات مربوط به انرژی مثبت و مثبت اندیشی  می پردازد. امروز به این موضوع اشاره کردیم که چگونه مثبت فکر کنیم؟ برای این پرسش، جواب ثابتی وجود ندارد و اگر هر هفته به این مقوله بپردازیم، باز روش ها و شیوه ها و مطالب متنوعی را می توان ارائه کرد.

2-w600-h600

مثبت فکر کردن، اگر چه بنا به خصوصیات اخلاقی و فیزیکی و تجارب هر فرد در طول زندگی و مکانی که در آن زندگی می کند، با فراز و نشیب هایی همراه است، اما به نظر می رسد، برای مثبت فکر کردن و مثبت اندیشیدن، باید اول ساختار مثبت بودن را در شخصیت و هویت خود به وجود آورد. لباس زیبا، همواره بر بدن زیبا، جلوه می کند و نمی توان لباس زیبایی را بر جسمی کثیف پوشاند. بنابراین، ناگفته پیداست که اولین الزام برای مثبت فکر کردن، مثبت بودن هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی هست. جسمی که خود را از مخاطراتی که بشر امروز با آن سر در گریبان هست، سالم نگه می دارد و از افراط در مشروبات الکی و قندی و غذاهای آماده و سرخ شده و فرآوری شده دوری می کند و تنوغ وعده های غذایی گیاهی خود را افزایش می دهد، در کنار ورزش روزانه منظم، می تواند انتظار داشته باشد که بستر را برای فعالیت در عرصه مثبت اندیشی فراهم کرده است. در واقع بیمه ذهن مثبت، جسم سالم است و در عمل هم، تفکر مثبت وانرژی مثبت، توسط افراد مریض و رنجور و بیمار جسمی و ذهنی، خلق نمی شود.

بنابراین برای مثبت اندیشی، باید جسم را از آلوده گی ها پاگ کرد. در همه جای دنیا، فحاشی، نقض حقوق حیوانات، نقض حریم خصوصی افراد، تعرض به وسایل عمومی، نقض قوانین راهنمایی و رانندگی، تولید زباله در طبیعت، عدم صرفه جویی در مصرف آب و برق و مسائلی از این دست، به عنوان رفتارهای ناپسند و زشت از طرف شهروندان و حاکمان تلقی می شود. بنابراین مهم نیست که شما کجای کره زمین زندگی می کنید. باید جسم و رفتار خود را از ناهنجاری ها پاک کنید. باید این ذهنیت را در خود پرورش دهید که دست شما، عامل آلوده گی طبیعت به صورت خواسته یا ناخواسته نباشد. باید دهان خود را عادت دهید که آدامس را روی زمین پرت نکند. باید به زبان خود آموزش دهید که هر حرفی، ارزش گفتن ندارد. باید به رعایت حقوق همه چیز، احترام بگذارید.

وقتی شما رفتار فردی حامی محیط زیست و جامعه را از خود بروز دهید، ناخودآگاه، ذهن شما و جسم شما، در مسیری قرار می گیرد که نقض این موارد از طرف شما، بسیار سخت و نکوهیده خواهد بود و اگر احتمالا به نقض حریم طبیعت و جامعه به هر نحوی مبادرت کردید، وجدان آگاه و سالم شما، به درد خواهد امد و شما برای جبران آن تلاش می کنید. در واقع، تفکر مثبت، در وجدان های بیدار و سالم خواهد بود که نیازهای جامعه و اطرافیان را بر خواسته های خود، ترجیح می دهند. چنین افراد انرژی مثبت و کاریزمایی، هم برای خود و هم برای جامعه تاثیرگذار خواهند بود و افرادی چون نلسون ماندلا، مهاتما گاندی، مادر ترزا و الکساندر فلمینگ، کاشف پنی سیلین و امثالهم ، تنها مشتی نمونه خروار انسان های مثبت اندیش برای جامعه بشری هستند.

3-w600-h600

پس اگر به دنبال مثبت اندیشی و تفکر مثبت بودید، ابتدا یک چگ آپ خودمانی از وضعیت جسمی و سبک زندگی خود در عرصه خوردن و نوشیدن و امثالهم انجام دهید. ببینید آیا رفتارهای ناپسند در غذا خوردن، نوشیدن، راه رفتن، حرف زدن و حقوق شهروندی در شما موج می زند یا خیر؟ اگر مواردی مشاهده کردید، تلاش کنید برای حل آن ها، با مشاوره افراد خبره، راه حل هایی پیدا کنید تا در کوتاه مدت و بلند مدت، عوامل منفی را از خود دور کنید. عوامل منفی به طور عمومی برای بهداشت فردی عبارتند از: سیگار نکشیدن، فست فود نخوردن، کاهش مصرف نوشابه های الکی و قندی و هر آن چه علم، از آن به عنوان مخدر و افیون بهداشت جسمی یاد می کند.

البته این به آن معنا نیست که همه انسان های انرژی مثبت اطراف ما در این روزگار، همه سیگار نمی کشند و نوشابه گاز دار نمی خوردند و و . . . . صحبت این نیست! بلکه، برای تفکر مثبت، باید خود را از پلیدی های مختلف که آسیب رسان به مغز و تفکر آزاد منش و مثبت اندیش هست، رها کرد و این رهایی، راهکارهایی دارد که باید به آن توجه داشت.

ما در طول روز، به عواقب منفی خیلی مسائلی که به دنبال انجام ان هستیم، بیش از عواقب و نتایج مثبت و ارزشمندن آن فکر می کنیم. البته این خیلی هم بد  نیست، چرا که همواره ریسک و عدم قطعیت (Risk & Uncertainty) بخش جدایی ناپذیر از سبک زندگی روزانه همه مردم است و مختص آدم های خاصی نیست. اما این که چرا، قشرهای خاصی از مردم، بهتر از بقیه می توانند به مدیریت ریسک و پیشامدهای ناگوار بپردازند و زندگی شاد و مثبتی را تجربه کنند و بسیاری، همواره در استرس و تنش و مخاطرات روانی هستند، مقوله ای است که نیاز به توجه و تامل بیش تر دارد.

مثبت اندیشی به این معنا نیست که اگر شما قصد سفر با خودروی شخصی  دارید در فصل پاییز، به امید هوای خوب و آفتابی و جاده ای صاف و محل اقامت کافی و مناسب در شهر مقصد، سوار بر ماشین شده و به سمت مقصد از قبل تعیین شده حرکت کنید. خیر! مثبت اندیشی چنین موضوعی را حکم نمی کند. اما از طرفی، نباید این تصور در ذهن شما ایجاد شود که چون هفته گذشته در اخبار خوانده اید که ۳۰ نفر در جاده ایی که شما قصد عزیمت دارید، به واسطه واژگونی خودرو یا اصابت سنگ از کوه به خودروی آن ها جان باختند، پس احتمالا این معضل گریبان شما را هم خواهد گرفت! این تصور هم نادرست هست، چرا که احتمال واژگونی خودروی شما مانند خودروهاییی که هفته گذشته از ان جاده عبور کردند،بسیار کم هست و همچنین احتمال اصابت سنگ به شیشه خودرو شما.

 

۸ عامل برای تفکر مثبت در یک سفر

تفکر مثبت، نگاه واقع بینانه و آگاهانه به مسائل مختلف هست. تفکر مثبت نه می گوید که به واژگونی احتمالی خودرو فکر کنید، نه می گوید که برای سفر، تمهیدات لازم را اندیشه نکیند. تفکر مثبت در هنگام سفر به شما می گوید که مقدمات کار را آماده کنید. مقدمات کار چیست؟

۱-تست بخش های مختلف خودرو از نظر ایمنی و آمادگی فنی.

۲-فراهم کردن آذوقه برای طول سفر به تعداد سرنشینان.

۳-جک کردن حساب بانکی و همراه بردن مقداری پول نقد.

۴-بررسی شرایط اقامت و گردش در شهر مقصد پیش از عزیمت.

۵-بررسی وضعیت آب و هوا از طریق کانال های مربوطه.

۶-اطمینان حاصل کردن از ایمنی مکانی که قصد ترک آن را دارید.

۷-مرور کردن بر برنامه سفر و نگاهی به مسیرهای حرکت رفت و برگشت.

۸-اطلاع به یکی از دوستان و آشنایان که از سفر شما و مدت آن با خبر باشد

 

این ۸ مورد، نمونه ای از کارهایی است که جسمی سالم و ذهنی آگاه، پیش از سفر خود، در نظر دارد. پس اگر شما این موارد را در ذهن داشته باشید، تا حدودی ریسک و عدم قطعیت را مدیریت کرده اید. آیا در این ۸ مورد، بررسی احتمال واژگونی خودرو مطرح شده بود، احتمال تصادف مطرح شده بود؟ خیر! مسافری  که با این روش اقدام به سفر می کند، ناخودآگاه مثبت فکر کرده است و تفکر مثبت، آسایش و آرامش را به وی و همراهانش در طول سفر تقدیم خواهد کرد. چنین فردی، می تواند با ذهنی آرام و خلاق، به مکان های گردشگری که میتواند با هزینه های مختلف مشاهده کند، بپردازد و سفر به یاد ماندنی رابرای خودودیگران در مقصد، خلق کند.

