با ۸ استارت آپ جالب آشنا شوید؛ نگاهی به ایده‌های نو

با ۸ استارت آپ جالب آشنا شوید؛ نگاهی به ایده‌های نو

استارت آپ، یکی از مهم ترین کلید واژه های برای کارآفرینی دیجیتالی در یک دهه اخیر است. هنوز چند هفته بیشتر از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی نگذشته که فهرست عریض و طویل نشریات و درگاه های مطرح جهان برای پیش بینی برترین ها در سال جاری میلادی منتشر شده است. فهرستی که به بررسی برترین های رشته های مختلف از موسیقی و سینما تا شرکت های نوپا پرداخته و تلاش می کند تا با سابقه فعالیت ها و بررسی تکنیکی و تحلیلی، پیش بینی هیجانی خود را برای سال میلادی جدید ارائه کند.

یکی از این پیش بینی ها مربوط به شرکت های نوپا است که به نظر میرسد در چند سال اخیر، در کانون توجه رسانه ها و بسیاری از تحلیل گران اقتصادی و سیاسی و اجتماعی قرار گرفته و روند کارآفرینی و اشتغال در سالهای آینده در اقتصاد جهانی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

ما اکنون در فضایی از کسب و کار دهکده جهانی به سر می بریم که رقم های سر سام آوری برای خرید و فروش استارت آپ هایی که بعضا با چند میلیون دلار راه اندازی شده اند، پرداخت می شود و برای نخستین بار در طول تاریخ، شاهد ارزش افزوده های چند هزار درصدی برای یک بیزینس، تنها چند سال پس از راه اندازی هستیم.

S15
قرن بیست و یکم را قرن غوغای استارت آپ ها میتوان نامید

اگر شما هم علاقمند به راه اندازی کسب و کاری در فضای دیجیتال هستید و به دنبال ایده های ناب و جالب می گردید، گزارش امروز را با ما همراه باشید که به معرفی ۲۰ استارت آپ موفق و موثر سال ۲۰۱۷ از نگاه بیزینس اینسایدر می پردازد. برخی از استارت آپ هایی که در ادامه گفته می شود، مانند خان آکادمی، توسط هندی ها راه اندازی شده است و به نظر می رسد، پایتخت فریلنسرهای جهان (هندوستان)، در دنیای دیجیتال هم سرزمین شگفتی ها باشد.

S16
استارت آپ های دیجیتالی، پیشرو ترین شرکت ها در نیمه نخست قرن بیست و یکم

یکی از مطرح ترین درگاه های خبری چند سال اخیر را باید بیزینس اینسایدر دانست. مجموعه خبری و اطلاع رسانی چند رسانه و چند زبانه که در هفت سال اخیر، حجم قابل توجهی از محتوای تولید شده آن توانست با نثر ساده و اطلاع رسانی مصور، مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشاند و رویه جدیدی را در خبر رسانی در حوزه سبک زندگی معرفی کند.

این درگاه اکنون به زبان های مختلفی بارگذاری و راه اندازی می شود و از نویسندگان با تجربه در عرصه های مختلف از سیاسی و ورزشی تا اقتصادی و هنری استفاده می کند. ایندکس شدن بیش از هشتاد میلیون صفحه درباره بیزینس اینسایدر در گوگل نشان می دهد که مخاطب پذیری ماموریت اطلاع رسانی آن قابل توجه بوده و توانسته نظرات بسیاری را جلب کند.

S17
تعریف ماموریت، چشم انداز و برنامه تجاری، نخستین گام برای راه اندازی استارت آپ

فردی به نام اکسل اسپرینگ در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی، ۸۸ درصد این شبکه خبری را به مبلغ ۳۴۳ میلیون دلار خریداری کرد. از دیگر درگاه­ های پر مخاطب بیزینس اینسایدر می­توان به Tech Insider اشاره کرد که بهترین ­های فناوری را در زمینه­ های مختلف معرفی می­کند.

خبرهایی که بیزینس اینسایدر بر روی خروجی خود قرار می­دهد، عناوین وسوسه کننده داشته و به همین خاطر، نیویورک تایمز امریکا بارها نسبت به انتشار اخباری با دقت کم که تنها به هدف کسب کلیک منتشر شده، واکنش نشان داد.

به هر حال، بیزینس اینسایدر را باید یکی از درگاه ­های مطرح خبری وب دانست که تحلیل­ها و محتوایی توسط افرادی گوناگون در رشته ­های مختلف ارائه می­کند. چندی پیش، این شبکه خبری، فهرستی از ده ها استارت آپ خلاقی که سال ۲۰۱۷ میلادی را تحت تاثیر قرار دادند معرفی کرد.

اما پیش از ادامه بحث، شاید این سوال در ذهن برخی از خوانندگان محترم ایجاد شده باشد که چرا استارت آپ اینقدر مهم شد؟ داستان استارت آپ چیست؟  آیا هر کس با حداقل دانش و مهارت و سرمایه می تواند استارت آپی راه اندازی کند؟

چرا استارت آپ؟

تجربه استارت آپ های موفق یک دهه اخیر نشان داده است که هر فردی با هر سطحی از سواد و دانش و مهارت و حتی سرمایه، قادر به راه اندازی یک استارت آپ در زمینه مورد علاقه خود بوده و بر خلاف تصور عموم، راه اندازی استارت آپ، سرمایه یا مهارت قابل توجه در شروع کار نیاز ندارد.

شاید شما یک گرافیست باشید و دوست داشته باشید که نه فقط برای همشهری های خود، بلکه برای مشتریان بالقوه در دیگر کشورها نیز، کارت ویزیت و لوگو و امثالهم طراحی و ارسال کنید.

یا شاید آشپز و تزیینات کار هستید و آماده طراحی و پخت کیک، لواشک، انواع غذا، شیرینی، تزیین بادکنک و شکلات و گل و شمع، با نام و مشخصات درخواست کننده را داشته و امکان ارسال محصولات به سراسر کشور و جهان نیز برای شما فراهم است.

S18
سایت ALLTOPSTARTUPS.COM، ایده های خوبی برای استارت آپ های معرفی می کند

خوب! این کارها تنها با راه اندازی یک درگاه چند صفحه ای چند رسانه و چند زبانه و به اشتراک گذاری اطلاعات در شبکه های اجتماعی پر مخاطب امکان پذیر است و هزینه زیادی بر خلاف کسب و کارهای سنتی برای راه اندازی آن، نیاز نخواهید داشت.

علاوه بر این که دنیای دور کارها و سرمایه پذیرهای دیجیتالی و شبکه های اجتماعی نیز شما را در این مسیر یاری خواهد کرد.

استارت آپ (start-up) یا همان شرکت­های نوپا که معمولا با سرمایه کم و توسط جوانان در زمینه­های مختلف صنعتی و خدماتی طراحی و راه اندازی می­شوند، در دو دهه اخیر، دنیای کسب و کار را تغییر داده و تفسیری که بیل گیتس در کتاب کسب و کار بر بال اندیشه خود در قرن بیستم ارائه کرد را به منصه ظهور رسانده اند.

استارت آ پ ها، معمولا شرکت­های دانش بنیان (Knowledge based) هستند که تلاش دارند با کم­ترین سرمایه، ارزش افزوده ایجاد کنند. مهم نیست این ارزش افزوده در کفاشی یا خیاطی یا آشپزی یا طراحی وب ­سایت و حتی مدیریت تاکسی و حمل و نقل عمومی باشد. شرکت­های استارت آپ، ایده محور هستند و همین، ضامن موفقیت بسیاری از آن­ها شده است.

S19
واقعیت مجازی، یکی از حوزه های کاری مهم استارت آپ ها در سالهای آینده

حتماً در فضای جامعه اطلاعاتی کشورمان با استارت آ­پ­های دیجیتالی بسیاری مواجه شدید که هر یک ابتدا با یک ایده خلاق و جالب شروع به فعالیت کرده و اکنون پس از گذشت چند سال، ارزش بازاری آن ها از چندین شرکت فعال در بازار بورس ایران بیشتر است و سرمایه های میلیون دلاری جذب می کنند.

بنابراین اگر قصد درامد زایی دیجیتالی دارید و می­خواهید بخشی از فعالیت­های روزانه و هفتگی خود را به کاری متفاوت از کارهای روتین شغلی خود اختصاص دهید، به ایده خوب فکر کنید. صنعت فناوری اطلاعات، اکنون صنعتی به ارزش ۳ تریلیون دلار است و یکی از صنایع پیشرو برای کارآفرینان در جهان به شمار می رود و استارت آپ­ها در حال تغییر اساسی در آن هستند.

شرکت EXABEAM

S1

نخستین استارت آپی که معرفی میکنیم، اگزم بیم نام دارد. این اولین محصولی است که بیزینس اینسایدر پیش بینی کرده است که در سال جاری میلادی،  میتواند گوی سبقت را از خیلی از شرکت های رقیب ربوده و یکی از کسب و کار های خلاق و موثر ۲۰۱۷ بود.

محصول این شرکت، مقوله ایمنی و حفاظت از اطلاعات و داده است. مقوله مهمی که سال به سال، به اهمیت آن افزوده می شود و عدم توجه به آن، سالانه ده ها میلیارد دلار خسارت به کاربران و شرکت ها وارد می کند.

این شرکت با ۳۵ میلیون دلار سرمایه خطر پذیر راه اندازی شد. روند کاری این محصول آن است که رفتار انسانی را در شبکه بررسی کرده و پیش بینی خواهد که چه کسی شما را هک می­کند. سهولت در استفاده از نرم افزار اکسابیم و هم­چنین تحلیل رفتار کاربر در فضای مجازی که ضریب آسیب پذیری وی را مشخص می­کند، از جمله قابلیت­های EXABEAM عنوان شده است.

افرادی که در زمینه فناوری اطلاعات و تحلیل امنیت و مقابله با حملات هکرها فعالیت دارند، روی این ایده بررسی کنند.

توجه داشته باشید که همان­طور که قبلا هم در گزارش با مجرمان سایبر روزیاتو اشاره کردیم، فعالیت کلاهبرداران سایبر و مجرمان اینترنتی در کشور در سال­های اخیر به شدت افزایش یافته و روش های عجیبی را در دستور کار قرار داده اند. از طریق درگاه این مجموعه، اطلاعات لازم را کسب کنید.

پیشنهاد خوب: خیلی ها در دنیای امروز، از روش های هک و دزیده شدن اطلاعات خصوصی و نقض حقوق شهروندی در فضای مجازی، چیزی زیاد نمی دانند. اپی برای اطلاع رسانی این حوزه و مشاوره حرفه ای، استارت آپ جالبی را در کشور فراهم می کند که کسب و کار خوبی خواهد بود.

مدیریت خلاقانه شبکه ­ها

S2

استارت آپ بعدی، یک کسب و کار جدید آلمانی است. آلمانی ها در مدیریت استارت آپ ها خوب عمل می کنند. مدیریت شبکه های رایانه ای، ماموریت استارت آپی به نام ویپ تلا است. این شرکت توسط شرکت ESCHENBACH آلمان طراحی شده است و با سرمایه ۱۰۸ میلیون دلار، تلاش دارد تا به عنوان نرم افزاری در سیستم ابری (CLOUD)، شرکت­ها را برای مدیریت بهتر شبکه­های رایانه­ای و ارتقا‌ٔء امنیت آن­ها کمک کند.

همانند شرکت استارت آپ قبلی، این شرکت نیز وارد مقوله امنیت اطلاعات LAW-WAN  شده است که نشان می دهد تا چه اندازه شرکتها و اشخاص حاضرند برای امن بودن اطلاعات خود هزینه کنند.

با توجه به این­که ۱۰ درصد کل هزینه­هایی که شرکت­ها در دنیا در زمینه تله کام هزینه می­شود، به موضوع امنیت شبکه­ها و لوازم این عرضه مربوط است، با نرم افزار VIPTELA می­توان به افزایش اثربخشی شبکه پرداخت و در هزینه­ها تا حدود ۵۰ درصد صرفه جویی نمود.

پیشنهادی برای شما: چطور یک زن خانه دار تا یک دانش اموز و دانشجو و حتی مدیر سازمان، میتواند با زبان ساده، روش های بهینه مدیریت اطلاعات و حفاظت از آن را بداند؟ چطور می تواند به ارائه دهندگان خدمات تخصصی و مشاوره امنیت اطلاعات دسترسی داشته باشد؟ این ها، میتواند ایده خوی برای راه اندازی استارت آپ باشد.

شرکت لابراتوارهای دومینو

S3

شرکت سومی که بیزینس اینسایدر پیش بینی می­کند که در سال جدید میلادی، خبرهای زیادی از آن در دنیای فناوری منتشر شود، شرکت DOMINO DATA LAB است. استارت آپ ۱۰ میلیون دلاری که Pat Grady آن را راه اندازی کرده است و و نرم افزار مدیریت سیستم­ها در فضای ابر است. کمکی به تیم­های مدیریت اطلاعات در فضای گسترده و تکنیکی ابری که آینده مایکروسافت آمریکا نیز توسط ساتیلا نادلا (رهبری هندی) آن در این زمینه راهبری می­شود.

S4

این استارت آپ با استقبال شرکت­هایی  مانند: ZURICH, LUMOSITY, ALLSTATE, CLORX مواجه شده است  که به نوبه خود نیز، استارت آپ موفقی هستند و ایده های خوبی برای شما خواهند بود.

ایده خوب: اگر برنامه نویس و فعال میزبانی وب­سایت هستید، با جادوی فناوری ابری می­توانید خدمات و محصولات متنوعی را وارد بازار فناوری ایران کنید. در فن بازارها شرکت کنید.

s5
تصویر ایندکس پرتال فن بازار ملی ایران

شرکت Classy

s6

این استارت آپ که تصویر ایندکس آن را در بالا مشاهده می کنید، در واقع یک نیکوکار دیجیتالی به شمار می رود که کم تر درباره این موضوع کارآفرینی خلاق، چیزی شنیده بودیم. استارت آپ ، قرار نیست فقط منافع عده خاصی را پشتیبانی کند. بلکه می تواند، کارآفرین اجتماعی (social ENTREPRENERUSHIP) هم باشد و و منافع عامه را مد نظر قرار دهد که در مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت ها  (CSR) باید به آن توجه کرد.

مشتریان این مجموعه را می توان در این لینک دنبال کرد.

استارت آپی در زمینه جذب کمک­های مالی و نیکوکارانه افراد در فضای یک مجموعه غیر دولتی که هدفش، کمک به نیازمندان در سراسر جهان است. سرمایه اولیه ۴۸ میلیون دلار با ضریب خطر پذیری کم که برای سازمان­های اجتماعی توصیه شده است.

S7

این مجموعه در واقع سیستم کسب و کار برای شرکت­های غیر دولتی فعال در زمینه­های بشردوستانه است. آقای Grady، موسس این سیستم معتقد است که بزودی جایگزین نرم افزار ۳ میلیارد دلاری اوراکل به نام Blackbaud خواهد شد.

S8
ایده خوب برای راه اندازی یک خیریه دیجیتالی

ایده خوب: درگاه­های سرمایه پذیر دیجیتالی که برای توسعه فعالیت­های کسب و کار و کارآفرینی طراحی شده است، می­تواند الگوی خوبی برای فعالیت­های بشر دوستانه باشد. حداقل با این کار، کسب و کارهای جانبی شما در کانون  توجه قرار می گیرد. از ایده های این پرتال استفاده کنید.

شرکت Clari

شرکت دیگری که بیزینس اینسارید پیش بینی می کند که خبرهای زیادی از آن در سال جدید خواهیم شنید، شرکت کلاری بود که یکی از استارت آپ های فعال و خلاق در زمینه هوش مصنوعی (AI) است.

S9

هوش مصنوعی همچون واقعیت افزوده، از جمله فناوری های مهم برای توسعه کسب و کار در قرن بیست و یکم به شمار می رود که غول های فناوری همچون گوگل و فیس بوک، در این زمینه فعال هستند.

شرکت کلاری، با درک اهمیت هوش مصنوعی در پیشبرد کسب و کار خلاق، به مقوله مدیریت ارتباط با مشتری و خدمات فروش در شرکت های صنعتی و خدماتی روی آورده است.

استارت آپ کلاری، مجموعه­ای است که تلاش دارد تا تحلیل­های به روز و مصور و چند رسانه ­ای را برای پیش بینی فروش ارائه دهد تا شرکت ها بتوانند با ابزارهای پیش بینی فناورانه، قراردادهای بیشتری منعقد کنند.

S10
تصویر محیط عملیاتی وب و اپ استارت آپ کلاری برای تحلیل اطلاعات تجاری

این نرم افزار به سمت ایده سیستم ­های مشارکتی (system of engagement) در فضای رایانش ابری حرکت دارد و تلاش دارد تا افراد را در کارهای مختلف فروش، بهره ور تر از قبل کند. هر اندازه به این اوپ و نرم افزار اطلاعات بهتری داده شود، قدرت تصمیم گیری و تحلیل اطلاعات آن افزایش خواهد یافت.

ایده خوب: اپلیکیشنی ساده که به افراد کمک میکند تا میزان دخل و خرج روزانه و هفتگی خود را محاسبه و به آن­ها روش­های خوبی برای خرید از جاهایی ارزان تر، با کیفیت­تر معرفی کند می تواند مقدمه یک استارت آپ جالب باشد.

استارت آپی فضایی

S11

شرکت World View Enterprise از جمله استارت آپ­های جالب و خلاقی است که توسط بیزینس اینسایدر در فهرست شرکت­های نوپا و جنجالی سال جاری میلادی قرار گرفت. این استارت آپ، بالون­هایی به جو کره زمین ارسال می­کند تا تصاویر مختلفی دریافت کند. عکاسی هوایی(SPACE PHOTOGRAPHY) تا گردشگری فضایی (SPACE TOURISM) از جمله برنامه­ های آینده این مجموعه جذاب عرصه هوا فضا است.

S12

هزینه راه اندازی آن حدود ۱۵ میلیون دلار برآورد شده است و توسط SEQUOIA AAREF HILAY تاسیس شد.

ایده خوب: هوا فضا هم موضوع خوب و پر کاربردی در زمینه استارت آپ است.

شرکت SPOKE

S13

یک هندی به­نام JAY SIRINVASAN که قبلا شرکت Appurify را تاسیس کرده بود و توسط گوگل خریداری شد، اینک شرکت SPOKE را راه اندازی کرده است که خدمات هوشمندانه ارائه می­کند. هندی ها در زمینه فاوا فعالیت زیادی دارد و اکنون غول نرم افزار جهان توسط یک هندی مدیریت می­شود. درباره این شرکت از طریق درگاه آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

شرکت پریسکوپ

S14

استارت آپ خلاق دیگری که در فهرست برترین­های بیزینس اینسایدر قرار گرفت، Periscope Data نام دارد که بانک­های اطلاعاتی عظیم را به ابزار تحلیل کسب و کار تبدیل می­کند. این شرکت با ۳۴ میلیون دلار شکل گرفت و قصد دارد تا یک راهنمای دیجیتالی و مشاوره خوب تحلیلی برای مدیران باشد.

این شرکت توسط ACCEL VAS NATARAJAN طراحی شد. همان­طور که قبلا گفته شد، شرکت­ها و مجموعه ­هایی که بتوانند صورت­ های مختلفی از داده ­ها را در اختیار مدیران قرار دهند و آن­ها را در تصمیم گیری روزانه و ماهانه و سالانه یاری کنند، مخاطبان بسیاری خواهند داشت. این شرکت همان روش را در دستور کار دارد.

ایده خوب: اطلاعات مالی و اقتصادی و تجاری و هنری و ورزشی در طول هفته و ماه، برای خیلی از فعالان این عرصه­ ها ارزشمند است. دنیای اینفوگرافیک را دست کم نگیرید که فرصت آفرین است. این ­هم یک ایده خوب!

به نظر شما، چه جور استارت آپ هایی در ایران موفق خواهند بود؟

منبع: CLARI ، BUSINESS INSIDER
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • محمد جواد جعفری آبان ۵, ۱۳۹۷

    سلام من یه ایده ناب دارم اما متاسفانه داخل ایران نمیشه خیلی از ایده هارو پیاده کرد مثلا واتساپ یا اینیستاگرام یا تلگرام کودمشون ایرانی هستند