تغذیه نوروزی؛ از «بیماری های گوارشی» تا «رستوران های بین راهی»

۲۰ توصیه تغذیه ای مهم برای مسافران نوروزی

تغذیه نوروزی؛ از «بیماری های گوارشی» تا «رستوران های بین راهی»

بهار ۹۶ از راه رسید و نخستین موج سفرهای ایرانگردی هموطنان به شرق و غرب و شمال و جنوب آغاز شد. فروردین در ایران، یکی از بهترین ماه ها برای سفر است، چرا که نه با سرمای سخت زمستانی مواجه هستیم و نه هنوز شهرهای ایران را موج گرما فرا گرفته است.

از قشم، کیش، بندر عباس و بوشهر در خطه جنوب گرفته تا لرستان و کردستان در غرب و سوباتان و مازیچال و شهرهای هیجانی و رویایی گیلان و مازندران در شمال، جای جای ایران چهار فصل، مقصدهای گردشگری فوق العاده ای برای ایرانگردان عزیز دارد تا در این فصل زیبا، تاملی در آفاق و انفس کرده و سال جدید را با آشتی با طبیعت آغاز کنند.

همین اکنون که در حال مطالعه این متن هستید، میلیون ها هموطن در صدها هزار کیلومتر از جاده های سراسر کشور مشغول تردد هستند و ترافیک همیشگی که در هفته اول سفرهای نوروزی به خصوص در مقصدهای شمالی و شرقی کشور شاهد هستیم، مشاهده می شود.

یکی از مهم ترین مقولاتی که در سفرهای نوروزی مورد توجه قرار می گیرد، ورای مقولات حمل و نقل و گردشگری، مساله تغذیه و شوک متابولیسمی تغذیه بدنی در نوروز است. یکی از مهم ترین مسائلی که مسافران نوروزی با آن درگیر خواهند بود، موارد خوراکی و نوشیدنی بوده که متاسفانه بر اساس بررسی های رسانه ای، سالانه در ایام نوروز، هزاران هموطن را به دلیل عدم توجه به الزامات تغذیه ای سالم، روانه بیمارستان و مراکز درمانی می کند.

2

اگر شما نیز قصد دارید از فرصت تعطیلات نوروزی پیش آمده برای گردش در نقاط مختلف داخل کشور استفاده کنید، ۲۰ توصیه مهم تغذیه ای که در ادامه ارائه می شود را جدی بگیرید تا سفری سالم و خوش را برای خود و خانواده به ارمغان آورید.

با تغذیه گردی نوروز امروز ما همراه باشید.

مراقبت رستوران های سر راهی باشید.

توصیه شماره ۱ اکثر پزشکان و فعالان و مشاوران تغذیه ای به مسافران نوروزی، توجه به مقولات بهداشتی و تغذیه ای در رستوران های سر راهی است. با وجود اعزام گسترده بازرسان محسوس و نامحسوس وزارت بهداشت و دیگر بخش های دولتی مربتط با مسائل بهداشتی اصناف در این ایام، باز شاهد وجود تخلفات متعدد مراکز ارائه خدمات خوراکی و نوشیدنی در مناطق مختلف کشور به خصوص در راه ها هستیم.

با توجه به هجوم جمعیت برای تردد در راه های کشور و استفاده از فرصت های تغذیه ای موجود در هر سطح کیفی، حتی المقدور از رستوران های سر راهی غیر معتبر و غیر شناخته شده استفاده نکنید. حتی توصیه می شود در صورتی که خواهان استفاده از این مجموعه ها هستید، از خوردن گوشت سفید یا قرمز پرهیز کنید.

re1

۹ مرداد ۹۵ بود که تصویری در فضای مجازی کشورمان منتشر شد که بازتاب های گسترده ای پیدا کرد. در این تصویر که در بالا مشاهده می کنید، نحوه نگهداری مرغ های پاک شده در کنار دستشویی یک رستوران سر راهی کشور را نشان می دهد.

البته این بدان معنی نیست که همه رستوران های سر راهی در کشور با چنین وضعی روبرو هستند و استفاده از رستوران های بین راهی را ممنوع کنید، اما تلاش شود تا با تامین تغذیه سالم و مقوی و مناسب طول سفر (در شب و روز)، نیاز به استفاده از فرصت های غذایی مراکز ناشناس بین راه کاهش یابد.

همین چند وقت پیش بود که انتشار اخباری مبنی بر عرضه ناسلام کباب در کباب سراها و برخی رستوران های سر راهی در شهرکرد، منجر به تعطیل شدن ۱۱ واحد عرضه کننده گوشت ناسالم شد و بازتاب گسترده ای در غرب کشور داشت.

۶ اشتباه تغذیه ای نوروزی

در تغذیه نوروزی، شش  اشتباه تغذیه ای رایج وجود دارد که باید به آن توجه داشت:

۱- مصرف شیرینی و شکلات و میوه های قندی، کاهش اشتها و میل به خوردن غذا را به دلیل کم تحرکی رایج در تعطیلات نوروزی به همراه دارد که برای کودکان و کهنسالان، می تواند عامل بروز بیماری های گوارشی شود.

۲- حذف وعده های اصلی غذا و جایگزین کردن آن با شیرینی و میوه و آجیل، بدترین رژیم غذایی در ایام نوروز است.

۳- انتقال دادن زمان مصرف وعده نهار و شام به ساعت های غیر معمول به دلیل دید و بازدید های رایج، مشکلات گوارشی را در افراد افزایش می دهد. قطعا شامی که ساعت ۱۲ شب مصرف شود، دیگر ارزش غذایی ندارد و خواب آرامی را به ارمغان نمی آورد.

۴- خوردن شیرینی مکرر در ایام نوروز سبب می شود که قند ساده شیرینی ابتدا موجب افزایش قند خون و ترشح انسولین و سپس باعث افت ناگهانی قند خون شده و فرد با گرسنگی مواجه می شود و نیاز به مصرف مواد غذایی در ساعات مختلف شبانه روز افزایش می یابد.

۵- هر میوه ای که ۸۰ تا ۱۰۰ گرم وزن دارد، ۶۰ کیلوکالری انرژی تولید می کند که اگر این میزان صرف میوه را در طول روز نمی سوزانید، مراقب چاقی های بعد از تعطیلات باشید. مصرف ۲ عدد نارنگی، برابر با مصرف یک شیرینی غیر خامه ای است! شیرینی یکی از عوامل پوکی استخوان است که این روزها در میان بانوان ایرانی بسیار شایع است.

۶- در خوردن چای دقت کنید. شاید در طول سال هیچ گاه به اندازه ۲ هفته عید، چای مصرف نکنیم. هم رنگ چای مهم است و هم اندازه چای. چای پر رنگ، دشمن کلیه و کبد است. مصرف چای کم رنگ و حتی الامکان چای سبز را از نوروز امسال در فرهنگ غذایی خود جا بیاندازید.

مراقب بیماری های عفونی باشید

نوروز و سفرهای نوروزی، یکی از عوامل توسعه دهنده بیماری های عفونی در کشور است. همانطور که در بند بالا گفتیم، رستوران های سر راهی از سنتی گرفته تا مدرن، می توانند هم از نظر تغذیه ای برای سلامت شما تهدید آفرین باشند، هم با سرویس های بهداشتی ناسالم، ناقل بیماری به دست و دهان شما بوده و به این واسطه، شما را با بیماری های عفونی مواجه کنند.

یکی از عمده ترین بیماری هایی که بعضا در استفاده از سرویس های بهداشتی بین راهی منتقل می شود، حصبه است. اگر در استفاده از سرویس های بهداشتی، دست خود را با آب و صابون به خوبی شستشو ندهید و با همان دست مشغول به غذا خوردن شوید، احتمال ابتلا به حصبه در شما ۵ برابر افزایش پیدا می کند.

سالاد ها و سبزی ها به خصوص در رستوران های سر راهی یا مراکز عرضه کننده تسهیلات تغذیه ای که نشان و برند مشخصی نداشته و استانداردهای لازم را در اختیار ندارند، می تواند عامل انتقال بیماری های عفونی به انسان باشد.

معمولا در مراکز غیر استاندارد فروش سالاد و سبزی، این گونه خوردنی ها به خوبی شستشو نمی شوند و یا در ظروفی آلوده نگهداری و تمیز می شوند که می تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

گول ماست و دوغ های محلی را نخورید

دکتر عباس مومن زاده،‌ متخصص بیماری های عفونی به مسافران نوروزی توصیه می کند، اکیدا از مصرف دوغ های محلی و ماست های محلی در مکان هایی که هیچ نوع نشان و برند و گواهی صلاحیت و اعتباردهی خاصی از مراجع ذیصلاح نداشته پرهیز کنند.

این متخصص به مسافران نوروزی توصیه می کند که حتی المقدور از آب چشمه ها که سلامتی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد در سراسر کشور پرهیز کنند.

حتی کره و پنیر و خامه محلی نیز می تواند ناقل بیماری های مختلف باشد. به همین خاطر، از خرید آن از خانه ها یا دکه ها یا هر جایی که اعتبار دهی مشخصی ندارد، پرهیز کنید.

۱.۵ برابر دارو همیشگی به همراه داشته باشید

اگر به هر دلیلی طبق نظر و تجویز متخصص، نیاز به مصرف دارو دارید و برنامه سفر نوروزی را در دستور کار قرار داده اید، طبق توصیه رییس مرکز بین المللی طب مسافرتی ایران، ۱.۵ برابر میزان مصرف داروی همیشگی، دارو به همراه داشته باشید تا با کمبود احتمالی دارو در داروخانه های شهر مقصد مواجه نشوید.

بعضا مشاهده شده است که برخی از بیماران به دلیل سهل انگاری در همراه داشتن داروهای خاص قلب و عروق و فشار خون، در شهرستان های مقصد با مشکل دارو مواجه شده و حتی کار آنها به جای گردش و تفریح، سر از مراکز درمانی و اورژانس درآورده است.

دکتر مرتضی ایزدی، متخصص طب مسافرتی به بیماران توصیه می کند که ضمن رعایت مسائل تغذیه ای در سفر، بیماران برای مصرف دارو در زمان مورد نظر، حتی الامکان داروهای خود را در ۲ قسمت متفاوت قرار داده تا در صورتی که یکی از وسایل به هر دلیلی گم شد یا به سرقت رفت، در جایی دیگر دارو موجود باشد و خطری آنها را تهدید نکند.

برنامه غذایی نوروزی فراموش نشود

نوروز، مدتی است که ظرف ۲ هفته، بالاترین سطح مصرف مواد قندی و نمکی وارد سیستم گوارش می شود و بدن مجبور است در مدت زمان کم، نسبت به دریافت و هضم این سطح از مواد غذایی که معمولا بیش از حد نیاز بدن هر فرد است اقدام کند.

برای در امان ماندن از فشارهای ناشی از تغییر رژیم غذایی در ایام تعطیلات نوروزی که تحرک افراد به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند، توصیه می شود که برنامه غذایی برای این ایام در نظر گرفته شود. تهیه چنین برنامه ای در حفظ سلامت افراد، اهمیت بسیار دارد.

این برنامه می بایست با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند تعداد افراد همراه در سفر، وضعیت اقتصادی و میزان هزینه ای که در سبد اقتصادی تغذیه ای خانواده در نظر گرفته می شود تعیین شود. ترکیب سنی افراد و نیازهای تغذیه ای آن ها نیز در این برنامه اهمیت دارد.

قطعا برنامه تغذیه ای نوروزی یک فرد میانسال با فردی جوان و حتی دختر با پسر و زن و مرد کهنسال با یکدیگر متفاوت است و به همین خاطر، اگر با مصرف دارو مواجه هستید، رژیم غذایی نوروزی را حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مهم ترین فایده تعیین برنامه غذایی در نوروز، علاوه بر ارتقا سلامت خود و خانواده، نظم بخشی به رژیم خوردن و آشامیدن و همچنین تهیه مواد اولیه از شهر خودتان با قیمت مناسب و اطمینان بیشتر است. مشخص کردن وعده های غذایی و اعمال پیش بینی های لازم سبب می شود تا نیاز شما به استفاده از رستوران های بین راهی مشکل آفرین این ایام به شدت کاهش یابد.

در برنامه غذایی سفر نوروزی خود، تلاش کنید تا وعده های غذایی ترکیبی را در نظر بگیرید. در هنگام سفر، غذاهای ساندویچی که گوشت کمتری دارد می تواند انتخاب خوبی باشد. میان وعده هایی با پنیر و گردو و گوجه و خیار، نه تنها تنوع غذایی و سلامت جسمی و روحی شما را تضمین می کند،‌ بلکه فرهنگ میان وعده خوب خوردن را در بین اهالی خانواده در دیگر ایام سال تقویت می کند.

استفاده از غذاهای کم کالری و سبک که متناسب با کم تحرکی شما در طول سفر است را در نظر داشته باشید که سفر لذت بخش تری را برای شما به ارمغان می آورد. اگر افراد خانواده از مصرف میوه در طول سفر خودداری می کنند، میوه های مختلف را قطعه قطعه کرده و در ظروف کوچک قرار داده و با خلال دندان به آن ها تعارف کنید.

این کار خلاقانه سبب می شود که افراد، چند نوع میوه خرد شده را با رغبت کامل میل کنند و نیازهای ویتامینی که از طریق میوه در طول سفر به بدن می رسد را در اختیار داشته باشند و از خوردن تنقلات نمکی و قندی پرهیز کنند.

با برنامه تغذیه ای نوروزی، فرهنگ با برنامه غذا خوردن را در در دیگر ایام سال تقویت کنیم.

اگر امکان پخت و پز نداشتیم چه کنیم؟

در طول سفر به خصوص در ایام نوروز این موقعیت برای مسافران پیش می آید که هیچ امکان پخت و پزی برایشان فراهم نمی شود و مجبورند نیازهای تغذیه ای خود را به روش های غیر سالم تامین کنند. توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:

۱- برای سفرهای نوروزی، همیشه آب کافی به همراه داشته باشید. به این موضوع دقت کنید که ترافیک سنگینی در جاده های کشور برقرار است و بعضا مسیری که در دیگر ایام سال ظرف ۴ ساعت طی می کنید، شاید مجبور باشید در ۲ برابر حد معمول وقت صرف کنید. این یعنی باید غذا و آب کافی در خودرو به همراه داشته باشید.

۲- غذاهایی که فساد پذیر هستند را در یخدان یا کلمن که از نور و حرارت در امان باشند قرار دهید. این موضوع جهت تردد در مناطق جنوبی کشور که هوا گرم تر از نقاط شمالی و غربی کشور است محسوس تر می شود.

۳- اگر در سفر مجبور هستید تا غذای باقیمانده قبلی مانند خورشت و برنج را مصرف کنید، حداقل بیست دقیقه حرارت مجدد بدهید.

۴- در طول سفر حتی المقدور از مصرف مواد غذایی خام یا نیم پز دوری کنید، زیر ممکن است آلوده به عوامل عفونی باشد.

۵- اگر آب به همراه ندارید، در طول سفر، فقط از آبی استفاده کنید که از سلامت آن اطمینان دارید. اگر از سلامت آن بی‌اطلاعید، آن را بجوشانید و سپس بنوشید. پیشنهاد می‌شود از آب معدنی در بطری‌های دربسته که، تاریخ تولید روی در آنها ذکر شده، استفاده کنید.

۶- ایام نوروز، مصرف کنسروها افزایش پیدا می کند. در مصرف غذاهای کنسروی به این موضوع توجه کنید که مسمومیت های غذایی کشنده از طریق کنسروهای غذایی ایجاد می شوند. حتما محتویات کنسرو ها را قبل از مصرف بجوشانید.

۷- در طول سفر، از مصرف کنسروهای باد کرده که روی درب آن ها زنگ زده است جدا خودداری کنید.

۸- همانطور که در بالا عنوان شد و اینجا نیز تاکید می شود، حتما در طول سفرهای نوروزی از لبنیات پاستوریزه و هموژنیزه شده برندهای معتبر بازار استفاده کنید و از خرید لبنیات باز، ترشی های باز، زیتون باز و حتی خیارشور باز پرهیز کنید.

رودل و سو‌ٔء هاضمه کودکان: ارمغان مهمانی های نوروزی

بسیار برای خانواده های اتفاق می افتد که در ایام نوروز، فرزندانشان با رودل و سوء هاضمه مواجه می شوند. خوردن افراطی آجیل های ترش و شور، انواع شیرینی پر کالری و تنقلات نمکی که به طور ترکیبی و بدون رعایت فواصل زمانی مشخص مصرف می شوند، از عوامل تشدید کننده این بیماری هایی غیر واگیر دار مبتنی بر ناهنجاری های تغذیه ای کودکان در ایام نوروز است.

مهم ترین نشانه های سوء هاضمه در کودکان را می توان دل دردهای کولیکی یا قولنجی، نفخ شکم، باد گلو، اسهال و استفراغ دانست. دکتر فریبا شیروانی، فوق تخصص عفونی کودکان معتقد است که این گونه مشکلات گوارشی حاصل از تغذیه نامناسب نوروزی کودکان به دلیل مصرف نامناسب مواد غذایی اتفاق می افتد که دستگاه گوارش را با اختلال وسیعی همراه می کند.

اگر کودکان شما زیاد آجیل و شیرینی می خورند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت قبلا گفته بود که  در مصرف آجیل زیاده‌روی نکنید. انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، بطوری که هر ۱۰۰ گرم آنها حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری است و باید از انواع آجیل‌های بدون نمک و یا کم نمک استفاده نمود. زیرا آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند.

زیاد آجیل و شیرینی خوردن بچه ها در ایام نوروز، تهدید شماره ۱ سلامت تغذیه ای خانواده در ایام تعطیلات نوروز است. مصرف تنقلات در این ایام به شدت در کل کشور افزایش می یابد و دل درد مکرر و تغییر در وضعیت اجابت مزاج و استفراغ از جمله ارمغان های مصرف زیاد از حد آجیل های ترش و شور و شیرین است.

افرادی که مبتلا به دیابت و فشار خون هستند، در اثر مصرف بیش از حد شیرینی و آجیل با افزایش میزان قند خون مواجه شده و سردرد و دل درد پیدا می کنند. به همین خاطر، اگر کودکان با مصرف افراطی آجیل مواجه هستند، آنها را با روش های جایگزین تغذیه ای آشنا کنیم که می تواند:

  • مصرف قطعات خرد شده میوه های رنگارنگ بهاری.
  • ساعت گذاشتن برای مصرف آجیل.
  • ارائه میان وعده های کم کالری و سبک و مقوی در طول ایام تعطیلات
  • ارائه خشکبار مقوی مانند توت خشک و انجیر خشک و برگه آلو و زرد آلو تمیز غیر تیزابی
  • در اختیار قرار دادن پسته و تخمه کم نمک یا بی نمک (۱ بار در روز)

بوده و در سالم شدن رژیم غذایی کودکان در ایام نوروز نقش بسزایی ایفا کند.

مراقب بیماری های سفری باشیم

بله! برخی از بیماری ها، مختص سفر کردن است و در حین سفر آدمی را مبتلا می کند. جا به جایی از یک شهر به شهر دیگر یا از یک کشور به کشور دیگر، سبب ابتلای مسافران به بیماری های مختلف می شود. بسیاری از این بیماری ها، عامل عفونی دارد که مربوط به یک منطقه خاص در کشور است و با ورود افراد به آن ناحیه، باعث ابتلای مسافران به آن بیماری می شود.

اگر به شرق آسیا سفر می کنید، مراقب بیماری های عفونی از راه انتقال آب و غذا و استفاده از مکان های عمومی باشید که به دلیل بین المللی بودن مقصدهای گردشگری این مناطق، احتمال آسیب پذیری شما افزایش می یابد. همچنین در مناطق حاشیه خلیج فارس به دلیل گرمای هوا، مراقب گرما زدگی کودکان و استفاده از غذاهایی که در مکان خنک نگهداری نمی شده باشید.

دکتر محمد جعفر فرهوش، فوق تخصص بیماری های گوشی می گوید که مسمومیت غذایی به دلیل حمل نادرست مواد غذایی از شایع ترین بیماری های سفر است. توجه داشته باشید که راه انتقال اغلب بیماری های عفونی به خصوص در سفرها، آب و غذای آلوده، استفاده از غذای خام، تماس با دست افراد مختلفی که در طول سفر دیدار می کنیم است.

مراقب اسهال و یبوست سفر باشیم

دو بیماری شایع در طول سفرها، یبوست و اسهال است و برای همیه سنین اتفاق می افتد و مختص به شهر و دیار خاصی هم نیست. یبوست به دلیل تحرک نداشتن و نشستن طولانی مدت رخ می دهد و برای مسافران نوروزی که مجبورند مدت زیادی در خودرو برای رسیدن به شهر مقصد انتظار بکشند روی می دهد.

برای جلوگیری از یبوست، تحرک کافی داشتن، تنظیم برنامه سفر با توقف هایی که سبب پیاده شدن افراد از خودرو و راه رفتن مقطعی شود توصیه می شود. همچنین مسافران باید از مصرف سبزی هایی که منشاء آبی که برای تمییز کردن آن استفاده شده است بی اطلاعند، خودداری کنند.

بدلیل آنکه آب برخی از چشمه ها و سرچشمه ها و رودخانه ها و حتی چاه ها با مدفوع انسانی یا حیوانی آمیخته می شود، از خوردن حتی یک جرعه از آب چنین مکان هایی که سلامت آب در هاله ای از ابهام است پرهیز کنند.

با ترش کردن های نوروزی چه کنیم؟

ترش کردن، یکی از بیماری های شایع در ایام نوروز است که چرب و شیرین و نمکی در مدت کم وارد سیستم گوارش بدن می شود و به دلیل تغییر در سبک رژیم غذایی عادی فرد، سبب بروز مشکلاتی می شود. با عجله غذا خوردن، پرخوری، مصرف غذاهای تند و پر ادویه و دراز کشیدن بلافاصله بعد از مصرف غذا از جمله عوامل تشدید کننده این بیماری است.

یک فوق تخصص گوارش و کبد به مسافران نوروزی توصیه می کند که افرادی که بدن آنها مستعد ریفلاکس است از خوردن غذاهای نیمه آماده، کنسرو شده، فراوری شده و مخصوصا غذاهای فست فودی پرهیز کنند. همچنین در راس لیست خوراکی های تشدید کننده ریفلاکس معده می توان به قهوه و نسکافه و نوشابه های گاز دار اشاره کرد.

نه به فست فود، آری به غذاهای آبکی

در ایام نوروز اگر فرصت کمی برای پخت و پز دارید، دور زنگ زدن های گاه و بیگاه به فست فودی های محل را خط بکشید. برای ایجاد تنوع در مصرف غذا، رفتن به رستوران را خیلی کم کنید و سعی کنید از اول سال جدید، مصرف سوسیس و کالباس و همبرگر را از دستور غذایی خود حذف کنید و برای آنها جایگزین های مشوقانه و جذاب پیدا کنید.

استفاده از غذاهای آبدار مثل سوپ، آش، میوه آبدار، سبزی آبدار مثل خیار و گوجه فرنگی و کاهو و روی آوردن به فرهنگ غذاهای بخار پز شده می تواند رژیم غذایی سالمی را برای شما در تعطیلات عید به ارمغان آورد.

شماره های مهم برای مسافران نوروزی

  • شماره تلفن برای تصادفات جاده ای و برف گرفتگی : ۱۱۲
  • شماره تلفن اورژانس کشور: ۱۱۵
  • شماره تلفن شکایت از اماکن گردشگری: ۰۹۶۶۹
  • شماره تلفن سازمان هوا شناسی: ۱۳۴
  • شماره تلفن اطلاع از وضعیت راه ها: ۱۴۱
  • شماره تلفن اطلاعات پرواز سراسر کشور: ۱۹۹
  • شماره تلفن اطلاعات تردد قطارها: ۵۱۴۹
  • شماره تلفن شکایت از رستوران های بین شهری: ۱۴۰۹

در ایام تعطیلات نوروز، درست غذا خوردن و درست مصرف کردن را تمرین کنیم تا ایران از فهرست کشورهای پر مصرف مواد غذایی جهان که تهدید سلامت و اقتصاد و آینده کشور است، خارج شود.

3

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • معین فروردین ۱, ۱۳۹۶

    من این مطلب شما را برای چند تا از دوستان فرستادم. خیلی خواندنی بود
    گفتم از شما تشکر کنم

  • پویا فروردین ۲, ۱۳۹۶

    ۱۰۰ درصد موافقم با این مطالب. خلاصه قشنگی بود
    ویدیوهایی که میزارید خیلی کار خوبیه. کلا جالب بود.
    سپاسگزار

  • بهرام کیانی فروردین ۲, ۱۳۹۶

    رستوران های بین راهی یعنی مرگ خاموش. واقعا تنم لریزد اون مرغ های تلنبار شده روبروی دستشویی رو دیدم. وقتی نظارتی نیست باید مردم به فکر جون خودشون باشن