گزارش روزیاتو از جدید ترین برنامه بهاره گالری های پایتخت

گزارش روزیاتو از جدید ترین برنامه بهاره گالری های پایتخت

بهار، بهترین فصل برای گالری گردی عصرانه و آشنایی با جدید ترین آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت در سراسر کشور است.

در ادامه سلسله گفتارهای گالری گردی هفتگی، شما را با آخرین رویدادهای گالری های پایتخت آشنا می کنیم. با ما در گالری گردی این هفته همراه باشید که آغاز به کار ۲۵ گالری جدید در بهار ۹۶، شمار گالری های تهران را به ۲۵۰ مورد رساند.

نگارخانه های جدید تهران در بهار ۹۶

g1

خبر اول اینکه، فضای گالری گردی تهرانی ها در سال جدید با ۲۵ نگارخانه تازه مجوز گرفته، جانی دوباره گرفت.  روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی اعلام کرد، در سال ۱۳۹۵ مجوز فعالیت ۲۵ نگارخانه در تهران از سوی این دفتر صادر و مجوز فعالیت ۷۴ نگارخانه نیز که از قبل فعالیت داشتند، تمدید شد.

این نگارخانه ها عبارتند از:

نگارخانه‌های ایوان (حوریه مطهری)، اورمزد (مهدی نبوی)، صادقی (حبیب‌الله صادقی)، آگ (سیمین‌دخت دهقانی)، دید (محمدمهدی سادات صوتی)، نگارخانه مجازی ایران هنر (سیدجمال هادیان‌زواره)، دلگشا (نیلوفر عابدی)، نات (زهرا کاویانی)، آ (آسیه مزینانی)، حنا ایرانیان (محمدرضا شفیعی)، هپتا (حسین مقیمی)، فرمانفرما (تکتم فرمانفرمایی)، نک (مجید احمدآبادی)، تهران امروز (مرتضی فتوحی لاسیبی)، لیلی وکیلیان (لیلی وکیلیان)، غزال (محسن بسحاک)، خانه محمودیه (مهشید کاوه)، بن (شبنم طلوعی آشتیانی)، گونا (الناز قائمی)، گذر (منصور مومنی)، آراسته (پرویز آراسته)، قاف (امین قربانی)، شمیده (آناهیتا شمیده)، یاسمین (وحید شیخیان) و فردوسی (سیدمحمد احمدی) در سال ۱۳۹۵ برای فعالیت در تهران از دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت گرفتند.

همچنین نگارخانه ملک با تغییر نام به «مرکز هنر» برای فعالیت در مکان جدید مجوز دریافت کرد.

امیدواریم فرهنگ گالری گردی و آشنایی نزدیک با آثار هنری در شهرها، اقتصاد هنر در ایران را که با استقبال گسترده ای در حراجی های بین المللی روبرو شده است، پر رنگ تر از قبل نماید.

استقبال ۱۵ هزار نفری از موزه گالری ۲.۵ میلیارد دلاری تهران

g6

فروردین امسال، یکی از مهم ترین نوروزها را برای گالری گردی و موزه گردی تهران به همراه داشت. از روز سوم تا دهم فروردین امسال، بیش از ۱۵ هزار نفر از نمایشگاه منتخبی از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان مسافران برلین و رم بازدید کردند.

موزه هنرهای معاصر تهران گنجینه ای غنی از کلیه نمودهای متفاوت از هنرمندان را در مجموعه خود دارد و نمایشگاه حاضر نماینده بخش اندکی از آن است. مجموعه آثار خارجی موزه هنرهای معاصر تهران یکی از برجسته ترین مجموعه ها از نیمه دوم سده نوزدهم تا دهه هشتاد میلادی، بیرون از اروپا و امریکای شمالی به شمار می آید.

g7

در این نمایشگاه ۳۱ اثر از آثار هنرمندان ایرانی گنجینه از جمله؛ منیر فرمانفرمائیان، جلیل ضیاءپور، بهمن محصص، منوچهر یکتایی، ابوالقاسم سعیدی، محسن وزیری مقدم، بهجت صدر، حسین کاظمی، مارکو گریگوریان، غلامسین نامی، مسعود عربشاهی، جعفر روح بخش، سیراک ملکونیان، مهدی حسینی، سونیا بالاسانیان، سهراب سپهری، ناصر عصار، فریده لاشایی، منصور قندریز، علی اکبر صادقی، حسین زنده رودی، پرویز تناولی و … در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

g8

همچنین در این نمایشگاه ۳۰ اثر از آثار هنرمندان خارجی همچون: دوآن هانسن، دان ادی، ژان دو بوفه، کیستو یاواچف، جورج و گیلبرت، موریس لوئیس، اگنس مارتین، اد راینهارت، اندی وارهول، ری لیختن اشتاین، جسپر جونز، رابرت رائو شنبرگ، فرانسیس بیکن، سای تومبلی، پیر سولاژ، رابرت مادرول، مارک روتکو، جکسون پولاک، پابلو پیکاسو، ماکس ارنست، کیس وان دونگن، پل گوگن به نمایش در آمده است.

نمایشگاه منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران تا ۲۶ خرداد ماه برقرار است.

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند روزهای یکشنبه تا پنج شنبه هر هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ عصر ، جمعه ها از ساعت ۱۵ تا ۱۹ عصر به جز شنبه ها و تعطیلات رسمی به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

گشتی در موزه هنرهای معاصر را اینجا دنبال کنید.

«مشیانه» به گالری سیحون آمد

g2

خبر بعدی از گالری سیحون است که تا آخر فروردین، تابلوهای نقاشی افشین باقری را در معرض دید عاشقان این هنر جذاب قرار داده است. آثار این نمایشگاه با نگاهی به اسطوره‌های ایرانی به ویژه اسطوره “مشیانه” که اولین زن در اسطوره‌های ایرانی‌ست، خلق شده است.

مشیانه” در واقع اولین زنی است که در اسطوره‌ها از آن نامی به میان آمده است که در حقیقت همان “حوا” بوده و به عنوان اولین زن همواره از آن یاد می شود.

در این آثار از تکنیک رنگ و روغن استفاده شده و ۱۰ تابلوی آقای باقری به نمایش در آمده است. مشیانه را در گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، پلاک یازده میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

چه خبر از گالری شیرین؟

g3

گالری شیرین نیز همچون دیگر نگارخانه های تهران، بهار ۹۶ را دست پر آغاز کرده است. پروژه مولتی مدیای «پَختِستان» یا فلت لند که گلبرگ برزین کیوریتوری آن را به عهده دارد با ارائه آثاری از  وجید امینى، امیر پوستى، گلنوش حشمتى، فرشاد خواجه نصیرى، پدرام صادق بیکى، امیر بهادر فلاحتى، مریم کشمیرى، علیرضا کى‌منش از ۱۸ فروردین ماه در گالری شیرین افتتاح شده است.

پروژه فلتلند اما، با نیت ایجاد ارتباط میان ادبیات و هنرهای تجسمی شکل گرفته است. آنچه به نمایش درآمده، برداشت ذهن ٨ هنرمند جوان است از این کتاب. ولی به این نیز محدود نیست. این نمایشگاه حاصل ساعت ها کار گروهی این هنرمندان است، حاصل ماه ها همفکری، همکاری، رفاقت و تلاش برای آفریدن یک پدیده همگن. این ٨ نفر با قابلیت های متفاوت و با مهارت در رشته های مختلف هنری آثار خود را پدید آورده اند و به دریافت خود از این کتاب تحقق بخشیده اند.

آثار این نمایشگاه که در مدیاهای مختلف ویدئو آرت، ویدئو پرفورمنس، اینستالیشن، نقاشی و مجسمه‌سازی است بر اساس کتابی از “ادوین ابوت” که متعلق به صد و پنجاه سال پیش است شکل گرفته است. این نمایشگاه تا آخر فروردین ماه در خیابان سنایی، کوچه سیزدهم ، پلاک ۵ دایر است.

g9

در شیرین ۲ نیز نمایشگاه آثار احسان ضیائی با عنوان “… است و بس” روز جمعه ۱۸ فروردین افتتاح شده است. ضیایی در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: “همه چیز نزد ایرانیان است و بس!؟ تفاوت بین آن چیزى که هستیم و آن چیزى که فکر مى‌کنیم هستیم، با در نظر گرفتن نکات برجسته در خصوصیات اخلاقى و فرهنگی‌مان باعث بوجود آمدن این مجموعه شد.”

g10

این نمایشگاه تا ۳۰ فروردین ماه در محل گالری شیرین در خیابان سنایی، کوچه سیزدهم ، پلاک ۵ برپاست.

چه خبر از نگارخانه نگر؟

 نمایشگاه گروهی نقاشی با حضور مرجان قدیری، مهناز مراد و الهام هاشمی روز جمعه ۱۸ فروردین در گالری نگر بازگشایی می‌شود و این نمایشگاه تا ۲۳ فروردین همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

نقاشی های طنز آمیز در گالری والی

g4

بهمن رضایی نامقی، هنرمند جوان تهرانی، از ۱۸ فروردین، نمایشگاه انفرادی آبرنگ های طنز آمیز خود را در نگارخانه والی پایتخت در معرض دید عموم قرار داده است. این نمایشگاه که تا ۳۰ فروردین ادامه دارد، در خیابان خدامی شماره ۷۲ قرار در دسترس نگارخانه گردها خواهد بود.

 یک اتفاق گالری گردی خاص

g5

خاص گردهای گالری گرد، می توانند تا بیست و سوم فروردین، از رویدادی به نام پروژه های پارکینگ دیدن کنند. این رویداد با همکاری گالری آران، گالری عمارت روبرو، سفارت لهستان در ایران و جامعه نیومدیا راه اندازی شده است. پروژه های نیومدیا، گالری آران (خردمند شمالی در نزدیکی میدان ۷ تیر)، پروژه های آران (در خیابان نوفل لوشاتو) و عمارت روبرو (  خیابان انقلاب) محل های نمایش آثار است.

در بیانیه این رویداد آمده است:

ده سال پیش از این، پارکین گالری، یک فضای تجربی در تهران، جشنواره‌ی مستقلی برای ارائه ویدیو، صدا و اجرا پایه نهاد: دسترسی محدود از سال هشتاد و شش، میزبان بسیاری از هنرمندان معاصر ایران و جهان بوده است.

این پروژه با دعوت از کیوریتورهای مهمان و با همکاری با موسسات و آرشیوهای معتبر در برلین، استکهلم، هلسینکی، قاهره، لوبلیانا، پاریس، تورنتو، سانفرانسیکو، وین، ورشو، مونترال، لاهه و دوبلین در شش دوره‌ی گذشته برای کاهش فاصله بین عرصه‌های مختلف و ترویج نگاه بینارشته‌ای تلاش کرده است.

مجمع دسترسی محدود چون دوره های قبل ترکیبی از آثار تازه رسیده و آثار آرشیوی خواهد بود، این برنامه از دوره ی دوم همواره قسمت اصلی جشنواره را تشکیل می داده است و با عناوینی چون جزایر سرگردانی و مجمع الجزایر، مجمع در تلاش است سکویی باشد برای کار دیدن و تبادل ایده در جایی که شرایط اجماعی و آموزشی بیش از پیش به رفتار فردی ارج می نهاده و صحنه ی هنری و فاصله های جغرافیایی همواره ما را به جزیره شدن سوق می دهد.

با دعوت از شش کیوریتور مهمان از شهرهای تهران، کراکف، شیکاگو، پاریس، برلین و لاهه برنامه های نمایش ویدیو، فیلم مستند، فیلم مقاله، صدا، انیمیشن و اجرا برنامه های بخش بین المللی دسترسی محدود هفت را تشکیل می دهند.

 عکاسی در گالری فردا به مناسبت بهار ۹۶

g11

گالری فردا در نخستین نمایشگاه خود در سال جدید به سراغ عکاسی رفته و آثاری از پاشا هادیان با موضوع چهره‌های مطرح و  معاصر آذربایجان را به نمایش درخواهد آورد. چهره‌های معاصر آذربایجان عنوان نمایشگاهی است که در آن هادیان آثار خود را که برگرفته از تصویر افراد مهم خطه آذربایجان است به نمایش می‌گذارد.

در این نمایشگاه حدود چهل عکس از این هنرمند به نمایش در خواهد آمد. در این مجموعه عکس‌هایی از افرادی همچون ریزعلی خواجوی (دهقان فداکار)، سیف‌الله صمدیان، تهمینه میلانی، رضا ناجی، پریوش گنجی، فخرالدین فخرالدینی، یدالله امینی (مفتون)، ژاله آموزگار یگانه، یحیی شیدا، آیت الله مسلم ملکوتی، احمد عالی، چایی اوغلی،کریم باقری و …  به نمایش در خواهد آمد.

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

هفتاد سال پیش Moholy-Nagy گفته بود: «بی‌سواد فردا، کسی خواهد بود که عکاسی نداند!». Moholy-Nagy دانشمند، هنرمند مجارستانی، استاد مدرسه عالی معماری و هنرهای کاربردی درآلمان به نام Bauhaus، عکاس، نقاش، معمار و مجسمه‌ساز بود. باهاوس از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ به پرورش هنرمندان پرداخته و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن ایفا کرده است.

امروز آن «فردا»ست! «هادیان» هنرمند به گفته Moholy-Nagy «سواد تصویری» دارد. آن را با سواد نوشتاری همراه و مجموعه حاضر را به ما عرضه کرده‌است. بحر عمان کلام و تصویر پرداخته هادیان چندان ژرف و بیکران است که من برای نوشتن پیش‌گفتار به آن، روزها دست و پا می‌زدم و راه به‌جایی نمی‌بردم. من که در سال‌های نخستین تصویرگری‌ام خواستم چنین اثری به وجود آورم، برای دستیابی به موضوعات آن نیازمند کمک دوستان و آشنایان بودم.

این نمایشگاه از هجدهم فروردین تا بیست و چهارم این ماه در گالری فردا برپا شده است و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری فردا واقع در خیابان کریم‌خان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک دو واحد ۲ مراجعه کنند.

چه خبر از پاتوق هنرمندان پایتخت؟

خانه هنرمندان ایران، پاتوق هنرمندان تهرانی، بهار ۹۶ را هم دست پر آغاز کرده است. نمایشگاه عکس‌های یوهان بِومان با عنوان:  SWEDISH DADS «پدران سوئدی» به کوشش انستیتو فرهنگ سوئد و بخش فرهنگی سفارت سوئد و با همکاری خانه هنرمندان ایران جمعه ۱۸ فروردین ساعت ۱۷ در محل خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و بزودی گزارشی از این رویداد را در بخش هنری روزیاتو ارائه خواهیم کرد.

g12

کشور سوئد یکی از سخاوتمند ترین سیستم‌ ها را در مرخصی والدین در جهان دارد. میزان مرخصی پدر و مادر پس از زایمان به یک میزان است، ولی با این وجود تنها بخشی از پدران سوئدی (چیزی در حدود ۱۴ درصد) از این پاداش استفاده می‌کنند.

g18

این نمایشگاه بر روی پدرانی تمرکز دارد که ماندن در خانه با کودک خود را به مدت ۶ ماه انتخاب کرده‌اند. در این نمایشگاه ۲۵ عکس به نمایش درمی‌آید. پروژه «پدران سوئدی» اثر یوهان بِومان تاکنون در بسیاری از کشورهای دنیا به نمایش درآمده است.

g17

یوهان بِومان از عکاسان برجسته سوئد تاکنون جوایز گوناگونی را از آن خود کرده است که از جمله می‌توان به جایزه جهانی عکس‌های خبری، جایزه جهانی عکس سال، جایزه انجمن ملی عکاسان خبری، جایزه عکاسی یونیسف و.. اشاره کرد. نمایشگاه عکس‌های یوهان بِومان جدر گالری زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شده و تا ۲۵ فروردین میزبان علاقه‌مندان است.

سوئد، تا سال ۲۰۱۱ میلادی، در فهرست مقصدهای تحصیلی پر اولویت ایرانیان در قاره سبز به شمار می رفت.

 چه خبر از پلتفرم ٢٨

g13

“لیفت-بیت” عنوان نمایشگاهی است که پلتفرم ٢٨ فصل بهار خود را با آن آغاز می‌کند. این گالری که قصد دارد فعالیت خود را با تمرکز بر تأثیر عصر دیجیتال بر پروسه طراحى و تولید اشیاء و آثار هنرى پی بگیرد، اولین برنامه خود را به “لیفت-بیت”، طرحى خلاق که براى اولین بار در نمایشگاه “دل موبیله” شهر میلان شهرت بسیارى کسب کرد، اختصاص داده است.

«لیفت – بیت» نشیمنِ پارچه‌ای است که توسط «کارلو رتی اسوشییِتس» طراحی شده و شامل واحدهای مستقلی است که با استفاده از شبکه‌ای اینترنتی که در داخل واحدها به کار گرفته شده، قابلیت تغییر فرم از حالتی به حالت دیگر را دارند و گونه‌ای جدید از زندگی هر روزه را ارائه می‌دهند. نمونه اولیه «لیفت – بیت»ها ترکیبی از عسلی‌های تک واحدیِ شش ضلعی است.

هر کدام از این واحدها با استفاده از فعال‌کننده‌ای خطی به گونه‌ای موتوریزه شده‌اند که توانایی بالا یا پایین رفتن دارند. این حرکت از طریق اپلیکیشنی که روی تَبلت ریخته شده، از راه دور قابل کنترل است و هر واحد می‌تواند در چند ثانیه، ارتفاع خود را دو برابر یا نصف کند و در نتیجه، در کنار واحدهای دیگر، فضاهای‌های بی‌شماری را خلق کند.

با تأثیر گرفتن از پروژه «ژنراتور» در «سدریک پرایس» سال ١٩٧٨، واحدهای واکنش‌دهنده «لیفت – بیت» می‌توانند به طوری یکپارچه و بسته به میل استفاده‌کننده، به یک کاناپه، تخت خواب، اطاق نشیمن، اطاق کنفرانسی کوچک یا یک منظره خانگی تبدیل شوند.

این نمایشگاه ۱۸ فروردین افتتاح و تا ۲۵ فروردین در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبى، بعد از تقاطع سمیه، کوچه بور بور، خیابان خاقانى، نبش بن بست روشن منش، پلاک ۲۸ ادامه دارد.

چه خبر از عکسخانه شهر؟

g15

نمایشگاه منتخب عکس‌های گنجینه موزه عکسخانه شهر با عنوان «روایت گذشته»، هم‌زمان با فرا رسیدن نوروز در این موزه دایر می‌شود. این نمایشگاه شامل ۲۴ قطعه عکس قدیمی، از عکاسان دوران قاجار و پهلوی است. اسامی عکاسان از این قرار است؛ ناصرالدین شاه، عبدالله میرزا قاجار، ابراهیم‌خان صنیع‌السلطنه، آنتوان سوریوگین، روسی خان، میرزا حسن منشی، محمدرحیم عکاس‌باشی، محمدرحیم عکاسباشی، دوست محمدخان معیرالممالک، خاچاطوریانش، و ماشاالله خان.

نمایشگاه «روایت گذشته» از ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ در موزه عکسخانه شهر برپاست و علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز مراجعه کنند. ورود برای تمام علاقه‌مندان آزاد و رایگان است. قابل ذکر است موزه عکسخانه شهر از شنبه تا چهارشنبه ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنج شنبه ها ۹ تا ۱۳ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

نخستین سالانه فارغ التحصیلان مجسمه سازی دانشگاه هنر

g16

عاشقان مجسمه سازی، تا ۲۲ فروردین فرصت دارند تا به دیدن جدید ترین آثار هنرمندان جوان کشور بروند. گالری ایرانشهر تهران، این روزها میزبان آثار دانش آموختگان مجسمه سازی دانشگاه هنر تهران است.

در بیانه این نمایشگاه آمده است:

دغدغه‌های این هنرمندان جوان دامنه‌ای از مباحث فردی، اجتماعی و زیست‌محیطی و نیز درونمایه‌های بومی و تاریخی را در برمی‌گیرد و همراهی صادقانه و تجربه‌گرای ایشان با سیر تکوینی ماده را به نمایش می‌گذارد. در انتخاب آثار کوشش شده طیف متنوعی از گرایش‌ها و تجارب این نسل به تصویر کشیده شود. گالری ایرانشهر بر آن است تا نمایش پروژه‌های فارغ‌التحصیلی مجسمه سازی دانشگاه هنر را در قالب سالانه برگزار کند و از این راه فرصتی برای گفت‌وگو و آشنایی با دنیای نسل تازه‌ای از هنرمندان فراهم آورد.

یادتان باشد که:

نگارخانه ایرانشهر، نمایشگاه گروهی مجسمه فارغ التحصیلان مجسمه‌سازی دانشکده هنر که با حمایت کورش گلناری جمع آوری شده را تا ۲۲ فروردین در خیابان کریم خان، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک ۶۹ برقرار می کند. همچنین، موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه منتخب آثار موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «مسافران برلین و رم» تا خردادماه ۹۶ در موزه  هنرهای معاصر واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله دایر است.

g14

البته نگارخانه لاله،  ششمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران تا بیست و هشتم فروردین ماه در گالری لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی،  ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

بیش از ۲۰۰ اثر تجسمی در قالب نقاشی، طراحی، چاپ دستی و دیجیتال آرت با نگاه های مدرن و معاصر ارائه گردیده که در یک نگاه می توان آثار منتخبی از هنرمندان هشت دهه را در آن مرور کرد. هنرمندان حاضر در این رویداد، قیمت گذاری آثار گرانبهای خود را به گونه ای ارائه نموده اند که از یک سو منجر به تقویت ذائقه بصری شهروندان شود و از سوی دیگر، به همگانی کردن هنر معاصر یاری رسانند.

از این رو قیمت گذاری آثار، به گونه ای است که اقشار مختلف جامعه که درآمدهای متوسطی دارند بتوانند از لذت خرید و داشتن آثار هنرمندان شاخص بهره مند شوند. شایان ذکر است که بالاترین بهای پرداخت برای خرید آثار در این نمایشگاه ۷۰۰ هزار تومان است.

آخرین خبرها از گالری های تهران را هر هفته در گالری گردی روزیاتو دنبال کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • فریبرز سحابی فروردین ۲۰, ۱۳۹۶

    ممنون از معرفی نمایشگاه سوئدی ها و لینک عکاس. من از تلگرام با این اشنا شدم. جذابیت نوشتار برای جالب بود.

  • سیاوش فروردین ۲۰, ۱۳۹۶

    این گالری ها که گفتید باید بلیط تهیه کنیم یا رایگانه؟

    • علی زمانی فروردین ۲۰, ۱۳۹۶

      بازدید از کلیه گالری های تهران و ایران رایگان است و هماهنگی قبلی نیاز نیست. مگر آنکه مراسم رونمایی از آثار باشد که قبلا اطلاع رسانی می شود.