ویدیویی خارق العاده و زمان گریز که زیبایی های آسمان شب در جزایر هاوایی را نشان می دهد [تماشا کنید]

ویدیویی خارق العاده و زمان گریز که زیبایی های آسمان شب در جزایر هاوایی را نشان می دهد [تماشا کنید]

جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، زیبایی ها و شگفتی های فراوانی دارد. یکی از بهترین و البته ناشناخته ترین آن ها، آسمان بالای سر ماست. در آسمان ها ستاره های زیادی به چشم می خورند و سیاره های دیگر نیز خودنمایی می کنند. متاسفانه به علت وجود آلودگی های نوری ناشی از فعالیت های انسانی، این روزها در کمتر نقطه ای از زمین می توان به وضوح ستاره ها را دید. با این حال هنوز هم مکان هایی برای تماشای شگفتی های آسمان وجود دارد.

مائونا کیا آتشفشانی در جزایر هاوایی است که بلندترین کوه جهان با احتساب ارتفاع زیر دریا به شمار می رود. در قله این کوه ابرها در زیر قرار می گیرند و می توان به دور از هر گونه نور مزاحم مانند چراغ های خیابان ها و ساختمان ها، به تماشای ستاره ها پرداخت. در همین راستا پروژه ای به نام «SKYGLOW» تعریف شده که در آن نقاط تاریک و بدون آلودگی نوری شمال آمریکا به تصویر کشیده می شوند.

در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از نقاط جهان به علل مختلف با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. این مسئله علاوه بر ایجاد مشکل یاد شده، زمان خواب حیات وحش را نیز بر هم می ریزد.

آسمان بالای قله مائونا کیا یکی از پاک ترین نقاط جهان به شمار می رود و از همین رو از اهمیت به سزایی برای ستاره شناسان برخوردار است. هوای خشک و محل منزوی جلوی هر گونه دخالت مصنوعی را گرفته و به تلسکوپ ها اجازه می دهد تصاویری شفاف را به ثبت برسانند. یکی از تلسکوپ های این مکان به تازگی به پروژه ای پیوسته که طی آن قرار است از سیاه چاله مرکز کهکشان ما عکس گرفته شود.

این مکان برای بومی ها حالتی مقدس دارد و همین امر سبب شده که دانشمندان با آن ها بر سر ساخت تجهیزات و ساختمان های جدید درگیر شوند. ویدیویی که در ادامه قرار داده شده، در راستای پروژه «SKYGLOW» تهیه گشته و به صورت زمان گریز آسمان زیبا و ستاره های درون آن را نشان می دهد. از شما دعوت می کنیم به تماشای آن بنشینید و لذت ببرید.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود