۶ نشانه در هنگام سردرد که باید آنها را به چشم هشدارهایی جدی و خطرناک دید

۶ نشانه در هنگام سردرد که باید آنها را به چشم هشدارهایی جدی و خطرناک دید

سردرد می تواند دلایل متعددی داشته باشد. گاهی خستگی، کمبود آب در بدن، آلرژی و کار کردن زیاد سبب می شود که دچار سردرد شوید. نگرانی برای بسیاری از این دردها، بیهوده است اما مواردی نیز وجود دارند که باید چنین دردهایی را جدی گرفته و به بررسی دلایل آن بپردازید.

بخش سلامت روزیاتو بر آن است که شما را با سردردهایی که باید جدی گرفته شوند، آشنا سازد تا بتوانید هرچه سریع تر آنها را پیگیری کنید. این موارد را با هم مرور می کنیم:

سردردتان ضربانی است

1

تخمین زده شده که ۶ درصد از مردان و ۱۸ درصد از زنان، از میگرن رنج می برند. اگر شما هم در همین گروه از مبتلایان قرار دارید احتمالا از دردهای شدید آن آگاه هستیذ. افراد مبتلا به این نوع از سردردها بهترین کسانی هستند که می توانند در مورد نشانه های آن صحبت کنند و زمانی که نشانه ای از این درد ظاهر می شود بلافاصله دچار نگرانی می شوند چرا که از عواقب آن باخبر هستند.

دکتر «عایشه گوپتا»، توضیح می دهد: “از حادترین نشانه های میگرن می توان به دردهای ضربانی شدید و حساسیت به نور و صدای بلند اشاره کرد. یکی دیگر از نشانه های آن، دردی همانند فرو رفتن یک چاقو به صورت و اطراف چشم است. برخی از افراد دردهای شدید خود را به طنابی تشبیه می کنند که دور سرشان را می فشارد.”

اگر به صورت مداوم دردهای شدید میگرن را تجربه می کنید بهتر است به پزشک مراجعه کرده و جهت درمان و راهکارهای کاهش چنین دردهایی از طریق درمان های دارویی یا توصیه های پزشک تان آگاه شوید.

احساس بی حسی و لکنت زبان دارید

2

دکتر گوپتا می گوید، تشخیص بسیاری از سردردها از جمله «آنوریسم» دشوار است و گاهی درد در ناحیه بین چشم ها و یا پشت سر، می تواند بیش از یک سردرد معمولی باشد.

وی در مورد «آنوریسم» اشاره می کند، در این بیماری گاهی مشکلات در تکلم به وجود می آید، فرد در تفکر، درک دیگران، تحرک بازوها و پاها دچار مشکل شده و در برخی از اندام های بدن خود با سوزن سوزن شدن و بی حسی مواجه می شود. گاهی نیز تغییراتی در بینایی او به وجود آمده و چهره ای مایوس و افسرده پیدا می کند. توصیه می شود در صورت مشاهده چنین نشانه هایی هرچه سریع تر به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید.

نمی توانید تمرکز کنید

3

ضربه مغزی یکی از اتفاقات بسیار رایج در مدارس و یا در میان کسانی است که ورزش های حرفه ای انجام می دهند. دکتر گوپتا می گوید در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد که از این وضعیت آگاه نباشید و زمانی باخبر خواهید شد که نشانه های پس از آسیب در شما ظاهر شوند. یکی از این نشانه ها، از دست دادن ناگهانی توان به خاطر آوردن چیزهاست. اگر چنین اتفاقی برای تان بیفتد، باید پیگیری های پزشکی لازم را انجام دهید و تا به مراکز درمانی هشیاری کامل خود را حفظ کنید.

با سردردهای بسیار شدید از خواب بلند می شوید

10

بر اساس گفته های دکتر گوپتا یکی از بدترین نشانه های سرطان مغز همین دردهای شدید صبحگاهی است. از آنجا که این سرطان نشانه های دیگری نیز دارد، جمیع این نشانه ها می توانند در تشخیص آن کمک کنند. در مورد سرطان پوست نیز، ایجاد تغییرات ناگهانی می توانند به تشخیص بیماری بیانجامد.

در مواردی که با سردردهای بسیار شدید به مراکز درمانی مراجعه می کنید با گرفتن «سی تی اسکن» و «ام آر آی» از مغز و یا برخی از آزمایش های خون به علت سردرد تان زودتر پی خواهید برد.

گردن تان گرفته و تب دارید

5

مشاهده سالانه ۲۰.۰۰۰ مورد مننژیت در آمریکا، نشان می دهد که خوشبختانه این بیماری در حال کاهش است. نوعی عفونت باکتریایی سبب تورم خطرناکی در مغز و ستون فقرات می شود. دکتر تانیا دمپسی» می گوید اگر سردردتان با تب شدید و گرفتگی در ناحیه گردن است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. وی اذعان می دارد بیشتر بیماران مبتلا به مننژیت باید هرچه سریع تر تحت درمان قرار بگیرند.

سردردتان خوب نمی شود

6

دکتر دمپسی می گوید در مواقعی که سردرد دارید عمدتا دارو مصرف می کنید، کمی چشمان تان را می بندید و آب میل می کنید. اما اگر این سردرد ادامه پیدا کند و اصلا بهبود نیابد آن وقت، باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. دمپسی می گوید در مورد بیمارانی که سابقه سردردهای مداوم دارند، با ایجاد تغییراتی در نوع سردردشان و یا ادامه دار شدن آن باید حتما علت آن را از طریق مراجعه به پزشک پیگیری کنند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود