نگاهی به جدید ترین فعالیت گروه های موسیقی کشور؛ از آلبوم «پرسون پرسون» تا «منِ دیوانه»

نگاهی به جدید ترین فعالیت گروه های موسیقی کشور؛ از آلبوم «پرسون پرسون» تا «منِ دیوانه»

موسیقی ۹۵ که سال فعالی را در عرصه انتشار آلبوم های موسیقی و همچنین برگزاری طوفانی استیج های داغ در سراسر کشور تجربه کرده بود، نوروز ۹۶ را دست پر به میان عاشقان پر و پا قرص موسیقی سنتی و پاپ کشورمان آمد که نوید بخش سالی پر بار در عرصه آهنگسازی و تولید آلبوم های موسیقی در ایران می دهد.

گزارش امروز سرویس هنری روزیاتو نگاهی دارد به جدید ترین فعالیت گروه های موسیقی که با انتشار تک آهنگ ها و آلبوم های گوناگونی در چند روز اخیر همراه شده و بعضی از موزیسین ها ترجیح داده اند تا عیدی ۹۶ به طرفدارانشان را با ترانه های قابل دانلود، رنگ و جلایی دیگر بخشند.

اگر مسافر شهرهای مختلف کشور در این هفته هستید، جزئیات کنسرت های پاپ را که در چند روز آینده برگزار می شود، در انتهای این گفتار بررسی کنید.

با موسیقی گردی امروز، همراه ما باشید.

عیدی حجت اشرف زاده به طرفدارانش

خواننده آهنگ معروف سال ۹۵ که با ترانه ماه و ماهی، مخاطبان بسیاری در سال گذشته با خود همراه کرد و بسیاری از شبکه های تلویزیونی و رادیویی، این ترانه را بارها پخش کردند، در نخستین روزهای سال جدید نیز با یک عیدی به جمع هوادرانش آمد.

نماهنگ پرسون پرسون به خوانندگی اشرف زاده و تهیه کنندگی لیلا بلوکات، هنرپیشه سینما ایران با موضوع کودکان کار، بی سرپرست و سندروم دان در فضای مجازی منتشر شد.

این نماهنگ که با همکاری بنیاد خیریه مهر لیلا به سرپرستی خانم بلوکات منتشر شد، در نخستین هفته سال جدید، با استقبال گسترده کاربران ایرانی در فضای مجازی همراه شد. این نماهنگ، اوایل فروردین از شبکه دوم سیما نیز پخش شد.

محید مظاهری و کیوان ملک مطیعی، به عنوان تنظیم کننده و کارگردان این اثر ۳ دقیقه ای معرفی شده است که در بالا این نماهنگ را مشاهده می کنید.

سال گذشته، حجت اشرف زاده با حضور در برنامه خندوانه رامبد جوان در شبکه نسیم، ترانه ماه و ماهی را به صورت زنده خواند که در ویدیو زیر تماشا کنید.

برای دانلود نماهنگ جدید از حجت اشرف زاده به این نشانی مراجعه کنید.

آلبوم نیمه راه عشق منتشر شد

mu1

آلبوم نیمه راه عشق که برای نخستین بار به خوانندگی حامد ذاکری با اسم مستعار الکس و با موسیقی امیر حسین کاشانیان تنظیم شده است، تا چند روز آینده وارد بازار موسیقی ۹۶ کشور می شود.

خواننده این آلبوم قبلا گفته بود که آلبوم جدیدش حاصل چهار سال تلاش و بررسی در موسیقی بوده و شامل ۱۰ قطعه به آهنگسازی و تنظیم امیر حسین کاشانیان خواهد بود. وی، استایل خاص در نوازندگی گیتار را نقش بسیار مهمی در ایجاد سبک موسیقیایی منحصر به فرد آلبوم می داند.

گفتنی است، ترانه ۸ قطعه از این آلبوم، سروده آلکس بوده و علی بحرینی و داریوش صالح پور نیز با یک قطعه در این آلبوم جدید نوروزی حضور دارند.

سالار عقیلی با «بهار دلکش» آمد

mu2

سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی کشورمان که سال ۹۵ را با برگزاری کنسرت های مختلف در سراسر کشور و تیتراژ برخی از سریال های تلویزیونی، یکی از معروف ترین صداهای موسیقی کشور در این سال بود، بهار ۹۶ را نیز دست پر آغاز کرد و آهنگ جدیدی به نام بهار دلکش را منتشر کرد.

قطعه «بهار دلکش»  با خوانندگی سالار عقیلی و تنظیم پویا سرایی، عیدی سالار به طرفدارانش بود که در ویدیوی بالا تماشا می کنید. این تصنیف، یکی از تصانیف کلاسیک و مشهور عهد قجری بوده که توسط درویش خان ساخته شد و اکنون در بهار ۹۶ می توانیم در ۳ دقیقه با صدای سالار عقیلی گوش کنیم.

از اجراهای معروف این تصنیف پر خاطره و نوستالژیک می توان به اجرای محمد رضا شجریان با همراهی ارکستر فرهنگ و هنر به سرپرستی فرامرز پایور و اجرای تلویزیون ملی با تار محمد رضا لطفی اشاره کرد که یکی از این اجراهای قدیمی را در ویدیوی زیر تماشا می کنید.

میثم مروستی (ارکستر زهی)، پویا سرایی (آهنگساز و نوازنده سنتور) باز آفرینی شده است. گفتنی است، این اثر برای ارکستر مجلسی و تک خوان با سازهایی چون ویولون، ویولنسل، کنتر باس، هارپ، کنترباس، تیمپانی و ادوات کوبه ای توسط سرایی تنظیم شده است.

ضبط و میکس و مسترینگ اثر را پیام سوری در استودیو هنر و ضبط خواننده در استودیو آفتاب عالم توسط علیرضا نکولعل انجام شده است.

متن ترانه:

بهار دلکش رسید و دل به جا نباشد از آن که دلبر دمی به فکر ما نباشد

در این بهار ای صنم بیا و آشتی کن که جنگ و کین با من حزین روا نباشد

صبحدم بلبل بر درخت گل خدا به خنده میگفت

نازنینان را مه جبینان را خدا وفا نباشد

اگر که با این دل حزین تو عهد و بستی

حبیب من با رقیب من چرا نشستی

چرا عزیزم دل مرا از کینه خستی

بیا دربرم از وفا یک شب ای مه اشکیه تازه کن

گروه دارکوب با « من دیوانه» آمد

mu3

گروه دارکوب با اثر من دیوانه، جدید ترین عیدی خود را به طرفدارانش در سال جدید هدیه داد. این تک اهنگ جدید، توسط احسان خواجه امیری به عنوان خواننده مهمان و با آهنگسازی احسان نی زن و ترانه ای از سروده های روزبه بمانی منتشر شده است.

گروه دارکوب، در سال ۹۵ نیز با انتشار آثاری با صدای حامد بهداد، مهران مدیری و علی زند وکیلی (خواننده) یکی از غافل گیری های این گروه قدیمی در چند وقت اخیر بود که این بار نیز با احسان خواجه امیری به میان طرفدارانشان باز گشته اند.

اگر علاقمند برنامه های این گروه موسیقی هستید، به اطلاع شما می رسانیم که بزودی برنامه های کنسرت دارکوب در سال ۹۶ در شهرهای مختلف کشور اعلام می شود. اعضای اصلی این گروه را همایون نصیری، امید حاجیلی، آرش پژند مقدم، مسعود همایونی، دارا دارایی و آرین ملکیان تشکیل می دهد.

متن ترانه:

هرکه هستی باش می پرستی باش

دل نبستی باش مهر من افتد به دلت ای کاش

ای لبت باده مستی ساده درد آماده

داغ تبت بر تنم افتاده ای حریق

تنت جان مرا سوخته ای لبت

طعم عسل را به من آموخته

نقش اندام مرا از تو تراشیدن

ای چو پیراهن من بر تن من دوخته

هرکه هستی باش می پرستی باش

دل نبستی باش مهر من افتد به دلت ای کاش

ای لبت باده مستی ساده درد آماده داغ تبت بر تنم افتاده

اجرای نوروزی بنیامین در سن حوزه آمریکا

mu4

بنیامین بهادری که نخستین تجربه  سینمایی خود را در فیلم طوفانی سلام بمبئی در سال ۹۵ روی پرده نقره ای برد، نوروز امسال در سنت خوزه آمریکا روی صحنه رفت و کنسرت شب فرشتگان را برای ایرانیان مقیم این کشور اجرا کرد.

گفته می شود که بنیامین در سری دوم فیلم سلام بمبئی نیز حضور خواهد داشت. بنیامین اخیرا از برگزاری تور بزرگ کنسرت در ۲۰ شهر اروپا و آمریکا خبر داده که قرار است اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار شود. تور بزرگ گروه موسیقی بنیامین، خواننده موسیقی پاپ کشورمان به عنوان برنامه نوروزی در سال ۱۳۹۷ اجرا خواهد شد و هنوز جزییات بیشتری از این برنامه منتشر نشده است.

۱۸ جولای ۲۰۱۵ میلادی نیز بهادری در کنسرتی بزرگ در سن خوزه روی استیج رفت که با استقبال ایرانیان آمریکای شمالی همراه شد. تیکت مستر، بنگاه فروش بلیط های کنسرتی بنیامین در آینده معرفی شده است. ویدیویی از اجرای قبلی بنیامین در آمریکا را در بالا مشاهده کنید.

وحید تاج با تصنیف “بهار” آمد

mu5

بهار، جدیدی ترین اثر وحید تاج، خواننده موسیقی سنتی کشورمان است که به آهنگسازی و تنظیم محمد مهدی باطنی و همراهی گروه موسیقی نغمه ساز، توسط موسسه فرهنگی هنری آموزندگان هنر تمدن منتشر شد.

تاج قبلا گفته بود که محمد مهدی باطنی در اوایل سال ۹۶، تصنیفی را در دستگاه شور، آهنگسازی و تنظیم کرد که پس از شنیدن نغمات ملودی و شعر زیبایی که خودش سروده بود، علاقمند به خواندن اثر شده است. این تصنیف با حال و هوای بهاری در وداعی با زمستان و سلامی به بهار است.

این خواننده گفت: «آنچه بی‌گمان می‌توانم گواهی دهم، تلاش هنرمندان این گروه و من بود که با تمام عشقمان تحفه‌ای را تدارک دیدیم که به ساحت مردم شریف، نجیب و هنرپرور کهن بوم و برمان تقدیم نماییم. ضمن اینکه در آستانه سال جدید برای سلامتی استاد محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی می کنم.»

تصنیف «بهار» (به شماره مجوز ۹۵/۱۲/ق/۰۰۴۴۵) با شعری از «محمدمهدی باطنی» توسط وی در دستگاه شور آهنگسازی و تنظیم‌شده است و ایرج دشتی زاده نوازنده تار، علی‌اکبر خادم نوازنده تمبک، پژمان صاعدی نوازنده مراژ، اشکان مرادی نوازنده کمانچه و وفا مصباحی نوازنده نی اعضای گروه موسیقی «نغمه ساز» را تشکیل می‌دهند که در تصنیف «بهار» به خوانندگی وحید تاج به هنرنمایی پرداخته‌اند.

اضافه می شود که گروه موسیقی ایرانی «نغمه ساز» در سال ۱۳۸۵ به جهت اعتلای موسیقی فاخر ایرانی به سرپرستی و آهنگسازی محمدمهدی باطنی تشکیل شد. از این گروه تاکنون آلبوم‌های «یکسیت» و «بی‌منت می» از این گروه روانه بازار موسیقی کشور شده است.

اجرای تصنیف بهار دلکش توسط وحید تاج در برنامه دورهمی مهران مدیری را در بالا مشاهده کنید.

قطعه اندوه تنهایی منتشر شد

mu6

خبر بعدی اینکه قطعه «اندوه تنهایی» به آهنگسازی «محمدجواد خسروی»، خوانندگی «مجید صمیمی» و همخوانی «خاطره مهدی زاده»، در نخستین روزهای سال ۹۶ وارد بازار موسیقی کشور شد.

این قطعه بر روی سروده ای از «فروغ فرخزاد» ساخته و پرداخته شده است و نوازندگان آن محسن گرامی (سنتور)، محمد جواد خسروی (کمانچه)، امیر حسین اعراب (تار باس)، احمدرضا جلالی (تنبک و کوزه) و علی نیکبخت (دف) هستند.

همچنین حمید لالی (استودیو آقای میکروفون) در جهت ضبط و میکس این اثر همکاری داشته است. شایان ذکر است که چندی پیش تصنیف «نغمه راست» به آهنگسازی «محمدجواد خسروی» و آواز «وحید تاج» منتشر و مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته بود.

تصنیف نوروز منتشر شد

mu7

تصنیف نوروز، از جمله جدید ترین آثار هنری در عرصه موسیقی کشور است که با مضمون بهاری در بهار ۹۶ منتشر شد. این تصنیف که نوروز نام دارد با شعری از سعدی و باباطاهر و بخشی از ترانه خراسانی به آهنگسازی بهزاد انصاری تولید شده است و تهیه کنندگی آن را گروه موسیقی اوای رود بر عهده داشته است که موسسه آوای مهربانی نیز در آن مشارکت داشت.

گروه موسیقی آوای رود که در شب چله سال ۹۵، اثری به نام دل شیدا را منتشر کرد، امسال نیز در بهار ۹۶، با تصنیف شاد و جذاب “ نوروز” به میان اهالی موسیقی سنتی آمد.

هنرمندانی که در تولید اثر مشارکت داشته اند عبارتند از:

بهزاد انصاری (عود، سه تار)، مهدی تفکری (آواز)، چاوش اسکندری خواه (تار)، نازنین بازرگانی (قانون ،تنبک)، پگاه خیردوش (کمانچه)، صدار مذهب یوسفی (دف، دایره، کوزه، دهل)، امین رحیمی (سرنا)، امیر والی (ضبط، میکس و مستر) و رضا صالحی (کارگردان)

این گروه در اواسط دهه هشتاد شمسی با مدیریت بهزاد انصاری شکل گرفت و اعضای آن را جمعی از دانش آموختگان رشته موسیقی دانشگاه هنر تهران تشکیل می دهند و تاکنون کنسرت های مختلفی در فرهنگسراهای بهمن، شفق، ارسباران، تالار وحدت، تالار اندیشه، تالار فردوسی، تالار فارابی، دانشگاه هنر و دانشگاه امیر کبیر برگزار نموده اند.

موفقیت های این گوره در ایران عبارتند از: «گروه برگزیده دومین فستیوال گروه نوازی کشور در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰»، « کسب مقام دوم گروه نوازی در نخستین دوره جشنواره گروه نوازی دانشگاه هنر در دی ماه سال ۱۳۸۷»، «کسب مقام دوم گروه نوازی در چهارمین دوره جشنواره موسیقی دانشجویی درآذر ماه سال ۱۳۸۶» و «گروه برگزیده نخستین فستیوال گروه نوازی کشور در خرداد ماه سال ۱۳۸۶».

آلبوم «رگ خواب» همایون شجریان منتشر شد

mu8

رگ خواب، نخستین اثر موسیقی همایون شجریان است که با آهنگسازی سهراب پور ناظری توسط شرکت پخش هنر شهر تولید و از نخستین روزهای سال جدید در فروشگاه های عرضه آثار موسیقی در سراسر کشور در اختیار علاقمندان آثار این خواننده جوان قرار گرفت.

گفتنی است، آلبوم «رگ خواب» علاوه بر موسیقى متنِ فیلم، شامل چهار ترکِ باکلام ازجمله «آهاى خبردار»، «رگ خواب»، «ابر مى‌بارد» و «گریه مى‌آید مرا» با اشعارى از امیر خسرو دهلوی، حسین منزوی و مولاناست.

نکته جالب درباره این اثر آن است که توسط ارکستر موسیقى فیلم SIF بلغارستان اجرا شده و تهمورس پورناظرى، هوشیار خیام و شِین کاراسکو به عنوان تک‌نواز در آن حضور دارند.

همچنین «حمید نعمت الله» کارگردان فیلم «رگ خواب» که در جشنواره‌ی فیلم سال ۹۵ به نمایش درآمد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، گویندگی متنِ این اثر را به عهده داشته است، «دیوید گارنر» (آهنگساز برجسته‌ی آمریکایى)، «بردیا کیارس» (آهنگساز و رهبر ارکستر) و «آرین کشیشى» (آهنگساز و نوازنده‌ی بیس) هم به عنوان تنظیم کننده در آن ایفای نقش کرده‌اند.

آثارِ باکلام این اثر که از طریق سامانه ریتمو در دسترس است، متاثر از فضاهایِ متفاوتی ست که این دو هنرمند پیش از این در آثارشان تجربه کرده بودند؛ قطعه‌ی «رگ خواب» با مطلعِ «رو سر بنه به بالین» از مولانا که برای تیتراژ پایانی فیلم «رگ خواب» ساخته شده بود، را می‌توان در ادامه‌ی تجربه‌ی تیتراژ پایانی فیلم «آرایشِ‌غلیظ» دانست.

بخش‌هایی از موسیقی بی‌کلامِ این اثر نیز متاثر از فیلم‌های دوران کلاسیک اروپاست و در قسمت‌هایی از ارکستراسیون غربی بهره گرفته شده است. ناگفته نماند این فیلم که به زودی اکران عمومی آن آغاز خواهد شد با بازى لیلا حاتمى و کوروش تهامى در سی‌وپنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر نمایش داده شد و «لیلا حاتمی» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آنِ خود کند.

«همایون شجریان» و «سهراب پورناظری» به در سال ۹۵، آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» را منتشر کرده‌اند که در بالا مشاهده می کنید.

حسام الدین سراج با «باغ سرنوشت» برای «ستاد ملی صبر» آمد

جدید ترین اثر حسام الدین سراج، خواننده پر کار کشورمان در سال ۹۵، با اثری به نام باغ سرنوشت که برای بهار ۹۶ آماده شده بود منتشر شد.

سراج قبلا به ایسنا گفته بود که قطعه «باغ سرنوشت» را برای گسترش «صبر»، «بخشش» و «رضایت» در جامعه منتشر می کند. این قطعه در «همایش ملی صبر» و با حضور  ایشان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی رونمایی شد.

این قطعه برای گسترش مهربانی و صبر در جامعه تهیه شده و هدفش کمک به کسانی است که با اشتباه‌های‌شان دچار بُحران شده‌اند. کسانی که می‌توانند توسط شاکیان‌شان بخشیده شوند و در آستانه سال نو و بهار به جمع خانواده‌های‌شان بازگردند.

اضافه می شود، این اثر نوروزی موسیقی، به سفارش «ستاد ملی صبر» اجرا شده و این ترانه بخشی از حرکت بزرگی است که برای گسترش صبر و مهربانی در جامعه تلاش می‌کند. ترانه قطعه «باغ سرنوشت» را عبدالجبار کاکایی سروده و مضامینی نوع‌دوستانه دارد.

ملودی این قطعه را هم خود ایشان کار کرده و تنظیمش را داوود ورزیده انجام داده است.

این خواننده‌ با اشاره به لزوم گسترش صبر و بخشش در جامعه، اظهار کرد: کمک به افرادی که ناخواسته و با اشتباه، در بحرانی قرار گرفته‌اند در سطح جامعه ضروری است؛ صدها فرشته بوسه بر آن دست می‌زنند / کز کار خلق یک گره بسته وآ کند.

او افزود: دوستانی که در ستاد ملی صبر زحمت می‌کشند و فعالیت می‌کنند تلاش‌شان برای کمک به ترویج فرهنگ صلح و بخشش و بردباری در جامعه و نیز حل مشکل کسانی است که ناخواسته گرفتار بُحران‌ها شده‌اند. به قول حافظ: چو غنچه گر چه فروبستگی‌ است کار جهان / تو همچو باد بهاری گره‌گُشا می‌باش.

امیدواریم چنین حرکت های خلاقانه موسیقیایی در میان هنرمندان جهت توسعه فرهنگ صبوری و بخشش در جامعه در سال ۹۶ شاهد باشیم.

بزودی گزارشی از فعالیت های جالب ستاد ملی صبر در سرویس اجتماعی روزیاتو ارائه خواهد شد.

آخرین خبرها از کنسرت های نوروزی در هفته دوم فروردین ۹۶

اگر در هفته دوم فروردین، مسافر نقاط مختلف کشور هستید، بد نیست در کنسرت های خوانندگان کشور در شهرهای مختلف کشور نیز شرکت کنید.

تهران، روزهای بهار را با روزهای داغی در دنیای استیج سپری می کند. امسال شلوغ‌ترین نوروز پایتخت از لحاظ تعداد کنسرت است .چون در قالب جشنواره نوروزی برج میلاد، چند خواننده و گروه مطرح با مخاطبان تهرانی خود دیدار می‌کنند. گروه رستاک، نهم فروردین، گروه پالت پانزدهم فروردین، محسن یگانه ششم الی هشتم و رضا صادقی دهم فرودین در برج میلاد روی صحنه می‌روند.

سالن برج آزادی هم پذیرای گروه‌های موسیقی تلفیقی است. گروه بمرانی نهم و دهم فروردین در این سالن برنامه نوروزی خود را برگزار می‌کنند.

جشنواره جزیره قشم

بزرگ ترین جزیره خلیج همیشه فارس نیز شب های جذابی دارد. سالن نمایشگاه بین‌المللی جزیره قشم به مدت هفت شب از هفت گروه و خواننده مختلف میزبانی می‌کند.

گروه کاکوبند هشتم، بابک جهانبخش نهم و اشوان دهم فروردین در این جزیره برنامه دارند.

جشنواره نوروزی رامسر

 عروس شهر های ایران نیز که یکی از مقصدهای رویایی مسافران نوروزی به خصوص در دهه دوم فروردین است، ۱۹ شب در سالن تله کابین شهر رامسر، میزبان خوانندگان سرشناس کشورمان خواهد بود.

سیروان خسروی ۸ فروردین، احسان خواجه‌امیری ۹ فروردین و امید حاجیلی ۱۰ فروردین اجراهای خود را در این مجموعه روی صحنه می‌برند.

کنسرت محمدرضا گلزار و بابک جهانبخش هم سوم و پنجم فروردین در همین سالن تله‌کابین برگزار شد که با استقبال مخاطبان این هنرمندان همراه شد. ناصر وحدتی هم هشت فروردین در سالن هتل بزرگ رامسر اجرای زنده دارد.

جشنواره نوروزی ساری

امید حاجیلی نهم فروردین با کارهای ریتمیکش در سالن هلال احمر مرکز استان مازندران روی صحنه می‌رود.

جشنواره نوروزی متل قو

متل قو یکی دیگر از مقصدهای پرتعداد خوانندگان پاپ در ایام نوروز است. سیروان خسروی و محسن یگانه به ترتیب طی روزهای نهم و دهم فروردین در سالن الماس روی صحنه می‌روند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • راحله فروردین ۸, ۱۳۹۶

    واااای
    این بهار دلش شجرین عالی بود
    چه کلکسیون جالبی ارایه کردین 🙂
    حالم خوووووووووووووووووووووووووبه الان

  • وکیلی فروردین ۹, ۱۳۹۶

    خیلی خوبه از اینا میزارید. کنسرت ها رو به دوستام گفنم. 🙂 کار جالبی بود. به نظرم این کنسرت های نوروزی در شهرستان ها خیلی کار قشنگیه. مردم واقعا شادی نیاز دارن در بهار.

  • لیلا فروردین ۹, ۱۳۹۶

    پرسون پرسون . . .لرزون لرزون. . . اومدم . . . . 🙂 اسم خوشگلیه .
    تنکیو وری ماچ
    همین!