با راهکارهای درمان و پیشگیری از «سردردهای هیجانی» آشنا شوید

طب فشاری چیست؟

با راهکارهای درمان و پیشگیری از «سردردهای هیجانی» آشنا شوید

«سردردهای هیجانی» که به سردردهای حاصل از استرس نیز شهرت دارند، از جمله رایج ترین سردردهایی هستند که بسیاری از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند.

اگرچه دلیل اصلی چنین سردردهایی هنوز به طور کامل دانسته نشده اما متخصصان بر این باورند که انقباض عضلات مناطقی چون سر و گردن می تواند سبب بروز چنین سردردی شود.

عواملی چون استرس های ناگهانی، کم خوابی، حذف وعده های غذایی، مشکلات بینایی، خستگی چشم و فشارهای شدید عضلانی می توانند باعث شکل گیری «سردردهای هیجانی» شوند. این سردرد در میان زنان و در مقایسه با مردان شیوع بیشتری دارد.

«سردرد تنشی»، به دو شکل «اپیزودیک» و «مزمن» وجود دارد. در نوع اپیزودیک آن، سردرد بین ۳۰ دقیقه تا یک هفته به طول می انجامد، این در حالی است که سردرد مزمن، ساعت ها و یا طولانی تر ادامه پیدا می کند.

در این نوع از سردرد که با درد ملایم آغاز و با احساس فشردگی در اطراف سر ادامه پیدا می کند، درد ابتدا از پشت سر یا بالای پیشانی آغاز و در نهایت تمام سر را فرا می گیرد.

دیگر نشانه های سردرد تنشی، احساس فشار بر روی پیشانی، طرفین، پشت، کف سر، گردن و ماهیچه های شانه است.

علاوه بر تمام دشواری های فوق الذکر، این سردرد می تواند سبب ایجاد اضطراب یا افسردگی در شما شده و روابط تان با دیگران را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همچنین بر تواناهایی چون مهارت های تان و در نهایت در سبک زندگی تان نیز تاثیر می گذارد.

در ادامه ۱۰ راهکار برای درمان و پیشگیری از این نوع سردرد را برای تان برخواهیم شمرد. با ما همراه باشید:

۱- مدیریت استرس

اگرچه استرس تنها عامل سردرد هیجانی نیست اما عدم کنترل سطح استرس می تواند سبب افزایش این نوع از سردرد شود.

1

راهکارهای فراوانی برای کنترل سطح استرس وجود دارد:

  • گرفتن دوش آب گرم برای از بین بردن فشردگی عضلات و ریلکس کردن آنها
  • گوش دادن به موسیقی آرامبخش در اتاقی خلوت
  • انجام کارهایی مانند باغبانی یا نقاشی و سایر کارهایی که به آنها علاقه دارید
  • خواندن مطلبی الهام بخش
  • بیرون رفتن از خانه و در تماس با طبیعت بودن
  • استفاده از تکنیک های کاهش استرس همچون تکنیک های تنفس، یوگا و مدیتیشن
  • ریلکس کردن عضلات، تصویر سازی و تخیل
  • انجام مداوم فعالیت های ورزشی که بر فشار خون تان نیز تاثیر مثبتی دارند

۲- ماساژ

گرفتن یک ماساژ مناسب به مدت چند دقیقه می تواند می تواند نقش موثری در درمان سردردهای مرتبط با استرس داشته باشد. ماساژ، استرس را کاهش داده، فشردگی عضلات و تنش را کم کرده و جریان خون را نیز بهبود می بخشد. با تمرکز به ماساژ پشت سر می توانید نتیجه بهتری را دریافت کنید.

2

۱- یک یا دو قطره عصاره روغن آویشن یا رُزماری را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل گرم ترکیب کنید.

۲- مقداری از آن را روی شقیقه ها و پیشانی خود بزنید.

۳- آن را به آرامی روی پوست ماساژ دهید.

۴- سپس، چند دقیقه ای به آرامی بنشینید و اجازه دهید که این درمان خانگی اثر کند.

می توانید از ماساژ کل بدن نیز استفاده کنید.

۳- استفاده از تکه های یخ

قرار دادن تکه های یخ روی سر می تواند به آرام شدن ماهیچه ها بیانجامد. زمان هایی که سردرد به دلیل فشرده شدن اعصاب در رگ های خونی به وجود می آید با قرار دادن یک جسم سرد در آن منطقه می توانید از فشاری که بر روی رگ ها بوجود آمده جلوگیری کنید. این کار از دردهای ضرباندار نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد.

3

۱- تکه های یخ را در داخل یک کیسه فریزر قرار داده و دور آن یک حوله نازک بپیچید.

۲- در مکان آرامی دراز بکشید و کمپرس سرد را روی پیشانی خود قرار دهید.

۳- دو دقیقه آن را نگه داشته و ۲ دقیقه به خود استراحت دهید.

۴- این کار را ۴ یا ۵ دفعه تکرار کنید.

۵- تلاش کنید که ریلکس باشید. به زودی درد شما از بین خواهد رفت.

تذکر: یخ ها را به طور مستقیم روی پوست قرار ندهید.

۴- سرکه سیب

سرکه سیب برای سردردهای میگرنی بسیار مفید است اما در مورد سردردهای هیجانی نیز می تواند موثر واقع شود. این ماده می تواند در «پ-هاش» بدن تعادل بوجود آورد و به سم زدایی بیانجامد.

4

علاوه بر اینها، سرکه سیب دارای خاصیت ضدتورم نیز است که در برطرف کردن دردهای ضرباندار مفید واقع می شود. از دیگر نقش های آن نیز کاهش سطح استرس است.

۱- به یک لیوان آب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص اضافه کنید.

۲- در صورت تمایل می توانید اندکی عسل نیز به این ترکیب بیافزایید.

۳- یک تا دوبار در روز از آن میل کنید تا به درمان سردردتان کمک کند.

سرکه سیب برای سردردهای میگرنی و سردردهای هیجانی می تواند موثر واقع شود. این ماده می تواند در «پ-هاش» بدن تعادل بوجود آورد و به سم زدایی بیانجامد.

علاوه بر اینها، سرکه سیب دارای خاصیت ضدتورم نیز است که در برطرف کردن دردهای ضرباندار مفید واقع می شود. از دیگر نقش های آن نیز کاهش سطح استرس است.

۱- به یک لیوان آب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص اضافه کنید.

۲- در صورت تمایل می توانید اندکی عسل نیز به این ترکیب بیافزایید.

۳- یک تا دوبار در روز از آن میل کنید تا به درمان سردردتان کمک کند.

می توانید چای بابونه یا سبز را نیز برای کاهش این نوع از سردرد میل کنید.

۵- پاشویه با روغن رُزماری

بر اساس نظر متخصصین داروهای گیاهی، پاشویه با روغن رُزماری می تواند درمان خانگی مناسبی برای سردرد باشد. آب گرم، جریان خون را به پاها می رساند که منجر به کاهش فشار رگ های خونی در سر می شود. این روش در مورد سردردهای ضرباندار نیز کارآمد است.

5

از سوی دیگر روغن رُزماری دارای خاصیت ضدتورم است که می تواند در کاهش درد موثر باشد. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام و نتیجه آن در نشریه «ترکیب غذایی» به انتشار رسید، بر خاصیت ضدتورم رُزماری و نقش آن در کاهش درد تاکید شد.

۱- ۷ تا ۸ قطره روغن رُزماری را در داخل یک تشت ریخته و آن را با آب گرم پر کنید.

۲- به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پاها را در داخل آن تشت قرار داده و تلاش کنید که آرام باشید.

۳- با پایان رسیدن این زمان پاها را از تشت خارج و با حوله نرم خشک کنید.

۶- روغن نعناع

در تحقیق علمی که حدود ۱۰ سال پیش انجام شد و نتیجه آن در نشریه «پزشک خانواده» در آمریکا به چاپ رسید، نشان داده شد که روغن نعناع دارای خاصیت درمانی برای کاهش سردرد است.

6

مکان خلوتی را برای ایجاد آرامش خود پیدا کنید. چند قطره روغن نعناع، روی شقیقه ها، پیشانی، پشت سر و گردن بمالید. زمانی که این کار را انجام می دهید نفس عمیق بکشید.

به جای مورد نخست می توانید ۲ چای کیسه ای نعناع که خشک هم باشد را روی پلک های بسته یا پیشانی تان قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه باقی بماند.

۷- رفتاردرمانی شناختی

زمانی که به رفتاردرمانی شناختی روی می آورید می توانید به دلیل استرس، اضطراب یا تنش خود پی ببرید. این روش راهکار مناسبی برای مدیریت استرس نیز به شمار می آید. زمانی که استرس تان برطرف شود، سردرد تنشی نیز به طور خودکار برطرف خواهد شد.

7

در این نوع از درمان، متخصصان با بیمار صبحت می کنند و گاهی برای از بین بردن کامل سردرد لازم است فرد چندین جلسه که هر کدام ممکن است ۲ تا ۳ ساعت طول بکشد، به مشاور خود مراجعه کند.

در مطالعه علمی انجام شده در سال ۲۰۱۴ میلادی که نتیجه آن در نشریه «بی ام سی نورولوژی» به چاپ رسید، نشان داده شد که رفتاردرمانی شناختی، هم برای کاهش دردهای میگرن و هم سردردهای هیجانی کارآمد است. در این مطالعه به موضوع ادامه تحقیقات مرتبط در این زمینه نیز تاکید شد.

۸- بهبود وضعیت نشستن

یکی از دلایل رایج سردرد می تواند فشردگی عضلات باشد. این فشردگی می تواند در عضلات سر و گردن اتفاق بیفتد که یکی از دلایل پنهان سردرد به شمار می آید.

8

اگر در وضعیت نشستن خود تغییری بوجود آورید می تواند در کاهش میزان سردردهای هیجانی تان موثر باشد. تلاش کنید که هم در حین نشستن و هم در حین راه رفتن وضعیت مناسبی را در اندام های بدن خود داشته باشید.

زمانی که ایستاده اید، شانه ها را در راستای سر و عقب نگه دارید. شکم را داخل و باسن را عقب ببرید.

در هنگام نشستن، ران ها را در موازات هم و بر روی زمین قرار دهید و سر را نیز بالا نگه دارید.

۹- پرهیز از خستگی چشم ها

یکی دیگر از دلایلی که سبب سردردهای هیجانی می شود و باعث درد در ناحیه گردن، شانه و پشت می شود خستگی چشم هاست. افرادی که برای ساعات طولانی در مقابل کامپیوتر می نشینند، بیشتر در معرض سردردهای هیجانی که بر اثر خستگی چشم ها بوجود می آیند قرار دارند.

9

برای پرهیز از خستگی چشم:

  • روزانه چندبار و به مدت ۱ دقیقه به آرامی پلک ها را ماساژ دهید. این کار باعث ریلکس شدن عضلات اطراف چشم های تان خواهد شد.
  • در هر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کار کردن، ۵ دقیقه استراحت کنید. از جای تان بلند شوید و قدم بزنید تا ماهیچه های چشم تان استراحت کند.
  • با نگاه کردن به عقربه های ساعت در جهت و خلاف آن، چشم ها را به تمرین وادارید. ۴ یا ۵ بار در روز این کار را تکرار کنید. هرچند ساعت یک بار این کار را با سرعت انجام دهید.

۱۰- طب فشاری یا Acupressure

طب فشاری نیز می تواند یکی از راهکارهای مفید برای درمان سردردهای هیجانی باشد. این روش نوعی طب سوزنی بدون استفاده از سوزن است. در این روش با ایجاد فشار در برخی از نواحی بدن، باعث تحریک آن مناطق و کاهش سردرد هیجانی خواهید شد.

10

در محل تلاقی تیغه بینی با کاسه چشم و درست زیر ابروها می توانید این مناطق را برای فشردن پیدا کنید. با دو انگشت اشاره خود و حداقل به مدت ۱ دقیقه به این منطقه فشار وارد کنید.

سایر نکات

  • در وضعیت رژیم غذایی خود تغییرات مثبتی را با حذف شکلات، مواد نگه دارنده، پنیرهای مانده و نیترات به وجود آورید.
  • تلاش کنید که در یک ساعت مشخص غذا بخورید.
  • وضعیت خواب خود را بهبود بخشیده اما از خواب بیش از اندازه نیز پرهیز کنید.
  • سیگار را کنار بگذارید و از مصرف بیش از اندازه شکر و کافئین نیز بپرهیزید.
  • در طول روز به میزان لازم و کافی آب مصرف کنید.

منبع: top10homeremedies
بدون نظر

ورود