اصول غذا خوردن در تعطیلات نوروز برای اینکه بتوانیم از مهمانی ها نیز لذت ببریم

اصول غذا خوردن در تعطیلات نوروز برای اینکه بتوانیم از مهمانی ها نیز لذت ببریم

درست است که در بسیاری از زمان ها ممکن است هوس خوردن چیزی را داشته باشیم اما برخی از مواقع و خصوصا در هنگام رفتن به یک مهمانی شام در نوروز، به هیچ عنوان نمی خواهیم دست پختی را که به مدت یک سال انتظارش را کشیده بودیم را از دست دهیم.

در چنین زمان هایی ممکن است در ساعات قبل از حضور در آن مهمانی احساس گرسنگی کنیم و با خوردن مواد غذایی اشتباه خود را از آن وعده مطبوعی که انتظارمان را می کشد محروم کنیم.

در ادامه این نوشته راهکارهایی را به شما خواهیم آموخت که با کمک آنها دیگر هرگز غذای خانگی خوشمزه مادر، مادربزرگ و یا سایر اقوام و دوستان را از دست نخواهید داد. با ما همراه باشید:

با صبحانه آغاز کنید

1

لابد با خودتان می گویید که قرار است حجم فراوانی غذا را در وعده شام بخورید پس به اصطلاح رایج بی خیال صبحانه می شوید. اما بدانید که این راهکار بسیار نادرست است.

با این کار تمایل شما به خوردن مواد غذایی چرب در مهمانی افزایش پیدا می کند و در نتیجه کالری بیشتری مصرف خواهید کرد. در واقع حتی بیش از آنچه در وعده صبح برای خود کالری ذخیره کرده بودید را دریافت خواهید کرد.

«توری آرمول»، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا در این باره می گوید: “زمانی که قصد نداریم تا وعده بعدی چیزی بخوریم، لازم داریم که اندکی قند برای تولید انرژی و چربی برای سوزاندن کالری در بدن ذخیره داشته باشیم.”

روزتان را با صرف پروتئین کافی شروع کنید

2

آرمول می گوید، دریافت ۱۰ تا ۲۰ گرم پروتئین در وعده صبحانه می تواند شما را سیر نگه دارد و ولع شما برای خوردن در طول بقیه روز را کاهش دهد. اگر این پروتئین با فیبر همراه شود بهتر هم عمل می کند.

وی می افزاید: “ترکیب پروتئین و فیبر احساس کاملا سیری را در شما به وجود می آورد.”

به جای آنکه مقادیر فراوانی نان یا انواع و اقسام کلوچه ها و کیک ها را در هنگام صبح میل کنید آن را با تخم مرغ و میوه در کنارش جایگزین کنید. یا اینکه می توانید کره بادام را روی نان تست محتوی غلات مالیده و میل کنید.

چای یا قهوه را بدون شکر میل کنید 

3

دکتر «سونیا آنگلون» از اعضای آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در این باره بر این باور است که در طول تعطیلات سال نو، افراد مشغله های فکری فراوانی دارند به همین دلیل هم ممکن است، توجه چندانی به چای و قهوه ای که می نوشند نداشته باشند.

وی توصیه می کند به جای آنکه چای شیرین یا یک قهوه لاته پر از شکر و خامه میل کنید آن را با پودر دارچین و یا کاکائو شیرین کنید.

آبمیوه را صحیح مصرف کنید

99

اگرچه نوشیدن یک آبمیوه غلیظ که به دقت هم انتخاب شده بسیار مفید است اما اگر تنها گزینه صبحانه باشد به دلیل عدم دارا بودن پروتئین کافی، احساس سیری را در فرد به وجود نخواهد آورد. آرمول بر این باور است با خوردن چنین آبمیوه غلیظی تنها انبوهی از شکر را به بدن تان وارد می کنید.

از آنجایی هم که با گرفتن آب میوه مقادیر فراوانی از فیبر آن نیز گرفته می شود، بهتر است با خوردن کمی ماست یونانی، کره بادام و یا پودر پروتئین همراه شود.

وعده ناهار را تنها با یک میان وعده جایگزین نکنید

4

اینکه به خود بگویید که تصمیم گرفته ام ناهار نخورم و دائم به سراغ آشپزخانه بروید و آجیل و موز بخورید، کالری بیشتری از خوردن ناهار دریافت خواهید کرد و به علت احساس گرسنگی پرخوری هم خواهید کرد.

یکی از متخصصین مجرب تغذیه در این باره می گوید: “اگرچه گمان می کنید که چیزی نخورده اید اما همواره مشغول افزایش کالری های دریافتی هستید.”

وی ادامه می دهد: “بنابراین وعده ناهار خود را با خیال راحت میل کنید. با این کار هم سیر خواهید شد و هم احساس رضایت بیشتری خواهید داشت.”

ساندویچ سبک تر اما مغذی تری میل کنید

5

به جای آنکه ساندویچ وعده ناهارتان پر از نان باشد، مقدار نان آن را کم کرده و گوشت و پنیری را که در داخل آن است با مقادیر بیشتری کاهو همراه کنید. در انتها هم کمی میوه بخورید.

سالادی میل کنید که سیرتان کند

6

متخصصین تغذیه تنها ایرادی را که به سالاد می گیرند این است که بیشتر افراد تنها از سبزیجات و میوه در داخل سالاد استفاده می کنند و با این کار خود را از خوردن پروتئین محروم می کنند.

اگرچه حجمی محتوی ۳۰۰ کالری با ترکیب بدون پروتئین و سُس دریافت می شود اما فرد احساس سیری نمی کند. می توانید در داخل سالاد خود اندکی لوبیا یا مرغ بریزید. با این کار احساس سیری خواهید کرد.

به اندازه کافی آب بنوشید

7

یکی از نشانه های تشنگی احساس گرسنگی است. گاهی هم به جای آنکه بطری آبی را به همراه داشته باشید هله هوله های شور و شیرین میل می کنید چرا که گمان می کنید گرسنه هستید.

پزشکان می گویند افراد گمان می کنند که نوشیدن آب تنها مخصوص هوای گرم است اما در هر فضا و هوایی لازم است که به اندازه کافی آب مصرف شود.

از  خوردن کیک ها و شیرینی هایی که همکاران تان به شما تعارف می کنند پرهیز کنید

8

زمان هایی که یکی از همکاران تان بسته شکلات یا آبنبات خود را به شما هم تعارف می کند، مقاومت کنید. اگر هم می خواهید آن را میل کنید به خودتان قول دهید که تنها اندکی از آن را امتحان کنید و بقیه را برای وعده اصلی مهمانی که دعوت هستید باقی گذارید.

با این کار هم بر هوس آن زمان خود فائق آمده اید و هم توانسته اید برای وعده شام برای خود جای خالی باقی گذارید. به جای کیک و شیرینی با خودتان موز و کره بادام یا ماست یونانی میوه ای محتوی میوه هایی چون بری ها ببرید تا هوس و ولع خود را تحت کنترل داشته باشید.

قبل از ترک منزل و رفتن به مهمانی یک میان وعده کم حجم میل کنید

9

دو یا سه ساعت پیش از رفتن به مهمانی یک میان وعده سبک محتوی پروتئین و فیبر میل کنید تا بتوانید بر گرسنگی خود تا زمان فرا رسیدن مهمانی غلبه کنید. اما یادتان باشد این میان وعده به وعده اصلی قبلی و بعدی تان نزدیک نباشد.

اکنون با خیال راحت به مهمانی بروید و از تمام غذاهای مورد علاقه تان و به اندازه میل کنید.

نوش جان

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود