با خوراکی هایی آشنا شوید که سرعت پیر شدن تان را کاهش می دهند

ماست پروبیوتیک و کاهش تولید هورمون های استرس

با خوراکی هایی آشنا شوید که سرعت پیر شدن تان را کاهش می دهند

بیشتر افراد خصوصا خانم ها، مایلند که از سن خود جوان تر به نظر برسند و برای نائل آمدن به این هدف به انواع و اقسام کرم ها، لوسیون ها، بوتاکس، لیفت صورت و اعمال جراحی زیبایی روی می آورند. بر آن نیستیم که نقش موثر هر کدام از موارد نامبرده شده را منکر شویم اما بر خلاف تصور بسیاری، تغذیه می تواند در این روند، بسیار موثرتر باشد.

مصرف برخی از مواد غذایی نه تنها به جوان تر به نظر رسیدن می انجامد بلکه بسیاری از پژوهش های انجام شده بر این مواد نشان داده اند که می توانند در افزایش طول عمر نیز مفید باشند. وعده های غذایی مملو از آنتی اکسیدان ها، ترکیبات ضد تورم و چربی های غیراشباع شده می توانند از بسیاری از بیماری ها همچون چاقی جلوگیری به عمل آورند.

همچنین کاهش سطح استرس می تواند نقش بسیار موثری در حفظ سلامتی، جوان تر به نظر آمدن و افزایش طول عمر داشته باشد که انتخاب صحیح خوراکی ها می تواند در این زمینه نیز ایفای نقش کند.

با نحوه صحیح غذا خوردن می توانید سوخت و ساز بدن خود را در تعادل نگه داشته، وزن خود را کاهش داده و با سرعت بیشتری چربی سوزی کنید. آنچه در ادامه خواهید خواند، خوراکی هایی هستند که به شما در رسیدن به این اهداف و خصوصا جوان تر به نظر رسیدن یاری می کنند. این موارد را با هم مرور می کنیم:

بلوبری ها

1

این میوه آبدار مملو از آنتی اکسیدان هایی به نام «فلاونوئیدها» و خاصه «آنتوسیانین» هستند که به مقابله با رادیکال های آزاد که سبب تورم می شوند می پردازند. بر اساس یافته های مجله «ایمن سازی» برخی از بیماری های مزمن از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی، بر اثر تورم های مزمن به وجود می آیند و سوخت و ساز بدن را کاهش می دهند.

چای سبز

2

این ترکیب کاملا گیاهی باعث کاهش وزن و بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن می شود. علت این امر نیز وجود «کاتچینی» به نام «اپیگالوکتشین گالات» است.

پژوهش های علمی نشان داده اند که «اپیگالوکتشین گالات» و «پلی فنلن» موجود در چای سبز، در مقایسه با هر چای دیگری از خاصیت ضدتورم بیشتری برخوردار است.

یک پرستار اهل کره به نام «کلی چوی» به خواص کاهش وزن در این چای پی برد. مادر کِلی به شدت از دیابت رنج می برد و او با این چای تنها در یک هفته توانست حدود ۴.۵ کیلوگرم از وزن مادرش کاسته و قند خون وی را نیز تحت کنترل در آورد.

شکلات تلخ

3

اگر بدنبال گزینه خوب دیگری همچون چای سبز هستید، شکلات تلخی که درصد تلخی آن ۷۰ درصد یا بالاتر باشد، گزینه مناسبی برای تان محسوب می شود. این نوع شکلات باعث کاهش وزن و قند خون شده و با تورم نیز به مبارزه بر می خیزد.

زردچوبه

4

آنتی اکسیدان اصلی زردچوبه، «کورکومین» است. این ماده که به رنگ کهربایی زردچوبه می انجامد دارای خاصیت ضدتورم است. علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن، زردچوبه از زوال شناختی، آسیب کبد، بیماری های قلبی و آرتروز نیز جلوگیری به عمل می آورد. در صورت تمایل می توانید مقاله اخیری را که در مورد زردچوبه در روزیاتو به انتشار رسید را نیز مطالعه بفرمایید.

چغندر

5

این ماده بسیار خوشرنگ مملو از «بتائین» است. با تورم به مقابله بر خاسته و روند سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد. همچنین در بهبود وضعیت خلق و خوی شما موثر است و مانع از چاق شدن تان نیز می شود.

تخم مرغ

6

تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین است و سوخت و ساز بدن تان را نیز افزایش می دهد. اگرچه پروتئین در سفیده تخم مرغ وجود دارد اما تخم مرغ را به صورت کامل و با زرده آن میل کنید چرا که زردی آن دارای «ویتامین دی» با خاصیت ضد تورم و «کولین» با خاصیت چربی سوزی است.

بلغور جو

7

از میان کربوهیدرات ها، بلغور جو می تواند در تعادل قند خون موثر باشد. همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر و «ویتامین ب ۶» نیز است.

روغن زیتون

8

مصرف تنها دو قاشق غذاخوری از این روغن و به صورت روزانه می تواند فشار خون سیستولیک را در مدت کمتر از یک ماه کاهش دهد. مطالعات انجام پذیرفته بر این روغن نشان داده افرادی که هر روز روغن زیتون مصرف می کنند، «سروتونین» که همان هورمون شادی است در بدن آنها بیشتر ترشح می شود. در واقع شاد بودن و مقابله با استرس می تواند در روند سوخت و ساز بدن شما تاثیر فراوانی داشته باشد.

 سالمون

9

ماهی های چربی چون سالمون منبع بسیار خوبی برای دریافت «اُمگا ۳» هستند که نوعی چربی اشباع نشده است و در کاهش تورم نقش دارد. این ماهی نه تنها دارای پروتئین است بلکه دو نوع اسید چرب، موسوم به EPA و DHA را فعال می سازد که ضمن مقابله با تورم، هورمونی به نام «آدیپونکتین» را ترشح می کند.

این هورمون باعث افزایش توانایی ماهیچه ها برای تولید انرژی می شود، چربی ها را می سوزاند و سرعت سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد. تنها مراقب باشید که نوع خوب آن را تهیه کنید، در غیر این صورت به تورم بیشتر بدن تان می انجامد.

ماست

10

پروبیوتیک ها، با تولید میکروب های سودمند به شکستن غذا می انجامند و به کاهش وزن حدود ۵ کیلوگرم کمک می کنند. محققان دانشگاه «یوسی اِل اِی» به اثبات رسانده اند که ماست پروبیوتیک سبب کاهش تولید هورمون های استرس در مواقعی که فرد درگیر مسائل عاطفی است می شود.

حتما به خاطر بسپارید ماستی با میزان قند کمتر و ترجیحا زیر ۱۰ گرم را برگزینید. به علاوه ماست دارای مقادیری پروتئین است که می تواند در ایجاد احساس سیری در شما موثر باشد.

کنسرو تن ماهی

11

تن ماهی مملو از «اُمگا ۳» با خاصیت ضدتورم است. دکتر «راشل دووکس» از آن به عنوان یکی از مفیدترین غذاها برای افزایش متابولیسم بدن بعد از انجام تمرین های ورزشی می داند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که یک قوطی از آن را باز کرده و روی سالاد خود بریزید. یا اینکه آن را با یک تکه نان کامل گندم و خصوصا بعد از صرف یک خوراکی شیرین آن میل کنید.

این پروتیئن که کالری اندکی نیز دارد علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن به حفظ ماهیچه های بدون چربی و ساخت آنها کمک می کند.

توت فرنگی

12

مقدار «ویتامین ث» موجود در این میوه قلبی شکل، بیش از پرتقال است و نه تنها با سرماخوردگی به مبارزه بر می خیزد بلکه به عنوان آنتی اکسیدانی بسیار قوی، نیز مورد استفاده قرار می گیرد و به کنار آمدن با استرس نیز کمک می کند.

در واقع مطالعات نشان داده اند که هورمون «کورتیزول» که یکی از هورمون های استرس است، با مکمل های «ویتامین ث» به سرعت کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این، مصرف این ویتامین، فشار خون مصرف کنندگان آن را در مقایسه با گروهی که آن را مصرف نمی کنند، کاهش می دهد. بنابراین مصرف مقادیری از این میوه در روز می تواند تاثیر بیشتری از مکمل های حاوی این ویتامین داشته باشد.

آجیل

13

بسیاری از آجیل ها محتوی مقادیر قابل توجهی «منیزیم» هستند اما تخم کدو و بادام بیشترین میزان این ماده را در خود دارد. «منیزیم» یکی از اصلی ترین مواد برای کنار آمدن بدن با استرس است. از آنجایی که مردم آمریکا این ماده معدنی را به مقدار کافی دریافت نمی کنند، نشانه هایی چون فشار خون بالا، بی خوابی، احساس خستگی یا کاهش اشتها را تجربه می کنند که همگی آنها برای سوخت و ساز بدن غیرمفید هستند.

آجیل ها مقادیر قابل توجهی «سلنیوم» و «تریپتوفان» نیز دارند. این آمینو اسیدها مسئول ترشح هورمون «سروتونین» هستند که هورمون شادی نام دارد. همچنین «اُمگا ۳» نیز اسید چربی است که باعث می شود ظاهر و احساس بهتری داشته باشید.

گیلاس

15

دکتر «لورن بردسلی»، به پژوهش های علمی اشاره می کند و می گوید افرادی که نمی توانند خوب بخوابند، مشکلات بیشتری در تنظیم قند خون شان دارند و بنابراین در اغلب مواقع و بیش از افرادی که ۸ ساعت کامل در شبانه روز می خوابند، احساس گرسنگی می کنند.

زمانی که به خوبی نمی خوابید و بدن تان قادر به تنظیم میزان قند خون نیست، هورمون های استرس تولید شده و وجود رادیکال های آزاد نیز به تورم می انجامند.

در مطالعه دیگری که نتیجه آن در مجله «تغذیه» در اروپا به انتشار رسید، نشان داده شد که افرادی که روزانه اندکی آب گیلاس مصرف می کنند، شب ها بهتر از سایرین می خوابند که این امر احتمالا  به دلیل وجود مقادیر فراوان «ملاتونین» در آن است.

فلفل قرمز

16

آیا می دانستید که میزان «ویتامین ث» موجود در یک فنجان فلفل قرمز، بیش از سه برابر توصیه شده روزانه این ویتامین است؟ این ویتامین برای متابولیسم شما بسیار مفید است چرا که با رادیکال های آزاد و هورمون های استرس به مبارزه بر می خیزد. بنابراین، دفعه بعد که بر اثر استرس احساس فشار را در خود احساس کردید اندکی از این فلفل را به همراه حمص میل کنید.

برنج

17

در مطالعه ای که نتیجه آن در مجله «تغذیه بالینی» به انتشار رسید اثبات شد، کسانی که ۴ ساعت قبل از خوابیدن، کربوهیدرات هایی مانند برنج یاسمن و یا حتی سریال های برنج، مصرف می کنند با بالابردن قند خون بهتر می خوابند.

مصرف این نوع از کربوهیدرات ها در مقایسه با انواع دیگر آن به افزایش میزان انسولین و سطح قند خون در بدن می انجامد و این کار با سرعت بیشتری انجام می شود که در واقع به دلیل افزایش میزان «تریپتوفان» در خون است.

بنابراین فرد می تواند بهتر بخوابد. به همین دلیل نیز می توانید اندکی از سریال های برنج ذکر شده را به همراه شیر و قبل از خواب میل کنید. تنها مراقب باشید که از شیرهای بسیار پرچرب استفاده نکنید که به دلیل هضم دشوارتر مانع از خوب خوابیدن تان می شود.

موز

19

به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه «پتاسیم» و «منیزیم»، در موز، در مقایسه با سایر میوه ها به خواب بهتر می انجامد. همچنین موز حاوی «تریپتوفان» نیز است. بر اساس مطالعات انجام شده، منیزیم موجود در موز سبب می شود که بزرگسالان راحت تر بخوابند. زمانی هم که خوب می خوابید همانند آن است که سوخت و ساز خوبی در بدن تان انجام می پذیرد.

اسفناج

20

اسفناج مملو از «تریپتوفان»، «فولیت»، «منیزیم» و «ویتامین ب ۶» است که همگی برای تولید هومورن شادی یعنی «سروتونین» موثر هستند. همچنین ترکیبی به نام «ملاتونین» دارد که به عملکرد بهتر سوخت و ساز بدن می انجامد. اسفناج آمینواسید «گلوتامین» را نیز داراست که به بدن برای مبارزه با مواد سمی و بهبود بی خوابی کمک می کند.

بهتر است که اسفناج به صورت خام مصرف شود تا بر سوخت و ساز بدن تاثیر بهتری داشته باشد.

پنیر کوتاژ کم چرب

21

پنیر کوتاژ نه تنها به دلیل چربی کم و پروتئین بالا، گزینه مناسبی برای افرادی است که در حال کاهش وزن هستند بلکه به دلیل دارا بودن پروتئینی به نام « کازئین» و نیز «تریپتوفان» می تواند تا مدت ها فرد را سیر نگه دارد.

سیب

22

اگر می خواهید میزان سوخت و ساز بدن را با خوردن سیب افزایش دهید حتما آن را با پوست میل کنید. مطالعات علمی مجله Anaerobe نشان می دهد که «پکتین» از فیبرهای طبیعی میوه است که باکتری های مفیدی به نام های «بیفیدوباکتریوم» و «لاکتوباسیلوس» را رشد می دهد.

به علاوه پوست سیب حاوی ۱۰ میلی گرم آنتی اکسیدان ضدتورم است که سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد.

آنچه به تفضیل برای تان برشمرده شد بر نقش آنتی اکسیدها، مواد معدنی و هورمون های شادی تاکید بیشتری داشتند که با کاهش سطح استرس، افزایش میزان خواب و رساندن املاح و ویتامین های مورد نیاز به بدن، در جوان ماندن و داشتن احساس بهتر به شما کمک می کنند.

 

منبع: thisisinsider
بدون نظر

ورود