تفکر مثبت برای این مسافر با برنامه و با فکر، فرصت آفرین هست. او توانسته از قبل سفر، نقاط دیدنی و بکر را با مشاوره دوستان،پیدا کند و از وقت خوددر شهر مقصد، به بهترین شیوه استفاده کند و آماده کسب تجربه و یادگیری برای خود و دیگران باشد. کسی که مثبت فکر می کند، همواره عاشق یادگیری و تعامل با دیگران هست و در واقع فکر مثبت، از یادگیری حاصل می شود. یادگیری، ارتباطی به مدرک دانشگاهی ندارد. یادگیری، در  خوب گوش کردن و خوب نوشتن و دیدن خوب مسائل خوب انجام می شود و الزاما، پای تخته مدرسه و دانشگاه حاصل نمی شود.

برای همین هست که ما شاهد هستیم، کتاب های زیادی درباره خوب دیدن و خوب شنیدن و تجربه کردن مساول مختلف نوشته می شود و بعضا فروش بالایی را هم تجربه می کند. مانند کتاب آن چه هاروارد به شما نمی آموزد یا کتاب هنر شفاف اندیشی رولف دوبلی. همه این نوع کتاب ها به ما یاد می دهد که چطور مثبت اندیش باشیم و تفکر و ذهن خود را از خطاهای مختلف، دور کنیم.

در واقع در مباحث مدیریت خلاقیت (Creativity Management) و حتی مدیریت نوآوری (Innovation Management) یکی از مقولاتی که به آن پرداخته می شود، شیوه های تفکر، دریافت، تحلیل و بررسی داده از هر نوع قسم است. برای خلاق بودن، باید خلاقانه به جمع آوری اطلاعات پرداخت و نوآورانه تحلیل کرد و تفکر نوآور،در ذهن مثبت و آینده نگر مجسم می شود و این ذهن جذاب،، در بدن سالم و روحی آرمان گر متعالی می شود.

به همین خاطر است که شاخه های جدیدی در علوم مدیریت امروزه پدیدار شده که به تفکر مثبت و نگاه مسئولانه به طبیعت و جامعه اشاره دارد مانند بازاریابی متعالی ( Transcendental  Marketing) یا مسئولیت اجتماعی شرکت ها (Corporate Social Responsibility)  . کسب و کار سبز (Green business) یا رفتار طرفدار محیط زیست (ecofriendly approach)‌ که امروز در عرصه مدیریت و برنامه ریزی در دنیا مرسوم شده است ، نمی تواند خارج از تفکر مثبت و مثبت اندیشی و فارغ از نگاه مسئولانه به جامعه و طبیعت شکل بگیرد. غیر ممکن هست شما نگاه مسئولانه ای و مثبتی به طبیعت نداشته باشید، اما برای کاهش تولید پسماند کارخانه/شرکت/خانه خود تلاش کنید و هزینه کنید.

بنابراین  ناگفته پیداست که نیروی محرک خیلی از اقدامات حامی محیط زیست، جامعه و کره زمین، تفکر مثبت افراد انرژی مثبت هست که شکل عینی به خود می گیرد و جامعه را به سمت تعالی سوق می دهد. ما هم باید با تفکر مثبت و رفتار مثبت، در این مسیر حرکت کنیم تا جامعه آینده و کره زمین برای نسل های بعدی، شرایط بهتری از گذشته و حال را داشته باشد.

خوب چه کنیم؟

ویدئو زیر در ۲۱ دقیقه شما را با الزامات تفکر مثبت آشنا می کند

https://www.youtube.com/watch?v=GtJ5ColgEm4

منفی بافی رو بیخیال

منفی بافی رو به قول دوستان اداری، از دستور کار خارج کنید. مرتب به عواقب منفی فکر نکنید. ذهن خود را از سبک تصور و تفکر خالی کنید. به جای ان، یاد بگیرید به جای منفی بافی،  SWOT ANALYSIS بکنید. یعنی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای کارهایی که میخواهید انجام بدهید را مکتوب کنید. برای ان ها راه حل پیدا کنید و برای نیل به آن ها با همیاری خبرگان، تلاش کنید. این که اغلب نتایج منفی، نصیب افراد منفی بین می شود و نتایج مثبت، فقط به افراد مثبت اندیش می رسد، تفکر نادرستی هست. ما از آینده و پیشامدها خبر نداریم. اما با ابزارها و شیوه هایی که در دسترس هست، می توان احتمال وقوع مثبت و منفی را مدیریت کرد. یاد بگیرید همه چیز را مدیریت کنید. تفکر مثبت، با مدیریت اثربخش حاصل می شود.

این پیام آشکاری هست که به هر چیزی  بیش تر تمرکز کنید، مقدار بیش تری از ان را بدست خواهید اورد.

 

تصور مثبت برای تفکر مثبت

ادم هایی که مثبت فکر می  کنند، همواره تصور  مثبتی از چیزی که قصد بدست آوردن ان را دارند، در ذهن خود مجسم می کنند. مثلا اگر قصد دارند خودروی خود را عوض کنند، به خودرویی که دوست دارند بدست بیاورند فکر میکنند. در ذهن مجسم می کنند. شیوه های خرید و کسب ان را مرور می کنند. شرایط ومقدمات را فراهم می کنند  و مدام به آن فکر می کنند. هر روز، روز خود را طوری آغاز می کنند و مدیریت می کنند که یک گام به خرید آن نزدیک شده باشند. دوستی می گفت برای بدست آوردن ۱ میلیارد تومان در عرض ۵ سال، باید در کلاس میلیاردی فکر کرد و عمل نمود. کلاس میلیاردی یعنی کارهای بزرگ با گام های کوچک و برنامه ریزی مدون که ذهن و فکر و جسم را با خود همراه کند. به قول بورس بازها، نگاه به فاکتور سود آتی. نگاه صبورانه و مشتاق و آگاهانه برای مدیریت داشته ها به سمت یافتنی ها. همه این ها، معنی تصویر مثبت برای تفکر مثبت را در ذهن تداعی می کند.

4-w600-h600

عادات ناپسند ممنوع

ما در طول روز، به هزاران چیز مختلف فکر می کنیم که شاید خیلی هم به هم مرتبط نباشند و به واسطه اطلاعات ضعیف، ذهن ما درگیر و ناراحت و خسته و نگران می شود. بایدمراقب فرآیند فکری و عادات ذهنی خود باشیم. باید مراقب بود که ذهن و گوش و چشم،  در معرض مسائل منفی قرار نگیرد. در این دنیا که در معرض بمباران تصاویر و خبر هستیم، باید مراقب باشیم صدمه نبینیم. صدمه نخوردن، خود هنری هست برای مثبت اندیشان. بررسی ها نشان می دهد که مثبت اندیشی، سبب می شود تا مغز از ترشح کورتیزول جلوگیری کرده و به‌جای آن مغز را وادار به ترشح «سِرُتونین» می‌کند که با «خلاقیت، نوآوری و تمرکز» در ارتباط است.

5-w600-h600

مغز آدمی، قدرت خارق العاده ای دارد برای ایجاد مسیرهای عصبی جدید دارد که در علم عصب شناسی و علوم شناختی، واکاوی می شود. با مثبت اندیشی، مغز خود را به خلق مسیرهای عصبی جدید، تحریک کنید. این فرآیند، فعال هست و فاز به فاز صورت نمی گیرد. پس بایدتلاش کرد که همواره مثبت اندیش بود و برای کسب نتایج مثبت، تلاش کرد.

 مثبت اندیشی صبورانه

مثبت اندیشی، فرآیندی یک شبه نیست و مانند بازار بورس، برای پول دار شدن باید از گام های کوچک آغاز کرد و صبورانه به مصاف فرصت های مختلف رفت. تصور نتایج مثبت برای رویدادهای پیش رو، تلاشی است برایی مشاهده اتفاقات در آینده ای نه چندان دور. باید به این جمله ایمان داشت. تجسم خلاق، خود هنر هست و هنر شاد زیستن و تفکر مثبت، از همین جا ها نشات می گیرد. دوری از افراد منفی و انرژی منفی و در معرض قرار نگرفتن استرس و تنش های گوناگون در طول روز، می تواند مثبت اندیشی صبورانه را در شما تقویت کند. فرهنگ صبوری را در خود تقویت کنید و آن را به کار ببرید. البته فراموش نکنید که صبوری، به معنای عدم برنامه ریزی و تحلیل درست اطلاعات نیست.

6-w600-h600

مثبت اندیشی و خواستن

مثبت اندیشی با خواستن همراه است. سعی کنید از جمله میخواهم و من می توانم، بیش تر در طول روز استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود