از چروکی پوست تا آسیب ستون فقرات؛ پیامدهای اعتیاد به موبایل در عصر دیجیتال

از چروکی پوست تا آسیب ستون فقرات؛ پیامدهای اعتیاد به موبایل در عصر دیجیتال

بیش از ۴۰ میلیون کاربر اینترنت در کشور داریم که حداقل نیمی از آنها، از طریق گوشی های هوشمند، کاربر جامعه اطلاعاتی کشور بوده و روزانه، صدها صفحه وب و هزاران صفحه شبکه های اجتماعی از فیس بوک تا اینستاگرام را با لایک و کامنت های خود دنبال می کنند.

این روزها سوار بر هر وسیله نقلیه ای شوید، هموطنان موبایل بدست بسیاری را مشاهده خواهید کرد که مشغول کار با این ابزار جادویی قرن بیست و یکم هستند و در دنیای دیجیتال، مشغول بالا پایین کردن صفحات تاچ اسکرین موبایل بوده و مدت ها، سر به زیر، محتویات دنیای دیجیتال را تماشا می کنند.

mob6

به این دسته،‌ می بایست جماعت معتاد به شبکه های اجتماعی، معتاد به بازی های رایانه ای پولی و غیر پولی را نیز اضافه کرد که بخش زیادی از سبک زندگی خود را در طول روز، به پرسه در صفحات اینترنت اختصاص می دهند و حتی از خواب و غذای خود کم می کنند تا فرصت بیشتری برای مرور صفحات و دنبال کردن کانال ها و بررسی پیام ها و به طور کل، فعالیت در فضای مجازی پیدا کنند.

به هر حال، نه تنها جامعه ایران، بلکه اکثر جوامع امروز جهان، با پدیده اعتیاد اینترنتی و سندروم دیجیتال مواجه هستند که ناهنجاری های روحی، جسمی، روانی، امنیتی و اطلاعاتی متعددی را به همراه داشته است. اشعه موبایل می تواند عامل سرطان پوست شده و افزایش تومورهای مغزی در اطفال را سبب شود.

در گفتار امروز، شما را با برخی از بیماری هایی که استفاده بیش از حد از تلفن همراه برایتان به ارمغان می آورد، آشنا می کنیم. برخی از این چالش ها، مرتبط به استفاده کوتاه مدت و موقتی از تلفن همراه نیست. اما زیاده روی در استفاده از تلفن همراه، می تواند خطرناک باشد.

با ما همراه باشید.

وسیله همراهی که ما را منزوی می کند

حتما تا کنون بارها در رسانه ملی، شبکه های اجتماعی، مجلات و روزنامه ها، دیده اید و خوانده اید که استفاده بیش از حد از لوازم الکترونیک به خصوص موبایل و رایانه، کاهش مهارت های ارتباط جمعی و منزوی شدن فرد در گروه و جامعه ای که حضور دارد را به دنبال خواهد آورد.

بعضی ها گمان می کنند که این ادعا، تنها یک شعار است و ما به ازای بیرونی ندارد. اما نتیحه هزاران مقاله و صدها کتاب و گزارشات سالانه موسسات فعال در زمینه تحقیقات روان شناسی سایبر (Cyber Psychology) نشان گر این حقیقت است که باید، اعتیاد دیجیتالی را همچون بیماری خاموش قرن (دیابت)، در فهرست تهدیدهای حال و آینده بشر دانست.

mob4

افزایش وزن، کاهش تحرک، بلوغ جنسی زودرس در کودکان و نوجوانان و بسیاری از تهدیدات اخلاقی و حتی امنیتی که ناقض حریم خصوصی افراد نیز می شود، ماحصل استفاده بدون کنترل و حساب شده از دنیای جذاب دیجیتال است.

برای جلوگیری از منزوی شدن بیشتر در جامعه که خجالتی شدن، دوری از جمع و گروه را به ویژه برای نوجوانان و جوانان در پی استفاده بیش از حد و افراط آمیز از گوشی های هوشمند موبایل و تبلت ها به ارمغان می آورد، استفاده از چنین ابزاری را زمان بندی کنید و فرصت بیشتری را به مطالعه، ورزش و ارتباط حضوری با دوستان و آشنایان و اقوام در طول هفته و ماه، اختصاص دهید.

mob7
در برخی از کشورهای دنیا، پیاده رو مخصوص موبایل به دستان ایجاد شده است

موبوفوبیا: ترس نوین انسان امروز

mob3

عصر قرن بیست و یکم، عصری است که واژگان جدیدی به لغت نامه های جهان اضافه می شود و باید با اصطلاحات نوینی آشنا شویم که فقط مختص به این عصر بوده و در قرن بیستم، ردپایی از آن دیده نمی شود. موبوفوبیا، همچون هشتگ و فالوو، از این جمله هستند.

موبوفوبیا، نمونه ای آشکار از عوارض فناوری اطلاعات برای انسان امروزی به شمار می رود که باید مراقب آن بود و البته مضرات فناوری هایی مانند موبایل، فقط به موبوفوبیا ختم نمی شود.

موبوفوبیا، به معنی بروز استرس و اضطراب شدید به هنگام نداشتن آنتن، قطع تماس، قطع ارتباط با اینترنت یا تمام شدن شارژ باتری موبایل است. از این بیماری با نام NOMOPHOBIA یا No Mobile Phone Phobia نیز یاد می کنند.

جالب است که بدانید بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ۸۰ درصد افرادی که در تحقیقات موبایلی شرکت کردند، اظهار داشتند که به اشتباه حدس می زنند که گوشی آنها در جیبشان می لرزد و ۳۰ درصد هم به اشتباه فکر میکنند که گوشی در حال زنگ خوردن است. طبق آمارهایی که توسط مجله ساینتیست آمریکن منتشر شد، یک فرد در طول روز، بیش از ۱۰۰ بار گوشی خود را به هر دلیلی چک می کند. این رقم برای مبتلایان به موبوفوبیا ، حدود ۹ برابر است.

تحقیقات سازمان ملل متحد نشان می دهد که بزودی، تعداد گوشی های تلفن همراه از جمعیت کره زمین، پیشی خواهد گرفت و این یعنی شیوع بیشتر اعتیاد دیجیتالی و موبوفوبیا.

تراژدی تکست نک

شما در طول روز، با استفاده از موبایل، مجبور هستید که سر خود را مرتب به سمت پایین قرار داده تا با موبایل کار کنید. این مساله، عوارضی برای ستون فقرات و دردهایی در ناحیه گردن و شانه ها را به دنبال خواهد داشت و پدیده ای به نام TEXT NECK را به دنبال دارد. ناهنجاری موسوم به تکست نک (text neck) که در واقع خم کردن گردن در زمان پیغام رسانی دیجیتالی است، سندروم اعتیاد دیجیتالی محسوب می شود.

MOB1

اگر شما گردن خود را به میزان ۳۰ درجه به جلو خم کنید، معادل ۱۲ کیلوگرم فشار بر ستون فقرات شما وارد می شود. این میزان برای ۴۵ درجه به ۲ برابر افزایش می یابد.

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در طول روز، ساعت های متمادی، گردن خود را کج کرده و مشغول تکست کردن های موبایلی هستید، توصیه می کنیم که اپلیکیشن  هایی مانند HEADUP و TEXT NECK INDICATOR را دانلود کرده تا زمانی که فاصله مناسب را رعایت نکنید، به شما با نشانگر قرمز رنگی، هشدار بدهد.

برای رهایی از موبوفوبیا و تکست نک، همواره صفحه گوشی موبایل را روبروی چشمان خود قرار داده و از خم نگهداشتن بیش از حد گردن، خودداری کنید. خوابیده کار کردن با موبایل (البته نه پیش از خواب و در اتاق تاریک)، وضعیت بهتری را برای ستون فقرات و چشمان شما به همراه خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران اخیرا اعلام کرد که در استفاده بیش از حد از موبایل، هر چه سر به سمت جلو بیشتر خم شده باشد، فشار بیشتری به مهره های گردن وارد می شود، به طوری که وقتی ما سر خود را به سمت پایین خم و به موبایل نگاه می کنیم، بیست و پنج برابر وزن عادی سر، به مهره های گردن فشار وارد می شود.

این فشار سبب می شود تا دیسک های بین مهره ای در معرض فشار و بیرون زندگی از قسمت پشت ستون فقرات قرار بگیرند.

چنین دیسک هایی می تواند به رباط هایی که در قسمت پشتی ستون فقرات هستند فشار آورده و سبب ایجاد درد شوند. خواب آلودگی، بی حسی و سوزن سوزن شدن اندام های فوقانی، از جمله عوارض کار کردن بیش از حد با تلفن همراه است.

رابطه اشعه موبایل با چروکی پوست

پوست از جمله بخشی هایی از بدن است که بر خلاف آنچه که تصور می شود، کمتر مورد توجه افراد قرار می گیرد و تنها پاکیزگی ظاهری آن، در کانون توجه مردان و زنان بالغ قرار دارد. اما اگر به پزشک پوست مراجعه کنید، به شما خواهد گرفت که تا چه اندازه پوست شما با کم آبی مفرط دست و پنجه نرم می کند و چروک های پنجه عقابی در حال گسترش زیر چشمان شما، به چه دلایلی ایجاد شده است.

حفاظت از پوست، راهکاری برای به تاخیر انداختن روند پیری بوده که در چهره افراد، نمایان می شود. در عصر دیجیتالی امروز، استفاده بیش از حد از گوشی های تلفن به خصوص انواع هوشمند آن، خطرات بسیاری را برای پوست در کوتاه مدت و بلند مدت به ارمغان می آورد.

mob9

استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتالی به خصوص موبایل که همراه خوب خیلی ها حتی در زمان خواب و در بستر هم شده است، آسیب هایی را برای افراد به دنبال دارد و ابتلا به بیماری های گوناگون را شدت بخشیده و منجر به تغییر و نامنظم شدن الگوهای خواب می شود.

پزشکان معتقد هستند که نور آبی و اشعه تلفن همراه، با چروک های پوستی ارتباط معنا داری دارد. اشعه های موبایل، به بافت پوست نفوذ کرده و باعث مرگ سلولی شده و که در نتیجه با لکه های پوستی و چین و چروک همراه می شود. اگر کارکرد بیش از حد موبایل سبب شده تا آبرسانی به پوست شما کم شده و چروک هایی در پوست مشاهده کنید، حتما به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی اینترنتی پرهیز کنید.

هم چنین، میزان استرس اکسیداتیو موجود در بزاق کاربران موبایل با افراد ناشنوا مورد مقایسه قرار گرفته و نتیجه نشان داده که میزان استرس اکسیداتیو کاربران تلفن همراه خیلی بیشتر از افراد عادی است.

استرس اکسیداتیو به عدم تعادل اکسیژن و قابلیت سیستم بیولوژیکی برای سم‌زدایی گفته می‌شود که این فرآیند موجب صدمه به DNA و سلول‌های بدن  به خصوص بافت پوست  می‌شود. محققان می‌گویند، در حین مکالمه، امواج رادیویی ساطع شده به طور مستقیم با بافت‌های سر، گردن و گوش افراد در ارتباط ‌است.

ارتباط بین موبایل با جوش های پوستی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، بسیارند افرادی که به پزشکان پوست مراجعه می کنند و از خارش پوست و گوش و نواحی صورت خود به دلیل استفاده زیاد از موبایل، شکایت می کنند. انجمن متخصصان پوست انگلستان، اخیرا اعلام کرد که استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، حساسیت پوستی را به دنبال خواهد داشت.

نشریه تلگراف در گزارش جولای ۲۰۱۶ میلادی خود نیز اعلام کرد که طبق نظر دراماتولو‌ژیست ها، افرادی که مرتبط در معرض نور موبایل برای سلفی گرفتن هستند، پوست خود را به شدت در معرض آسیب قرار می دهند.

mob2

دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو نیز از طرفی  این باره معتقد است که اغلب افرادی که تلفن همراه را ساعت ها در تماس با گوش خود نگه می دارند، جوش هایی در ناحیه تماس پوست با گوشی تلفن همراه احساس می کنند.

عامل اصلی بروز این ناهنجاری پوستی، نیکل و کروم موجود در سطح صفحه شماره گیر تلفن همراه است که برخی به آن حساسیت نشان می دهند و دچار جوش های پوستی خارش داری می شوند که پزشکان از ان به عنوان درماتیت پوستی یاد می کنند.

پس برای جلوگیری از ابتلا به درماتیت پوستی و انواع خارش و جوش ها گوناگون، استفاده بیش از حد از گوشی موبایل را کاهش داده و حتی الامکان از هندزفری برای صحبت با موبایل استفاده کنیم تا سطح تماس گوشی با پوست، مشکلاتی را برای ما ایجاد نکند.

خطرات احتمالی امواج موبایل

mob11

امواج موبایل، هم برای پوست آسیب زا هستند و هم برای سیستم ایمنی بدن. بررسی ها نشان می دهد که اگر بیش از ۲ دقیقه با تلفن همراه بدون هندز فری صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می گیرد. پزشکان همواره توصیه می کنند که کودکان تنها در زمان اورژانسی، تلفن همراه با خود حمل کنند.

حتما در طول روز، افراد زیادی را مشاهده کردید که تلفن همراه را در جیب شلوار خود یا روی کمربند قرار می دهند. از این کار اجتناب کنید. چرا که بافت های بخش پایینی بدن، بیشتر از بافت های سر و صورت، اشعه های مضر تلفن همراه را جذب می کند و آسیب خواهند دید.

mob10

حتی الامکان برای در امان ماندن از تاثیرات منفی اشعه موبایل روی پوست و بافت های بدن، برای موبایل خود، پوشش های فلزی خریداری نکنید و آن را درون بسته های فلزی قرار ندهید. این محفظه های فلزی، مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراهی که به سمت شما می آید را تشدید می کند.

همانطور که در بالا گفتیم، برای در امان ماندن از تاثیرات منفی فلزات به کار رفته در ساخت تلفن همراه و عدم تماس مکرر با پوست و انتقال باکتری های موجود بر روی آن به سطح پوست، از هندزفری یا هدست استفاده کنید.

توصیه شده است که در استفاده از هندزفری یا هدست، از انواعی استفاده کنید که درونشان یک لوله تو خالی به کار رفته باشد. به این ترتیب، صدا به طور مستقیم از هوای داخل این لوله خالی و با ارتعاش مولکول های هوا به گوش شما می رسد و امواجی که به مغز ساطع می شود را کاهش می دهد.

علاوه بر این به منظور کاهش آسیب های پوستی ناشی از تشعشات موبایل، مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز با عدم پوشاندن آنتن موبایل کاهش می یابد. به این موضوع نیز توجه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود