راهکارهای کاربردی برای برطرف کردن انواع گوناگون مشکلات خواب

راهکارهای کاربردی برای برطرف کردن انواع گوناگون مشکلات خواب

اگر هنگام شب خواب راحت تری نداشته باشید، در طول روز آتی، کارایی لازم را نخواهید داشت. مشکلات خواب فقط به بی خوابی یا بیدار شدن های پی در پی در طول شب منتهی نمی گردد. بلکه عواملی همانند دردهای شانه، گردن، کمر یا حتی اسپاسم های عضلانی را نیز در پی دارند. به همین خاطر در این مطلب، راهکارهای کاربردی برای هر کدام از آن ها را برایتان نوشته ایم تا بلکه تا حدی موجب رفع این مشکل ها بشوند.

درد شانه

1

اگر صبح ها با درد شانه از خواب بیدار می شوید، پیشنهاد می کنیم به پهلو، مخصوصا پهلویی که بیشتر درد می کند، نخوابید. از خوابیدن روی شکم هم پرهیز کنید زیرا موجب ایجاد عدم تعادل در قسمت شانه ها می شود.

بهترین راهکار برای رفع این درد، خوابیدن به کمر است. یک بالشت کم ارتفاع زیر سر خود گذاشته و بالشت دیگری را نیز روی شکم خود قرار داده و آن را در آغوش بگیرید. در این حالت، شانه ها در حالت درست و مناسب قرار می گیرند.

اگر عادت ندارید به کمر بخوابید، سعی کنید به پهلو و به سمتی بخوابید که شانه اش درد نمی کند. سعی کنید در این حالت، دست خود را زیر سر قرار ندهید زیرا حالت طبیعی شانه ها را در هم می ریزد.

درد کمر

2

اگر کمر درد دارید، قرار داشتن بدن در حالت طبیعی بسیار مهم و ضروری است. اگر تشکی که استفاده می کنید بسیار نرم است، وقتش رسیده که آن را عوض کنید.

خوابیدن به کمر بهترین روش برای شماست. یک عدد بالشت کوتاه زیر زانوهای خود قرار دهید تا موجب کاهش کشیدگی زردپی ها شود. همچنین می توانید یک حوله رول شده و کوچک در قسمت گودی کمر خود قرار دهید.

اگر عادت دارید به شکم بخوابید، یک بالشت زیر لگن خود بگذارید تا کمرتان خیلی تکان نخورد.

اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، بهترین کار این است که به حالت جنینی بخوابید. به این صورت که پاهای خود را درون سینه جمع کنید تا کمر قوس طبیعی خود را پیدا کند. یک بالش کم ارتفاع و کوتاه نیز بین زانوهای خود بگذارید. این کار موجب می شود تا درد کمرتان تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

درد گردن

3

به حالت کلی، خوابیدن به کمر به طوری که یک بالشت زیر سر و دو بالشت زیر بازوها قرار دارند، بهترین چاره برای پیشگیری از درد گردن است. افرادی که درد گردن دارند باید با وسواس بیشتری بالش انتخاب کنند؛ نمونه های گرد برای آن ها مناسب تر است.

اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، مطمئن شوید که متکای شما چندان بلند نیست. ارتفاع بالشت نباید بیشتر از ۱۵ سانتی متر باشد. مناسب ترین ارتفاع بالش این است که به اندازه عرض شانه های شما باشد.

اگر عادت دارید روی شکم بخوابید، متکای کم ارتفاعی را انتخاب کنید. البته بهتر این است که اصلا به این حالت نخوابید، اما اگر نمی توانید، حداقل بالش نازکی انتخاب کنید.

بی خوابی

4

اگر دچار بی خوابی هستید، بهتر است شب ها پیش از خواب استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر را کنار بگذارید. نور این دیوایس ها موجب بر هم خوردن چرخه خواب شما می شوند.

دست کم ۶ ساعت پیش از خوابیدن از مصرف خوراکی های کافئین دار، همانند قهوه، نوشابه های انرژی زا، سودا، چای و شکلات پرهیز کنید.

ورزش کردن در عصر یا صبح های زود به بدن کمک می کند تا جریان خون کاملی داشته باشد و در نتیجه شب ها راحت تر به خواب بروید.

بیدار شدن های مکرر از خواب

5

اگر نمی توانید از شب تا صبح به طور یکپارچه و بدون بیدار شدن، بخوابید، بهتر است دمای اتاق خود را کنترل کنید. گرما می توانید دلیل بد خوابی باشد. بهترین دما برای خواب، ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است.

سخت بیدار شدن

6

اگر صبح ها خیلی سخت از خواب بیدار می شوید بهترین کار این است که آلارم خود را هر روز برای یک ساعت مشخص تنظیم کنید. به این صورت بدن عادت می کند که در آن ساعت بیدار شود.

در ضمن، برای زود بیدار شدن، لازم است که شب هم زود بخوابید.

خروپف کردن

7

اگر در خواب خروپف می کنید، بهتر است به کمر نخوابید. در این حالت بافت های گلو ضعیف شده و زبان به عقب بر می گردد و مسیر عبور هوا را باریک کرده و باعث می شود خروپف کنید.

بالشت درست و مناسب انتخاب کنید. بالشت های نرم باعث می شوند تا بیشتر خروپف کنید. برای پیشگیری از افتادن زبان در گلو، بهتر است زیر سر خود را کمی بالا بیاورید.

به پهلو بخوابید. وقتی به این حالت بخوابید، چیزی نمی توانید مانع درست نفس کشیدن شما بشود.

گرفتگی عضلات

8

اسپاسم یا گرفتگی عضلات و سفت شدن ماهیچه های ساق پا مسایلی هستند که حدود ۸۰ درصد از مردم از آن رنج می برند و به سن و سال هم ارتباطی ندارد. اگر زیاد دچار چنین شرایطی می شوید، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از اسپاسم در خواب، بهتر است ورزش های کششی انجام دهید. برای این منظور می توانید پیش از خواب پاهای خود را کشیده یا آن را ماساژ دهید.

ترش کردن / درد پا

9

مشکلات خواب می تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد؛ از کفش های نامناسب گرفته تا مشکلات گوارشی و عصبی. فقط یک پزشک می تواند برای این معضلات راه درمان پیدا کند.

اگر هنگام خواب سوزش معده پیدا می کنید، بهترین کار این است که به پهلوی چپ خوابیده و زانوهایتان را کمی جمع کنید. این کار مانع از برگشت غذا از معده به سمت گلو می شود.

آیا هنگام خواب دچار درد پا می شوید؟ هنگام خواب زیر پاهای خود یک بالش باریک بگذارید تا حس بهتری داشته باشید. همچنین مصرف کافئین را ۶ ساعت پیش از خواب قطع کنید.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • حمیدرضا فروردین ۱۳, ۱۳۹۶

    سلام
    یکی از بهترین روشها خوابیدن به سمت چپ هست که هم باعث میشه ستون فقرات در حالت مناسب قرار بگیره و هم اینکه اسید معده برنگرده