تئاترگردی هفتگی؛ از «احضار جن» تا «دو آدم خجالتی»

گزارش روزیاتو از برنامه بهاری تماشاخانه های پایتخت

تئاترگردی هفتگی؛ از «احضار جن» تا «دو آدم خجالتی»

تئاترگردی همچون گالری گردی، یکی از برنامه های جذابی است که در همه ایام سال به خصوص در فصل بهار که طول روز بلند بوده و هنوز همچون روزهای تابستان، هوا خیلی گرم نشده، فرصت خوبی را برای گذران روز با طعم هنر فراهم می کند.

دنیای هنرهای نمایشی ایران در سال ۹۵، فروش طوفانی را برای نخستین بار تجربه کرد و تئاترهایی با فروش بیش از نیم میلیارد تومان (مثل می سی سی پی نشسته می میرد) به ثبت رسید. به نظر می رسد در سال ۹۶، میزان استقبال مردم از استیج های تماشاخانه های سراسر کشور بیش از پیش بینی های انجام شده باشد.

گزارش امروز سرویس هنری روزیاتو شما را با جدید ترین برنامه تماشاخانه های پایتخت آشنا می کند.

با تئاترگردی امروز ما همراه باشید.

روخوانی نمایشی دلگشا

photo_2009-04-30_00-03-23

خانه موزه استاد عزت الله انتظامی در محله قیطریه تهران، هفته آینده، روخوانی نمایش دلگشا که به بررسی گزیده ای از آثار عبید زاکانی می پردازد، روی صحنه خواهد برد. این نمایش ۷۰ دقیقه ای با بلیط ۲۵ هزار تومانی، تا ۴ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰، پذیرای بازدید علاقمندان به هنرهای نمایشی با طعم طنز است.

داریوش مودبیان و علی سینا، اجرا و موسیقی اثر را بر عهده دارند.

نمایش و چند داستان دیگر

photo_2009-04-30_00-04-34

سالن استاد سمندریان تئاتر ایرانشهر تهران، از ۱۷ فروردین ماه لغایت ۱۷ اردیبهشت سال جاری، نمایش «نمایش و چند داستان دیگر» را به کارگردانی پیام لاریان روی صحنه می برد. این نمایش هر شب ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به مدت ۷۰ دقیقه اجرا می شود. بلیط این نمایش بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

۵ داستان در باب خشونت، عنوان این اثر نمایشی خواهد بود که عوامل زیر در آن ایفای نقش دارند:

بازیگران: مهدی حسینی نیا، حمید رحیمی (داستان اول) معصومه کریمی، مجتبی فلاحی (داستان دوم) سینا کرمی، افشین زمانی، الهه شه پرست (داستان سوم) سجاد تابش، کیوان ساکت‌اف (داستان چهارم) عامر مسافر آستانه، ملودی آرام نیا، مریم نقیبی (داستان پنجم) با صدای: حسین پاکدل طراح صحنه و مشاور هنری: سعید حسنلو مجری طرح: نورالدین حیدری ماهر.

نشانی: خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر

تلفن: ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶

نمایش سه شب با مادوکس

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران از شنبه ۱۹ فروردین، تئاتر نمایشنامه خوانی سه شب با مادوکس را به تهیه کنندگی گروه نمایش نخ نما روی صحنه برده است که تا ۲ اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.

این نمایش، هر شب ساعت ۱۸:۳۰ با بلیط ۱۰ هزار تومانی در اختیار علاقمندان به گالری گردی در پاتوق هنرمندان پایتخت قرار دارد.

سه شب با مادوکس، اقتباسی از اثر ماتئی وینسی یک است که حسام افسری آن را کارگردانی کرده و حسام رضاییان، امیر حسین بهاء لدین، سالومه یگانه،‌ محمد دادآفرین و حسام افسری در آن ایفای نقش کرده اند.

نشانی: خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان

تلفن: ۸۸۳۱۰۴۵۷، ۸۸۳۱۰۴۵۸

نمایش ولپن

t4

سالن استاد ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر تهران نیز از جمعه ۱۸ فروردین ماه، تئاتر ولپن، که اثری از بن جانسون است را روی استیج می برد. این نمایش تا ۱۵ اردیبهشت، هر شب ساعت ۱۹:۱۵ به مدت ۷۵ دقیقه اجرا می شود. بلیط تئاتر نیز ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان اعلام شده است.

این کار را مهدی کوشکی کارگردانی کرده و افرادی چون: سجاد باقری، حسین برفی نژاد، ماهان خورشیدی، غزل شجاعی، امیر حسین طاهری، محمد طیب طاهر، صحرا فتحی، عرفان ناصری، آذین نظرى، میلاد نصر الهی، مجید نوروزی، میثم نوروزی و مهدی کوشکی در آن ایفای نقش کرده اند.

نشانی: خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر

تلفن: ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶

نویسنده مرده است

t5

نمایش نویسنده مرده است، جدید ترین اجرای لادن مستوفی است که در سالن حافظ، از ۱۷ فروردین روی استیج رفته و تا چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۱۹ به مدت ۷۰ دقیقه اجرا می شود. بها بلیط این اثر، ۳۰ هزار تومان است. آرش عباسی و لادن مستوفی، تنها بازیگران اثر هستند.

درباره این نمایش آمده است: لیلی رحیمی، ستاره سینمای ایران، قرار است پس از سال ها بازیگری برای نخستین بار، کارگردانی را تجربه کند. فیلمنامه فیلمش را نمایش نامه نویس جوانی نوشته است با نام فرهاد. اما حالا در آستانه شروع فیلمبرداری، فرهاد پیشنهاد تازه ای دارد.

نشانی: خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت، سالن حافظ

«اگر میشه گوش کنید» با طعم احضار جن

t6

تئاتر “اگه میشه گوش کنید”، جدید ترین نمایشی است که در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی از یکشنبه ۲۰ فروردین امسال روی صحنه رفته و تا ۵ شنبه هفتم اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۱۹ به مدت یک ساعت اجرا خواهد داشت. بلیط این نمایش ، ۲۰ هزار تومان اعلام شده است.

امیر عبادی و ارسلان محمدی، نویسنده و کارگردانی اثر را بر عهده دارند. آیدا حکیمی، امیر عبادی، بهاره گودرزی ،‌محمد جابری، رژین صالحی و ارسلان محمدی، در این نمایش ایفای نقش کرده اند. نیکتا حسینی پناه، تهیه کننده اثر است.

به دلیل صداهای بلند و حرکات خشونت گرا، مشاهده این اثر برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند و زیر ۱۵ سال سن دارند، توصیه نمی شود.

این نمایش درباره احضار جن بوده و یک انگشتر سحر آمیز ، زندگی افراد را به خطر می اندازد.

نشانی: خ انقلاب، ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸

تلفن: ۶۶۹۷۹۴۶۸، ۶۶۹۷۹۴۷۵

کسی جرج را نشناخت

t7

از هفدهم فروردین، نمایش «کسی جرج را نشناخت» با نویسندگی زینب آقاجانپور ، هر شب ساعت ۱۷ تا جمعه هشتم اردیبهشت ماه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی روی صحنه می رود. هزینه بلیط این اثر، ۱۵ هزار تومان اعلام شده است.

کارگردانی اثر را امیر حسین علیپور بر عهده داشته است. بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) امیر حسین بختیاری (چارلی)، یزدان دارابی (سالوادور)، فاطمه زارع (زن خیانت کار)، زهرا طهاری (پرستار شارلوت)، فرزین عوض زاده (کشیش)، نیما سید موسوی (مرد دیوانه)، سپیده محمد ترشانی (هریت)، محمد مرادی (پتروس)، ارین یوسفی (جرج) هستند.

درباره این نمایش جالب آمده است:

نمایشنامه مربوط به سالهای جنگ جهانی دوم است. کشور آشوب است و ما بازتاب آن را در تیمارستان روانی می بینیم داستان زندگی و مردان و زنانی که در تیمارستان به سر میبرند را روایت می کنند بیماران گویی خود را گم کرده اند.

در واقع بین عقلانیت و دیوانگی به سر میبرند و برای پیدا کردن خود مجبور می شود گذشته اش را بازگو کند. و سر انجام، نوبت به پرستار تیمارستان شارلوت می رسد. او زنی درونگرا و عصبی است که هیچکس از او خوشش نمیاید. همگی از او می خواهند از گذشته اش بگویند تا شاید با اینکار همانند آنها سبک شوند. شارلوت نیز مجبور می شود از گذشته اش برای آنها بگویید. گذشته ای که بازتاب آن در اخلاق و رفتار و زندگی حال او تاثیر گذاشته بوده است. شارلوت بعد از بیان گذشته خود، حالا خود را همانند بیماران تیمارستان می دید.

نشانی: خ انقلاب، ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸

تلفن: ۶۶۹۷۹۴۶۸، ۶۶۹۷۹۴۷۵

نمایش دو آدم خجالتی

t8

دو آدم خجالتی، عنوان اجرای اردیبهشت ماه خانه موزه استاد عزت الله انتظامی در محله قیطریه تهران است. این نمایش از سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه تا جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه، هر شب ساعت ۲۰ به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه می رود.

بلیط این تئاتر، ۳۰ هزار تومان است و اوژن لابیش آن را نوشته و داریوش مودبیان، کارگردانی اثر را بر عهده داشته است. تم تئاتر، کمدی ودویل فرانسوی بوده و بازیگران زیر در آن ایفای نقش کرده است:

علیرضا اخوان، سعید پارسا، علی دشتی، آریا راد، میعاد راشدی، هستی رزازچیان، آرین صفایی، مهرناز عباسی، سعید عسکری، اشکان میرزاشفیع، داریوش مودبیان، نگار نیکنامی.

نشانی: خیابان اندرزگو (قیطریه)، شرق به غرب، روبروی بلوار کاوه، خیابان احمدی، خانه موزه استاد عزت الله انتظامی

تلفن: ۲۲۳۹۰۳۲۰

نمایش من تو آینه

t9

نمایش من تو آینه، اثری است که از ۱۵ فروردین امسال در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفته است و تا چهار شنبه ششم اردیبهشت ماه نیز ادامه خواهد داشت. این تئاتر را می توان هر شب ساعت ۱۸ با بلیط ۲۰ هزار تومان تماشا کرد.

غزل شجاعی و آذین نظری، نویسنده و کارگردان و تنها بازیگر اثر است. علی احمدی نیز تهیه کننده تئاتر معرفی شده است.

نشانی: خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان

تلفن: ۸۸۳۱۰۴۵۷، ۸۸۳۱۰۴۵۸

آوازهای سرشام

t10

آوازهای سرشام، جدید ترین اثر کاوه مهدوی است که در سالن استاد ناظر زاده کرمانی تئاتر ایرانشهر روی صحنه می رود. این تئاتر که از ۱۷ فروردین ماه نمایش آن آغاز شده است، تا جمعه ۱۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. آوازهای سرشام، هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۷۵ دقیقه روی استیج می رود و بلیط آن، ۲۵ هزار تومان و ۳۰ هزار تومان است.

گروه زیر در اجرای این اثر همکاری داشته اند:

بازیگران: علیرضا مهران، فرامرز قلیج خانی، غزاله جزایری، رستا رضوی، امین وحیدی پور، سینا نصرالهی، شِیماء ملکیان، جعفر کرمانی، سعید رحیمی تهیه کننده: امیرحسین شفیعی مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز: میلاد حاجی‌زاده طراحان صحنه: کاوه مهدوی، علیرضا مهران طراح لباس: کاوه مهدوی طراح گریم: سعید فارغ طراح گرافیک: سینا افشار خواننده: احمد جعفری منشی صحنه: باران سیبی ساخت دکور: محمد ولی سلطانی.

نشانی: خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر

تلفن:  ۸۸۸۱۴۱۱۵_۸۸۸۱۴۱۱۶

نمایش بی پدر

t11

بی پدر، تئاتری است که از بیست و دوم فروردین ماه امسال تا یکشنبه دهم اردیبهشت ماه، هر شب ساعت ۲۰ در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می رود. بلیط آن، بیست و پنج هزار تومان است. سید محمد سماوات، نویسندگی و کارگردانی اثر را بر عهده دارد و حسین منفرد، ابراهیم نائیج، علی حسین زاده، میلاد آریا فر و علیرضا گلدهی و کوروش شاهونه در آن ایفای نقش کرده اند.

نشانی: تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر

تلفن:: ۶۶۴۶۰۵۹۲-۴

نمایش تو با کدام باد می روی؟

t12

تئاتر مستقل تهران، هر شب ساعت ۱۹، از بیست و دوم فروردین ماه لغایت یکشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه، تئاتر تو با کدام باد می روی را که توسط جمال هاشمی نوشته شده است را روی صحنه می برد. کمال هاشمی،‌ کارگردانی اثر را بر عهده داشت و کاظم سیاحی، محمد عباسی، شیوا فلاحی، سونیا سنجری و حامد نجابت در آن ایفای نقش کرده اند.

این اثر، تولید مشترک ایران و سوئیس است و برنده گرنت فستیوال بین المللی بولوار، فریبورگ/سوئیس اجرا شده در فستیوال هایی در: بلینزونا/ سوئیس، ارس/ فرانسه، مارسی/فرانسه، مولوز/ فرانسه، و تئاتر بوزار/بلژیک.

نشانی: تهران، ضلع شرقی چهار راه ولیعصر (تئاتر شهر)، خیابان رازی، نبش کوچه زند وکیل پلاک ۵۰

تلفن: ۶۶۹۷۹۷۴۱

نمایش سایه تو سایه

t13

نمایش سایه تو سایه کاری از داود فتحعلی بیگی، از اوایل فروردین ماه امسال در سالن علی نصیریان پردیس تئاتر تهران روی صحنه می رود و تا ۵ شنبه هفتم اردیبهشت ماه، در معرض دید علاقمندان به هنرهای نمایشی قرار دارد. این اثر هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه اجرا می شود و بلیط آن پانزده هزار تومان است.

داودد داداشی، غلام بابوته و منیژه داوری در کنار:‌ ساسان مهرپویان، مهدی صفاری نژاد، سپیده معصومی و محمد رخشنده پی و نسیم توکلی در این اثر ایفای نقش کرده اند. ساسان مهرپویان و مهدی صفاری نژاد، دستیار کارگردان است.

این تئاتر، نمایش پدری را روایت می‌کند که برای دختر و همسرش محدودیت‌های بسیاری ایجاد کرده است. در این میان قرار است برای دختر خواستگاری بیاید اما پدر از قبل داماد را انتخاب کرده و تمام قرارها را با پدر داماد گذاشته است. از قضا پدر داماد هم همین کار را کرده و پسرش هیچ اطلاعی ندارد. در این میان دختر تصمیم می‌گیرد قبل از ازدواج پسر را ببیند و از کاکا نوکرسیاه خانه کمک می گیرد تا پسر را ببیند و…

نشانی: بزرگراه امام علی، اتوبان شهید محلاتی شرق، خیابان شهید شاه‌آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، خیابان بقایی، جنب فرهنگسرای خاوران

تلفن: ۰۲۱۳۳۰۳۴۱۹۸ – ۰۲۱۳۳۰۳۴۲۱۰

هملت به تئاتر شهر رفت

از پنجشنبه هفدهم فروردین ماه در سالن اصلی تئاتر شهر نمایش “هملت” به کارگردانی آرش دادگر به صحنه می‌رود. این نمایش که پیشتر در تالار استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر نیز اجرا شده با تغییراتی اندک نسبت به اجرای گذشته خود با بازیگرانی چون مهران امام‌بخش، حسام منظور،  بهروز کاظمی، عمار عاشوری، علیرضا آرا، امین طباطبایی، شبنم فرشادجو، پانته‌آ پناهی‌ها، مونا فرجاد، امیر رجبی، اسمعیل صالحی، رسول مکوندی، نامیرا حفیظی و رضا کشمیر به صحنه می‌رود.

بازخوانی مدرن شهرام احمدزاده از نمایشنامه سترگ ویلیام شکسپیر در اجرای دادگر با وجوهی بیانگرایانه همراه شده است. ریتم گرم و کنش‌های جذاب صحنه‌ای از جمله خصوصیات‌های مهم نمایش “هملت” آرش دادگر است که دیدن آن را جذاب می‌کند.

هملت” تا نیمه پایانی اردیبهشت ماه هر روز ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

بوف کور را در تئاتر شهر ببینید

پایتخت هنرهای نمایشی ایران (تئاتر شهر)، از فروردین امسال،  نمایش «بوف کور» به کارگردانی ناصر حسینی‌مهر را روی صحنه برده است که این نمایش هر روز ساعت ۲۰ در سالن چهارسو اجرا می شود.  اجرایی اقتباسی از دو داستان مهم صادق هدایت “سه قطره خون” و “بوف کور” است. در این نمایش بابک قهرمانی، مژگان خالقی، نیره سادات میرزایی، شاهو رستمی، عزالدین توفیق، میثم دامن‌زه، مهشید کاظمی، وحید فریدی، رضا شهرآ، اسماعیل خزایی و مرتضی مظلومی به ایفای نقش می‌پردازند.

آسید کاظم در تالار سایه

در سوی دیگر در تالار سایه “آسید کاظم” محمود استاد محمد پا به دهه هشتاد گذاشته است. محمد محقق منتظری نمایش “مرگ آسید کاظم” نوشته احسان بدخشان را که اقتباسی معاصر از نمایشنامه “آسید کاظم” محمود استاد محمد است را اجرا می‌کند. در این اثر که هر روز ساعت ۲۰ اجرا می‌شود بازیگرانی چون هادی افشار، احمد لشینی، ابوذر ساعدی، وحید نفر و مهرداد ضیایی حضور دارند.

در پلاتو اجرای تئاتر شهر آرین رضایی نمایش “برلین” را به صحنه برده است. این نمایش که از دو مونولوگ شکل گرفته است را محمد یعقوبی و بهار کاتوزی نوشته‌اند و بازیگران آن رؤیا دعوتی و محمدهادی عطایی هستند. “برلین” هر روز ساعت ۱۸:۳۰ به صحنه می‌رود.

خواستگاری در تالار سنگلج

در تالار سنگلج  این روزها به مانند ایام عید نمایش “خواستگاری” ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه می‌رود. این نمایش که اقتباسی از اثر چخوف به همین نام است را عظیم موسوی کارگردانی کرده و بازیگرانی چون محمود راسخ‌فر، علی فتحعلی، ثمیلا کریمی، رضا گیلانپور و حمیدرضا مرادی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

تالار حافظ و صعود مقامت پذیر

نمایش “صعود مقاومت پذیر آرتور و اویی” نوشته برشت با نگرش مضمونی تازه توسط امیر دژاکام به صحنه می‌رود. در این نمایش که ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه به صحنه می‌رود، امیر کربلایی‌زاده، بهرام ابراهیمی، نرگس محمدی، حمید فلاحی، مرتضی آقاحسینی، تینو صالحی، سروش طاهری، ملیحه کیا، شهره رعایتی، حسین شهبازی، هدیه آزاده، مهرنوش دارا، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، عارف عباسی، احسان ابوالقاسم، سمیه صباغی، بهار قاسمی و دانیال ابراهیمی ایفای نقش می‌کنند.

سونات پاییزی

در تماشاخانه ایرانشهر و در سالن سمندریان نیز نمایش “سونات پاییزی” به کارگردانی جلال تهرانی در ساعت ۲۰:۳۰ و نمایش “…و چند داستان دیگر” به کارگردانی پیام لاریان ساعت۱۸ به صحنه می‌روند. همچنین در سالن ناظرزاده کرمانی نمایش‌های “ولپن” به کارگردانی مهدی کوشکی ساعت ۱۹ و “آوازهای سر شام” به کارگردانی کاوه مهدوی ساعت ۲۱ اجرا می‌شوند.

خانه هنرمندان

در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان سه نمایش اجرا می‌شود. نمایش “من توی آینه” را غزل شجاعی ساعت ۱۸ اجرا می‌کند و همچنین “سونات شب” را سعید داخ ساعت ۱۹:۴۵ به صحنه می‌برد. همچنین در آخرین اجرا هامون سیدی ساعت ۲۱:۳۰ نمایش “و خداوند، هایم را فراموش کرده است” اجرا می‌کند.

سالن‌های خصوصی و تکاپو برای جذب مخاطب

اما در سالن‌های خصوص نیز اجراها دوباره آغاز شده‌اند و تکاپو و تلاش برای جذب مخاطب دوباره به شدت شروع شده است. در سالن شماره ۱ تماشاخانه پالیز نمایش “هام” به کارگردانی عباس عبدالله زاده ساعت ۱۸ به صحنه می‌رود. در همین سالن نمایش “خدای کشتار” به کارگردانی علی سرابی  که قبلا درباره اش توضیح داده بودیم، ساعت ۲۰ و ۲۲ اجرا می‌شود. در سالن شماره ۲ پالیز “آخرین نامه” به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا ساعت ۱۸ و “پپرونی برای دیکتاتور” به کارگردانی علی احمدی ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه روی صحنه می‌روند.

در تماشاخانه باران نمایش “مافیا” به کارگردانی افروز فروزند ساعت ۲۱ و نمایش “سیزیف و کمدی مرگ” با کارگرانی مشترک علی ضیائی و مسعود روستا ساعت ۱۸ به صحنه می‌روند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • فرامرز گلیانی فروردین ۱۹, ۱۳۹۶

    کافه پولشری همش داره اینستاگرام تبلیغ میکنه.
    فکر کنم مشتری زیاد پیدا کنه

  • شبنم فروردین ۱۹, ۱۳۹۶

    تئاترها رو معرفی میکنید خوبه
    خنده دارها رو هم بگین